Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2012

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Er voldoet al heel veel hoor, bovendien is er voor de meeste perrons geen deadline. Alleen voor perrons waaraan HSL-treinen stoppen zijn er deadlines en dat is 2020.
Wat heeft dat voor nut, HSL-treinen hebben toch geen gelijkvloerse instap?
Klaasje schreef:Veel verzakte Nederlandse perrons waren wel hoger dan 76 centimeter. De Nederlandse norm was eerst namelijk 84 centimeter.
Nog veel meer verzakte perrons waren niet hoger dan 76cm.

Prorail heeft dat in 2005 nagemeten voor het "Implementatieplan Toegankelijkheid". Daaruit bleek dat van alle Nederlandse perrons ongeveer 30% voldeed aan de 84cm-norm (minstens 81cm hoog), 30% was tussen de 73 en 81cm hoog en de resterende 40% ook volgens de nieuwe norm te laag (minder dan 73cm). Dus ja, er moe(s)ten heel wat perrons verhoogd worden voor de nieuwe norm.

Het had ook een hoop werk gescheeld als Prorail in 2005 meteen was overgestapt op de nieuwe norm van 76cm in plaats van door te gaan met het bouwen van hoge perrons. Zie dat voorbeeld van Hilversum waar ze dus eerst te hoge perrons hebben gebouwd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Bericht door webguy »

Ontwerp/contract voor Hilversum lag vast al jaren van te voren vast. Dan moet je contractbreuk of meerwerk gaan uitvogelen om zoiets te doen. Dit was vast goedkoper.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2012

Bericht door RoelZ1 »

reisthijs schreef:
Bee schreef:Er voldoet al heel veel hoor, bovendien is er voor de meeste perrons geen deadline. Alleen voor perrons waaraan HSL-treinen stoppen zijn er deadlines en dat is 2020.
Wat heeft dat voor nut, HSL-treinen hebben toch geen gelijkvloerse instap?
Ze hebben geen gelijkvoerse instap, maar natuurlijk wel een 'ontwerp-instaphoogte'. Dit is de hoogte waarop de eerste trede van de stap staat. Als jij met je V250 of TGV bij een stationnetje met een perronhoogte van 40cm stopt moet je flink klauteren voordat je de trein in kunt. Met deze regel proberen ze ervoor te zorgen dat alle Europese hogesnelheidstreinen overal zouden kunnen rijden om meer concurrentie mogelijk te maken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Bericht door Suus »

Dexter schreef:Ook op het gebied van toegankelijk materieel kan je nog veel verbeteren. Als ik in Duitsland ben, sta ik daar regelmatig verlekkerd te kijken hoe veel materieel enorme schuiftreden hebben die helemaal uitschuiven totdat ze zelfs de perronrand raken, voor een naadloze instap. Daar kunnen onze smalle SLT-klaptreedjes niet aan tippen.
In Duitsland hanteren ze overigens voor de meeste S-Bahnnetten een perronhoogte van 96 centimeter. Om die reden proberen ze ook zo veel mogelijk eigen perrons voor de S-Bahn aan te leggen aangezien dit fors hoger is dan de 55 of 76 centimeter die men normaal hanteert. Op http://www.deutschebahn.com/de/geschaef ... ebersicht/ kan je voor elk station van de DB zien hoe hoog en hoe lang de perrons zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten