Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Bij ons op school wordt nog wel eens gelachen over de metro-afroep op Station Sloterdijk. Heeft net de stem van de captain van het Zwerkbalteam van Griffendor in Harry Potter.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Vanmiddag zat ik een CAF'je op lijn 50 en de halte Posjesweg werd twee keer aangekondigd: eerst als Posjesweg en daarna als de volgende halte. Vanaf dat moment werd elke halte steeds verkeerd aangekondigd. Hoe kan zoiets simpels als een halte-afroep misgaan en gebeurt dat vaker? Vond het nogal knullig.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Verkeerde afroepen zijn all over the place *O*
Het wordt bijvoorbeeld verkeerdom omgeroepen, of het loopt wat stations achter of voor. Houdt het spannend en vind VIRM leuk *O*
Het wordt bijvoorbeeld verkeerdom omgeroepen, of het loopt wat stations achter of voor. Houdt het spannend en vind VIRM leuk *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Bij de CAF en BN werkt het afroepaysteem met afstand en moet de bestuurder meestal zelf de goeie afroeplijst selecteren. Soms zal dit automatisch gebeuren als de metro over de vetaglus rijdt aan het einde van het perron. Bij de LHB's gaat dit 15 sec nadat er op deur-sluit-knop is gedrukt.
Bij de CAF en BN scrollt het systeem ook automatisch door naar de volgende als er niet ongrendelt is dus. Het probleem is nu dat die afstanden niet goed geprogammeerd zijn of dat het aan het automatisch ingestelde vs handmatig ingestelde afroeplijst ligt. Op CS zit de lus namelijk pas tussen de wisseltongen die je uitrijdt. Wellicht dat als de bestuurder zelf de afroep op het station instelt dat die afroep dan te vroeg gaat lopen.
Dit probleem is simpelweg te verhelpen door de software aan te passen dat er niet meer automatisch door wordt gescrolld naar het volgende station, lijkt mij.
Bij de CAF en BN scrollt het systeem ook automatisch door naar de volgende als er niet ongrendelt is dus. Het probleem is nu dat die afstanden niet goed geprogammeerd zijn of dat het aan het automatisch ingestelde vs handmatig ingestelde afroeplijst ligt. Op CS zit de lus namelijk pas tussen de wisseltongen die je uitrijdt. Wellicht dat als de bestuurder zelf de afroep op het station instelt dat die afroep dan te vroeg gaat lopen.
Dit probleem is simpelweg te verhelpen door de software aan te passen dat er niet meer automatisch door wordt gescrolld naar het volgende station, lijkt mij.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Oh Bee, je weet niet hoe spannend het is! :D Als vervoerder moet je uiteraard je reizigers niet laten merken bij welke halte je bent, want anders komen ze nog op hun bestemming! Daar is een vervoersbedrijf immers niet voor opgericht. ;)Bee schreef:Verkeerde afroepen zijn all over the place *O*
Het wordt bijvoorbeeld verkeerdom omgeroepen, of het loopt wat stations achter of voor. Houdt het spannend en vind VIRM leuk *O*
Het handigst is als je van tevoren opzoekt hoeveel haltes je moet hebben, want de halte-afroep in de metro gaat echt ontzettend vaak fout (en de beschreven situatie is niet verbazingwekkend. Volgensmij heb ik dat ook wel eens meegemaakt).
Ik wil best in november eens gaan bijhouden hoe vaak het in de metro fout gaat in november.
Beul van de blindegeleidelijn
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Wel typisch, want dit gebeurt alleen in Amsterdam volgens mij. In alle andere steden waar ik ooit met de metro heb gereisd (Rotterdam, Londen, Parijs, München, Berlijn, New York, Rome, Warschau, Boedapest, Boekarest en Barcelona) heb ik dit nog nooit meegemaakt en in Amsterdam komt het dus dagelijks voor. :') Wat gebruiken andere metro's dan voor systeem? Lijkt me dat GVB het verkeerde systeem heeft gekozen...
Bedankt voor de verhelderende uitleg. Er ligt alleen bij de eindstations een Vetag-lus of ook bij andere stations? En zou het zo moeilijk zijn om de juiste afstanden in te programmeren?hauptbahnhof schreef:Bij de CAF en BN scrollt het systeem ook automatisch door naar de volgende als er niet ongrendelt is dus. Het probleem is nu dat die afstanden niet goed geprogammeerd zijn of dat het aan het automatisch ingestelde vs handmatig ingestelde afroeplijst ligt.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Je kan een GPS-systeem uitbreiden met een systeem dat ook signaaltjes van bakens kan opvangen in gebieden waar geen GPS-ontvangst is. Dat is ook het systeem dat men in Antwerpen toepast.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Tsja, als je het systeem dan baseert op wielomwentelingen, dan is het vragen om problemen.
De laatste keer dat ik het mis heb zien gaan in een bus/tram was echt jaaaaaaaaaaren geleden overigens. :)
@Hauptbahnhof: nooit overwogen voor een 'carriereopfrisser' op de metro?
De laatste keer dat ik het mis heb zien gaan in een bus/tram was echt jaaaaaaaaaaren geleden overigens. :)
@Hauptbahnhof: nooit overwogen voor een 'carriereopfrisser' op de metro?
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Vrijwel alle vervoerders werken met asomwentelingen, dus zo raar is dat niet. Vaak wordt het gecombineerd met GPS-correcties en / of synchronisatie door deuren te openen, waardoor het omroepen vrijwel altijd correct werkt.VIRM schreef:Tsja, als je het systeem dan baseert op wielomwentelingen, dan is het vragen om problemen.
De laatste keer dat ik het mis heb zien gaan in een bus/tram was echt jaaaaaaaaaaren geleden overigens. :)
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Het is gewoon typisch dat dit problem 15 jaar na de opening van de Ringlijn nog steeds niet gecorrigeerd is. Helemaal gezien de frequentie waarmee het omroepsysteem foutief of helemaal niet functioneert.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Durf ik niet te zeggen. Maar goed dan hebben we het alsnog over een situatie die iets van 8-9 jaar geleden is ontstaan en tot op heden nog niet gecorrigeerd is.
PS Er wordt een nieuw beveiligingssysteem geïnstalleerd door Alstom toch? Kan daarmee ook het omroepsysteem verbeterd worden of staan die dingen helemaal los van elkaar?
PS Er wordt een nieuw beveiligingssysteem geïnstalleerd door Alstom toch? Kan daarmee ook het omroepsysteem verbeterd worden of staan die dingen helemaal los van elkaar?
Laatst gewijzigd door R-Flow op ma 15 okt 2012, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Dan zullen ze harder op zoek moeten gaan of het systeem aanpassen. Als je na 8 jaar tot de conclusie komt dat het probleem onvindbaar is en dus niet te corrigeren valt wordt het daar misschien wel eens tijd voor hè? Naar verluid lukt het andere bedrijven wel om een goed functionerend omroepsysteem te installeren in de metro.hauptbahnhof schreef:Sja. Is ook lastig als ze de oorzaak niet weten.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Is goed, neemt GVB dan mijn werk en taken over?
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Ik weet dat het in andere steden wel lukt dus moet het hier ook te realiseren zijn, mits GVB de investering wil doen. Zoals jij al ooit eerder aangaf ontbreekt die wil. Waarom überhaupt nog met het voorstel komen om een mailtje te sturen? Het probleem is al lang bekend. Daarnaast leg ik het probleem absoluut niet bij jou neer, don't worry.hauptbahnhof schreef:Nou, als het je zo erg stoort en je het zo goed allemaal weet, trek je scheur open bij degene die er wat mee kan maar kom dan niet met zulke opmerkingen dat GVB dan je werk overnmeemt.
En ach het over de boeg gooien van "er wel/niet wakker van liggen"...
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Dat voorstel was in het kader van de huidige problemen oplossen en direct rechttrekken met de rest van het materieel. Als het systeem dan toch aangepast moet worden... Om de boel te corrigeren zullen wel investeringen gedaan moeten worden. Verbaast mij verder niks als GVB daar geen zin in heeft. Tot een andere conclusie kan je haast niet meer komen.hauptbahnhof schreef:Dat heb ik nooit gezegd. Alleen wat volgens mij de oplossing kan zijn om het automatisch naar het volgende station te scrollen te stoppen.
Wat ik wel in het verleden heb gezegd is dat ze de software van de CAF-displays niet willen vervangen naar het systeem van de trams (10:24 Lijn 50 naar: Gein). En dat is ook geen investering die echt nodig is dus niks om GVB kwalijk te nemen.
Erg jammer dat die CAFs niet direct vervangen zijn door M5's. Die ambitie was er aanvakleijk wel.
Ik heb het verder ook helemaal niet over er van wakker liggen ja/nee... Daar begin je zelf steeds over.hauptbahnhof schreef:En jah, waarom zou ik wakker liggen van die afroepen? Ik weet waar ik uit moet stappen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
@R-Flow:
Mijn antwoord van de Klantenservice over de omroep:
Als je het eens wil proberen bij de klantenservice, be my guest. :) Ik denk dat ik binnenkort gewoon de reizigersraad van de Stadsregio even een mailtje ga sturen...
Mijn antwoord van de Klantenservice over de omroep:
Ofwel: de standaard klantenservicereactie.2. Omroep
Wij realiseren ons dat de omroep niet overal optimaal is. Voor wat betreft de omroep bij lijn 50, kunnen wij u laten weten, dat daar aan gewerkt wordt. De omroep in het algemeen behoeft ook verbetering en daar wordt op ook hard over nagedacht hoe dat het beste gerealiseerd kan worden. Wij kunnen u verzekeren dat het onze grootste aandacht heeft.
Als je het eens wil proberen bij de klantenservice, be my guest. :) Ik denk dat ik binnenkort gewoon de reizigersraad van de Stadsregio even een mailtje ga sturen...
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Ik geloof het zo ook wel.VIRM schreef:Als je het eens wil proberen bij de klantenservice, be my guest. :)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 176 gasten