RET dienstregeling 2013

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

RET dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

Inmiddels sijpelen de eerste details over de RET-dienstregeling binnen. Zo kwam ik onder ander dit artikel tegen in de Metro: http://www.metronieuws.nl/regionaal/waa ... wjaKJAISE/

Lijn 23 wordt ingekort van Holy tot Marconiplein. In de plaats daarvan komt er een nieuwe lijn 24 Holy - De Esch, die elke 15 minuten zal rijden. Ook lijn 21 krijgt een kwartierdienst. In het weekend rijden ze elke 20 minuten. In de avonduren en op zondagochtend zal lijn 21 helemaal niet rijden, in plaats daarvan zal er in aansluiting op tram 24 elke 20 minuten een pendelbus rijden naar Woudhoek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door hauptbahnhof »

Het wordt wel flink uitgedund zo. Lijnen die overdag al een hele lage frequentje rijden en 's avonds ook nog eentje wordt opgeheven. Ben ik toch blij dat ik niet op de tram in Rotterdam ben aangewezen als ik dit zo lees. Zit me bijv nu al te irriteren aan de (tijdelijke) dienstregeling van de metro 's avonds in Amsterdam.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Geert »

Het stuk waar lijn 21 de enige lijn is bestaat uit niet meer dan twee haltes, dus de impact daarvan is niet zo heel groot. Lage frequenties is natuurlijk wel vervelend, zeker een 20-minutendienst is erg jammer (zeker icm treinaansluitingen...)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Chauf21 »

Hier is het vervoerplan en een toelichting op de tramwijzigingen te lezen: http://www.stadsregio.info/documenten/O ... 202013.pdf.

Het is sowieso wel interessant om dat Toekomstvast OV eens door te bladeren. Er staan wel wat interessante plannen voor de komende jaren in.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door R-Flow »

Die 20-minuten diensten in Rotterdam 's avonds blijven dramatisch. Denk je lekkâh snel te zijn met de Fyra vanuit Amsterdam sta je vervolgens 15+ minuten te wachten op de RET. :')

Wat betreft tram 21/24: In feite moet je die qua frequentie als één lijn zien die aan de westkant wisselen van eindpunt?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Geert »

Dat is wel de bedoeling ja, alhoewel dat in de praktijk niet altijd even goed lukt.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door R-Flow »

Geert schreef:Dat is wel de bedoeling ja, alhoewel dat in de praktijk niet altijd even goed lukt.
Vertel mij wat. :X Blijf het nog steeds een domme keuze vinden dat ze destijds die oude tramlijnen gefuseerd hebben tot van die onwijs lange "tramplus" lijnen. Veelte storingsgevoelig.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Ardan »

Geert schreef:zeker een 20-minutendienst is erg jammer
Laat een zekere Wubbo dat maar niet horen.. :twisted:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Geert »

:twisted:
Oke, wat preciezer: het is jammer in combinatie met het feit dat het overige ov in Nederland kwartiers- of halfuursdiensten rijdt. Als de rest van Nederland (en met name NS) ook 10- of 20-minutendienst rijdt is er natuurlijk niet veel mis mee.

@R-flow: die lange lijnen worden nu dus wat losgeweekt, alhoewel Beverwaard - Marconiplein nog steeds een flink stuk is (met veel mogelijkheden voor vertraging zoals open bruggen, het CS en dergelijke)...
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door 010jongen »

Zelfs een 7,5 dienst tussen Marconiplein en Schiedam is overkill buiten de spitsuren. Men kan beter dat stukje naar woudhoek sluiten. Het nut van lijn 20 ontgaat mij nog steeds, zeker nu deze nog vaker gaat rijden. Deze lijn rijdt vaak leeg net achter de 25 aan. Daar komt ook nog eens bij dat deze niet bij beurs komt. Paar jaar geleden nog wel toen was het ook nog wat drukker op die lijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21333
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Meltrain »

Bee schreef: In de avonduren en op zondagochtend zal lijn 21 helemaal niet rijden, in plaats daarvan zal er in aansluiting op tram 24 elke 20 minuten een pendelbus rijden naar Woudhoek.
Ehm, in het artikel staat toch duidelijk dit: "In de avonduren (vanaf ca 19.30 uur) en op zondagochtend (tot ca 12.00 uur) zal alleen tramlijn 24 rijden en wordt Woudhoek bediend met een pendelbus. Deze pendelbus krijgt dezelfde frequentie als tramlijn 24, dus 4x per uur." Lijn 24 rijdt dus een kwartiersdienst op die tijdstippen en dat is 's avonds maar een lichte achteruitgang t.o.v. de huidige dienstregeling (2 trams met elk een 20-minutendienst) en komt beter overeen met de overige tramlijnen.

De lijnen 23, 24 en 25 gaan 's avonds elk kwartier rijden, de lijnen 2, 4, 7 en 8 elke 20 minuten en lijn 20 en 21 rijden 's avonds niet.
010jongen schreef:Het nut van lijn 20 ontgaat mij nog steeds, zeker nu deze nog vaker gaat rijden. Deze lijn rijdt vaak leeg net achter de 25 aan. Daar komt ook nog eens bij dat deze niet bij beurs komt. Paar jaar geleden nog wel toen was het ook nog wat drukker op die lijn.
Vergeet niet dat lijn 20 ook een functie op Zuid zelf heeft, waadoor er tussen de Randweg en het Kreekhuizenplein nu ongeveer een 5-minuten dienst is. Daarnaast denk ik dat de vervoersvraag tussen Randweg en Wilhelminaplein te groot is om daar alleen lijn 25 te laten rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Karl »

R-Flow schreef:Vertel mij wat. :X Blijf het nog steeds een domme keuze vinden dat ze destijds die oude tramlijnen gefuseerd hebben tot van die onwijs lange "tramplus" lijnen. Veelte storingsgevoelig.
Het idee was destijds: tramplus rijdt op vrije baan en op een vrije baan neemt de storingsgevoeligheid af. Wat men bij lijn 21/23 heeft gedaan is het vrije baan concept loslaten (bijv. West-Kruiskade) en er zit nog een aantal bruggen in. Echter heeft men niet navenant de trajectduur ingekort.

Wat ik destijds al niet snapte: volgens mij erkent iedereen wel dat vertakkingen aan de uiteinden niet handig zijn voor je exploitatie. Ook in Rotterdam, kijk maar naar de sneltram/metro tussen Capelsebrug en Capelle vs. Graskruid en Nesselande en Ommoord. Waarom heeft men dan destijds wel voor gekozen om in Vlaardingen een stukje in te bouwen voor twee haltes? -o-
Het is een spectrum.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Chauf21 »

De polderoplossing vs. de rationele besluitvorming wellicht?
Twee aparte tramlijnen is niet mogelijk, maar keuzes maken om de ene wijk wel te voorzien van een tram en de ander niet stuit(te) ook op weerstand. Dan maar kiezen voor de tussenoplossing van alternerend rijden. :-|
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Karl »

Mijn idee zou zijn om lijn 21 te verlengen naar Delft Tanthof (zonder tussenstops), langs de A4 (wat mij betreft in de middenberm): zodat er een goede tangentiële verbinding ontstaat tussen Rotterdam agglo west en Haaglanden zuid. Stukje van niets, hoef je alleen vier repen staal neer te leggen.
Het is een spectrum.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door R-Flow »

Karl schreef:Het idee was destijds: tramplus rijdt op vrije baan en op een vrije baan neemt de storingsgevoeligheid af. Wat men bij lijn 21/23 heeft gedaan is het vrije baan concept loslaten (bijv. West-Kruiskade) en er zit nog een aantal bruggen in. Echter heeft men niet navenant de trajectduur ingekort.
Ik snap het idee, maar goed na jaren bedrijf moet je haast wel concluderen dat het toch niet helemaal optimaal werkt. Daar komt ook nog eens bij dat die hele lijn met dezelfde frequentie in z'n maag zit terwijl het ene gedeelte misschien meer nodig heeft dan het ander. Om dat weer tegen te gaan moet je met meerdere tramlijnen over exact hetzelfde stuk gaan rijden. :?
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door jesse-cruzu »

Hier in Rotterdam heb je ook een aantal tramlijnen die gedeeltelijk samen een routedeel delen. Als men wat verspreider zou rijden over de nu tramloze trajecten, zou je met een lagere frequentie kunnen rijden maar dan toch een betere dekkings gebied krijgen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Geert »

Karl schreef:Waarom heeft men dan destijds wel voor gekozen om in Vlaardingen een stukje in te bouwen voor twee haltes? -o-
Nee, het stukje van twee haltes in de Woudhoek dat nu 's avonds niet meer bediend wordt bestond juist al jaren. Het stuk in Vlaardingen (Holy) is in rond 2005 aangelegd en is wat langer, dat bestaat uit vijf haltes. Tja, erg praktisch is het niet, zo'n splitsing vlak bij de eindpunten...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

De lijn naar Schiedam was toen er nog maar een lijn reed altijd problematisch druk, door het aanleggen van een extra traject naar Holy had men een goede reden om meer trams naar Schiedam te laten rijden, kon men lijn 1 (nu 21) ontlasten en boorde men ook een nieuwe doelgroep aan die nog geen mooie verbinding met Rotterdam Centrum had . Nu blijkt dat de hoeveelheid reizigers op sommige momenten toch tegenvalt en moet er dus bespaard worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hleef
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 19 okt 2012, 22:50

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door hleef »

Karl schreef:Mijn idee zou zijn om lijn 21 te verlengen naar Delft Tanthof (zonder tussenstops), langs de A4 (wat mij betreft in de middenberm): zodat er een goede tangentiële verbinding ontstaat tussen Rotterdam agglo west en Haaglanden zuid. Stukje van niets, hoef je alleen vier repen staal neer te leggen.
Ik mis inderdaad een goede OV-verbinding tussen noordelijk Schiedam en Delft. Het zou een grote verbetering zijn als noordelijk Schiedam en Delft-Zuid worden verbonden. Misschien kan het eerst met een buslijn worden geprobeerd. Bijvoorbeeld RET 53 en VEOLIA 130 of 80 koppelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

Een tram tussen Delft en Schiedam is een belachelijk idee. Er ligt al een spoorverbinding, er is tussen de bebouwde kom van Delft en de bebouwde kom van Schiedam geen enkele plek waar een vervoersvraag ligt en de exploitatie van een tramlijn die 40 kilometer lang is verrekte lastig.

Een betere oplossing is een treinstation Schiedam Kethel en het doortrekken van tramlijn 21 naar dit station.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hleef
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 19 okt 2012, 22:50

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door hleef »

Nou een tram hoeft niet direct.
Maar bussen naar Schiedam Woudhoek (RET 53) of Vlaardingen Holy (RET 56/57) kunnen worden gekoppeld aan een bus die nu in Delft Tanthof eindigt (VEOLIA 80, 82 of 130). Dan ontstaat worden lokale bestemmingen in Delft en Schiedam/Vlaardingen direct bereikbaar. De verlening betreft slechts 4 à 5 km, maar de reistijd wordt meer dan gehalveerd. Tussen Delft en Vlaardingen reizen kost nu nog een uur als eerst op de trein moet worden overgestapt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

Zou er veel vraag zijn naar een verbinding tussen Delft en Vlaardingen? Als er al vraag is, heeft men in grote delen van Vlaardingen toegang tot een snelle verbinding (de Holytram of de Hoekse spoorlijn) naar Schiedam Centrum waar 8x per uur een trein naar Delft vertrekt. Vier van die treinen stoppen ook nog eens op Delft Zuid waar je al praktisch op het universiteitsterrein bent, en erg populaire bestemming in Delft. Dat is waarschijnlijk nog sneller dan een busdienst proberen uit te baten over een smalle landweg tussen Delft Tanthof (woonwijk) en Schiedam Kethel (ook een woonwijk).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Geert »

Bee schreef:Zou er veel vraag zijn naar een verbinding tussen Delft en Vlaardingen? Als er al vraag is, heeft men in grote delen van Vlaardingen toegang tot een snelle verbinding (de Holytram of de Hoekse spoorlijn) naar Schiedam Centrum waar 8x per uur een trein naar Delft vertrekt. Vier van die treinen stoppen ook nog eens op Delft Zuid waar je al praktisch op het universiteitsterrein bent, en erg populaire bestemming in Delft. Dat is waarschijnlijk nog sneller dan een busdienst proberen uit te baten over een smalle landweg tussen Delft Tanthof (woonwijk) en Schiedam Kethel (ook een woonwijk).
Ik denk dat er in Vlaardingen (en Schiedam) aardig wat studenten wonen die in Delft studeren. De reis via Schiedam Centrum is gewoon om, zeker als je in het deel van Vlaardingen Holy woont waar de tram niet komt: eerst met bus 56 naar Vlaardingen Oost, dan de Hoekse Lijn voor twee haltes, dan de trein naar Delft en daar weer fietsen/lopen naar de bestemming. Straks is er wel een extra snelweg tussen Vlaardingen/Schiedam en Delft, maar de ov-verbinding blijft erg langzaam. De overstap via Schiedam naar Delft-Zuid is tegenwoordig ook erg slecht, je moet een kwartier wachten geloof ik...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:Zou er veel vraag zijn naar een verbinding tussen Delft en Vlaardingen?
Plan voor de gein eens een reis tussen Schipluiden en Heenvliet, voor zowel het OV als de auto. Niet dat die verbinding an sich nou zo veel reizigers zal trekken, maar het vormt wel de gebundelde verbinding West-/Delfland en de Zuid-Hollandse eilanden. Als je vanuit het gebied ten westen van Delft direct op één van de Vlaardingse (metro)stations kan komen, win je al snel een half uur OV-reistijd.
Mohamed
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 13:56

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Mohamed »

Al zou een extra (bus) verbinding tussen Schiedam Noord en Delft Zuid erg welkom zijn voor sommige, denk dat in deze tijden van snijden een spiksplinternieuwe route gewoon niet haalbaar is. Als verder een dergelijke route haalbaar was geweest, dan was deze er al lang geweest (al enige tijd nu lonken de wijken van Delft Zuid en Schiedam Noord naar elkaar). Mensen die de treinreis omslachtig vinden (en geen auto hebben) zullen denk eerder op de fiets stappen.

Verder is de nieuwe dienstregeling nog niet in zijn geheel bekend, maar als qua aanpassingen aan de tramdienst deze knip naar Schiedam het enige is ...ben ik al blij zat!

Wellicht zullen er nog enige frequentie aanpassingen komen (aan waarschijnlijk de stadslijnen en/of lijn 20) maar zal denk al met al geen drastische omslag zijn. Wellicht dat eea wordt aangepast aan het busnet? Als ik het rapport vanToekomstvast OV mag geloven kan er nog eea worden gefinetuned.

Moeten overigens de aangekondigde bezuinigingen (en reden tot actie bij o.a. de RET) nog komen? En dus het schrappen van o.a. een aantal stadslijnen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten