Prijsbeleid OV - Grote prijsverhogingen.

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Prijsbeleid OV - Grote prijsverhogingen.

Bericht door Klaasje »

Nieuw topic om niet off-topic te hoeven gaan in het Fyra-topic.
BR628 schreef:Je bent niet stukken duurder uit, het is jaren ´te´ goedkoop geweest. Maar dat wil de gemiddelde Hollander niet inzien. Die klaagt alleen maar.
Wubbo schreef:Klagen mensen uit andere landen niet dan, als iets flink duurder wordt, ook al was het jaren 'te goedkoop'?
Het kan inderdaad kloppen dat een vervoersbewijs jarenlang te goedkoop is geweest. Maar vervoerders moeten beseffen dat dat al lang het geval is en dat reizigers die prijs dus als "normaal" zien en met die prijs rekening houden. Als je het dan in één keer afschaft dan is de prijsverhoging erg groot en is het logisch dat je repliek kan verwachten van reizigers, reizigersorganisaties, de pers en de politiek. Dat geldt natuurlijk in een nog veel sterkere mate wanneer dat op hetzelfde moment wordt gedaan als dat er iets anders gewijzigd wordt. Zo had je de lage ov-tarieven in Brabant en de ov-chipkaart waardoor de chipkaart opeens de schuldige werd en heb je nu de relatief dure Fyra en tegelijkertijd een prijsverhoging op het klassieke net. Dat is natuurlijk vragen om vrachtwagenladingen negatieve aandacht.

Ik vind geklaag vanuit vervoerders over deze negatieve aandacht zielig. De core-business van die bedrijven is het geld verdienen met het vervoeren van mensen en daar hoort bij dat je weet wat voor negatieve aandacht je kan krijgen bij plotselinge grote prijsverhogingen. Dat is dan een gegeven waar je vooraf rekening mee kunt en dient te houden.

Nu gaat het in dit geval om een verbinding waar de meeste mensen gelukkig niet economisch van afhankelijk zijn maar dat hebben forensen nu wel met de afgeschafte zone-supplementen die fors goedkoper waren dan een sterabonnement. Te goedkoop maar omdat mensen daar in hun uitgaven rekening mee houden is het plotseling afschaffen toch een behoorlijke inperking van de financiële mogelijkheden van de afnemers van zo'n kaart. Zeker omdat vervoerders het kennelijk al die tijd zonder hebben kunnen doen is het vreemd dat het ineens afgeschaft is zonder dat er een ingroeimodel voor bedacht is. Vaak worden dit soort prijsverhogingen ook pas zo laat bekend gemaakt dat de reizigers er in het financiële plaatje geen rekening mee kunnen houden op het moment dat het daadwerkelijk ingevoerd wordt.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Prijsbeleid OV - Grote prijsverhogingen.

Bericht door iljitsch »

Wees blij dat OV-prijzen nog niet door de overheid als melkkoe voor extra heffingen gezien worden, zoals de energieprijzen...

Vergeet niet dat ook openbaar vervoer veel energie kost en het daarom een goede zaak is dat mensen op z'n minst de reële kosten betalen zodat er geen overconsumptie door onnatuurlijk lage prijzen ontstaat.

Aan de ene kant is het natuurlijk wel vervelend als de prijzen in één klap omhoog gaan, aan de andere kant is jaar na jaar een kleinere, maar toch aanzienlijke verhoging ook geen pretje. Ik zou zeggen: doe het in een stuk of drie stappen zodat je het dan ook gehad hebt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijsbeleid OV - Grote prijsverhogingen.

Bericht door Vinny »

Het kan inderdaad kloppen dat een vervoersbewijs jarenlang te goedkoop is geweest. Maar vervoerders moeten beseffen dat dat al lang het geval is en dat reizigers die prijs dus als "normaal" zien en met die prijs rekening houden. Als je het dan in één keer afschaft dan is de prijsverhoging erg groot en is het logisch dat je repliek kan verwachten van reizigers, reizigersorganisaties, de pers en de politiek.
Maar vaak worden de tarieven plotseling verhoogd door overheidsbeleid danwel veroorzaakt door concessie-eisen van dezelfde overheid. Klaarblijkelijk is zelf nadenken te moeilijk voor ons en moeten de gevolgen van het beleid eerst ondervonden worden voordat men beseft waar men zijn handtekening onder gezet heeft...

Een mooi voorbeeld vind ik de Groningse tram. Deze zou ongeveer 300 miljoen euro gaan kosten.
http://stadspartijgroningen.nl/home/vra ... sten-tram/

Dat is voor de krap 200.000 inwoners van de stad:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Groningen_(stad)

Dat is 1500 euro per inwoner :!:
Of, om het nog inzichtelijker te maken: voor elke inwoner twee jaarabonnementen op het Groninger stadsvervoer (gebaseerd op een 2-ster abonnement).

Kortom bij dat soort bedragen wordt ik wel eens cynisch. :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Prijsbeleid OV - Grote prijsverhogingen.

Bericht door Suus »

Zo mag je niet rekenen, een deel van de kosten zou uit het Zuiderzeelijnpotje gefinancieerd worden een deel door de provincie, dus de kosten komen niet automatisch allemaal neer op de bevolking van Groningen. Zou ook niet eerlijk zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijsbeleid OV - Grote prijsverhogingen.

Bericht door Vinny »

Nee, de rest van Nederland betaalt natuurlijk voor deze arme drommels..., dat moest er nog eens bijkomen :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Prijsbeleid OV - Grote prijsverhogingen.

Bericht door iljitsch »

De noord-zuidlijn in Amsterdam staat nu boven de 3 miljard voor ongeveer een miljoen inwoners, waarvan er vast heel veel liever een andere metro, tram of bus nemen. 3000 per inwoner dus.

Maar aanlegkosten op zich zijn niet echt relevant, aangezien dat niks zegt over hoe lang je zoiets kan gebruiken.

Ik verbaas me er al langer over dat Nederland op papier zo'n rijk land is, terwijl je daar als inwoner relatief weinig van merkt. (Het is niet alsof we bijvoorbeeld de beste politie ter wereld hebben.) Waar blijft al dat geld? Al die dure infrastructuur zou een deel van de verklaring kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Prijsbeleid OV - Grote prijsverhogingen.

Bericht door Suus »

Waar dat geld blijft?

Gezondheidszorg, hypotheekrenteaftrek, nieuwe snelwegen.

Inderdaad, rechtse hobby's.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Prijsbeleid OV - Grote prijsverhogingen.

Bericht door iljitsch »

Ja, Nederland is de afgelopen jaren stevig opgestoomd naar een peperdure tweede plaats na de VS in de kosten van de gezondheidszorg. Overigens is de helft hiervan het stallen van oudjes en kreupelen in tehuizen, wat in Nederland bizar veel meer kost dan in de omliggende landen. Maar ja, die oudjes zelf laten meebetalen kan natuurlijk niet, dat zou ten koste gaan van de erfenis voor hun kinderen.

Maar gelukkig is dit nog niet zo duur dat het die 50% extra inkomen per persoon per jaar ten opzichte van een land als Spanje kan opsouperen.

Hypotheekrenteaftrek kost Nederland geen geld, het zorgt er alleen voor dat de belastingentarieven hoger zijn dan ze anders zouden zijn. (En dat de helft van de bevolking zich enorm in de schulden gestoken heeft en daarmee de prijzen van huizen opgedreven zodat de andere helft nooit meer een eigen huis kan betalen.)

En hoeveel snelwegen zijn er de afgelopen jaren nu helemaal aangelegd...?

Van rechtse hobby's gesproken: in het voorgestelde belastingplan worden alle fiscale voordelen van het zijn van ZZP'er opgeruimd, maar de nadelen (geen WW of arbeidsongeschiktheidsuitkering, lastig om voor een pensioen te zorgen) blijven. Ik hoop maar dat de VVD daar nog even vierkant voor gaat liggen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Prijsbeleid OV - Grote prijsverhogingen.

Bericht door Suus »

A2 is verbreed tussen Amsterdam en Eindhoven, A4 is verbreed en wordt nieuw aangelegd tussen Delft en Rijswijk (helemaal niet nodig, maargoed) en ergens in West-Brabant, A12 is verbreed tussen Zoetermeer en Gouda, ze bouwen zich helemaal het apezuur aan al die snelwegen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijsbeleid OV - Grote prijsverhogingen.

Bericht door Vinny »

De noord-zuidlijn in Amsterdam staat nu boven de 3 miljard voor ongeveer een miljoen inwoners, waarvan er vast heel veel liever een andere metro, tram of bus nemen. 3000 per inwoner dus.
Klopt. Ik ben dan ook tegen de variant van de Noord-Zuidlijn die nu wordt aangelegd. kDit had een stuk goedkoper gekund als ze een makkelijker tracé hadden uitgekozen en eens niet zo paniekerig doen om de afbraak van een paar krotten (*kuch* monumenten *kuch*) in de binnenstad. Maar dat heeft geen zin meer, die lijn ligt er nu bijna...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Prijsbeleid OV - Grote prijsverhogingen.

Bericht door Suus »

Misschien heb je het nog niet door, maar de Amsterdamse binnenstad is werelderfgoed dus slopen zal bijna niet meer voorkomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijsbeleid OV - Grote prijsverhogingen.

Bericht door Vinny »

Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Prijsbeleid OV - Grote prijsverhogingen.

Bericht door Thom91 »

Bee schreef:A2 is verbreed tussen Amsterdam en Eindhoven, A4 is verbreed en wordt nieuw aangelegd tussen Delft en Rijswijk (helemaal niet nodig, maargoed) en ergens in West-Brabant, A12 is verbreed tussen Zoetermeer en Gouda, ze bouwen zich helemaal het apezuur aan al die snelwegen.
In de file staan kost ook geld...
Komt wel goed schatje.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Prijsbeleid OV - Grote prijsverhogingen.

Bericht door iljitsch »

Maar als die tunnel er eenmaal ligt heb je daar een eeuw, zo niet langer, plezier van. Daarmee niet gezegd hebbende dat ze het in Amsterdam goed aangepakt hebben...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Prijsbeleid OV - Grote prijsverhogingen.

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Waar dat geld blijft?
Plantenbakken van €5000-€10.000 per stuk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten