Internationaal reizen met Fyra

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Z2N »

Eerlijk gezegd snap ik het probleem niet: Als men erachter komt dat er geen hond in de Brussel-Fyra zit zullen ze de tarieven vast en zeker wel aanpassen. Dat in de tussentijd heel veel reizigers in rook opgaan (alternatief zoeken), is dan maar de straf achteraf.
mijack1985 schreef: Reserveringsplicht
De Fyra krijgt niet alleen kritiek vanwege de prijsstelling, maar ook vanwege de reserveringsplicht voor internationale reizigers. Crols reageert op de kritiek: "We willen de internationale reizigers een gegarandeerde zitplaats aanbieden. We willen vermijden dat internationale reizigers in een HST trein moeten staan, we willen immers kwaliteit en comfort bieden. Dat is trouwens ook wat de klant wil."
Eerlijk gezegd snap ik echt niet wat het hele nut is van deze reserveringsplicht: het haalt alleen maar reizgers weg.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Bart »

Z2N schreef:Eerlijk gezegd snap ik echt niet wat het hele nut is van deze reserveringsplicht: het haalt alleen maar reizgers weg.
Dat heeft waarschijnlijk met imago te maken, de Fyra krijgt dan het imago van een bijzondere en belangrijke trein.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Vinny »

Bart schreef:Twintig procent waarvan, van het totale aantal stoelen of van het verwachte aantal verkochte kaartjes? Geldt dit per jaar, per dag, of worden op iedere trein gegarandeerd 109 goedkope plaatsen aangeboden?
Vinny schreef:Nee hoor: het is gewoon een complot van de NS om zoveel mogelijk reizigers de auto in te sturen, dat weet je toch?
Er zal vast wel een gedachte achter deze tarieven zitten, maar blijkbaar heeft de NS nog steeds dezelfde mensen in dienst die ook toeslagen van 7 euro voor Amsterdam-Rotterdam bedacht hadden. Om nou te zeggen dat die een geweldig inzicht in reizigersgedrag hebben...
Daar zijn nog wel wat bedenkingen bij te maken, waarbij de belangrijkste is dat met een paar mensen die veel toeslag betalen de buisnesscase positiever is dan met veel mensen die bijna geen toeslag betalen. Vooral niet omdat die mensen toch wel met de trein reizen. Daar vangt de NS dus geen extra inkomsten van als er geen toeslag is... :idea:

Eigenlijk zouden de treinkaartjes integraal met zo'n 25-30% moeten stijgen om de investeringen in de infrastructuur van de afgelopen- en komende jaren terug te verdienen. Er wordt immers jaarlijks voor ongeveer 1000 euro per reiziger aan het spoor vertimmerd. Dan is er ook geen toeslag op HSL-vervoer nodig trouwens.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Vinny »

Bart schreef:
Z2N schreef:Eerlijk gezegd snap ik echt niet wat het hele nut is van deze reserveringsplicht: het haalt alleen maar reizgers weg.
Dat heeft waarschijnlijk met imago te maken, de Fyra krijgt dan het imago van een bijzondere en belangrijke trein.
De EC Rome - Napels had al in 1999 een reserveringsplicht. Maar je kon (en kunt) gewoon een reservering uit de automaat vissen. Wat in Italië kan, moet ook in Nederland kunnen :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Ardan »

Pfff.. 'Vroeger' kon ik, als ik op Roosendaal stond en er tijd genoeg voor had, nog wel eens gauwvlugsnel een kaartje Antwerpen uit de automaat trekken en hop de trein in springen.. Zelfs heen en weer naar Brussel was voor mij als 26- maar 16 euro!
Ik ga als impulsieve reiziger in ieder niet al die heisa uithalen voor een dagje Antwerpen of Brussel... mij zijn ze kwijt.
Maar ik zie nog wel gebeuren dat na een jaar de tarieven stevig omlaag gaan :Y De Fyra-toeslag die er nu is vind ik heel schappelijk.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Suus »

In sommige landen heb je inderdaad een reserveringsplicht voor langeafstandstreinen. In Nederland en België hebben we het niet omdat de afstanden meestal niet dusdanig zijn dat reizen een halve dag in beslag nemen en flexibel willen zijn. In die zin druist Fyra in tegen de reisgewoonten van de meeste treinreizigers in de Benelux.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Ardan »

Ach, over 10 jaar weten we niet beter :')
'Kijk eens jongens, dit zijn foto's uit Antwerpen.. toen kon opa nog gewoon de trein instappen als hij dat wilde..' Ik zie de grote ogen van verbazing van mijn kleinkinderen al voor me :')
Ik doe ook maar wat
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Bart »

Vinny schreef:
Bart schreef:Twintig procent waarvan, van het totale aantal stoelen of van het verwachte aantal verkochte kaartjes? Geldt dit per jaar, per dag, of worden op iedere trein gegarandeerd 109 goedkope plaatsen aangeboden?
Vinny schreef:Nee hoor: het is gewoon een complot van de NS om zoveel mogelijk reizigers de auto in te sturen, dat weet je toch?
Er zal vast wel een gedachte achter deze tarieven zitten, maar blijkbaar heeft de NS nog steeds dezelfde mensen in dienst die ook toeslagen van 7 euro voor Amsterdam-Rotterdam bedacht hadden. Om nou te zeggen dat die een geweldig inzicht in reizigersgedrag hebben...
Daar zijn nog wel wat bedenkingen bij te maken, waarbij de belangrijkste is dat met een paar mensen die veel toeslag betalen de buisnesscase positiever is dan met veel mensen die bijna geen toeslag betalen. Vooral niet omdat die mensen toch wel met de trein reizen. Daar vangt de NS dus geen extra inkomsten van als er geen toeslag is... :idea:
Laten we het vergelijken met Amsterdam-Rotterdam en laten we aannemen dat NSH in 2009 dezelfde doelstelling had als nu, namelijk geld verdienen.

Ik denk dat de Fyra op Amsterdam-Rotterdam veel meer op forenzen en 'mensen die toch wel met de trein reizen' draait dan grensoverschrijdende treinen. In 2009 werd er daar een toeslag van 7 euro gevraagd, maar de verwachtingen waren te optimistisch, en de toeslagen zijn daarna verlaagd. Dan vind ik het opmerkelijk dat NSH nu ook grensoverschrijdend de tarieven zo sterk verhoogt. Daarom mijn opmerking over dezelfde mensen, die misschien nog met dezelfde verwachtingen rekenen als in 2009...
Vinny schreef:De EC Rome - Napels had al in 1999 een reserveringsplicht. Maar je kon (en kunt) gewoon een reservering uit de automaat vissen. Wat in Italië kan, moet ook in Nederland kunnen :Y
Dat is de facto een toeslag voor langeafstandstreinen. Het grote verschil is dan dat je alsnog met een gewoon kaartje die trein in kunt, en je alleen maar een toeslag hoeft te kopen. Verder zijn de afstanden in Italië natuurlijk niet te vergelijken - op Rome-Napels toevallig wel, maar dat zal wel een gedeelte zijn van een langere reisweg van die trein.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Geert »

In de Beneluxverbinding is de reserveringsplicht al jarenlang afgeschaft, dat lijkt me ook geen onbelangrijk argument. Blijkbaar is het nu, met een kortere reistijd, ineens onbestaanbaar dat reizigers zouden moeten staan? Als NS Hispeed zo bang is voor staande reizigers moet er misschien meer capaciteit worden ingevoerd in plaats van meer bureaucratie?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Karl »

Anders was het vast ook geen EC; alhoewel, Noord- en Zuid-Italië zijn wel twee verschillende landen.
Het is een spectrum.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Ronald »

mijack1985 schreef:Minimaal twintig procent Fyra treintickets wordt goedkoop aangeboden

.....
Niet blij
NS Hispeed en NMBS Europe waren niet blij met de prijsvergelijking van treinreiziger.nl. Treinreiziger.nl vergeleek dinsdag de flexibele tarieven van de Beneluxtrein met de flexibele tarieven van de Fyra. "Dat is appels met peren vergelijken" stellen de spoorbedrijven. Volgens de spoorbedrijven zijn de tarieven van een hogesnelheidstrein niet te vergelijken met de huidige intercity tarieven.

....

Source:Treinreiziger
Niet te vergelijken :?: Het zijn allemaal zuurverdiende euro's hoor. Hij bedoelt natuurlijk dat de tariefsystemen niet te vergelijken zijn. Maar dat interesseert me niet. Ik ben in vrijwel de meeste gevallen gewoon veel meer geld kwijt.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door jesse-cruzu »

Vinny schreef:
Bart schreef:
Z2N schreef:Eerlijk gezegd snap ik echt niet wat het hele nut is van deze reserveringsplicht: het haalt alleen maar reizgers weg.
Dat heeft waarschijnlijk met imago te maken, de Fyra krijgt dan het imago van een bijzondere en belangrijke trein.
Het imago en reputatie van Fyra is al zodanig slecht, en willen ze het door middel van een reserversingsplicht het nog proberen te gaan verbeteren? '-)
Het is toch werkelijk lachwekkend, om het als een 'belangrijke trein' te beschouwen... :mrgreen:
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Ronald »

Geert schreef:In de Beneluxverbinding is de reserveringsplicht al jarenlang afgeschaft, dat lijkt me ook geen onbelangrijk argument. Blijkbaar is het nu, met een kortere reistijd, ineens onbestaanbaar dat reizigers zouden moeten staan? Als NS Hispeed zo bang is voor staande reizigers moet er misschien meer capaciteit worden ingevoerd in plaats van meer bureaucratie?
mijack1985 schreef: ...

Reserveringsplicht
De Fyra krijgt niet alleen kritiek vanwege de prijsstelling, maar ook vanwege de reserveringsplicht voor internationale reizigers. Crols reageert op de kritiek: "We willen de internationale reizigers een gegarandeerde zitplaats aanbieden. We willen vermijden dat internationale reizigers in een HST trein moeten staan, we willen immers kwaliteit en comfort bieden. Dat is trouwens ook wat de klant wil. "

...

Source:Treinreiziger
Ze "vergeten" natuurlijk te zeggen dat er in plaats van een comfortabele zitplaats een ook zeer oncomfortabele situatie kan ontstaan: de trein is vol (de laatste op kerstavond bijvoorbeeld).
Alhoewel ik me momenteel een volle Fyra nog niet kan voorstellen, maar goed :@
Laatst gewijzigd door Ronald op wo 17 okt 2012, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Suus »

Misschien moeten ze eens gaan stunten met de eerste klastarieven. In de Benelux wordt die zo weinig gebruikt dat de stoelen na vijf jaar nog niet ingezeten zijn :cry:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Chauf21 »

NS Hispeed en NMBS Europe waren niet blij met de prijsvergelijking van treinreiziger.nl. Treinreiziger.nl vergeleek dinsdag de flexibele tarieven van de Beneluxtrein met de flexibele tarieven van de Fyra. "Dat is appels met peren vergelijken" stellen de spoorbedrijven. Volgens de spoorbedrijven zijn de tarieven van een hogesnelheidstrein niet te vergelijken met de huidige intercity tarieven.
In de NRC stond de volgende quote:
“Dat is appels met peren vergelijken. Voorheen betaalde je voor een intercity, nu voor een Fyra.”
Ronald schreef:Ze "vergeten" natuurlijk te zeggen dat er in plaats van een comfortabele zitplaats een ook zeer oncomfortabele situatie kan ontstaan: de trein is vol (de laatste op kerstavond bijvoorbeeld).
Als dat daadwerkelijk de reden (/angst) is, dan is de verplichte reservering voor alle overige treinen wel erg overtrokken -o- Je kan bijvoorbeeld ook losse zitplaatsreserveringen aanbieden. Dan kunnen de reizigers die garantie op comfort willen gewoon een extra reserveringkaartje kopen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Fles »

mijack1985 schreef:Crols reageert op de kritiek: "We willen de internationale reizigers een gegarandeerde zitplaats aanbieden. We willen vermijden dat internationale reizigers in een HST trein moeten staan, we willen immers kwaliteit en comfort bieden. Dat is trouwens ook wat de klant wil."
Ja, net of er OOIT zo veel mensen over gaan piekeren om die trein te nemen :')
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Fles »

Chauf21 schreef:In de NRC stond de volgende quote:
“Dat is appels met peren vergelijken. Voorheen betaalde je voor een intercity, nu voor een Fyra.”
:') Oh ja wacht, want het is een Geheel Revolutionair Vervoersconcept _O_

Net als je een Interliner geen bus mocht noemen, en een RailJet geen trein :') Een RailJet heeft dan nog heel wat meer aanspraak op een aparte status dan een fyra.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Karl »

Ik snap het probleem van NS prutspeed niet helemaal:
Uitgangspunt volgens die NS Hispeedpersoon: het is bij de verbinding Nederland - België een probleem dat reizigers moeten staan.

- Waarom wordt er dan al jaren structureel te weinig materieel ingezet op de Benelux?
- Waarom lijkt NS/NMBS zich dan niet om de Benelux te bekommeren (betrouwbaarheid)?
- De Fyra is sneller, dus als je straks moet staan, dan is dat tenminste wel korter (in tijd), waarom is dat dan niet meegenomen?
-De Fyra is gewoon een regionale IC, net zoals Rotterdam - Zwolle of iets dergelijks. Ongetwijfeld ook met hetzelfde comfortniveau. Toevallig rijdt die trein een grens over. Een grens die tegenwoordig alleen nog bij de spoorwegen lijkt te bestaan.

NS HIspeed maakt zich volledig belachelijk met die Fyra. Nouja, met zo'n naam vraag je er ook wel om.
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Fles »

Karl schreef: -De Fyra is gewoon een regionale IC,
Precies. De fyra is eigenlijk, ALS hij rijdt, zo snel en zo punctueel als de theorie voorschrijft, gewoon niets anders dan wat de IC zou moeten zijn. Eindelijk.

EN dan met toeslagen en reserveringsplicht gaan lopen schreeuwen alsof het iets enorm geweldigs is? :') Lamenielachezeg :N
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door RoelZ1 »

Even wat antwoorden op de onbeantwoorde vragen die ik hier voorbij zie komen:
Bart schreef:Twintig procent waarvan, van het totale aantal stoelen of van het verwachte aantal verkochte kaartjes? Geldt dit per jaar, per dag, of worden op iedere trein gegarandeerd 109 goedkope plaatsen aangeboden?
Dat is natuurlijk minimaal 20% van de stoelen. Of het per trein of voor alle treinen is weet ik niet. Als het per trein is betreft het dus ongeveer 80 2e klas plaatsen per trein. Dit is een minimum. Dat betekent dat dit het aandeel is op de meest populaire trein. Op de treinen van vrijdagmiddag en in de ochtendspitsen zullen dus maar 20% van de stoelen als superdiscount worden aangeboden. Hoe minder populair een trein is, hoe meer superdiscount er zal worden aangeboden. Het zou dus zo maar kunnen dat op de treinen van zondagochtend wel 50% van stoelen als superdiscount worden aangeboden.

Als het voor alle stoelen in totaal is zijn de percentages wat lager. Dan zal het waarschijnlijk 10% in de populairste treinen en 30-40% van de minst populaire treinen zijn.
Ronald schreef:Ja, daar heb je gelijk in. Maar dat Semi-Flex-tarief van €26 is beschikbaar zolang de voorraad strekt. En daar ga je alweer, ze bepalen dus lekker zelf hoeveel van zulke tickets er zijn, daar heb je zelf geen invloed op.
Semi-Flex zal onbeperkt worden aangeboden. Die zullen pas niet meer te koop zijn als de trein helemaal vol zit. Alleen superdiscount wordt beperkt aangeboden. Wel kan het niet op de dag zelf geboekt worden, minimaal de dag er voor.
Z2N schreef:E
Eerlijk gezegd snap ik echt niet wat het hele nut is van deze reserveringsplicht: het haalt alleen maar reizgers weg.
Het voordeel van een reserveringsplicht is dat er een hogere gemiddelde bezetting kan worden behaald. Het nadeel is de inflexbiliteit waar je reizigers weer mee kan wegjagen. Als je een reserveringsplicht hebt kan je gemiddelde bezettingen van 90% halen. Als je helemaal geen reserveringsplicht en geen yield-pricing hebt kan je gemiddelde bezetting bij een vaste uurdienst met vaste treinstellen niet eens boven de 50% uitkomen. Als je gemiddeld op 50% zit zou het namelijk al betekenen dat de spitstreinen een bezetting van meer dan 100% hebben. Als je alleen yield-pricing (spitstreinen zijn duurder dan daltreinen) hebt kan je al een stuk hogere bezettingen halen. Hoger dan 70% kan het dan echter nooit worden, want dan krijg je door de natuurlijke variatie van het reizigersaanbod al geregeld overvolle treinen.

Zelf zou ik gaan voor 'best of both worlds' waarbij je voor de 'yield pricing' (superdiscount en in mijn plan ook semi-flex) wel gebruik maakt van reserveringen, maar Full-flex geldig laat zijn voor elke trein. Dat kaartje zou dan ook zonder problemen in de kaartautomaat kunnen. Als je dan per se toch een plek wilt kan je dan tegen een klein bedrag alsnog een reservering kopen. Om ruimte te houden voor de 'full-flex' reizigers zouden ze dan een per trein een vast aantal (volgens het natuurlijke bezettingspatroon, dus meer in de spits en minder in het dal) stoelen reserveren. De rest van de stoelen wordt als superdiscount en semi-flex (met zitplaatsreservering) verkocht. Dat heeft als bijkomend voordeel voor NS-Hispeed dat de Full-Flex kaartjes nog wel gekocht kunnen worden voor een trein waar alle superdiscount en semi-flex plaatsen zijn uitverkocht. De gemiddelde bezetting zal daarmee iets lager worden, maar het Full-flex kaartje wordt wel aantrekkelijker voor veel reizigers doordat hij in de kaartautomaat verkrijgbaar zal zijn en er geen treinbinding meer is, maar de kans op een zitplaats toch hoog >95% zal zijn.
Laatst gewijzigd door RoelZ1 op wo 17 okt 2012, 21:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Fles »

RoelZ1 schreef:Als je een reserveringsplicht hebt kan je gemiddelde bezettingen van 90% halen. Als je helemaal geen reserveringsplicht en geen yield-pricing hebt kan je gemiddelde bezetting bij een vaste uurdienst met vaste treinstellen niet eens boven de 50% uitkomen.


Dit is wel gefundeerd op een stevig puddingbed van modderige aannames he ;)

Zelfs al is het waar EN te onderbouwen wat je hier zegt, dan zou ik me als NS HiSpeed toch eens ernstig achter mijn oren krabben waar ik mee bezig was als alleen de tariefstructuur de helft van de klandizie bepaalt. Hoe belangrijk is de trein zelf dan nog, zeg maar.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Karl »

Fles schreef:Hoe belangrijk is de trein zelf dan nog, zeg maar.
Het is geen trein. Het is een Fyra. *O*
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Suus »

Eigenlijk wel een toepasselijke naam, het is namelijk ook het rapportcijfer dat ik voor de uitwerking van het concept geef :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Raymond »

Zitten er in de V250 eigenlijk wel reserveringsschermpjes? Gaat anders nog een leuk festijn worden als je ieder moment weer weggejaagd kan worden door een klant met reservering. In het buitenland gaat dat nog wel goed (ook als de schermpjes zijn uitgevallen), maar in Nederland?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Geert »

Dus NS Hispeed verheugt zich handenwrijvend op 100% bezetting per trein door het invoeren van verplichte reservering. Dat de aantrekkelijkheid van het treinFyraproduct enorm naar beneden keldert waardoor die 100% bezetting waarschijnlijk volledig utopisch is vergeet men :roll:
Zeker een verbinding als Rotterdam <-> Antwerpen is vergelijkbaar met een afstand met Rotterdam <-> Utrecht (qua tijd), het gaat alleen wat sneller en de trein is wat hipper. Door het invoeren van verplichte reserveringen en een kerstboom aan tarieven en tariefvoorwaarden wordt zo'n Fyra bepaald niet aantrekkelijk.
-o-
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten