Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door Vinny »

Ik snap die hele Schiphol-toestand ook niet. Alsof Belgen en Parijzenaars geen eigen vliegveld hebben... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door Suus »

Het verschil van het treinstation Schiphol met de treinstations Brussel-Nationaal-Luchthaven en Aéroport Charles de Gaulle 2 TGV is dat Schiphol een belangrijk knooppunt is ons spoorwegennet, waarbij het voor alle reizigers ten westen van Amersfoort/Zwolle en ten noorden van Utrecht beter bereikbaar is dan Rotterdam Centraal (reizigers van boven het Noordzeekanaal en Haarlem zijn beter af met Amsterdam Centraal). Op het moment dat je de HSL's naar Amsterdam Zuid wil afleiden kan je al helemaal niet meer om een stop op Schiphol, dan moet ook de bulk reizigers van Haarlem en het Noordzeekanaal naar Schiphol.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door Vinny »

et, waarbij het voor alle reizigers ten westen van Amersfoort/Zwolle en ten noorden van Utrecht beter bereikbaar is dan Rotterdam Centraal (reizigers van boven het Noordzeekanaal en Haarlem zijn beter af met Amsterdam Centraal).
Kortom: vanuit Haarlem, Alkmaar: overstappen in Amsterdam Centraal, vanuit Leiden: overstappen op Den Haag HS (oh nee, toch niet, want die trein rijdt niet), dan maar Rotterdam Centraal. Vanuit Utrecht, Groningen, Leeuwarden, Amersfoort, Enschede: overstappen op Rotterdam Centraal. Hou je alleen Almere en Lelystad over. :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door iljitsch »

Je kan ook prima op Den Haag CS overstappen voor Almere en Lelystad.

Of in plaats van Den Haag CS als eindpunt een aantal keren per dag laat je een paar keer per dag de trein niet over de HSL van schiphol naar Rotterdam rijden, maar via Den Haag HS, waarbij Amsterdam en schiphol nog steeds bediend worden, zij het met wat meer reistijd.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door R-Flow »

Geert schreef:Ik denk dat er nog best wel wat internationale reizigers zijn, de huidige Benelux is tenslotte ook een populaire verbinding vanaf Den Haag. De vraag of die ene overstap zo erg is kun je natuurlijk ook omdraaien: als je twee of drie rechtstreekse treinen per dag vanaf Den Haag laat rijden in plaats van Amsterdam is dat toch ook niet zo erg? Alleen Amsterdam en Schiphol worden dan overgeslagen, vanaf Rotterdam is het dezelfde route. Dergelijke afwijkende bestemmingen komen in Frankrijk en Duitsland ook voor met ICE en TGV-treinen, zo gek is het dus niet.
Weet jij of de Beneluxtrein populair is vanwege de verbinding Amsterdam - Den Haag/Rotterdam/Dordrecht en Amsterdam/Rotterdam - Brussel/Antwerpen of dat een groot deel van de populariteit komt door Den Haag - Brussel/Antwerpen?

Verder heb ik het er niet over of het "erg" is dat Amsterdam die treinen mist. Ik zeg puur dat het voor de NS een kosten/baten plaatje zal zijn. Dan denk ik dat Amsterdam/Schiphol meer reizigers trekt dan Den Haag en dus meer opbrengt.
Laatst gewijzigd door R-Flow op za 06 okt 2012, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door Suus »

Nou, eerlijk gezegd is de Benelux uit Brussel na Rotterdam leger dan voor Rotterdam (A)

Reizigers uit het noorden en oosten zullen eerder via Rotterdam reizen dan via Schiphol of Amsterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Reizigers uit het noorden en oosten zullen eerder via Rotterdam reizen dan via Schiphol of Amsterdam.
Dat kan toch straks nog steeds?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door Geert »

R-Flow schreef:Weet jij of de Beneluxtrein populair is vanwege de verbinding Amsterdam - Den Haag/Rotterdam/Dordrecht en Amsterdam/Rotterdam - Brussel/Antwerpen of dat een groot deel van de populariteit komt door Den Haag - Brussel/Antwerpen?
Nope, dat weet ik niet.
Verder heb ik het er niet over of het "erg" is dat Amsterdam die treinen mist. Ik zeg puur dat het voor de NS een kosten/baten plaatje zal zijn. Dan denk ik dat Amsterdam/Schiphol meer reizigers trekt dan Den Haag en dus meer opbrengt.
Dat denk ik ook, maar dat had NS allang kunnen bedenken. Waarom neemt NS nu pas deze beslissing, 2 maanden voor het opheffen van de oude BNL-verbinding, terwijl er altijd beloofd is om een alternatieve trein via Breda te laten rijden? Ik vind dat arrogant gedrag van NS Hispeed.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door ICE105 »

In de concessie is afgesproken dat Den Haag alleen een 8x/dag ultra trage HSL verbinding met Belgie zou krijgen door een lange stop in Breda en dat het bestellen van een 20e V250 door de NMBS hiervoor een voorwaarde was.

Dat de Belg dit extra stel nog niet besteld heeft is al jaren bekend.

De politiek heeft dus liggen slapen en wordt nu te laat wakker. En nu nog verbaast gaan lopen doen....
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door Fles »

Overigens hoeft dat 20ste stel niet meer besteld te worden ook want de productielijn is inmiddels wel ontmanteld dacht ik :')
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door RoelZ1 »

Dat maakt dat het langer zal duren, maar het kan natuurlijk nog wel. De V250 staat nog steeds in de verkoopflyers van Ansaldo ;). Dan zal de productielijn weer moeten worden opgebouwd.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door groningen »

Voor 1 treinstel zeker.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door RoelZ1 »

Ze hebben er een optie op (ook voor eventueel nog 6 anderen) dus als NMBS hem bestelt zullen ze wel moeten.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door ICE105 »

Ik meende begrepen te hebben dat de opties al verlopen zijn. Maar dan nog kan je 1 extra stel bestellen (en de productielijn in elkaar zetten), het stel wordt alleen ietjes duurder...

De Belg heeft het spel heel slim gespeeld!
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door R-Flow »

Ze zijn helemaal gek ook als ze ooit nog een product bestellen bij dat bedrijf. :X
Geert schreef:Dat denk ik ook, maar dat had NS allang kunnen bedenken. Waarom neemt NS nu pas deze beslissing, 2 maanden voor het opheffen van de oude BNL-verbinding, terwijl er altijd beloofd is om een alternatieve trein via Breda te laten rijden? Ik vind dat arrogant gedrag van NS Hispeed.
Wie weet dat nieuwe prognoses anders uitvallen t.o.v. voorgaande verwachtingen (Den Haag of Amsterdam/Schiphol). Geen idee verder. :P

Maar mee eens hoor, erg netjes is het niet.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door RoelZ1 »

Er is helemaal geen 'beslissing' door NS Hispeed genomen. Het is al jaren bekend dat de trein Den Haag - Breda - Brussel er pas komt als de Belgen het 20e treinstel bestellen. Als wij de Hedwigepolder onder water hadden gezet en de IJzeren Rijn gereactiveerd hadden zouden wij aankomende December een trein Den Haag - Breda - Brussel hebben. De eerste nieuwsberichten daarover komen al uit 2005. Het alternatief is Breda - Antwerpen, wat nog gewoon op de rol staat.
hleef
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 19 okt 2012, 22:50

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door hleef »

1. Intercity Den Haag CS - Delft - Rotterdam CS en verder naar Venlo op hetzelfde perron op Rotterdam CS laten aankomen als de Fyra Amsterdam - Brussel
2. Intercity Den Haag CS - Venlo tussen Rotterdam en Breda over het HSL spoor laten rijden
3. Zorgen dat makkelijk kan worden overgestapt tussen deze twee treindiensten
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door R-Flow »

Dat was mijn voorstel ook. Zorg er voor dat aan de overkant van iedere Fyra een directe dienst naar Den Haag klaarstaat. :pos:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door iljitsch »

Twee woorden: gegarandeerde aansluiting. Die fyra dus in Rotterdam laten staan tot de trein uit Den Haag er is.
hleef
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 19 okt 2012, 22:50

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door hleef »

Zowel Fyra als intercity Den Haag – Venlo rijden 2x per uur. Als om het kwartier nou een van beide op hetzelfde perron in Rotterdam aankomt, dan is een goede overstap daar ook mogelijk. Creëer dan ook nog een prettig verblijf (zal wel lukken met dat nieuwe station daar) en een kwartier overstaptijd is zo om. Bijkomend voordeel is dat ook Delft en Tilburg met universiteiten een goede overstap krijgt op Fyra.

En zoals R-flow al zei, dan kun je ook een tak naar Utrecht maken (daar is dan ook wat voor te zeggen want Utrecht CS trekt veel meer reizigers dan Den Haag CS). Maar met drie aftakkingen wordt het allemaal niet duidelijker voor de reiziger.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door iljitsch »

Ja tuurlijk, kwartiertje overstappen, geen probleem. Wat zou het dat je daarmee de helft van het voordeel van de HSL alweer overboord kiepert?

Ik word doodziek van continu hetzelfde gekloot: er worden miljarden in het spoor gestoken EN HET WORDT ALLEEN MAAR LANGZAMER.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door Ennes »

iljitsch schreef:J........ EN HET WORDT ALLEEN MAAR LANGZAMER.
Wat een heerlijke droom, minder haast minder stress, wat zou het er toch allemaal een stuk prettiger op worden allemaal *O*

En toen schrok ik weer wakker helaas -o-
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door RoelZ1 »

Hebben jullie al in de reisplanner gekeken? Er zit nu een keurige 10 minuten overstap van de s1900 op de Fyra in:

Aankomst s1900 te Rotterdam: .16 op spoor 3
Vertrek Fyra naar Antwerpen en Brussel: .26 van spoor 3

Reistijd Den Haag HS - Brussel Centraal gaat van 2:11 naar 1:40 met één extra overstap
Reistijd Den Haag Centraal (voor veel reizigers een makkelijker station) - Brussel Centraal gaat van 2:15 naar 1:45 met evenveel overstappen.

Het garanderen van die overstap lijkt me wel nuttig (of bij het missen van die overstap ook met Semi-flex en Supersaver mee mogen op de volgende Fyra).
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door Bram »

Voor zover ik het kan zien vertrekken de treinen niet van hetzelfde spoor: de trein uit Den Haag komt doorgaans binnen op spoor 6, en de Thalys- en Fyratreinen vertrekken van spoor 3 of 4. Trapje op, trapje af dus.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door RoelZ1 »

Ik zie het nu ook, dan is in de tussentijd de reisplanner aangepast. Vorige week stond hij namelijk op spoor 3. Nou zijn de sporen vaak ook wel dingen die later nog worden aangepast in de reisplanner bij een nieuwe dienstregeling.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten