Nieuwe bus rijdt de fabriek uit
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39204
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Nieuwe bus rijdt de fabriek uit
Nieuwe bus rijdt de fabriek uit
Utrecht - De eerste nieuwe bus is de fabriek uitgereden. Het is de eerste van een serie van in totaal zo’n 140 nieuwe bussen die vanaf 14 december 2008 het straatbeeld in de Utrechtse stadsregio mee gaan bepalen.
Het gaat om EEV-bussen die voldoen aan de meest actuele en strenge emissienormen. Daarmee wil de stadsregio actief bijdragen aan het terugdringen van de luchtverontreiniging.
De nieuwe bussen zijn voorgeschreven in de nieuwe concessie voor het regionale bus- en tramvervoer die eind dit jaar in werking treedt. Ze komen in de plaats van de huidige Connexxion-bussen, die in de stadsregio Utrecht rijden. De GVU-bussen in het stadvervoer vallen buiten de nieuwe concessie.
De nieuwe bussen krijgen allemaal dezelfde kleurstelling, los van de huisstijl van het vervoersbedrijf. Bestuur Regio Utrecht heeft hiervoor gekozen omdat de bussen langer meegaan dan de huidige concessie van drie jaar. Bestuur Regio Utrecht wil de mogelijkheid openhouden om het stads- en streekvervoer per eind 2011 in samenhang aan te besteden, als ook de concessie van GVU voor het stadsvervoer afloopt.
Bron: Blik op nieuws
Het gaat om EEV-bussen die voldoen aan de meest actuele en strenge emissienormen. Daarmee wil de stadsregio actief bijdragen aan het terugdringen van de luchtverontreiniging.
De nieuwe bussen zijn voorgeschreven in de nieuwe concessie voor het regionale bus- en tramvervoer die eind dit jaar in werking treedt. Ze komen in de plaats van de huidige Connexxion-bussen, die in de stadsregio Utrecht rijden. De GVU-bussen in het stadvervoer vallen buiten de nieuwe concessie.
De nieuwe bussen krijgen allemaal dezelfde kleurstelling, los van de huisstijl van het vervoersbedrijf. Bestuur Regio Utrecht heeft hiervoor gekozen omdat de bussen langer meegaan dan de huidige concessie van drie jaar. Bestuur Regio Utrecht wil de mogelijkheid openhouden om het stads- en streekvervoer per eind 2011 in samenhang aan te besteden, als ook de concessie van GVU voor het stadsvervoer afloopt.
Bron: Blik op nieuws
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Nieuwe bus rijdt de fabriek uit
Volgens mij is het nog slechts een kwestie van tijd voordat je geen enkele andere bus meer in het land ziet dan die Ambassador 200... :?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39204
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Nieuwe bus rijdt de fabriek uit
Tja, 'tis een beetje de opvolger aan het worden van wat de MB200 ooit was: de standaard streekbus En ook die waren er in allerlei interieur-uitvoeringen, valt nog mee dat we nu tenminste nog verschillende kleurtjes hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Nieuwe bus rijdt de fabriek uit
Het hele land vol kerkhoven :(.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Nieuwe bus rijdt de fabriek uit
Ik las de topic titel 'nieuwe bus', en dacht iets spetterende te zien... En wat zie ik? Een doodnormale Amba
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nieuwe bus rijdt de fabriek uit
Zo, wordt wel een lekker opvallende verschijning hier in de buurt. Beetje jammer alleen dat het alleen maar Amba's zijn :(
Re: Nieuwe bus rijdt de fabriek uit
Maar eh, worden die bussen geel met grijs, of is dit gewoon een foto die ergens in het archief zat?
Het is een spectrum.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39204
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Nieuwe bus rijdt de fabriek uit
Ambassadors in deze kleurstelling heb ik nog niet eerder foto's van gezien, dus dit zal inderdaad de nieuwe BRU-kleurstelling zijn
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do 22 mei 2008, 20:34
- Locatie: Sittard (Std)
Re: Nieuwe bus rijdt de fabriek uit
Of Citea's voor in de steden . Ik ben benieuwd wie de eerste order gaat plaatsen in NL.Dubbele P schreef:Volgens mij is het nog slechts een kwestie van tijd voordat je geen enkele andere bus meer in het land ziet dan die Ambassador 200... :?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Berkhof_Citea
Utrecht gaat 'vol gas' voor hybride bus
Utrecht gaat 'vol gas' voor hybride bus
Datum 2-10-2008
Utrecht geeft vol gas voor de hybride bus. Vanaf december komen er daarvan 140 à 150 in stad en streek op de weg. 'Vol gas' geldt ondertussen niet al te letterlijk voor de chauffeurs. Om maximale milieuwinst te kunnen oogsten, geldt als voorwaarde dat de bestuurders een rijstijl à la 'het nieuwe rijden' hanteren.
‘Het nieuwe rijden’ vloeit voort uit een demonstratieproject eerder deze zomer op de lijnen 11 en 12 waar richting De Uithof een dubbelgelede hybride bus werd ingezet. Deze omgebouwde trolleybus van de firma Hess uit Zwitserland werd door concessiehouder Connexxion naar Nederland gehaald voor een promotietournee, te beginnen bij de Utrechtse 'dochter' Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht (GVU). De bus wordt eveneens gebruikt om chauffeurs op te leiden.
De elektriciteit van de ex-trolley komt niet van de bovenleiding, maar – zoals vaker bij hybride toepassingen – van een relatief kleine dieselmotor die op een geoptimaliseerd en redelijk constant toerental de accu voedt. Remenergie wordt aan de accu teruggevoerd. Met een aangepaste rijstijl bleek tijdens de Utrechtse proefdagen een energiebesparing van 24,3 procent haalbaar.
'De techniek voor de hybride bus is de laatste jaren mede onder invloed van de hoge energieprijzen verder verbeterd, zodanig dat we de hybride eis nu kunnen gaan stellen bij de verdere concessieverlening', vertelt Wim Edelman van het Bestuur Regio Utrecht (BRU), het orgaan dat in de stad Utrecht plus acht omliggende gemeenten verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer.
Met de opmars van de hybride bus bevindt het BRU zich binnen Nederland in de voorste gelederen. Van de totaal 350 ov-bussen in het BRU-gebied voldoen er nu 100 aan de hoge Euro-5-norm. Met de komst van de nieuwe hybrides eind dit jaar blijven er dan nog slechts 100 'oude' bussen over, die zo mogelijk in 2010 worden vervangen door bussen op minimaal Euro-5-niveau.
Eind 2011 volgt een nieuwe aanbestedingsronde voor het stads- en streekvervoer samen. De hybrides worden door BRU aan de huidige concessiehouder geleast. Dit in verband met de korte concessielooptijd en de hoge investering, die voor de hybrides nodig is. Overname van het leasecontract geldt in 2011 als voorwaarde in de volgende concessieverlening.
Met de komst van de hybrides neemt ook de geluidsbelasting af, voorspelt Wim Edelman. Dit dankzij het relatief lage en constante toerental waarmee de dieselmotoren draaien. Hij voorziet een wijde vlucht voor de hybride bus. 'Na 2006 hebben Europese fabrikanten zoveel belangstelling hiervoor getoond, dat de techniek nu commercieel toepasbaar is. Het punt is inmiddels bereikt dat de hybride bus op lifetime-basis minder kost dan de traditionele bussen', zegt hij.
Haantje
Met de hybrides onderstreept het GVU ook als Connexxion-dochter (sinds 2007) graag haantje de voorste te willen zijn. Het 103 jaar oude vervoerbedrijf introduceerde in de jaren 90 in Nederland als eerste de dubbelgelede bus en in 2002 de dubbelgelede lagevloerbus. Ook beschikt het GVU over de grootste LPG-vloot van Nederland. Een op de drie bussen rijdt namelijk op vloeibaar gas. Nieuw in het Utrechtse is overigens ook dat de toekomstige bussen 'binnen' noch 'buiten' reclame zullen voeren. Alleen wervingsuitingen voor het openbaar vervoer zijn dan nog toegestaan.
Bron: Verkeerskunde
Gaat het hier nu over Utrecht-streek of Utrecht-stad? Ik word er in dit artikel niet wijs uit.
Datum 2-10-2008
Utrecht geeft vol gas voor de hybride bus. Vanaf december komen er daarvan 140 à 150 in stad en streek op de weg. 'Vol gas' geldt ondertussen niet al te letterlijk voor de chauffeurs. Om maximale milieuwinst te kunnen oogsten, geldt als voorwaarde dat de bestuurders een rijstijl à la 'het nieuwe rijden' hanteren.
‘Het nieuwe rijden’ vloeit voort uit een demonstratieproject eerder deze zomer op de lijnen 11 en 12 waar richting De Uithof een dubbelgelede hybride bus werd ingezet. Deze omgebouwde trolleybus van de firma Hess uit Zwitserland werd door concessiehouder Connexxion naar Nederland gehaald voor een promotietournee, te beginnen bij de Utrechtse 'dochter' Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht (GVU). De bus wordt eveneens gebruikt om chauffeurs op te leiden.
De elektriciteit van de ex-trolley komt niet van de bovenleiding, maar – zoals vaker bij hybride toepassingen – van een relatief kleine dieselmotor die op een geoptimaliseerd en redelijk constant toerental de accu voedt. Remenergie wordt aan de accu teruggevoerd. Met een aangepaste rijstijl bleek tijdens de Utrechtse proefdagen een energiebesparing van 24,3 procent haalbaar.
'De techniek voor de hybride bus is de laatste jaren mede onder invloed van de hoge energieprijzen verder verbeterd, zodanig dat we de hybride eis nu kunnen gaan stellen bij de verdere concessieverlening', vertelt Wim Edelman van het Bestuur Regio Utrecht (BRU), het orgaan dat in de stad Utrecht plus acht omliggende gemeenten verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer.
Met de opmars van de hybride bus bevindt het BRU zich binnen Nederland in de voorste gelederen. Van de totaal 350 ov-bussen in het BRU-gebied voldoen er nu 100 aan de hoge Euro-5-norm. Met de komst van de nieuwe hybrides eind dit jaar blijven er dan nog slechts 100 'oude' bussen over, die zo mogelijk in 2010 worden vervangen door bussen op minimaal Euro-5-niveau.
Eind 2011 volgt een nieuwe aanbestedingsronde voor het stads- en streekvervoer samen. De hybrides worden door BRU aan de huidige concessiehouder geleast. Dit in verband met de korte concessielooptijd en de hoge investering, die voor de hybrides nodig is. Overname van het leasecontract geldt in 2011 als voorwaarde in de volgende concessieverlening.
Met de komst van de hybrides neemt ook de geluidsbelasting af, voorspelt Wim Edelman. Dit dankzij het relatief lage en constante toerental waarmee de dieselmotoren draaien. Hij voorziet een wijde vlucht voor de hybride bus. 'Na 2006 hebben Europese fabrikanten zoveel belangstelling hiervoor getoond, dat de techniek nu commercieel toepasbaar is. Het punt is inmiddels bereikt dat de hybride bus op lifetime-basis minder kost dan de traditionele bussen', zegt hij.
Haantje
Met de hybrides onderstreept het GVU ook als Connexxion-dochter (sinds 2007) graag haantje de voorste te willen zijn. Het 103 jaar oude vervoerbedrijf introduceerde in de jaren 90 in Nederland als eerste de dubbelgelede bus en in 2002 de dubbelgelede lagevloerbus. Ook beschikt het GVU over de grootste LPG-vloot van Nederland. Een op de drie bussen rijdt namelijk op vloeibaar gas. Nieuw in het Utrechtse is overigens ook dat de toekomstige bussen 'binnen' noch 'buiten' reclame zullen voeren. Alleen wervingsuitingen voor het openbaar vervoer zijn dan nog toegestaan.
Bron: Verkeerskunde
Gaat het hier nu over Utrecht-streek of Utrecht-stad? Ik word er in dit artikel niet wijs uit.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nieuwe bus rijdt de fabriek uit
Aan de ene kant lees ik allemaal dingen die gaan over BRU-regio (geen reclameuitingen, 140 bussen, vanaf december etc.), aan de andere kant hebben ze het telkens over GVU. :? En bestaan er eigenlijk al hybride Amba's?
Re: Nieuwe bus rijdt de fabriek uit
Wat een lelijke kleurstelling
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Nieuwe bus rijdt de fabriek uit
Wees gerust. Dat gaat niet gebeuren. In zuidoost Fryslan komen 8 jaar MAN bussen te rijden. Kleurstelling van de BRU Amba is ook niet helemaal mijn smaak op het eerste gezicht. Maar misschen lijkt het in werkelijkheid wel een stuk beter.Dubbele P schreef:Volgens mij is het nog slechts een kwestie van tijd voordat je geen enkele andere bus meer in het land ziet dan die Ambassador 200... :?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 gasten