Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Geert schreef:@Karl: ik had een half jaar geleden via de website opgezegd (op een vrijdag) en het duurde ook een paar dagen (tot dinsdag) voordat ik bij de automaat een bestelling kon ophalen om het product te verwijderen. Noodgedwongen moest ik in die tussentijd dus nog met SOV reizen, maar nooit wat van gehoord (terecht ook overigens ;)).
Kijk het eventueel nog een paar dagen aan en neem anders weer contact op met DUO.
Volgens de website van DUO, stond vroeger, dat je nadat je bij DUO je reisproduct opzegt je er officieel niet meer mee mocht reizen, totdat het product van je kaart af was, dan mocht je wel weer met die kaart reizen. Ik heb daarover gebeld, want dan moest je voor een paar dagen een andere chipkaart aanschaffen. Bleek dat niemand kan controleren of je recht heb op het reisproduct, staat het op je chipkaart dan staat het erop. Heb je het al aangevraagd tot stopzetten maar kan je het nog niet stopzetten bij zo'n automaat, kan niemand je een boete of wat dan ook geven ervoor. Want niemand kan het controleren, je moet alleen wel wachten op de brief/telkens naar die automaat.
Maar vanaf 1 december 2012 gaat deze procedure weer veranderen:
Wil je stopzetten vanaf 1 december 2012?
Met ingang van december 2012 zet je het studentenreisproduct (per direct) stop bij een ophaalautomaat. Je zet dus niet stop bij DUO!
Vanaf 1 december vind je op deze website uitgebreide informatie over het stopzetten bij de automaat. Bijvoorbeeld hoe het precies werkt en wat je moet doen om te controleren of het stopzetten goed is gegaan.
Edwin schreef:Volgens de website van DUO, stond vroeger, dat je nadat je bij DUO je reisproduct opzegt je er officieel niet meer mee mocht reizen, totdat het product van je kaart af was, dan mocht je wel weer met die kaart reizen. Ik heb daarover gebeld, want dan moest je voor een paar dagen een andere chipkaart aanschaffen. Bleek dat niemand kan controleren of je recht heb op het reisproduct, staat het op je chipkaart dan staat het erop. Heb je het al aangevraagd tot stopzetten maar kan je het nog niet stopzetten bij zo'n automaat, kan niemand je een boete of wat dan ook geven ervoor. Want niemand kan het controleren, je moet alleen wel wachten op de brief/telkens naar die automaat.
Correctie: zojuist even gebeld met DUO en wanneer je je reisproduct stopzet, maar er toch mee reist en je wordt door een HC oid gecontroleerd kan die zien dat je bij DUO het product hebt stopgezet, maar dat je er nog mee reist en die kan je dan toch een boete geven.
Maar per 1-12-2012 kan je het direct bij een oplaadpunt stopzetten dus ben je van dat risico ook weer af.
Wat ik heb gehoord komt met Edwin overeen: DUO gebeld, na tien minuten in de wacht gehangen te hebben zegt die vrouw iets in de trant van: je moet de dag daarna (na het stopzetten dus) na de ophaalautomaat om te controleren of je het stop kan zetten bij de automaat; zo niet, dan moet je het na vijf werkdagen nog een keer controleren (zes dagen na stopzetten dus). In de tussentijd mag je absoluut niet met de kaart reizen en moet je voor de tussentijd losse kaartjes kopen.
Wtf. Vroeger ging je gewoon naar het postkantoor. Vooruitgang.
Gewoon elke dag even bij de automaat kijken en verder niet al te druk over maken. Je hebt toch op tijd opgezegd, is toch niet jouw schuld dat de verwerking door DUO en TLS dan zo lang duurt?
Deze kaart kan niet aan uw account worden gekoppeld, omdat de gegevens niet overeenkomen.
Probeer je een kaart toe te voegen op ovchipkaart.nl krijg je de bovenstaande melding. Het enige wat je in moet vullen is nummer van je OV Chipkaart en de "Kaartnaam". Er staat vervolgens alleen niet wat de "kaartnaam" is - of dat iets is wat je zelf mag instellen of dat het de label voor de kaart is.
Ik kwam er ook achter dat je als je een account aanmaakt het adres moet overeenkomen met adres op je OV chipkaart. Good luck als je als student 5x verhuisd ben...
Niet kunnen uitchecken op Sloterdijk. Kwam op spoor 8 aan, de roltrap naar de stationshal en gelijk rechtsaf naar het nieuwe tram/busplatform. Kan ik wel nu gaan bijhouden hoelang die gemiste uitcheck blijft staan :)
Geert schreef:Gewoon elke dag even bij de automaat kijken en verder niet al te druk over maken. Je hebt toch op tijd opgezegd, is toch niet jouw schuld dat de verwerking door DUO en TLS dan zo lang duurt?
Zowel van DUO en TLS zou ik er niet van opkijken als ze de schuld toch bij de student weten te leggen en die weer een langdurige procedure moet opstarten om zijn gelijk te krijgen. Zorgen dat je alles gedocumenteerd hebt (wanneer opgezegd etc) en gewoon afwachten.
Ik heb 1 dag na opzegging noodgedwongen gereisd op het studentenproduct omdat de automaat 'm er nog niet af kon halen, daar heb ik niets meer over gehoord. Heeft iemand al wel meegemaakt dat DUO hier moeilijk over deed?
Heeft bij mij ook een hele tijd geduurd. Heb denk ik wel 2 maanden met SOV gereisd zonder er ook maar iets van te horen. Had ook nooit een brief oid gekregen dat ik het bij een automaat moest laten blokkeren/verwijderen. Kwam er toevallig achter tijdens het werk toen ik mijn kaart voor het ophaalkastje in de bus hield...
Zojuist gebeurde weer precies waar ik al bang voor was: door een omleiding van de bus raakte de chipkaartapparatuur weer eens over de zeik...
Bij het uitchecken dus achtereenvolgens "probeer nogmaals", daarna "goede reis" en bij de laatste keer werd 0.83 afgeschreven. Dat wordt dus weer €4,00 declareren
hauptbahnhof schreef:Hoe kan de HC dat nou zien?
Is gewoon lariekoek. Zolang je ingecheckt bent, kan het de HC geen moer schelen.
Ze kunnen niet van jou gaan verwachten dat je voor de tussentijd een tweede kaart aanschaft.
Het is altijd zo geweest dat je moet opzeggen en vervolgens moet ophalen om het van de kaart af te halen zeg maar.
Zolang je voor de Hc een geldige Check in heb staan is het goed, en heb je op dat moment een geldig VVB.
Echter nadat je je kaart stop zet, wordt (na verwerking door DUO/TLS) bij het inchecken je kaart geïnactiveerd, en vanaf dat moment heb je dus geen geldig VVB. Voor zover ik weet staat een geïnactiveerde kaart reizen op saldo verder niet in de weg.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken! NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Juist, dat (het blokkeren van de studentenreisproducten) gebeurt in principe alleen nadat het bij een ophaalautomaat is gedeactiveerd.
De kaart zelf blijft gewoon actief. Alleen de studentenproducten zijn verleden tijd en moet er dus een ander product (NS-abo) of saldo worden geladen, anders zal het inchecken niet lukken.
Oja, moet ik wanneer ik mijn studentenreisproduct opzeg en "erafhaal" ook weer iets van de NS op mijn OVC zetten, omdat ik anders niet meer de NS kan reizen? (Saldo staat er nog op.)
Dat automatisch 'reizen op saldo' van de NS laden kan overigens alleen bij NS-kaartautomaten, niet bij de gele kastjes die je in de tabakszaken en supermarkten kan vinden.
Als je het op het internet besteld kan dat vast, maar de NS automaat zet het er automatisch op als je oplaadt en het niet hebt. Die kan dus zonder vooraf te bestellen het laden, volgens mij kunnen die andere gele kastjes dat niet...
Is het overigens al zo dat de databases van TLS en DUO aan elkaar gekoppeld zijn? Het was namelijk zo dat deze niet automatisch aan elkaar gekoppeld waren. Dus het wel stopzetten en niet weghalen van SOV betekende dat je legaal reisde. Immers de HC en bus geven een correcte check in en DUO dacht dat je geen SOV meer had. Enige risico zat er in dat DUO handmatig bij TLS kon gaan opvragen of SOV inderdaad verwijderd is. Heb nooit gehoord dat de databases ondertussen wel aan elkaar zijn gekoppeld.
De slagzin van de NS-medewerkers voor de OV-Chipkaart is: "U heeft hem al in uw portemonnee, doe er bij de NS ook wat mee". Ze hebben nu ook een nieuwe website: http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart
Ik heb zelf besloten om eind dit jaar bij het vervallen van mijn SOV een nieuwe chipkaart aan te vragen, ik merk steeds vaker dat kaartlezers erg slecht op de kaart reageren terwijl andere reizigers er geen enkel probleem mee hebben
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.