Reizigersorganisaties

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Chauf21 »

RoelZ1 schreef:Toch vind ik de positie van reizigersogranisaties op dit punt terecht en juist nodig. Vervoerders hebben de neiging om best veel wijzigingen door te voeren omdat is berekend dat ze op lange termijn geld of reizigers opleveren. Voor het OV is continuïteit echter ook een belangrijk punt, wat weinig in onderzoeken wordt becijferd. Als vervoerders vaak en snel zaken wijzigen kost het wijzigen zelf al veel reizigers. Het bevorderen van continuïteit is in mijn ogen dan ook een belangrijke functie van Reizigersorganisaties.
Dat ben ik zeker met je eens, maar onderstaande quote is daar geen absolute voorwaarde voor.
Als je er voor reizigers bent op de manier dat een vakbond voor werknemers is zou je er enkel voor de bestaande reizigers moeten zijn.
Reizigersorganisaties denken vrijwel altijd vanuit het klassieke beeld van OV-reizigers. Geen enkele buslijn mag verdwijnen, want "o help daardoor kan oma niet meer buiten komen". Dat is onzin, want ouderen blijven tegenwoordig ook steeds langer mobiel en vaak zijn de oplossingen in de vorm van taxibusjes al lang aanwezig. Daardoor wordt het busnet veelal gekenmerkt door talloze meanderende buslijnen (duur! langzaam!) waar slechts een enkeling gebruik van maakt. Keuzereizigers - en dat zijn er veel - zeggen de bus daardoor al snel vaarwel (voor het geval ze dat nog niet gedaan hadden).

Ik zie het overal terugkomen: een starre houding waardoor het busnet imperfect is en kansrijke verbindingen onvoldoende benut worden. Jammer, want de groep potentiële reizigers is veel groter dan de groep bestaande reizigers :idea:

Wil je dan gaan voor continuïteit, dan kan je beter inzetten op OV-assen of OV-corridors: frequent rijdende voertuigen, tussen belangrijke plaatsen, zonder omwegen en het liefst ook nog een beetje sneller dan andere modaliteiten. Maak (als overheid, maar ook als reizigersorganisatie) keuzes in de lijnen die je daarvoor wil aanwijzen en koppel dat ook aan andere zaken (ruimtelijke ordening bijvoorbeeld). Dan kan je namelijk pas echt toekomstgericht gaan werken omdat je weet dat er altijd voldoende reizigers zullen zijn.
Kies je voor de meanderende buurtlijntjes, dan zal daar in de toekomst alleen maar meer op beknibbeld gaan worden en houd je uiteindelijk niets meer over van de continuïteit.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Ennes »

RoelZ1 schreef:Het ligt er aan op welk punt ze 'de reiziger' willen verdedigen. Op grote lijnen is het wel makkelijk wat 'de reiziger' wilt. Hij wilt 100% punctualiteit, 0% uitval, altijd een comfortabele plaats, ........
Voor deze punten moeten de diverse reizigersverenigingen ook hun eigen achterban aanspreken op het reisgedrag, waardoor het reizen met het ov zonder een enkele aanpassing in materieelsamenstelling of frequentie al een stuk(je) zou kunnen verbeteren.

Gisteren ook weer een half uitpuilende trein, terwijl de achterste 2 bakken als balzaal konden dienen. Hiermee gaat gepaard dat het in en uitstappen ook veel langer duurt, waardoor de eisen die de reiziger zelf aan het ov stelt, door die diezelfde reiziger weer om zeep wordt geholpen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Reiziger Delft »

Dat komt vaak omdat het niet duidelijk is waar de trein stopt; in Utrecht is het een soort Russische roulette waar de trein naar Arnhem dit keer geparkeerd wordt. Reizigers staan meestal netjes verdeeld over het perron, maar als de CTA's over het hele perron de trein aangeven, de trein vevolgens maar 4 of 6 bakken is en de machinist helemaal naar voren doorrijdt helpt dat natuurlijk ook niet echt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Klaasje »

Ennes schreef:
RoelZ1 schreef:Het ligt er aan op welk punt ze 'de reiziger' willen verdedigen. Op grote lijnen is het wel makkelijk wat 'de reiziger' wilt. Hij wilt 100% punctualiteit, 0% uitval, altijd een comfortabele plaats, ........
Voor deze punten moeten de diverse reizigersverenigingen ook hun eigen achterban aanspreken op het reisgedrag, waardoor het reizen met het ov zonder een enkele aanpassing in materieelsamenstelling of frequentie al een stuk(je) zou kunnen verbeteren.

Gisteren ook weer een half uitpuilende trein, terwijl de achterste 2 bakken als balzaal konden dienen. Hiermee gaat gepaard dat het in en uitstappen ook veel langer duurt, waardoor de eisen die de reiziger zelf aan het ov stelt, door die diezelfde reiziger weer om zeep wordt geholpen.
Leuk, maar vervoerders doen ook totaal geen moeite om reizigers duidelijk te maken waar een trein langs het perron stopt. Als ik anderen uitleg waar een trein precies stopt inclusief waar de deuren te vinden zullen zijn, wordt ik regelmatig aangekeken van "het zal wel". Wanneer dat blijkt te kloppen kijkt men mij aan alsof ik hoogleraar in de toverkunsten ben.

Ik ben natuurlijk geen hoogleraar in de toverkunsten, maar door mijn hobby- en beroepsmatige afwijking kan ik iets begrijpen wat de gemiddelde reiziger niet snapt. (cijferborden, en afgeleide info) Het is echt geen rocket science om op het perron aan te geven hoe lang een trein is en om S&V-medewerkers die op een station aanwezig zijn de reizigers te laten helpen met het spreiden. Geen van beiden gebeurt in de praktijk. Kennelijk zijn we blijven steken in 19e eeuw. :') Het moet wel van twee kanten komen natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Klaasje op ma 15 okt 2012, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Mikos »

Achter de schermen wordt momenteel al gewerkt aan het idee van aangeven waar een trein stopt. Daar zullen in de toekomst nog wel proeven mee worden gehouden. :wink:
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door RoelZ1 »

Het aangeven van de treinlengte op de CTA's zal al een hele goede stap in de richting zijn. Bij de metro gebeurt het al tijden en daar weten de argeloze reizigers ineens wel waar de wyberbordjes voor staan.
Laatst gewijzigd door RoelZ1 op ma 15 okt 2012, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Geert »

Mikos schreef:Achter de schermen wordt momenteel al gewerkt aan het idee van aangeven waar een trein stopt. Daar zullen in de toekomst nog wel proeven mee worden gehouden. :wink:
Tot die tijd graag geen vinnige reacties meer van conducteurs die vinden dat reizigers zich slecht verspreiden. ;)
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Mikos »

Ik zal niks meer zeggen. :wink: (A)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Vinny »

In Zwitserland gebeurt dat bijvoorbeeld al, maar daar kent men nou eenmaal een veel meer gesloten omloop als dat wat de NS in Nederland gewend is. Als er eens incidenteel een bakbeest van voor de tweede wereldoorlog wordt ingezet, dan wordt dat ook netjes aangekondigd door de stationsomroeper ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Ennes »

Geert schreef:
Mikos schreef:Achter de schermen wordt momenteel al gewerkt aan het idee van aangeven waar een trein stopt. Daar zullen in de toekomst nog wel proeven mee worden gehouden. :wink:
Tot die tijd graag geen vinnige reacties meer van conducteurs die vinden dat reizigers zich slecht verspreiden. ;)
[vinnig modus uit]
Natuurlijk zijn er situaties waarbij het niet geheel duidelijk is waarbij het niet geheel duidelijk is hoe lang de trein is, en waar hij precies stopt. Nu werk ik natuurlijk nog niet zo heel erg lang als Hc (A) en daardoor zal het dus wel komen dat ik nog nooit een trein heb gereden met maar slechts 1 deur, terwijl die reizigers wel via die deur willen instappen, omdat dat dan weer gemakkelijk is met het uitstappen. Dat je op b.v. de 2100 of 2200 serie niet gokt op 10 bakken dat kan ik begrijpen, maar 4 zijn het er toch zeker.
de 4800 is ook zo´n voorbeeld waarbij reizigers de gezamenlijke voorkeur voor slechts enkele deuren hebben.

Het zal ongetwijfeld het "WIJ" gevoel van de reiziger zijn.

[vinnig modus aan]
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Klaasje »

Ik wist dat je over die ene deur zou beginnen. Daarom heb ik het volgende erbij gezet:
Klaasje schreef:.... en om S&V-medewerkers die op een station aanwezig zijn de reizigers te laten helpen met het spreiden. ...
Op een station met veel incidentele reizigers waar regulier die medewerkers aanwezig zijn, zou het een hoop schelen. Op de stations waar die medewerkers niet te vinden zijn helpt het natuurlijk niet maar je moet ergens beginnen natuurlijk. Als conducteur kan je zelf niet meer dan je best doen natuurlijk, dat moet gewaardeerd worden. Maar de organisatie als geheel kan toch echt veel meer doen om het in- en uitstapproces te verbeteren dan er tot nu toe gebeurt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Ennes »

Klaasje schreef:Ik wist dat je over die ene deur zou beginnen. Daarom heb ik het volgende erbij gezet:
Klaasje schreef:.... en om S&V-medewerkers die op een station aanwezig zijn de reizigers te laten helpen met het spreiden. ...
Op een station met veel incidentele reizigers waar regulier die medewerkers aanwezig zijn, zou het een hoop schelen. Op de stations waar die medewerkers niet te vinden zijn helpt het natuurlijk niet maar je moet ergens beginnen natuurlijk. Als conducteur kan je zelf niet meer dan je best doen natuurlijk, dat moet gewaardeerd worden. Maar de organisatie als geheel kan toch echt veel meer doen om het in- en uitstapproces te verbeteren dan er tot nu toe gebeurt.
Heb je ooit gezien hoe reizigers reageren als je ze vraagt een stukje door te lopen? In theorie is het prachtig, alleen in de praktijk werkt het gewoon niet.

ik heb in al die jaren wel ervaren dat een reiziger zichzelf een bepaalde reisstrategie heeft toebedacht en zich daar niet vanaf laat brengen.

Ik heb klagende reizigers meegemaakt, over de (TE) volle trein. Nadat ik ze heb medegedeeld dat er verderop nog voldoende zitplaatsen waren, kreeg ik als antwoord dat ze anders te ver moesten lopen. En wij maar een oplossing moesten bedenken.

En natuurlijk zijn er ook reizigers die blij zijn met het attenderen op een rustiger treindeel. Dat moet natuurlijk ook gezegd worden.

Maar goed we dwalen behoorlijk af van het oorspronkelijke topic.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Fles »

Ennes schreef:Ik heb klagende reizigers meegemaakt, over de (TE) volle trein. Nadat ik ze heb medegedeeld dat er verderop nog voldoende zitplaatsen waren, kreeg ik als antwoord dat ze anders te ver moesten lopen. En wij maar een oplossing moesten bedenken.
Afbeelding

Ook weer opgelost *O*
Maar goed we dwalen behoorlijk af van het oorspronkelijke topic.
Oh ja, sorry :oops:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Klaasje »

Held. :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten