Nachttrein stopt straks in Gouda

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Nachttrein stopt straks in Gouda

Bericht door Geert »

Nachttrein stopt straks in Gouda

GOUDA - Van december af stopt de nachttrein op de route Rotterdam - Utrecht in Gouda. Stappers kunnen in de nachten van donderdag tot zondag elk uur in Gouda terugkeren of dan juist naar de grote steden reizen om uit te gaan.

Wie nu naar clubs, discotheken of de kroeg wil, moet ’s avonds op tijd naar huis, want de laatste trein naar Gouda vertrekt al kort na middernacht. Het alternatief is een (dure) taxirit. Met ingang van de nieuwe dienstregeling die midden december van kracht wordt, is dat verleden tijd. Het gaat om een proef. De NS zeggen tot en met 2010 ervaring te willen opdoen met de uitbreiding van het nachtnet. Het zal in de praktijk moeten blijken of er voldoende belangstelling van de reizigers is voor de stop van de nachttreinen in Gouda.

De nachttrein is een al jaren bestaand fenomeen. Wie na een avondje stappen in het weekeinde van bijvoorbeeld Utrecht naar Rotterdam wil, kan bijna elk uur een trein pakken. Ook late of zeer vroege reizigers (bijvoorbeeld voor Schiphol) kunnen gebruikmaken van het nachtnet.

Gouda is een ‘witte vlek’, doordat de trein van Rotterdam naar Utrecht vice versa niet langs Gouda komt, maar een ommetje maakt via Amsterdam. Dat betekent netto een extra reistijd van ongeveer een uur. De NS zeggen de cirkel nu rond te willen maken. Bovendien is Gouda een ‘belangrijk station’ sinds de stad de intercitystatus heeft. In 2006 kreeg de stad de intercitystatus. Dat betekent dat alle dag- en avondtreinen op het Goudse hoofdstation stoppen. Het spoorboekje is hierdoor nauwelijks nodig. Wie op een perron staat, hoeft zelden meer dan tien minuten te wachten op een trein.

Bron: Algemeen Dagblad
lausteen
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 11:55

Re: Nachttrein stopt straks in Gouda

Bericht door lausteen »

Dus de Goudse busterroristen worden treinterroristen :idea:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nachttrein stopt straks in Gouda

Bericht door reisthijs »

Het spoorboekje is hierdoor nauwelijks nodig. Wie op een perron staat, hoeft zelden meer dan tien minuten te wachten op een trein.
Eh... het ging hier toch over de nachttrein?!
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nachttrein stopt straks in Gouda

Bericht door Vinny »

Die zinsnede ging echter over het opwaarderen van Gouda tot Intercity-station waardoor er veel meer dagtreinen op het station stoppen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nachttrein stopt straks in Gouda

Bericht door Daantje »

reisthijs schreef:
Het spoorboekje is hierdoor nauwelijks nodig. Wie op een perron staat, hoeft zelden meer dan tien minuten te wachten op een trein.
Eh... het ging hier toch over de nachttrein?!
Midden in de nacht zou ik dat maar niet doen nee. Dan sta je wel ff te wachten als je hem net gemist hebt. En Gouda is nou ook niet het meest prettige station om op zo'n tijdstip te staan wachten.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nachttrein stopt straks in Gouda

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:Die zinsnede ging echter over het opwaarderen van Gouda tot Intercity-station waardoor er veel meer dagtreinen op het station stoppen ;)
Een zinsnede die dus niets met het eigenlijke onderwerp te maken heeft... :roll:

Ik wordt soms een beetje moe van die journalisten die:
1. Oud nieuws brengen (dat Gouda een nachttrein krijgt was al lang bekend, die hogere frequentie van dagtreinen is er ook al een kleine 2 jaar).
2. Berichten 'opleuken' met informatie die er niet toe doet, en alleen maar verwarring opwekt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nachttrein stopt straks in Gouda

Bericht door Daantje »

Naja, ik kan me voorstellen dat een station wat overdag ook al veel verbindingen en treinen heeft sneller een nachttreinstation wordt dan een station waar overdag ook nauwelijks treinen stoppen dus wat dat betreft vind ik het nog niet eens heel erg irrelevant.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Nachttrein stopt straks in Gouda

Bericht door BR628 »

reisthijs schreef:Ik wordt soms een beetje moe van die journalisten die:
1. Oud nieuws brengen (dat Gouda een nachttrein krijgt was al lang bekend, die hogere frequentie van dagtreinen is er ook al een kleine 2 jaar).
2. Berichten 'opleuken' met informatie die er niet toe doet, en alleen maar verwarring opwekt.
Boehoe!!! Als je het zelf zo goed denkt te weten, dan wordt je toch zelf journalist. Ik kan me wel vinden in de bovengenoemnde zinsnedes. Dat wij als "spoorhobbyisten / spoorgeïnteresseerden" alles al weten, hoeft voor de journalisten nog niet te betekenen dat ze daarom maar alles of hoeven weg te laten..
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nachttrein stopt straks in Gouda

Bericht door Vinny »

Naja, ik kan me voorstellen dat een station wat overdag ook al veel verbindingen en treinen heeft sneller een nachttreinstation wordt dan een station waar overdag ook nauwelijks treinen stoppen dus wat dat betreft vind ik het nog niet eens heel erg irrelevant.
Ik zou die dingen toch wel een beetje los van elkaar willen zien. Een station nabij een belangrijk uitgaanscentrum komt m.i. eerder in aanmerking om een nachtnethalte te worden zonder dat het persé veel dagtreinen zou hoeven te bedienen. Ik voor mij zou daarom graag zien dat Amsterdam Bijlmer (Heiniken Music Hall en ArenA boulevard) wordt aangedaan door de nachttreinen. Delft is bijvoorbeeld ook niet een volwaardig IC station en toch stopt de nachttrein er. Amsterdam Amstel is een goed voorbeeld van het omgekeerde.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nachttrein stopt straks in Gouda

Bericht door Wubbo »

Amsterdam Bijlmer wordt miv komende dienstregeling op alle dagen aangedaan door de eerste nachttreinen in beide richtingen (t1405 en t1402). Verder wordt het nachtnet nu nog vaak omgeleid via Hilversum (komend weekend is het weer zover), dan is het nog lastig om een stop op Bijlmer in te voegen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nachttrein stopt straks in Gouda

Bericht door webguy »

Kopmaken :) Er is een boog Bijlmer -> Hilversum, al wordt 'ie amper gebruikt geloof ik...
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Nachttrein stopt straks in Gouda

Bericht door Mark »

Dat boogje waar het perron van Amsterdam Arena ook aan ligt? Regelmatig gaan daar nog cargo's overheen :wink:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nachttrein stopt straks in Gouda

Bericht door webguy »

Nee, de andere, met geluidsscherm ernaast. Dezelfde boog, alleen van het andere spoor (meest rechts ipv. linkse naar Amsterdam gekeken)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Nachttrein stopt straks in Gouda

Bericht door Ruben »

Er is natuurlijk ook een optie een nachtmetro in te voeren, die aansluiting biedt op het nachtnet van NS. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nachttrein stopt straks in Gouda

Bericht door Karl »

NS-Reiziger schreef:Er is natuurlijk ook een optie een nachtmetro in te voeren, die aansluiting biedt op het nachtnet van NS. :)
Eh, ga je er nou vanuit dat het GVB klanten van service gaat voorzien?
Het is een spectrum.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Nachttrein stopt straks in Gouda

Bericht door Ruben »

Karl schreef:Eh, ga je er nou vanuit dat het GVB klanten van service gaat voorzien?
Met een bak geld is bij dat flutbedrijf alles te bereiken.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Nachttrein stopt straks in Gouda

Bericht door STF »

Er is toch een nachtbus van GVB in de Bijlmer, een nachtmetro lijkt me dan wat dubbel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nachttrein stopt straks in Gouda

Bericht door Suus »

De veiligheid in een nachtbus lijkt mij ook beter te verzekeren dan in een metro, aangezien daar de bestuurder afgesloten zit van de passagiersgedeeltes. Dan heb je dus nog meer personeel nodig, en ookal stikt het ervan bij het GVB, ik zie dat liever overdag veiligheidwerk doen, dan 's nachts, waardoor het overdag niet inzetbaar is :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten