Reizigersorganisaties

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Reizigersorganisaties

Bericht door RoelZ1 »

Naar aanleiding van een discussie in het topic over de ongedateerde kaartjes maar even een nieuw topic gestart.

Het topic gaat over reizigersorganisaties zoals ROVER, MaatschappijVoorBeterOV en vele regionale organisaties.

Ben je zelf lid van zo'n vereniging? Welke vinden we goed, welke komen met goede adviezen en welke juist niet?

Voegen ze iets toe in ons systeem en wat hebben ze de laatst jaren bereikt?
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door RoelZ1 »

Zo ver ik weet is VoorBeterOV enkel opgericht omdat Rikus Spithorst bij ROVER was weggestuurd nadat hij Femke Halsema in de krant had bedreigd en doodgewenst onder het mom van satire.

Daarnaast komen ze in mijn ogen altijd met inhoudelijk zwakke argumenten en onuitvoerbare plannen: het spoorwijzigen van de HSL-treinen in Amsterdam naar de lage sporen, het volledig afschaffen van de OV-chipkaart.
Quote van hun site:
VERNIETIGEND COMMENTAAR OP DE OV-CHIPKAART

Voor Beter OV beschouwt de OV-chipkaart als een regelrechte schoffering van de reiziger.

Sorry, maar dit kan ik niet als realistische kritiek opvatten. Als ze mee zouden denken hoe de nadelen van de OV-chipkaart het beste opgelost kan worden ben je in mijn ogen een stuk constructiever bezig dan als je tegen een voldongen feit blijft schoppen.

Rover daarentegen komt vaak met gedegen onderbouwd advies en heeft zeker ook veel zaken voor elkaar weten te krijgen zoals het tot later doorrijden van de s2200.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Edwin »

Rover is ook de drijfveer achter www.volletreinen.nl, alhoewel alle tweets over volle treinen ook worden meegeteld bij de NS. Het heeft al geleid tot langere treinen op 10 trajecten.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door nvdw »

Ik ben geen lid van een reizigersorganisatie (er zijn behalve ROVER natuurlijk ook nog talloze regionale reizigersverbanden) en het is mij ook nooit helemaal duidelijk wat nu het mandaat van zo'n vereniging is. 'De reiziger' bestaat immers niet, dus in een reizigersorganisatie worden evengoed de belangen van de individuele reizigers afgewogen tegen het algemeen belang. Dat is im Großen und Ganzen niet anders dan een NS of een Connexxion doet. Zijn de reizigers in een reizigersorganisatie een afspiegeling van het reizigersaanbod in het openbaar vervoer? Zijn zij forensen, gelegenheidsreizigers, autolozen, ouderen, jongeren, of een combinatie daarvan? Het is een beetje hetzelfde als een ANWB die mij als automobilist zegt te vertegenwoordigen. Laat onverlet dat er ook goede zaken gedaan worden hoor...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Suus »

Dit topic komt bij mij een beetje over als een bashtopic tegen Voor Beter OV.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door huibf »

Ik zit in het RO.SRE het is een kleine club. Maar zeker wat betreft het meedenken en adviseren over de dienstregeling gaat erg goed. Korte lijnen en directe aanspreekpunten zowel bij SRE en Hermes.
Stiekum halen we toch wat zaken 'binnen' of kunnen foutjes eruit pikken voordat de dienstregeling wordt uitgevoerd.
Na een lange lijdensweg komt eindelijk de sneldienst Asten-Eindhoven terug...

Rover doet mijn inziens te weinig voor het busvervoer en voorbeterOV schreeuwt wat te hard.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Chauf21 »

nvdw schreef:Ik ben geen lid van een reizigersorganisatie (er zijn behalve ROVER natuurlijk ook nog talloze regionale reizigersverbanden) en het is mij ook nooit helemaal duidelijk wat nu het mandaat van zo'n vereniging is. 'De reiziger' bestaat immers niet, dus in een reizigersorganisatie worden evengoed de belangen van de individuele reizigers afgewogen tegen het algemeen belang. Dat is im Großen und Ganzen niet anders dan een NS of een Connexxion doet.
Zo denk ik er ook over. Ik ben nog geen reizigersorganisatie tegengekomen die mijn belangen behartigt. Daarentegen ben ik wel lid van reizigerspanels van de vervoerders waar ik het meest mee reis. Daardoor kan je vaak toch tips en suggesties kwijt.

Wat je wel merkt bij de vervoerders, is dat zij anders naar zaken kijken dan reizigers. Hierdoor is de besluitvorming ook gekleurd. Het is niet verkeerd als iemand daar nog even kritisch naar kijkt. Ik zie de reizigersorganisaties dan ook als een soort peer review. Ook niet alles, maar het kan er mee door :)
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door RoelZ1 »

Bee schreef:Dit topic komt bij mij een beetje over als een bashtopic tegen Voor Beter OV.
Ik probeer door middel van dit topic juist de (helaas door mij geinitieerde) neiging daartoe juist om te zetten in een positieve discussie over reizigersorganisaties in het algemeen. Mijn eerste, grappig bedoelde, maar wellicht niet zo nette post heb ik nu dan ook uit dit topic verwijderd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Geert »

Toch moet je Voor Beter OV wel nageven dat ze soms de aandacht weten te trekken, ik heb het idee dat Rover daar minder goed in slaagt de laatste tijd.

De vervoerders waar ik vaak mee reis (NS en RET) hebben een online panel waarvoor ik soms enquêtes invul, vooralsnog voel ik niet de behoefte om lid te worden van Rover of een andere organisatie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door nvdw »

Chauf21,

Dat is m.i. de voornaamste bestaansreden van een LOCOV: het controleren van wijzigingen in de dienstregeling. Sowieso vind ik de waakhondfunctie nuttig aangezien je toch aan de vervoerder vastzit: het is toch een van de effectiefste manieren om inspraak te krijgen en dan ook nog gehoord te worden.

Het nadeel van clubs als ROVER en Voor Beter OV is dat hun slagkracht vrij beperkt is. Als je je dan toch wilt laten horen met het meeste effect, dan kom je al snel op de NS en ProRail uit. Helaas voor de reizigersclubs liggen die ook al zeer sterk onder het vergrootglas van de media. Je rol is dan niet meer dan het obligate quootje in het NOS-journaal, if any. Juist de issues in het OV die niet door de landelijke media opgepakt worden zouden het terrein van de reizigersorganisaties moeten zijn. Een van de ontwikkelingen waar ik mij zeer zorgen over maak is de tendens om steeds meer buslijnen aan vrijwillige buurtbusorganisaties over te laten, zoals nu in Zeeland op stapel staat. Als ik dan lees dat het draaien van zelfs uurdiensten allemaal op de schouders van vrijwilligers komt te rusten, dan vraag ik me af of dat het doel van de buurtbus niet enorm voorbij schiet en of de concessiehouder c.q. -verlener niet veel te makkelijk naar dit middel grijpen.

Spithorst claimt in het 'hoe en waarom'-stukje op Beter OV dat ROVER teveel ingekapseld zou zijn in het bestel van politiek en vervoerders, m.a.w. dat ROVER aan de leiband loopt en door die positie een tandeloze tijger is. Op zich kan ik daar tot zekere hoogte in meekomen: een reizigersorganisatie hoort zich in de eerste plaats om het reizigersbelang te bekommeren. Je solidair verklaren met stakende buschauffeurs (om maar een zijstraat te noemen) is je bekommeren om het belang van het openbaar vervoer, maar zeker niet in het reizigersbelang. Het kan geen kwaad om rekening te houden met de belangen van andere actoren in de sector (overheid, vervoerders, personeel) maar het zou voor een ROVER geen prioriteit moeten zijn. Voor die partijen zijn al genoeg mogelijkheden om van zich te doen spreken. Aan de andere kant is Spithorst ook wel een olifant in een porseleinkast. Dat hij denkt en dacht dat zijn columns-onder-pseudoniem probleemloos te combineren zijn met zijn functie als woordvoerder voor een reizigersorganisatie is natuurlijk hopeloos naïef.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door RoelZ1 »

Het is een beetje de afweging 'Poldermodel' tegenover 'polarisatiemodel'. Daarbij heb ik persoonlijk duidelijk de voorkeur voor het Poldermodel.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Vinny »

Ik heb het idee dat het LOCOV ook best wel veel bereikt. Zou het toejuichen als er zoiets zou bestaan voor de overige OV concessies, hoewel er natuurlijk wel veel locale initiatieven zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Geert »

ROCOV op diverse plekken?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Vinny »

Dat is toch lang niet overal operationeel?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Suus »

In principe moet er in elke concessie een orgaan actief zijn. Die in Amsterdam is redelijk actief bijvoorbeeld, maar wordt wel behoorlijk door ROVER gedomineerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Klaasje »

Jazeker, in alle concessies is er inspraak vanuit reizigersbelangen. Niet altijd even merkbaar voor de buitenwacht. Dat niet maar ze zijn er wel degelijk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Vinny »

Hmm, in ieder geval niet zo "netjes" geregeld als met het locov dat dienstregelingen met advies en besluit als pdf'jes op de website verschijnt...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Freek »

En dat heeft met de financien te maken. Een aantal ROCOV's krijgt subsidie van de decentrale overheden, er zijn echter ook ROCOV's die draaien op 100% vrijwilligers. Dat maakt het maken van bijvoorbeeld een website al snel lastiger.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Karl »

Het is eigenlijk wel apart dat reizigersorganisaties verplicht zijn geconsulteerd te worden in het decentrale OV, maar dat dit vervolgens niet, bij wet, wordt gefaciliteerd door een overheid/vervoerder.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door fogeltje »

Ze heten ook niet overal ROCOV. In het zuidoosten van het land is juist de kortere benaming "Reizigersoverleg" (de letters RO uit ROCOV, maar ik dacht eerst altijd dat het stond voor Regionaal Overleg) gangbaar (Brabant, SRE en Limboland).
"Een touringcar is geen bus"
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Fles »

RoelZ1 schreef:Ben je zelf lid van zo'n vereniging?
Dat zou ik niet tegen iemand als jij zeggen.
Welke vinden we goed,
Spreek maar voor jezelf, blijkbaar heb je zelf al een mening anders open je geen topic.
welke komen met goede adviezen en welke juist niet?
TS trapt af.
Voegen ze iets toe in ons systeem en wat hebben ze de laatst jaren bereikt?
Als je hier zit te vissen naar medestanders voor "reizigersorganisaties moeten weg" moet je vroeger opstaan. Maar nogmaals: TS trapt af. Als je een topic opent heb je er ook zelf een mening over. Laten we daar dan eens mee beginnen. Als TS heb je eenmalig de macht om te bepalen in welke richting je een topic stuurt, gebruik dat :)
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door midnet »

er is ook nog treinreiziger.nl.
Ik dacht altijd dat ROVER het grootste deel van die inspraakcomitees bemensde, of altahs, dat vele mensen die dat werk op zich nemen, ook lid van ROVER zijn.
En dan is Rover begonnen-ooit, vooral als klacht tgen de bussen van de ZuidOOster in Grave, pas later is de aandacht meer naar NS/trein verlegd. Nu worden ze vrijwel automatisch uitgenodigd als het nieuws een tegengeluid wil laten horen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Ennes »

Het grote gevaar van dergelijke organisaties vind ik altijd dat het beeld van "De reiziger" heel scheef is.

Ik maak in mijn werk dagelijks heel wat reizigers mee, en "De Reiziger" bestaat gewoonweg niet.

De ene wil gewoon zonder gedoe van A naar B en ziet het reizen als een noodzakelijk kwaad.
De ander wil alle comfort tegen een zo laag mogelijke prijs.
Weer een ander moet en zal zo snel mogelijk (liefst met terugwerkende tijd) op zijn bestemming zijn.
en weer een ander reist het liefst zo relaxt mogelijk.

En zo zijn er nog vele soorten reizigers die weer andere prioriteiten en eisen stellen aan het OV.

Natuurlijk stellen dergelijke organisaties ook situaties aan de kaak waar uiteindelijk een verbetering uit voortvloeit, maar veelal komen ze ook met irreële ideeën die gewoon onuitvoerbaar zijn door prijs en/of techniek.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door RoelZ1 »

Het ligt er aan op welk punt ze 'de reiziger' willen verdedigen. Op grote lijnen is het wel makkelijk wat 'de reiziger' wilt. Hij wilt 100% punctualiteit, 0% uitval, altijd een comfortabele plaats, zo snel mogelijk, zo min mogelijk overstappen en het liefst zo goedkoop mogelijk.

Het wordt al lastiger als er 'nieuwe reizigers' en 'oude reizigers' zijn. Als de 1000 huidige reizigers er een paar minuten op achteruit gaan als de bus voortaan een via Luttelbroek rijdt, maar er netto 100 nieuwe reizigers bij komen. Is het dan een goed of een slecht plan? Als je er voor reizigers bent op de manier dat een vakbond voor werknemers is zou je er enkel voor de bestaande reizigers moeten zijn. Dit was op zich ook zichtbaar bij casussen zoals 'vanuit Nijmegen naar Den Haag of naar Schiphol?'. NS had becijferd dat er minder reizigers naar Den Haag verloren gingen dan dat er naar Schiphol gewonnen werden. Er werden echter een hoop bestaande reizigers mee gedupeerd. Toch vind ik de positie van reizigersogranisaties op dit punt terecht en juist nodig. Vervoerders hebben de neiging om best veel wijzigingen door te voeren omdat is berekend dat ze op lange termijn geld of reizigers opleveren. Voor het OV is continuïteit echter ook een belangrijk punt, wat weinig in onderzoeken wordt becijferd. Als vervoerders vaak en snel zaken wijzigen kost het wijzigen zelf al veel reizigers. Het bevorderen van continuïteit is in mijn ogen dan ook een belangrijke functie van Reizigersorganisaties.

Een heikeler punt is in mijn ogen op een wat groter abstractieniveau. Dit betreft het effect van 'imago' van het OV. Reizigersorganisaties hebben de neiging om negatieve zaken uit te vergroten en te overdrijven. Dit is een logisch gevolg van de huidige maatschappij waarbij de hardste schreeuwer in de krant komt. Ook is het vaak een goede representatie van de 'gevoelens' van reizigers. Als niet-treinreizigers echter de krant open slaan en elke dag weer lezen hoe verschrikkelijk het op het spoor gesteld is, hoeveel mensen er wel niet op achteruit gaan bij een nieuwe dienstregeling, terwijl het in het echt wel meevalt of de dienstregeling netto zelfs een verbetering is, is dat erg slecht voor het imago van het OV. Daar bijt de tijger zichzelf weer in de staart. Als het imago van het OV (onterecht) daalt dalen de reizigersaantallen mee. Dit terwijl het OV natuurlijk afhankelijk is van de reiziger. Een slechter imago is minder reizigers, waardoor bezuinigd moet worden en de kwaliteit nog verder afneemt. Daarom moeten reizigersorganisaties in mijn ogen ook erg oppassen met de opiniërende functie die ze ook hebben. Als zij het imago van het OV aantasten bijten ze zichzelf in de staart doordat dat de kwaliteit voor de reizigers die ze vertegenwoordigen verslechtert.

Een positievere instelling zou het imago van het OV zelfs kunnen verbeteren, waardoor er meer reizigers en daarmee hogere frequenties en meer verbindingen komen. Daarmee bedienen ze hun achterban dus ook erg sterk. Dan moeten ze echter weer oppassen dat ze niet te positief worden en zich distantiëren van de reizigers die ze bedienen. Niet te positiever dan de reizigers en ook niet te negatiever dan de reiziger. Zelf heb ik het vermoeden dat de meeste reizigers helemaal niet zo negatief zijn als de reizigersverenigingen soms zijn. Een wat positievere instelling als OV-promotor zou volgens mij best welkom zijn!
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Stéphane »

Zulke organisaties doen dikwijls goede dingen, maar ze moeten niet de hele tijd doen alsof ze alle reizigers vertegenwoordigen. Als iets goed gaat mogen ze trouwens wel eens een complimentje geven, zo kunnen ze hun imago van klagers wat afzwakken.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten