BR628 schreef:Je bent niet stukken duurder uit, het is jaren ´te´ goedkoop geweest. Maar dat wil de gemiddelde Hollander niet inzien. Die klaagt alleen maar.
Het kan inderdaad kloppen dat een vervoersbewijs jarenlang te goedkoop is geweest. Maar vervoerders moeten beseffen dat dat al lang het geval is en dat reizigers die prijs dus als "normaal" zien en met die prijs rekening houden. Als je het dan in één keer afschaft dan is de prijsverhoging erg groot en is het logisch dat je repliek kan verwachten van reizigers, reizigersorganisaties, de pers en de politiek. Dat geldt natuurlijk in een nog veel sterkere mate wanneer dat op hetzelfde moment wordt gedaan als dat er iets anders gewijzigd wordt. Zo had je de lage ov-tarieven in Brabant en de ov-chipkaart waardoor de chipkaart opeens de schuldige werd en heb je nu de relatief dure Fyra en tegelijkertijd een prijsverhoging op het klassieke net. Dat is natuurlijk vragen om vrachtwagenladingen negatieve aandacht.Wubbo schreef:Klagen mensen uit andere landen niet dan, als iets flink duurder wordt, ook al was het jaren 'te goedkoop'?
Ik vind geklaag vanuit vervoerders over deze negatieve aandacht zielig. De core-business van die bedrijven is het geld verdienen met het vervoeren van mensen en daar hoort bij dat je weet wat voor negatieve aandacht je kan krijgen bij plotselinge grote prijsverhogingen. Dat is dan een gegeven waar je vooraf rekening mee kunt en dient te houden.
Nu gaat het in dit geval om een verbinding waar de meeste mensen gelukkig niet economisch van afhankelijk zijn maar dat hebben forensen nu wel met de afgeschafte zone-supplementen die fors goedkoper waren dan een sterabonnement. Te goedkoop maar omdat mensen daar in hun uitgaven rekening mee houden is het plotseling afschaffen toch een behoorlijke inperking van de financiële mogelijkheden van de afnemers van zo'n kaart. Zeker omdat vervoerders het kennelijk al die tijd zonder hebben kunnen doen is het vreemd dat het ineens afgeschaft is zonder dat er een ingroeimodel voor bedacht is. Vaak worden dit soort prijsverhogingen ook pas zo laat bekend gemaakt dat de reizigers er in het financiële plaatje geen rekening mee kunnen houden op het moment dat het daadwerkelijk ingevoerd wordt.