Wijzigingen voor 2013 regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Wijzigingen voor 2013 regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

Wijzigingen staan online. Samenvoeging van lijn 3/4 gaat niet per december in, verder de frequentie verlaging op zondag ochtend en de inzet van dubbelgelede bussen op zondag op lijn 28.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door Daniel »

Onhandig dat men in april 2013 de 6x-lijnen ri. Nieuwegein naar Busstation West verplaatst, terwijl de 7x-lijnen op busstation Zuid blijven. Op enkele trajectdelen vullen die elkaar immers aan, dus verplaats dan alles naar West zou ik zeggen. (Met de bouw-activiteiten rond het huidige busstation Noord zou een route vanuit de binnenstad via de Leidseveertunnel wellicht nog handiger zijn ook)
Wel een lekker snelle route tussen de Europalaan en busstation West, dat zal best aardig in de reistijd schelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door 010jongen »

Volgens mij bedienen de lijnen 65/66 een geheel andere groep reizigers dan de lijnen 74 en 77. Hooguit tussen Europalaan en cs. Ik ben benieuwd of de nieuwe lijn 18 aanslaat, verder vind ik de inzet van 8 persoonsbusjes op servicelijnen apart. Zeker in de beginstadia. Bij een frequentie van elke 30 minuten zullen deze lijnen niet echt populair gaan worden. Lijn 3 naar zuilen zal binnenkort ook als servicelijn gaan rijden. Terwijl dit toch een van de drukste lijnen is.
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door rm7 »

010jongen schreef:Lijn 3 naar zuilen zal binnenkort ook als servicelijn gaan rijden. Terwijl dit toch een van de drukste lijnen is.

Het plan was juist om lijn 3 naar Zuilen te koppelen aan lijn 28 naar Vleuten. Maar van deze lijn een servicenetlijn maken, is in ieder geval op het trajectdeel Amsterdamsestraatweg niet verstandig.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door 010jongen »

Ik denk niet dat lijn 28 aan lijn 3 wordt gekoppeld zeker met de aanstaande werkzaamheden. Voor lijn 3 kan een frequentieverhoging op de straatweg zeker geen kwaad. Lijn 28 gaat trouwens 10x per uur rijden tijdens de spitsuren zag ik net, goede zaak.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door Daniel »

010jongen schreef:Volgens mij bedienen de lijnen 65/66 een geheel andere groep reizigers dan de lijnen 74 en 77. Hooguit tussen Europalaan en cs.
Je verwacht het niet, maar er blijkt zelfs tussen Utrecht Centraal en Westraven per de 65/66/74/77 gereisd te worden. Dit naast het vervoer richting de Europalaan inderdaad. En 65, 66 en 74 overlappen natuurlijk tot aan de Blauwe Brug in Nieuwegein.

Maargoed, je zit natuurlijk ook met kiezen tussen twee kwaden: je kunt of alle lijnen ri. Nieuwegein van hetzelfde busstation laten vertrekken, of alle lijnen ri. De Bilt/Zeist. Allebei gaat door de aanwezigheid van lijn 74 en 77 al niet, het lijkt me in ieder geval niet zo'n aantrekkelijk product opleveren om die twee lijnen beide busstations te laten aandoen.
Vooral richting haltes op het samenlooptraject wordt het dan voor de reiziger wat beter op de tijd letten om het juiste busstation te kiezen, maargoed, met 12x/uur vanaf West en 10x/uur vanaf Zuid een XX-bus is het nooit lang wachten (wat dat betreft wel jammer dat de Arriva en XX-abonnementen niet compatible zijn, anders zou lijn 81 wellicht wat meer een rol van betekenis in Utrecht kunnen vervullen in z'n tegenspitsrichting)
Ik ben benieuwd of de nieuwe lijn 18 aanslaat
Tja, dat vraag ik me ook wel af ja. Men zegt 'm met name in te stellen voor het scholierenverkeer richting de Vondellaan, maar die zie ik over het algemeen al naar halte Bleekstraat lopen (halte Balijelaan is er sinds z'n verplaatsing na de herinrichting niet bepaald drukker op geworden). Van de Bleekstraat vandaan heb je nu al veel bussen en eigenlijk verdwijnt alleen lijn 6 er want de 6x-lijnen rijden er weliswaar niet meer langs maar stoppen deden ze er toch al niet.
Tussen de Croeselaan en de Jaarbeurszijde van het station heb je daarnaast al lijn 1 rijden, dus of ze die geledes vol gaan krijgen... Ik betwijfel het.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door BR628 »

Daniel schreef: Vooral richting haltes op het samenlooptraject wordt het dan voor de reiziger wat beter op de tijd letten om het juiste busstation te kiezen, maargoed, met 12x/uur vanaf West en 10x/uur vanaf Zuid een XX-bus is het nooit lang wachten (wat dat betreft wel jammer dat de Arriva en XX-abonnementen niet compatible zijn, anders zou lijn 81 wellicht wat meer een rol van betekenis in Utrecht kunnen vervullen in z'n tegenspitsrichting'
Nou dat is waarschijnlijk niet de bedoeling. Formeel gezien zou het me niks verbazen als Arriva alleen reizigers mag laten uitstappen richting Utrecht. Dit omdat het binnen Utrecht de BRU concessie betreft en de opbrengsten van de reizigers dus tot die vervoerder behoren te doen komen. Dat dat lastig te handhaven is, is een tweede.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door 010jongen »

inderdaad, die gelede bussen kunnen beter hun rondjes doen op lijnen waar het echt nodig is.

En eindelijk gaat er een bus rijden tussen Papendorp en Nieuwegein, al vraag ik me af of deze direct vanaf stadscentrum naar papendorp zou gaan rijden, zoja dan denk ik dat deze bus niet erg populair zal zijn. ze hebben wel lef om de verbinding meteen de gehele dag aan te bieden. eigenlijk had het BRU ook lijn 77 kunnen omleggen via papendorp, dan heb je er weer één sterke lijn bij, denk dat dit meer reizigers oplevert dan via de huidige route.
Laatst gewijzigd door 010jongen op di 16 okt 2012, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door Daniel »

@BR628: Grotendeels doet Arriva dat natuurlijk ook al, lijn 81 is ondertussen nog de enige lijn die haltes binnen Utrecht aandoet (en daar ook gewoon reizigers meeneemt). Oorspronkelijk is dat ingevoerd vanwege de werkzaamheden op de rijkswegen rond Utrecht waardoor men niet vast wilde zitten aan één bepaalde route naar het station, maar het is gewoon zo gebleven terwijl de bussen nu gewoon vrijwel altijd hun gebruikelijke route rijden.
Valt die lijn niet gewoon onder de te gedogen lijnen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door BR628 »

Dr zit nogal verschil tussen reizigers laten uitstappen in een ander concessiegebied of reizigers meenemen binnen de stad terwijl er genoeg andere lijnen rijden. In diverse gebieden wordt dat door de vervoerder niet op prijs gesteld wordt omdat je zo als bedrijf inkomsten misloopt.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door huibf »

BR628 schreef:Dr zit nogal verschil tussen reizigers laten uitstappen in een ander concessiegebied of reizigers meenemen binnen de stad terwijl er genoeg andere lijnen rijden. In diverse gebieden wordt dat door de vervoerder niet op prijs gesteld wordt omdat je zo als bedrijf inkomsten misloopt.
Dergelijke constructies zijn flauwekul en zouden verboden moeten worden en al helemaal niet in het bestek.... Ik kan me niet voorstellen dat hierover iets is geschreven... Zijn er veel van deze lijnen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door Daniel »

Dit zegt het bestek zelf erover...
3. De Concessiehouder dient de verbindingen van aangrenzende concessies
zoals weergegeven in bijlage 2 binnen het eigen Concessiegebied te
gedogen.
Op die verbindingen gelden de eisen van de betreffende
concessies.
4. Voor het vervoer zoals genoemd in lid 3 gelden de volgende voorwaarden:
Het vervoer is toegankelijk voor reizigers binnen het Concessiegebied
en tussengelegen haltes mogen worden aangedaan
, tenzij door de
Concessieverlener anders is bepaald;
 De frequentie van het lijngedeelte buiten het Concessiegebied waartoe
de lijn behoort mag niet hoger zijn dan de frequentie van het
lijngedeelte binnen het concessiegebied waartoe de lijn behoort;
 De concessie-eisen van de concessie waartoe de lijn behoort, zijn van
toepassing.
Bron
Link naar bijlage 2
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door BR628 »

Ok. Ik kende de eisen voor Utrecht idd niet, vandaar de verwarring.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door Michael 1988 »

Meteen die werkmethode af laten schaffen dan en bij GVU (en Connexxion) een schadevergoeding indienen (en/of bij BRU). Ik vond het al raar toen ik las over de snelwegbuslijn richting Almere dat die geen passagiers mocht meenemen, maar schijnbaar mag dat dus wel. Je bent dan welliswaar concurenten van elkaar, maar je bent ook elkaars collega's en je bent als vervoerbedrijf (en opdrachtgever) er voor de reizigers en niet voor jezelf.

Of anders als Arriva en Veolia zijnde gewoon overal waar je langs rijdt halteren en alle passagiers bij die haltes proberen weg te kapen van je concullega's. Klinkt hard, maar die regel dat bussen niet in Utrecht passagiers mogen laten instappen klinkt nog harder. Geldt die regel trouwens ook voor passagiers met een bestemming buiten Utrecht die ergens buiten Utrecht CS willen opstappen in een bus die vanaf Utrecht CS vertrekt?
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door mijack1985 »

Nooit geweten dat Arriva geen instappende passagiers meer mocht meenemen in Utrecht. Ik kan me nog herinneren dat vroeger o.a met de 114 van eerst CXX en later Arriva gewoon passagiers instapten bij 24 Oktoberplein en in CS weer uitstapten (CS- 24 Oktoberplein kwam bijna nooit voor). Zeker in de ochtendspits. Zo ook met de 118 van vroeger. Kanaleneiland instappen en op CS weer uit of v.v.

Van de vroegere Interliners ken ik het wel.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door Wubbo »

Ik snap de routewijziging voor lijn 1 vanaf april niet. Men spreekt daar over een routewijziging tussen het Oudenoord en de Kard. de Jongweg (via de Kaatstraat) terwijl volgens mij dat hele deel komt te vervallen vanwege de routewijziging via de binnenstad en de Blauwkapelseweg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door Daniel »

@Michael1988 en mijack1985: Waar halen jullie nu ineens vandaan dat het niet mag, ik postte eerder vanavond juist een quote uit het bestek die aangeeft dat het wel mag. Wat die snelwegbuslijn naar Almere betreft, die staat ook in de bijlage met te gedogen lijnen maar valt kennelijk onder de categorie "tenzij de concessieverlener anders beslist"
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door nvdw »

Het is geen kwestie van wel of niet mogen, de twee haltes langs de Weg der Verenigde Naties/Graadt van Roggenweg zijn met de werkzaamheden rond het 24 Oktoberplein gewoon uit de dienstregeling gehaald (de halte Westplein was uiteraard al overbodig geworden sinds de verhuizing naar het Jaarbeursplein) en dat is ook sinds de openstelling van het plein zo gebleven. De CXX-streeklijnen 126 en 180 stoppen er nog wel.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door Daniel »

Ja, die zijn eruit gehaald omdat men dan niet aan een bepaalde route vastzat maar ook kon omrijden indien de verkeerssituatie dat nodig maakte. Vraag me wat dat betreft wel af waarom die halte nog niet teruggekeerd is, er zullen immers best wel reizigers vanuit het DAV-gebied naar de kantoren in die omgeving willen die nu tot extra kilometers maken gedwongen worden (plus dat die hun reis dan niet meer op een Arriva-abonnement kunnen maken als die eenmaal ingevoerd zijn, dat zijn ook weer extra kosten)
De kleinste omweg lijkt me nog op Vianen overstappen op de 63 of 81 en dan bij Kanaleneiland Zuid weer de sneltram pakken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door mijack1985 »

ja ik het het niet goed gelezen, zat tussendoor ook even Roemenië - Nederland te kijken.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door Michael 1988 »

Daniel schreef:@Michael1988 en mijack1985: Waar halen jullie nu ineens vandaan dat het niet mag, ik postte eerder vanavond juist een quote uit het bestek die aangeeft dat het wel mag. Wat die snelwegbuslijn naar Almere betreft, die staat ook in de bijlage met te gedogen lijnen maar valt kennelijk onder de categorie "tenzij de concessieverlener anders beslist"
(na een paar bwc's). Ik meende dat hier ergens te hebben gelezen, maar dan heb ik me dus vergist en verward met de snelwegbuslijn.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door Geert »

Uit het stuk dat Daniel citeerde blijkt dus juist dat het voor andere vervoerders wel toegestaan is om reizigers te vervoeren binnen Utrecht.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door Michael 1988 »

Maar als je de voorgaande reacties leest denk je al gauw dat dit niet mag van Connexxion, GVU of wie dan ook. Vandaar dus de vergissing.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door 010jongen »

Wubbo schreef:Ik snap de routewijziging voor lijn 1 vanaf april niet. Men spreekt daar over een routewijziging tussen het Oudenoord en de Kard. de Jongweg (via de Kaatstraat) terwijl volgens mij dat hele deel komt te vervallen vanwege de routewijziging via de binnenstad en de Blauwkapelseweg.
Lijn 1 neemt gedeeltelijk de route van lijn 5 over tot de kardinaal de jongweg ergens en vanaf daar de huidige route naar station overvecht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten