Dat ben ik zeker met je eens, maar onderstaande quote is daar geen absolute voorwaarde voor.RoelZ1 schreef:Toch vind ik de positie van reizigersogranisaties op dit punt terecht en juist nodig. Vervoerders hebben de neiging om best veel wijzigingen door te voeren omdat is berekend dat ze op lange termijn geld of reizigers opleveren. Voor het OV is continuïteit echter ook een belangrijk punt, wat weinig in onderzoeken wordt becijferd. Als vervoerders vaak en snel zaken wijzigen kost het wijzigen zelf al veel reizigers. Het bevorderen van continuïteit is in mijn ogen dan ook een belangrijke functie van Reizigersorganisaties.
Reizigersorganisaties denken vrijwel altijd vanuit het klassieke beeld van OV-reizigers. Geen enkele buslijn mag verdwijnen, want "o help daardoor kan oma niet meer buiten komen". Dat is onzin, want ouderen blijven tegenwoordig ook steeds langer mobiel en vaak zijn de oplossingen in de vorm van taxibusjes al lang aanwezig. Daardoor wordt het busnet veelal gekenmerkt door talloze meanderende buslijnen (duur! langzaam!) waar slechts een enkeling gebruik van maakt. Keuzereizigers - en dat zijn er veel - zeggen de bus daardoor al snel vaarwel (voor het geval ze dat nog niet gedaan hadden).Als je er voor reizigers bent op de manier dat een vakbond voor werknemers is zou je er enkel voor de bestaande reizigers moeten zijn.
Ik zie het overal terugkomen: een starre houding waardoor het busnet imperfect is en kansrijke verbindingen onvoldoende benut worden. Jammer, want de groep potentiële reizigers is veel groter dan de groep bestaande reizigers
Wil je dan gaan voor continuïteit, dan kan je beter inzetten op OV-assen of OV-corridors: frequent rijdende voertuigen, tussen belangrijke plaatsen, zonder omwegen en het liefst ook nog een beetje sneller dan andere modaliteiten. Maak (als overheid, maar ook als reizigersorganisatie) keuzes in de lijnen die je daarvoor wil aanwijzen en koppel dat ook aan andere zaken (ruimtelijke ordening bijvoorbeeld). Dan kan je namelijk pas echt toekomstgericht gaan werken omdat je weet dat er altijd voldoende reizigers zullen zijn.
Kies je voor de meanderende buurtlijntjes, dan zal daar in de toekomst alleen maar meer op beknibbeld gaan worden en houd je uiteindelijk niets meer over van de continuïteit.