Het grote computertopic! #9

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #118

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:Bittorrent :')
Want? Haal jij 100MB/sec met je nzb's? M eh, niet m.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Het grote computertopic! #9

Bericht door deadlock »

Ik kan de rant nog wel een keer gaan houden hoor: Het bittorrent protocol is een van de meest mooie protocollen die er ooit uitgevonden zijn. De mogelijkheid dat je bij iedereen een klein stukje vandaan haalt en daarmee de beschikbare bandbreedte volledig gebruikt is simpelweg fantastisch. Zoals ieder protocol moet er ook aan het torrentprotocol nog het een en ander geschaafd worden maar de essentie is ongelofelijk en extreem grensverleggend. Het is een van de aanjagers van Web2.0.

"bittorrent :')" roepen geeft alleen maar weer dat je geen flauw idee hebt wat bitjes en bytjes nou eigenlijk doen op de achtergrond. Ik ken scholen die hun computers herinstalleren via dat protocol. Hoe meer computers er aan het herinstalleren zijn, hoe sneller het gaat.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mag ik even kwijt #118

Bericht door Caspar »

Ik heb een vraagje, ik heb een spoorkaart getekend van een deel van Roemenië en deze is klaar nu.
Echter, ik wil ook nog 2 andere delen in soortgelijke afmeting maken, van het westen van het land, waarbij het linkerdeel van deze kaart de nieuwe kaart een stukje overlapt als het ware.

Ik heb niet zo veel ervaring met tekenen op een computer, dus heb dit simpel in paint gedaan. Nu komt het probleem, om een of andere reden zijn de kleuren enigzins anders geworden, en als ik de kaart open in paint, is het daardoor onmogelijk om er weer mee verder te gaan werken...
Kan iemand me helpen?

Afbeelding

De spoorlijnen op de kaart zijn zoals ze nu ook al bestaan, ik heb dit met de atlas op schoot zo getekend. Wel heb ik zelf nieuwe routes bedacht voor IC's. Ook de nummers van de lijnen heb ik zelf bedacht. Ik ben van tijd tot tijd bezig om een dienstregeling te ontwerpen voor Roemenië, vandaar ook de bijbehorende net-kaarten. :)
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Mag ik even kwijt #118

Bericht door Thom91 »

deadlock schreef:Ik kan de rant nog wel een keer gaan houden hoor: Het bittorrent protocol is een van de meest mooie protocollen die er ooit uitgevonden zijn. De mogelijkheid dat je bij iedereen een klein stukje vandaan haalt en daarmee de beschikbare bandbreedte volledig gebruikt is simpelweg fantastisch. Zoals ieder protocol moet er ook aan het torrentprotocol nog het een en ander geschaafd worden maar de essentie is ongelofelijk en extreem grensverleggend. Het is een van de aanjagers van Web2.0.

"bittorrent :')" roepen geeft alleen maar weer dat je geen flauw idee hebt wat bitjes en bytjes nou eigenlijk doen op de achtergrond. Ik ken scholen die hun computers herinstalleren via dat protocol. Hoe meer computers er aan het herinstalleren zijn, hoe sneller het gaat.
Ik weet dat Bittorrent een goed protocol is, maar in mijn mening niet voor het downloaden van warez. Al helemaal niet voor blu-ray's maar dat is mijn mening.
Daarbij vind ik dat je het helemaal gelijk hebt wat betreft dat updaten, ik heb ooit begrepen dat Twitter zijn servers ook update via Bittorrent. Heel ingenieus bedacht. Wat dat betreft is het briljant, maar niet aan mij voorbehouden voor het downloaden van films, games of muziek.
Komt wel goed schatje.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #118

Bericht door webguy »

Opzich is Bittorrent niet eens zo'n technisch goed protocol. Een projectgroepje bij ons op school had de opdracht iets nieuws te bouwen - opzich best tof, maar je kan in 10 weken niet even 10 jaar protocol bouwen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Mag ik even kwijt #118

Bericht door Ronald »

Caspar schreef:Ik heb een vraagje, ik heb een spoorkaart getekend van een deel van Roemenië en deze is klaar nu.
Echter, ik wil ook nog 2 andere delen in soortgelijke afmeting maken, van het westen van het land, waarbij het linkerdeel van deze kaart de nieuwe kaart een stukje overlapt als het ware.

Ik heb niet zo veel ervaring met tekenen op een computer, dus heb dit simpel in paint gedaan. Nu komt het probleem, om een of andere reden zijn de kleuren enigzins anders geworden, en als ik de kaart open in paint, is het daardoor onmogelijk om er weer mee verder te gaan werken...
Kan iemand me helpen?

http://i299.photobucket.com/albums/mm30 ... c84fae.jpg

De spoorlijnen op de kaart zijn zoals ze nu ook al bestaan, ik heb dit met de atlas op schoot zo getekend. Wel heb ik zelf nieuwe routes bedacht voor IC's. Ook de nummers van de lijnen heb ik zelf bedacht. Ik ben van tijd tot tijd bezig om een dienstregeling te ontwerpen voor Roemenië, vandaar ook de bijbehorende net-kaarten. :)
Eerste belangrijke vraag is in welk bestandsformaat je je kaart hebt opgeslagen. Als je in Paint werkt, doe dit dan altijd als 24-bits bitmap (bmp). Zeker geen jpg, die comprimeert je bestand en daardoor kunnen kleuren anders worden. Als je er vervolgens mee verder wilt, kloppen de kleuren niet meer.
Dus werk in je bmp, en exporteer enkel naar jpg of gif als je het wilt presenteren. In jouw geval is trouwens gif beter dan jpg, omdat je weinig verschillende kleuren in je bestand hebt. Bij jpg loop je het risico dat je mooie scherpe lijnen "uitgesmeerd" worden.

Als het tekenen in Paint goed lukt, overweeg om dan over te stappen naar het programma "Paint.NET". Dit is een soort extra uitgebreide Paint. Het voordeel hiervan is dat je verschillende "lagen" kunt gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld stations en de diverse lijnen in een aparte laag zetten, deze kun je aan- en uitzetten zodat je per laag kunt werken.

Nog mooier is om uiteindelijk in Inkscape te gaan werken. Zowel Paint als Paint.NET werken met zgn. "raster"-bestanden, dwz. je tekening maak je eigenlijk door pixels een verschillend kleurtje te geven. De lijnen in je tekening worden niet als lijn opgeslagen, maar als serie van gekleurde pixels. Als je zo'n lijn wilt bewerken of verwijderen kan dit lastig zijn.
Inkscape werkt met "vector"-bestanden. Als je een lijn tekent blijft dit een lijn en deze zijn dan eenvoudiger te bewerken (bijvoorbeeld als je de kleur van een lijn in één keer wilt wijzigen).
Hetzelfde geldt voor teksten: In Paint en Paint.NET worden dit pixels, de tekst zelf is niet meer achteraf te wijzigen. Inkscape heeft de mogelijkheid om teksten achteraf te wijzigen of te verwijderen.

Gewoon eens wat oefenen met de verschillende programma's (is allemaal open-source), dan wordt e.e.a. wel duidelijk.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #118

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:Ik weet dat Bittorrent een goed protocol is, maar in mijn mening niet voor het downloaden van warez. Al helemaal niet voor blu-ray's maar dat is mijn mening.
Daarbij vind ik dat je het helemaal gelijk hebt wat betreft dat updaten, ik heb ooit begrepen dat Twitter zijn servers ook update via Bittorrent. Heel ingenieus bedacht. Wat dat betreft is het briljant, maar niet aan mij voorbehouden voor het downloaden van films, games of muziek.
Maar dan is je configuratie dus gewoon verkeerd want het is er ideaal voor.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #118

Bericht door deadlock »

Hallo bmp, jpg en gif? Wat dacht je van PNG? Losless enzo?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #118

Bericht door Geert »

GIF is ook lossless, alleen kun je met GIF minder kleuren gebruiken. En BMP is hartstikke lossless ;)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #118

Bericht door Ardan »

Geert schreef:lossless
Que? :?:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Het grote computertopic! #9

Bericht door Suus »

GIF is gewoon een antiek formaat, de enige reden dat het het zo lang heeft volgehouden is omdat het zowel animatie als transparantie ondersteund. Het is nu meer een soort cult geworden 8-)

@Ardan: Lossless is zonder verlies aan kwaliteit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #118

Bericht door deadlock »

Geert schreef:GIF is ook lossless, alleen kun je met GIF minder kleuren gebruiken. En BMP is hartstikke lossless ;)
C'est vrai maar ook zonder compressie.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #9

Bericht door Fles »

PNG is ook geen compressie op zich. PNG is gewoon een veel efficiënter bestandsformaat dan BMP omdat het gebruik maakt van vector graphics (as opposed to raster graphics).
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #9

Bericht door deadlock »

Fles schreef:PNG is ook geen compressie op zich. PNG is gewoon een veel efficiënter bestandsformaat dan BMP omdat het gebruik maakt van vector graphics (as opposed to raster graphics).
PNG is een bitmapped raster formaat. Sommige editors voegen vector informatie toe maar het is geen vectorformaat.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #9

Bericht door Suus »

PNG heeft een slechte start gehad doordat IE heel lang geen alphatransparantie ondersteunde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #9

Bericht door Michael »

Ik heb de laatste tijd vaak problemen met mijn computer. Heel vaak als ik filmpjes op Youtube aan het bekijken bent geeft ie na een tijd opeens aan dat ik Flash Player moet installeren. Maar als ik internet afsluit en weer opstart werkt het weer wel gewoon. Weet iemand misschien waardoor dat komt?

En nog een andere: Ook als ik op internet surf. Loopt ie vaak bij een website vast. De ene keer is dat zoals vandaag bij Gmail van Google. Een andere keer is dat weer bij een nieuwssite. maar vandaag kan ik dus al heel de dag niet in mijn Gmail komen omdat ie vast loopt. Internet opnieuw opstarten helpt niet. Want dan blijft ie gewoon vastlopen. Weet iemand misschien wat de oplossing is?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #9

Bericht door ODRAIL »

Misschien eens je browsergeschiedenis (met je cookies) eens wissen, dit scheelt vaak een hoop.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #9

Bericht door Michael »

Ik zal het eens proberen
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #9

Bericht door Michael »

dat heeft niet geholpen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote computertopic! #9

Bericht door Thom91 »

Andere browser proberen?
Komt wel goed schatje.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #9

Bericht door Michael »

Ik heb Google Chrome gedownload en daarmee kom ik in ieder geval al wel in mijn Gmail. Nou is het nog effe afwachten of dat andere probleem ook verholpen is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #9

Bericht door Suus »

Je gebruikt internet explorer normaal gesproken? Zou mij niets verbazen als er slecht-functionerende plugins dwarszitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #9

Bericht door Michael »

Ik heb altijd al IE gebruikt ja
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #9

Bericht door Fles »

Michael schreef:Ik heb Google Chrome gedownload
Okee, dan moet je het zelf maar weten :P
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #9

Bericht door STF »

Vanmiddag was ineens de router in ons woonhuis helemaal uit, dus ik liep direct naar de groepenkast om te kijken of de aardlekschakelaar er soms uit lag, dat is bij die betreffende groep namelijk een aantal jaar geleden zonder enige aanwijsbare reden gebeurd.
Nee, alle zekeringen en aardschakelaars waren gewoon ingeschakeld en er bleek ook inderdaad gewoon spanning op elke lamp en stopcontact te staan.
Na twee keer de stekker van de router uit het stopcontact te hebben getrokken en er weer in te hebben gestoken, ging die weer doodleuk aan... :?
Is dat een voorteken dat ie bijna stuk gaat ofzo???
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten