Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Bericht door Caspar »

Afgesplitst vanaf OVer je reiservaringen in oktober 2012
Bee schreef:Volgens een verdwaald sandwichbord wordt er gewerkt aan de toegankelijkheid van het perron, zodat deze voldoet aan de Europese toegankelijkheidsnormen.
EuropoeseToegankelijkheisnormen?

Bulgarije:
Afbeelding

Roemenië:
Afbeelding

Frankrijk:
Afbeelding

Tsjechië:
Afbeelding

Duitsland:
Afbeelding

Wat is de norm, en doen we het ècht zo slecht?
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2012

Bericht door Cookie »

Waarom zit er een balkje op de bestemmingsdisplay van de BR 628? :P
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2012

Bericht door Caspar »

Ja dat zag ik net ook, had 'm eens gebruikt als fotoquiz.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2012

Bericht door Suus »

De Europoes heeft hele strenge normen :wink:

De Europese normen zijn: perron met een egale hoogte van 760 millimeter boven de bovenkant van rails. Er mogen geen hobbels in de verharding zitten, de juiste belijning moet aanwezig zijn, er mogen geen objecten in de looproute van mensen met een beperking staan. Perrons moeten bovendien zelfstandig bereikbaar, indien het een verhoogd of verdiept station is desnoods met een lift.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2012

Bericht door Klaasje »

Dat zijn de Nederlandse interpretaties van de regels. Het mag bijvoorbeeld ook met een perronhoogte van 550 millimeter.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2012

Bericht door Suus »

Ja, maar in Nederland is gekozen voor 760 en nieuw treinmaterieel is daar ook op afgestemd (GTW en SLT bijvoorbeeld).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2012

Bericht door Caspar »

Maar zoals ik met een paar foto's duidelijk probeer te maken, hoe gaat zoiets ooit werken in de hele EU, dat zijn volgens mij duizenden stations die daar niet aan voldoen. En ik denk ook nooit aan zullen gaan voldoen. Waar moet al dat geld vandaan komen? En waarom doet men dat in Nederland wel? Kan dat geld in Nederland niet aan zinnigere projecten worden uitgegeven?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2012

Bericht door Suus »

Er voldoet al heel veel hoor, bovendien is er voor de meeste perrons geen deadline. Alleen voor perrons waaraan HSL-treinen stoppen zijn er deadlines en dat is 2020.

Nieuwe perrons, in welk land dan ook, zullen wel direct voldoen aan de nieuwe regels.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2012

Bericht door Suus »

Van het perron van Concoules-Ponteils is het trouwens logisch dat het niet aan de eisen voldoet, dat station is uit de vaart genomen :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2012

Bericht door Vinny »

Caspar schreef:Maar zoals ik met een paar foto's duidelijk probeer te maken, hoe gaat zoiets ooit werken in de hele EU, dat zijn volgens mij duizenden stations die daar niet aan voldoen. En ik denk ook nooit aan zullen gaan voldoen. Waar moet al dat geld vandaan komen? En waarom doet men dat in Nederland wel? Kan dat geld in Nederland niet aan zinnigere projecten worden uitgegeven?
Omdat oma met rollator ook in Vladivostok Hbf gelijkvloers moet kunnen uitstappen... :wink:

En ja dat is geen EU, maar ik bedoel dit dus figuurlijk
Laatst gewijzigd door Vinny op do 18 okt 2012, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Bericht door Ardan »

In Duitsland zie je, net als in Nederland, dat er momenteel ook steeds meer wordt omgebouwd naar 76 cm.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Bericht door Cookie »

Toch apart dat er geen Europese hoogte is afgesproken (als ik het zo lees). Nu houd je met internationale treinen dus alsnog het probleem, aangezien je in het buitenland mogelijk een verschil hebt van bijvoorbeeld 76 cm - 55 cm (waarde van Klaasje) = 21 cm. Best lastig met een rolstoel...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Bericht door Suus »

Er zijn twee Europese hoogtes afgesproken: 760 en 550. Een van de oorzaken daarvan is dat landen als Polen en Frankrijk bijna overal perrons van 550 mm hebben en dan is het heel lastig om die te forceren alles naar 760 om te bouwen. De industrie speelt er ook op in, de Talent was bijvoorbeeld met een hoge of een lage vloer beschikbaar.

Sowieso, in Nederland waren heel veel perrons verzakt door matig onderhoud dus het is niet verkeerd dat het noodzakelijk onderhoud wordt aangegrepen meteen te werken aan de toegankelijkheid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Bericht door Klaasje »

Veel verzakte Nederlandse perrons waren wel hoger dan 76 centimeter. De Nederlandse norm was eerst namelijk 84 centimeter.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Bericht door Suus »

Dat klopt, maar als je het perron toch weer gelijk moet trekken kan je het mooi op de nieuwe hoogte doen natuurlijk, je moet toch de hele boel opentrekken :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Bericht door Dexter »

Ook op het gebied van toegankelijk materieel kan je nog veel verbeteren. Als ik in Duitsland ben, sta ik daar regelmatig verlekkerd te kijken hoe veel materieel enorme schuiftreden hebben die helemaal uitschuiven totdat ze zelfs de perronrand raken, voor een naadloze instap. Daar kunnen onze smalle SLT-klaptreedjes niet aan tippen.
Vallend blad maakt rails glad.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Bericht door Klaasje »

Op zich raar dat het bij het Amsterdamse metronet wel kan sinds de jaren '80, maar op het hoofdspoor niet anno nu. Het ligt overigens vooral aan de perrons in de bogen maar daar moet toch iets op te verzinnen zijn aan de materieelkant denk ik.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Bericht door VIRM »

Ik kan mij ook voorstellen dat zo'n norm best praktisch is als treinen over de grens gaan.
En ik kan mij best voorstellen dat je geen harde deadline kunt afspreken, aangezien het behoorlijk veel perrons moeten zijn.

Overigens werd op mijn station, Zaandam, de perronrand wegens deze norm verlaagd. Maar nu heb je een klein stukje met schuinlopende tegels, zodat het midden van het perron (met bankjes e.d.) ietsje hoger ligt.
Geen idee of het nog zo is, want ik heb er de afgelopen tijd niet op gelet. Hoezo egaal?
Beul van de blindegeleidelijn
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Bericht door Dexter »

@VIRM: Misschien dat dat van tijdelijke aard is? Wat je vaak ziet, is dat ze op middenperrons eerst de ene helft van het perron verhogen en daarna de andere helft. Daardoor is er tijdelijk een niveau-verschil op hetzelfde perron.
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Bericht door Caspar »

Nee de bankjes en abri's op station Zaandam staan op de oude hoogte, waardoor het perron als het ware bol staat.
Laatst gewijzigd door Caspar op vr 19 okt 2012, 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Bericht door Suus »

Het probleem in Zaandam is, of nou ja eigenlijk zijn... de roltrap en de lift. Beide moeten drempelvrij te bereiken zijn, maar op het moment dat je het perron 8 centimeter verlaagd is dat niet meer het geval natuurlijk. Dat was ook een probleem bij Hilversum, daarom zijn daar de sporen vorig jaar een klein beetje opgehoogd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Bericht door Klaasje »

Bij Hilversum was het probleem dat de perrons ter hoogte van de tunnel een vaste betonnen vorm zijn. Die kan je niet zomaar verlagen. Een kleine helling aanleggen naar de lift kan ook. (Max een helling van 1:12 geloof ik.)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Bericht door Dexter »

Bij de automatisering van metrolijn 1 in Parijs zijn de perrons verhoogd voor een gelijkvloerse instap en dus liepen ze tegen hetzelfde probleem aan. Daar hebben ze het zo opgelost:

Afbeelding
Vallend blad maakt rails glad.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Bericht door STF »

In Luxemburg komt het regelmatig voor dat je een stuk omhoog moet stappen, bij het UIT de trein stappen...
Kijk dat je een stuk omhoog moet stappen bij het instappen, zie je bijna overal in de wereld gebeuren, maar hier in Luxemburg is het dus precies contra...
Verder hebben perrons hier allerlei hoogtes, de ene is niet veel hoger dan een stoep, de ander heeft weer Nederlandse hoogte, etc. Tevens verschilt het ook nog eens per materieelsoort, hoe hoog of laag de deuren zitten.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Bericht door Ardan »

In Nijmegen is er op perron 3/4 ook een trap die op 84 cm uitkomt, en dan een klein hellinkje met hek een stukje weer oplaag naar 76 cm. Beetje zoals op Dexters foto maar dan andersom.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten