Bonden Air France en SNCF roepen om staking
Geplaatst op: woensdag 17 oktober 2012 09:21
Laatst bijgewerkt: woensdag 17 oktober 2012 12:08
PARIJS - De vakbonden van personeel van de Franse luchtvaartmaatschappij Air France en de spoorwegmaatschappij SNCF hebben opgeroepen tot een algehele staking op 26 oktober. Dat is aan het begin van een Franse vakantieweek. De bonden willen daarmee naar eigen zeggen ''een alarmsignaal'' afgeven over reorganisatieplannen bij de bedrijven.
Lees verder
Bonden Air France en SNCF roepen om staking
Re: Bonden Air France en SNCF roepen om staking
De dag ervoor gaat de RATP staken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Bonden Air France en SNCF roepen om staking
Paris en galère! -o-
Alhoewel ik snap dat de SNCF gaat staken, snap ik niet waarom het dan precies volgende week vrijdag moet. Vrijdag had nou net een topdag kunnen zijn voor de omzet.
Ik heb het wel eens meegemaakt: spoorstaking op z'n Frans, en dat is, met een minimumdienstregeling, toch wat erger dan staken op zijn Belgisch. Volgepakte treinen, die veel te weinig gaan. Gelukkig is er een strijdlied voor de reizigers, maar zelfs dan is het niet leuk ofzo.
Leve de SNCF! *O*
Alhoewel ik snap dat de SNCF gaat staken, snap ik niet waarom het dan precies volgende week vrijdag moet. Vrijdag had nou net een topdag kunnen zijn voor de omzet.
Ik heb het wel eens meegemaakt: spoorstaking op z'n Frans, en dat is, met een minimumdienstregeling, toch wat erger dan staken op zijn Belgisch. Volgepakte treinen, die veel te weinig gaan. Gelukkig is er een strijdlied voor de reizigers, maar zelfs dan is het niet leuk ofzo.
Leve de SNCF! *O*
Re: Bonden Air France en SNCF roepen om staking
Bij staken op z'n Frans denk ik vooral aan hun systeem van niet een week lang alles plat leggen maar aan hun tactiek van
dag 1:De metro ligt stil
dag 2:De trein rijdt niet
dag 3:De tax's staken en blokkeren belangrijke verkeerswegen
dag 4:De gemeentediensten staken en blokkeren belangrijke verkeerswegen
en ga zo maar door tot je je zin krijgt...
dag 1:De metro ligt stil
dag 2:De trein rijdt niet
dag 3:De tax's staken en blokkeren belangrijke verkeerswegen
dag 4:De gemeentediensten staken en blokkeren belangrijke verkeerswegen
en ga zo maar door tot je je zin krijgt...
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Bonden Air France en SNCF roepen om staking
het is col'ere. Faar komt-jawel, het NL scheldwoord ''k(o)lere'' vandaan volgens sommigen-anderen zeggen, dat het allebei van de cholera komt.Z2N schreef:Paris en galère! -o-
In FR gaat het vaak zo, dat 1 van de 10+ bonden tot staking afroept en dan enkel de leden van die bond het doen. Tjd dat daar echt een mw Thatcher komt om die rooje kommunisten eens wat te leren, dat die tijden over zijn-dat heeft dat kleine Hongaarse mannetje Sarko ook niet gekund.
Re: Bonden Air France en SNCF roepen om staking
galère=kombuismidnet schreef:het is col'ere.Z2N schreef:Paris en galère! -o-
en galère=hels
Paris en galère=1 RER op 10, files van honderden kilometers, veel werknemers blijven thuis, miljoenenschade voor de economie, etc.
Dus: en galère.
--
Na deze Fransles nog het volgende te melden: een woordvoerder van de vakbond CFDT heeft aangegeven waarom zij willen gaan staken. De redenen zijn, naast natuurlijk meer loon, ook nog best wel begrijpelijk..
De cheminots (=medewerkers van de SNCF) maken zich zorgen over de staat van het spoor. RFF, de eigenaar van het spoor, heeft een schuld van 30 miljard(!), en jaarlijks komt men 1,5 miljard tekort om het hele netwerk in goede staat te houden. Mogelijk moet 7000 kilometer spoor dicht! Een fusie van RFF en de SNCF, zoals voorgesteld, zou de monsterschuld bij de SNCF leggen.
Ook zitten ze met het probleem in de maag dat steeds meer cheminots met pensioen gaan. Sterker nog, er gaan nu meer mensen weg dan dat er bij komen. (2012: -1400)
Re: Bonden Air France en SNCF roepen om staking
Als je Frans wil schrijven, doe het dan goed:
http://fr.wiktionary.org/wiki/mettre_en_col%C3%A8re
Mis en colère betekent iets als: "In woede uit gebarsten", "Uitzonderlijk geïrriteerd zijn"
http://fr.wiktionary.org/wiki/mettre_en_col%C3%A8re
Mis en colère betekent iets als: "In woede uit gebarsten", "Uitzonderlijk geïrriteerd zijn"
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Bonden Air France en SNCF roepen om staking
Eigenlijk hebben ze een punt, als het zo is dat het spooronderhoud geweldig mank loopt moet er gewoon actie gevoerd worden. Ze pakken het net zoals bij de NMBS verkeerd aan, met acties in de media, petities onder de reizigers en acties samen met de reizigers bereik je tegenwoordig veel meer, dat lijkt me de nieuwe vorm van actievoeren.
Oja, leren jullie dan geen Frans op school in NL?
Oja, leren jullie dan geen Frans op school in NL?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Bonden Air France en SNCF roepen om staking
Het was al jaren geleden duidelijk dat deze situatie zou ontstaan en daar gingen de vakbonden toen uiteindelijk wel mee akkoord. Toen de infrastructuur afgescheiden moest worden heeft de SNCF in een poging haar schulden kwijt te raken een hoop van hun schulden verpakt bij de infrastructuur en dat in RFF terecht gekomen. De RFF heeft door die hoge schulden nooit een goede aanvang kunnen maken aan het achterstallig onderhoud dat de SNCF achterliet en werd gedwongen hogere tarieven te vragen waartegen veel protest kwam. Nu probeert men uit de impasse te komen door de infrastructuur weer terug bij de SNCF te koppelen en de SNCF denkt daarmee datgene wat er aan concurrentie is uit te schakelen maar ze hadden er niet op gerekend dat de schulden als een boomerang terug zouden komen maar dat deze bij de Franse overheid achter zouden blijven.
@Stéphane: e meeste scholieren krijgen in Nederland Frans op de middelbare school, alleen op het vmbo is het niet verplicht. Op de havo en het vwo was de taal in de bovenbouw (jaar 4-5(-6)) opgesplitst in Frans 1 en Frans 2 en was alleen Frans 1 (leesvaardigheid) voor iedereen verplicht maar was het geen onderdeel van het eindexamen. Het splitsen in delen is ongedaan gemaakt, maar op het vwo is nu naast Nederlands en Engels een derde taal verplicht op het cse, dat wordt op gymnasia opgevuld door Grieks en/of Latijn maar op het atheneum door een van andere talen die de school aanbied en waarvoor een cse wordt gemaakt door het cito en dat kan ook Frans zijn. De kennis van het Frans is dus niet bij de gehele bevolking aanwezig en bij diegene waar het wel aanwezig is vaak slechts elementair.
@Stéphane: e meeste scholieren krijgen in Nederland Frans op de middelbare school, alleen op het vmbo is het niet verplicht. Op de havo en het vwo was de taal in de bovenbouw (jaar 4-5(-6)) opgesplitst in Frans 1 en Frans 2 en was alleen Frans 1 (leesvaardigheid) voor iedereen verplicht maar was het geen onderdeel van het eindexamen. Het splitsen in delen is ongedaan gemaakt, maar op het vwo is nu naast Nederlands en Engels een derde taal verplicht op het cse, dat wordt op gymnasia opgevuld door Grieks en/of Latijn maar op het atheneum door een van andere talen die de school aanbied en waarvoor een cse wordt gemaakt door het cito en dat kan ook Frans zijn. De kennis van het Frans is dus niet bij de gehele bevolking aanwezig en bij diegene waar het wel aanwezig is vaak slechts elementair.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten