Wat heeft dat voor nut, HSL-treinen hebben toch geen gelijkvloerse instap?Bee schreef:Er voldoet al heel veel hoor, bovendien is er voor de meeste perrons geen deadline. Alleen voor perrons waaraan HSL-treinen stoppen zijn er deadlines en dat is 2020.
Nog veel meer verzakte perrons waren niet hoger dan 76cm.Klaasje schreef:Veel verzakte Nederlandse perrons waren wel hoger dan 76 centimeter. De Nederlandse norm was eerst namelijk 84 centimeter.
Prorail heeft dat in 2005 nagemeten voor het "Implementatieplan Toegankelijkheid". Daaruit bleek dat van alle Nederlandse perrons ongeveer 30% voldeed aan de 84cm-norm (minstens 81cm hoog), 30% was tussen de 73 en 81cm hoog en de resterende 40% ook volgens de nieuwe norm te laag (minder dan 73cm). Dus ja, er moe(s)ten heel wat perrons verhoogd worden voor de nieuwe norm.
Het had ook een hoop werk gescheeld als Prorail in 2005 meteen was overgestapt op de nieuwe norm van 76cm in plaats van door te gaan met het bouwen van hoge perrons. Zie dat voorbeeld van Hilversum waar ze dus eerst te hoge perrons hebben gebouwd.