Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva

Bericht door Daniel »

Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva
Geplaatst op: zaterdag 13 oktober 2012 10:28
Laatst bijgewerkt: zaterdag 13 oktober 2012 10:29


Scholieren in de Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden die met het openbaar vervoer reizen, hebben volgende week een probleem. De bussen van vervoersbedrijf Arriva rijden dan namelijk volgens de herfstvakantiedienstregeling. Alleen hebben sommige scholen in dit gebied volgende week nog helemaal geen vakantie.
Lees verder | Dossier Arriva | Meer nieuws over Arriva
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva

Bericht door Daniel »

Klassiek probleempje dit, concessie DAV ligt precies op de grens van de vakantieregio's... verschilde daarmee in bv. Dordrecht van school tot school of ze met zuid of midden mee gingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva

Bericht door zone5324bericht... »

dat is in HWGO andersom het geval.
sommige scholen hebben komende week wel vakantie, maar de vakantiedienstregelng wordt daar in week 43 gereden...

dat is nu eenmaal het gevolg van de vrije keuze voor scholen om de tussendoor vakanties (dus behalve zomer- en kerstvakantie) zelf te mogen bepalen...
dan krijg je inderdaad verschillen...

Arriva gaat echter uit van de week, waarin de meeste scholen vakantie zullen hebben en dan vallen er inderdaad altijd wel een paar buiten de boot...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva

Bericht door Caspar »

Waarom heeft men daar een vakantiedienstregeling? Ik kan me niet herinneren dat er bijvoorbeeld hier in Noord Holland de bussen ooit anders hebben gereden in de vakantie?
Bij NS was het tenminste nog zo dat her en der een serie of slechts een paar voortreinen niet reden, bij Arriva is de héle dienst volgens mij gehalveerd zo ongeveer?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva

Bericht door webguy »

De NS heeft in heel NL werkzaamheden ingepland -o- Komt op hetzelfde neer...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva

Bericht door Suus »

Bij de NS kom je dit weekend amper in de trein, bijna alles is verbust :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva

Bericht door Daniel »

Caspar schreef:Waarom heeft men daar een vakantiedienstregeling?
Puur bezuiniging. Noord-Holland heeft er bij mijn weten trouwens ook een maar je merkt er minder van doordat de boel toch al minder frequent rijdt.
In DAV is de vakantiedienst op de streek pas dit jaar ingevoerd voor de herfstvakantie, hij was er voorheen slechts in de kerst- en zomervakantie. Dordrecht kent (hoewel het dezelfde concessie is) juist weer alleen een zomerdienst.

Op de meeste streeklijnen merk je trouwens vrij weinig ervan, vooral scholierenlijnen en sommige spitsbussen rijden minder vaak of niet. Verder zijn er nog wat inkrimpingen op de lijnen naar Utrecht die niet persé minder rijden maar soms wel op compleet andere tijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva

Bericht door Michael »

Bij Veolia in Brabant is het nu ook vakantiedienstregeling( streek, Tilburg stadsdienst) De stadsdienst Breda kent alleen een zomerdienst.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva

Bericht door Michael 1988 »

Hier in Brabant hebben ze voor elke vakantie(dagen) een vakantiedienstregeling al dan niet zondags of zaterdagsdienst. Dat zijn en waren bij Arriva in 2012 in totaal 59 vakantiedienstregelingsdagen, 4 zondagsdienstregelingsdagen en 1 zaterdagsdienstregelingsdag op doordweekse dagen. Ik kan me zelfs nog herinneren vorig jaar of het jaar daarvoor dat hier in Brabant hetzelfde probleem was als nu in DAV. Maar ja, bij mij op school kennen ze geen herfstvakantie en heb je maar 1 week meivakantie. In die weken vallen dan wel vaak tentamens, maar klasgenoten van mij moesten vaak goed opletten of dat de bus wel of niet reed op dat tijdstip.

Je kunt gewoon niet overal rekening meehouden en als je in die week geen vakantie houdt heb je dus pech. Je kunt ook de fiets pakken naar school toe.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva

Bericht door Daniel »

Men zou ook gewoon de vakantiedienstregelingen kunnen beperken tot de echte vakantieperiodes natuurlijk. De herfstvakantie is zo'n periode die daar dus duidelijk niet onder valt.

Scholierenlijnen kent DAV amper (674 en 691 zijn de enigen) en in deze vakantiedienst gaan nu vooral de 1xx-lijnen eruit, oftewel alle spitssneldiensten. Dat zijn nou typisch lijnen waar je toch echt vooral forensen op hebt die helemaal geen vakantie hebben. In de kerst- en zomervakantie is niet rijden van dergelijke lijnen nog te rechtvaardigen doordat er dan ook minder forensen zijn, maar in de herfstvakantie gaat dit natuurlijk niet op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva

Bericht door Ennes »

In de meeste vakantie dienstregelingen wordt naar mijn idee hoofdzakelijk naar vakanties in het lager onderwijs gekeken.

Het invoeren van een vakantie regeling heeft natuurlijk meerdere kanten, aan de ene kant is het met name in de spits vaak iets minder druk, omdat er toch een deel van de forensen ook vrij hebben/nemen gelijk met hun kinderen. De andere kant is dat er in het OV ook mensen (jawel die zijn zeldzaam, maar ze bestaan) werken die schoolgaande kinderen hebben, en ook wel eens met het gezin weg willen.

Een en ander blijft natuurlijk een afweging tussen diverse belangen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva

Bericht door Daniel »

Die gevallen zijn er zeker, maar ik doelde er met name op dat de vraaguitval in de herfstvakantie gewoon minder groot is dan in bijvoorbeeld de kerst- en zomervakantie. Vrijdagmorgen is het ook een stuk rustiger in het OV, maar dan rijden er toch ook niet minder treinen :P
Als je dan al een vakantiedienst in de herfstvakantie hebt dan zou je eerder een iets lagere frequentie op de heel frequente lijnen verwachten, maar niet gelijk complete uitval. Iets als de kleine-vakantiedienstregeling zoals ze in Groningen/Drenthe kennen bijvoorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva

Bericht door midnet »

Caspar schreef:Waarom heeft men daar een vakantiedienstregeling? Ik kan me niet herinneren dat er bijvoorbeeld hier in Noord Holland de bussen ooit anders hebben gereden in de vakantie?
?
Aldaar zijn er veelal aparte scholierenlijnen-in de 6xx serie. Zelfs EBS in een uiterst druk bereden gebied (eigenlijk elke standaardlijn tenminste elke 15") heeft ze-scheelt 1 overstap en houdt die keet-trappers van het gewone publiek vandaan.
Vanwege noodzaak tot steeds meer besparingen kiezen veel bedrijven ervoor om nu naast de zomervak. ook de andere vakanties die ritten te schrappen. en dan krijg je dus dat soort little problems.
En ja vwb NS-was gister za 13/10 zelfs nog op de radio: 7 trajecten met vervangende bussen, waarbij de hele ster Zwolle als 1 wordt gerekend.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva

Bericht door Wubbo »

Michael 1988 schreef:Je kunt ook de fiets pakken naar school toe.
Dan kunnen ze ook wel alle scholierenlijnen opheffen, hoeft er ook geen vakantiedienstregeling meer gereden te worden want dan is de besparing al binnen.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva

Bericht door zone5324bericht... »

in de Hoeksche Waard zijn er inderdaad genoeg scholieren die de 10 tot 20 kilometer elke dag heen en weer op de fiets doen...
niet iedere ouder is bereid om een abonnement te kopen (of kan dit financieel niet bekostigen)...

de vervoerbedrijven kijken inderdaad naar de meerderheid, dus als er in een bepaalde week, meer scholen vrij zijn dan in de week ervoor of erna, dan wordt voor die week gekozen om de vakantiedienstregeling in te voeren...

de scholierenlijnen zijn dan inderdaad helemaal niet rendabel en nodig om te rijden (dit heb ik zelfs nog wel gemerkt in de eerste week van de winterdienstregeling in HWGO, omdat het toen nog vrij rustig was), maar ook de 1xx-lijnen in DAV zijn op enkele ritten na, vooral voorzien van scholieren.
je zou dan kunnen zeggen, dat je alleen die ritten laat vervallen, maar dan krijg je dus dienstregelingen met lijnen waarvan enkele ritten wel en enkele ritten niet rijden.
Arriva bijvoorbeeld heeft ervoor gekozen verwarring te voorkomen en heeft dus gekozen om alle 1xx lijnen in vakanties te schrappen.
De enige uitzondering in DAV zijn de enkele ritten van lijn 88 die tussen H-I-Ambacht en Rotterdam (of terug) rijden, maar dat zijn de mensen uit Ambacht al jaren gewend...

Bij vakantiedienstregeling zijn er altijd mensen die gedupeerd worden, doordat voor hen de reistijd vaak verlengd wordt of dat ze in ieder geval op andere tijden moeten reizen, maar lege bussen laten rijden is tegenwoordig niet meer mogelijk vanwege het moeten bezuinigen...
Als een vervoerder als Arriva niet zou kiezen voor meer vakanties om een uitgeklede dienstregeling te rijden, dan zouden ze op andere tijdstippen moeten gaan snijden en dat zal waarschijnlijk meer mensen duperen...

Je moet er trouwens ook rekening mee houden, dat naast de scholierenlijnen de spitslijnen vaak bedoeld zijn om de mensen te spreiden over meer bussen (omdat de gewone streeklijnen de spitsen niet alleen aan kunnen), maar als er genoeg plek is in de gewone streeklijnen, dan worden spitslijnen geschrapt en dat is in de meeste vakanties dus het geval, omdat er dan gewoon minder reizigers zijn (de forenzen kunnen dan dus gewoon met de andere bus mee, terwijl buiten de vakanties daar dan dus geen plek voor is)...
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva

Bericht door Jef400 »

Ben ik niet met je eens Micheal. Er zijn mensen zoals ik die 2/3 uur fietsen van school af wonen. Dat is niet te doen op een schooldag. Mag je half 6 weg en ben je blij als je half 6 thuis bent.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva

Bericht door Daniel »

zone5324bericht... schreef:Je moet er trouwens ook rekening mee houden, dat naast de scholierenlijnen de spitslijnen vaak bedoeld zijn om de mensen te spreiden over meer bussen (omdat de gewone streeklijnen de spitsen niet alleen aan kunnen), maar als er genoeg plek is in de gewone streeklijnen, dan worden spitslijnen geschrapt en dat is in de meeste vakanties dus het geval, omdat er dan gewoon minder reizigers zijn (de forenzen kunnen dan dus gewoon met de andere bus mee, terwijl buiten de vakanties daar dan dus geen plek voor is)...
Nee, de spitslijnen zijn er juist om het product "bus" aantrekkelijker te maken voor de forens. Niet voor niets rijden de 1xx-lijnen forse stukken over de snelweg wat flink in de reistijd scheelt. Als je dan al wilt uitdunnen, verlaag dan zowel op de spitslijn als de reguliere lijn de frequentie ofzo, dan blijft het gewoon mogelijk de reis snel af te leggen.
Arriva bijvoorbeeld heeft ervoor gekozen verwarring te voorkomen en heeft dus gekozen om alle 1xx lijnen in vakanties te schrappen
Verwarring voorkomen? Als er één vervoerder is die verwarring zaait met z'n vakantiedienstregelingen is het Arriva wel. Kijk bv. eens bij lijn 81 die in de vakantieperiodes soms op dezelfde tijden rijdt, maar ook enkele ritten kent die met maarliefst 15 minuten verschuiven. Lijn 181 maakt het wat dat betreft nog bonter: overdag redelijk dezelfde tijden en dan ineens de laatste rit 45 minuten :!: eerder. Daarmee ontstaat er op lijn 81 ineens een raar gat wat dan door die lijn 181 opgevuld wordt, maar die rijdt binnen Utrecht weer compleet anders.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva

Bericht door huibf »

Daniel schreef:
zone5324bericht... schreef: Verwarring voorkomen? Als er één vervoerder is die verwarring zaait met z'n vakantiedienstregelingen is het Arriva wel.
Het kan nog erger:
Lijn 99 Uden - Nijmegen wordt gereden door Arriva (Brabant) en Breng (SAN) uurlijske om-en-om. Met heeft daar ook vakantiedienstregeling. Alleen had men verzuimd om de mievakantie van 2012 met elkaar af te stemmen. Arriva reed haar ritten de ene week volgens de vakantie dienst en Breng de week erop....

enfin dit zou niet meer voorkomen....

Overigens had SRE tot vorig jaar ook geen vakantiedienstregeling (sinds 2010) maar omdat er echt veel lege bussen rond reden in de spist hebben ze deze op een aantal streek en stadslijnen toch weer ingevoerd.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva

Bericht door zone5324bericht... »

Arriva heeft ervoor gekozen om hele lijnen op te heffen, zodat men als reiziger duidelijkheid heeft over welke lijn wel en niet rijdt...

ik wil hietbij wel aangeven, dat ik het nniet per definitie eens ben met dde manier waarop Arriva de dienstregeling opgesteld heeft, vooral omdat het verschil tussen gewone dienstregeling en vakantiedienstregeling in bepaalde gebieden (zoals DAV) heel erg groot is.
In HWGO zijn het echter voornamelijk de scholierenlijnen en de 17x lijnen waarin de klappen vallen en daar is het verschil voor de andere lijnen weer niet zo groot...

je moet er trouwens ook nog steeds rekening mee houden, dat vervoerbedrijven anders over het vervoer denken, dan reizigers.
anders had je tot voor kort in DAV 's avonds geen overstaptijden van 50 tot 55 minuten, die in het begin gewoon 0 of 1 waren...

het belang van de vervoerder is efficient laten rijden van middelen en dat gebeurt niet als de helft van de bussen leeg rijdt of als je alle mensen ook kan vervoeren met de helft van de bussen...
aangezien tijdens vakanties minder mensen vervoerd worden, kiest een vervoerder als Arriva voor het schrappen van ritten in de spitslijnen.
andere vervoerders (bijv. de RET) verlagen de frequenties van de lijnen.
bij dat laatste zal voor menigeen de reistijd ook verlengd worden, omdat ze vaak eerder van huis moeten en/of de overstaptijd groter wordt...

gedupeerd worden er altijd wel wat mensen, maar dat is toch overal als er keuzes gemaakt worden/veranderingen optreden...
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva

Bericht door Gekko123 »

Het verschilt wel heel sterk van vervoerder tot vervoerder of ze overstappen van 50 of 55 minuten standaard inplannen. Arriva is een vervoerder waar duidelijk merkbaar is dat de reiziger eigenlijk maar lastig is. Zolang ze volgens het bestek rijden zijn ze blij... Ik meen van een buschauffeur van Arriva gehoord te hebben dat ze een veelgebruikte overstap van lijn 90 op lijn 16 in Alblasserdam op zondag erg ruim maken: 58 minuten... Reizigers wegpesten is niet zo moeilijk, terugwinnen duurt jaren.
Bij een vervoerder als QBuzz heb ik eerder het idee dat ze nog kijken of ze misschien iets minder efficiënt kunnen rijden, maar wel overstappen kunnen behouden.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva

Bericht door zone5324bericht... »

in het DAV-gebied was het in het begin van de concessie ook redelijk geregeld met overstaptijden en spreiding van de ritten, zodat ongeveer een kwartiers-/halfuursdienst gereden werd.
toen er bespaard moest worden, werd het opeens rijden volgens bestek, ongeacht de gevolgen voor de reiziger...

terwijl in HWGO slechts enkele ritten omgezet zijn in belbusritten, wordt daar bespaard met andere inzet van personeel en het schrappen van versterkingsritten (dus mogelijk in het najaar bussen die overvol zijn en mensen die niet mee kunnen)...

Qbuzz in de regio Rotterdam kan hiet echt besparen, omdat minder ritten of niet mag van het bestek of het aantal reizigers niet past in die minder ritten...
als hier de boel zo meteen bij de RET getrokken wordt, zal het wel anders gaan (ook al zal dat mogelijk het eerste jaar nog niet te merken zijn)...
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva

Bericht door Michael 1988 »

JeffreyMeijer schreef:Ben ik niet met je eens Micheal. Er zijn mensen zoals ik die 2/3 uur fietsen van school af wonen. Dat is niet te doen op een schooldag. Mag je half 6 weg en ben je blij als je half 6 thuis bent.
Ik citeerde op de middelbare scholieren en de studenten die op nog geen uur afstand van hun school af wonen. Ik heb de laatste tijd ook vaak zat de fiets gepakt (vooral bij mooi weer) als ik naar school toe moet. Gewoon weg om maar op tijd op school. Ik heb vaak zat meegemaakt dat de bussen vol zaten met (middelbare) scholieren die uitstapten een paar haltes verderop of een dorp verderop (vooral bij lijn 136 Den-Bosch - Tilburg en dan tussen Drunen en Waalwijk/Sprang-Cappelle).
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva

Bericht door marvinkok »

In Twente wordt er weinig gedaan met de herfstvakantie. Frequenties op de stadsdiensten blijven gewoon gelijk. Alleen lijn 59 rijdt enkel in de spitsen, evenals lijn 60. Daar heb je de belangrijkste afwijkingen wel mee gehad...
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Scholieren balen van vakantiedienstregeling Arriva

Bericht door Michael »

Michael 1988 schreef:Ik kan me zelfs nog herinneren vorig jaar of het jaar daarvoor dat hier in Brabant hetzelfde probleem was als nu in DAV. Maar ja, bij mij op school
Dat klopt ja. Toen had Veolia gauw TCR ingeschakeld om extra ritten in de spits te rijden. wat toen een leuk tafereel was aangezien TCR met diverse bussen kwam. Waaronder een heleboel uit de Hoeksche Waard en er dus diverse bussen met Arriva outfit rondreden in de omgeving Breda.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 95 gasten