Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39147
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Bericht door Daniel »

Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27
Geplaatst op: woensdag 10 oktober 2012 20:14
Laatst bijgewerkt: woensdag 10 oktober 2012 20:15


UTRECHT - Minister Schultz van Infrastructuur houdt niet langer vast aan de koppeling van de Uithoflijn en de verbreding van de A27. Dat zei ze in de marge van de commissievergadering van de Tweede Kamer over de snelweg.
Schultz zei deze zomer nog dat de subsidie van de tramlijn naar de Uithof er niet zou komen, als de verbreding van de A27 niet zou doorgaan.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Bericht door Jef400 »

Eindelijk. Soms heb ik serieus het idee waar deze minister niet weet waar ze mee bezig is of in dit geval was.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Bericht door Fles »

lekker belangrijk. Over een week hebben we een nieuwe minister en die gaat het weer helemaal anders doen :')
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Bericht door BR628 »

Mwah in grote lijnen is de minister slechts de spreekpop van het ministerie. De ambtenaren daar blijven gewoon op hun plek zitten. En aangezien de VVD weer de grootste is zal t me ook niks verbazen als hun ook weer de minister voor Infrastructuur en Milieu gaan leveren.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Bericht door R-Flow »

Toch leuk om te zien hoe dit soort dingen werken in Den Haag. Men wil een omstreden plan doorvoeren dat vervolgens gekoppeld wordt aan een belangrijk project dat vrij fundamenteel is voor de verdere groei van de stad. We hebben het hier eigenlijk gewoon over ordinaire chantage.

Gelukkig heeft het ministerie alsnog het fatsoen de twee zaken te scheiden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13664
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Bericht door Vinny »

Ik zeg dat de Uithoflijn een zinloze versplilling is van belastinggeld: De tramverbinding is gewoon een verdelde busverbinding voor de kosten van een metro. Als ze nou gewoon een paar ongelijkvloerse kruisingen hadden aangelegd dan had je een busverbinding gehad met de kwaliteiten van de metro en de kosten van een vrije busbaan. Veel efficiënter dus ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Bericht door 010jongen »

en dan? elke 30 sec. een dubbel gelede bus?.
Ik vind sowieso dat de lijn eigenlijk direct naar Zeist moet worden doorgetrokken. zolang dat niet gebeurd zal de tram in het weekend leeg rond rijden. volgens mij heb ik ook wel eens ergens gelezen dat de tram niet in het weekend zou rijden... begrijpelijk, maar erg zonde. een lijn door de binnenstad had zoveel meer opgeleverd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13664
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Bericht door Vinny »

En dan? Elke minuut een tram die de kruising blokkeert is wel een succes wou je zeggen?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Bericht door 010jongen »

Tram hoeft niet elke minuut te rijden :). En beter 30x per uur een tram dan al die bussen. Maar dat is mijn mening.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Bericht door R-Flow »

Volgens Vinny zijn bussen altijd meer dan voldoende en is een tram hoe dan ook geldverspilling. Over het rijcomfort van die dubbelgelede bussen, uitstoot van uitlaatgassen, geluidsoverlast e.d. zullen we maar zwijgen. :wink:
Vinny schreef:En dan? Elke minuut een tram die de kruising blokkeert is wel een succes wou je zeggen?
Waar heb je het over? Een aardig gedeelte van de tramlijn krijgt ongelijkvloerse kruisingen...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13664
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Bericht door Vinny »

Een trambedrijf is niet alleen duurder in aanleg, het kost ook meer in onderhoud en exploitatie, terwijl je de extra kosten vrijwel nooit terugverdiend. Eigenlijk is dat alleen het geval als je aan kan sluiten bij een bestaand netwerk en als je de tram ook de regio in doortrekt op relaties waar een treinverbinding ontbreekt maar wel wenselijk kan worden geacht.

Voor studentenvervoer is het een totaal buitenproportionele investering. Dan kun je veel beter de basisbeurs met een paar tientjes verhogen, daar maak je studenten echt gelukkiger mee en ben je als overheid het geld ook kwijt :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50882
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Bericht door Suus »

Dat is mooi, want aan het bestaand netwerk en aan doortrekken kan beiden voldaan worden.

Na ombouwen van de SUN kan het gekoppeld worden aan die lijn en vanaf de Uithof is een verlenging naar Zeist een zeer realistische optie, aangezien het treinstation daarvan behoorlijk afgelegen ligt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Eigenlijk is dat alleen het geval als je aan kan sluiten bij een bestaand netwerk en als je de tram ook de regio in doortrekt op relaties waar een treinverbinding ontbreekt maar wel wenselijk kan worden geacht.
Laat beiden nou precies de bedoeling zijn op termijn...

EDIT Precies zoals Bee al zei dus. :P
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13664
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Bericht door Vinny »

Nou heb je ook een buiness-case die wel positief uitpakt dan?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Bericht door Klaasje »

Een business-case met de huidige bussen pakt ook negatief uit. Net als het verplaatsen van de universiteit waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50882
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Bericht door Suus »

En op het moment dat je de dikke busstroom naar Zeist in de tegenspitsrichting van de Uithoftram kan omleiden heb je én een hoop OV uit de Utrechtse binnenstad, een altijd goedgevulde tramdienst en de dramatische ontsluiting van Zeist eindelijk aangepakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13664
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Bericht door Vinny »

Ik denk dat de kosten de pan uit zullen rijzen en er na aanleg nog steeds sprake is van sardineblikvervoer. Maar betalen Utrechters wel meer locale belasting, want dat zie je in veel Franse steden ook terug waar ze een trambedrijf hebben ingevoerd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Bericht door 010jongen »

De capaciteit neemt fors toe?? En dan kan er eventueel later nog een frequentieverhoging plaats vinden. In 1 dubbelgelede bus gaan nu 150 man. Terwijl in een gekoppeld tramstel bijna 400 man gaan. In Parijs zijn er tramlijnen waar men 100.000 reizigers op een dag vervoerd. De uithoflijn zou er hooguit 40.000-60.000 gaan vervoeren. Met een doortrekking naar Zeist hooguit 70.000 per dag. Moet lukken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13664
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Bericht door Vinny »

Het mooiste in Utrecht vind ik nog wel dat de streekbus naar Nieuwegein gewoon een snellere verbinding met het centrum van die plaats geeft dan de "snel"tram :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39147
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Bericht door Daniel »

Ligt eraan welke je neemt, met de 77 ben je er echt niet sneller (en met 66 waarschijnlijk ook niet). De 74 is er wel redelijk snel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Bericht door 010jongen »

Vinny schreef:Het mooiste in Utrecht vind ik nog wel dat de streekbus naar Nieuwegein gewoon een snellere verbinding met het centrum van die plaats geeft dan de "snel"tram :')
volgens mij heb jij het niet zo met trams he? De tram is sneller en doet er tussen stadscentrum en centraal precies 20 minuten over, 74 doet er 23 minuten over. Alleen als je tegelijkertijd tijd vertrekt vanaf de Europalaan is de bus soms sneller op station.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13664
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Bericht door Vinny »

Dat is dan op papier zo. De laatste keer dat ik het uitprobeerde was dat niet zo.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Bericht door koekje »

Ok, nu weten we het wel. Vinny = anti-tram en pro-bus. Ieder z'n ding. :)
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Het mooiste in Utrecht vind ik nog wel dat de streekbus naar Nieuwegein gewoon een snellere verbinding met het centrum van die plaats geeft dan de "snel"tram :')
We hebben nu het punt bereikt dat je met drogredenen komt aanzetten. Nice. :pos:
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Bericht door 010jongen »

Misschien moet men de gehele Nieuwegein lijn maar weer opnieuw aanleggen met direct lagevloertrams, de werkzaamheden lopen alweer uit!!!! Werk kan tot een half jaar lang stilgelegd worden. Echt niet te geloven. En dan wil men het vervangend vervoer uitbreiden terwijl er geen hond in die bussen zit. Zijn het nou idioten ofwat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten