Concessie IJsselmond (2005-2013)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door MdJ »

Het feit of een plaats een stad is en daardoor een stadsdienst verdiend, is wel een hele treurige argumentatie :(

(Apeldoorn, Den Haag etc hebben ook keurig een stadsdienst...)
Bij twijfel: gebruik beton.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Michael 1988 »

Als het om mijn reactie gaat, ik zeg niet dat ze geen stadsdienst verdienen. Ik zeg alleen dat je het geen stadsdienst kunt noemen omdat het een dorp is en geen stad. Het is eerder een dorpsdienst, feederlijn of servicebus te noemen.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door midnet »

stadsdienst is elke dienst die binnen 1 bebouwde kom blijft-maar met vele uitzonderingen, zoals den Haag-Voorburg/Rijswijk etc. Voorheen golden daar andere concessieregels voor, enkel die gemeentes hoefden er me in te stemmen.
Probleempje is dan, dat NL inmidddels enkele in opp. zeer grote gemeentes heeft, zoals NOP=NoordOOstpolder, of Oost-Zeeuws Vlaanderen etc. Texel en alle wadden hebben in principe dus een eigen stadsdienst
Servicebus wordt eigenlijk enkel gebruikt door Qbz voor die speciale busjes in Delfzijl, Veendam en nu ook Haren (andere kanshebber voor kleinste?). die zijn 50/50 gericht op gehandicapten, senioren etc. Ze bedienen ook zo ong. elk bejaardenhuis in die plaatsen.
IN het verleden waren altijd de kleinste stadsdiensten die in Zaltbommel en Cuilemborg en Venray-die reden stad-station, Venray heeft daar nog wel wat restanten van. Het stadJE Kampen-niet echt ver van Dronten heeft het ook jaren+Jarenlang met 1 bus afgekund. In de praktijk zie je, dat veel van die erg onrendable diensten met een streeklijn worden gekombineerd of tot buurtbusje degraderen. In BAARN heeft jarenlang zo'n busje een slinger door die plaats gereden. Soest is ook een niet erg grote gemeente, die opeens plots wel 3 stadslijnen kreeg.
Bvb In Zwitserland is dat doodgewoon-op al die baantjes dan, soms enkel schooldagen/spitsen een klein busje om ieder thuis te brengen, die wat te ver van het Bhf woont. Probleem in NL komt door tariefstelsel: met grote zones (zoals overal in DE) kost dat niks extra-in NL wel.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Wubbo »

Dan zal Schiermonnikoog wel de kleinste plaats met stadsdienst zijn :Y
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Karl »

@Midnet, het probleem is ook dat men in Nederland voor de laatste kilometers bus opeens opnieuw begint met betalen, terwijl dat veel beter geïntegreerd zou moeten zijn om een fatsoenlijk multimodaal OV-net aan te bieden.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Dan zal Schiermonnikoog wel de kleinste plaats met stadsdienst zijn :Y
Wellicht moeten we dan toch maar eerst een definitie verzinnen :) Volgens mij is niet het hele eiland bebouwde kom namelijk... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door gkw1969 »

Lochem heeft inmiddels ook al een aantal jaren een stadsdienst, lijn 52. Deze is ingesteld nadat lijn 56 niet meer door het dorp ging rijden.
When you're tired of London, you're tired of life
NintendoC
Berichten: 421
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Klaasje schreef:Het zal niet gratis zijn geweest nee. Het is ook te verwachten dat bij de nieuwe aanbesteding de eisen uitgekleed zullen zijn. Hopelijk zo min mogelijk in de dienstregeling en zoveel mogelijk op andere aspecten maar dat circus zal nu weer helemaal gaan losbarsten.
Er is natuurlijk wel flink bespaart op aanschaf van nieuwe bussen. Ik heb goede hoop dat er een mooie dienstregeling uitkomt.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door gkw1969 »

Ga er maar vanuit dat er een bod is gedaan zonder nieuwe bussen. Om aan de financiele eisen van de opdrachtgever te voldoen kun je geen nieuwe bussen aanschaffen.
De provincie Flevoland moet zichzelf eens achter de oren krabben en afvragen wat ze precies willen.

De beste optie is toch om de concessie op te splitsen en onder te brengen in de afzonderlijke provincies:
Het Flevoland deel bij Lelystad en het Overijssel deel bij Midden Overijssel.
Het enige waar ze dan over moeten ruziën zijn de lijnen die de provinciegrens overschrijden en dat worden er een stuk minder nu de spoorlijn er is.
When you're tired of London, you're tired of life
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Statler Rail »

gkw1969 schreef:De beste optie is toch om de concessie op te splitsen en onder te brengen in de afzonderlijke provincies:
Het Flevoland deel bij Lelystad en het Overijssel deel bij Midden Overijssel.
Want? Dat de aanbesteding mislukt is heeft niks te maken met het feit dat het een provinciegrensoverschrijdende concessie is, maar met het feit dat het gevraagde aanbod en beschikbare budget niet met elkaar klopten. Aangezien er nogal wat verbindingen zijn tussen de Noordoostpolder en Noordwest-Overijssel is het logisch om die twee gebieden te combineren in één concessie.

En als je de concessie wil opknippen zou je eerder Zuid- en Oost-Flevoland apart kunnen aanbesteden. Er zijn namelijk maar 2 buslijnen naar de Noordoostpolder (Qliner 345 Emmeloord-Lelystad en lijn 149 Dronten-Emmeloord) en 1 buslijn naar Overijssel (lijn 143 Lelystad-Dronten-Kampen). Tussen de Noordoostpolder en Overijssel zijn meer verbindingen, waaronder de twee drukke basislijnen 141 en (1)71. De Noordoostpolder is qua onderwijs ook meer op Kampen en Zwolle gericht dan op Lelystad.

Maar wat mij betreft wordt IJsselmond gewoon opnieuw aanbesteed en wordt dit keer de vervoerder opbrengstverantwoordelijk en krijgt ie zelf helemaal de vrije hand in de lijnvoering. Dan geef ik op een briefje dat je een veel efficiënter aanbod kan krijgen voor hetzelfde budget.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Ik vraag mij af of dat aanbod wel zoveel efficiënter wordt. Ik heb in deze discussie al eens een knuppel in het hoenderhok geworpen om bijvoorbeeld het lijnennet in de NOP om te gooien waarbij mij al snel duidelijk werd dat je daar erg mee moet uitkijken omdat je dan al snel de belangrijkste stromen NOP <-> Zwolle en NOP <-> Emmeloord al snel niet meer kunt bieden. In Oostelijk en Zuidelijk Flevoland is het allemaal nog veel lastiger omdat er daar vrijwel geen varianten mogelijk zijn afgezien van de routes door of langs de kernen. De enige verbindingen die 's avonds en in het weekend rijden blijven echt wel in een vrijwel ongewijzigde opzet rijden en de verbindingen die overdag extra rijden zoals Zeewolde-Almere zijn verbindingen die echt wel iets aan het net toevoegen.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Flevolander »

@statler rail: denk je niet dat de concessie verder opgesplitst zou moeten worden? Almere - Zeewolde naar de concessie Almere, Zeewolde - Nijkerk, Zeewolde - Harderwijk, Harderwijk - Dronten en Dronten - Elburg inclusief de Walibi-express naar de concessie Veluwe, Lelystad - Harderwijk en Lelystad - Swifterbant (-Dronten) naar de comcessie Lelystad. De rest kan dan naar de concessie Midden-Overijssel.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Flevolander »

Nou ja, even een aanvulling mezelf: Emmeloord - Lemmer - Sneek en Emmeloord - Lemmer - Heerenveen naar de concessie Noord- en Zuidwest-Fryslan of Zuidoost-Fryslan.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Zonnig »

Flevolander schreef:Nou ja, even een aanvulling mezelf: Emmeloord - Lemmer - Sneek en Emmeloord - Lemmer - Heerenveen naar de concessie Noord- en Zuidwest-Fryslan of Zuidoost-Fryslan.
Volgens mij gaat het alleen om de lijn 42 tussen Emmeloord en Lemmer.
Lijn 42 tussen Lemmer en Sneek zit al in NZWF
Lijn 315 tussen Emmeloord en Groningen zit ook in NZWF

Je kan inderdaad de 42 tussen Emmeloord en Lemmer toevoegen aan NZWF en de 315 tussen Lelystad en Emmeloord ook toevoegen aan NZWF of Lelystad (beiden Arriva).

Het lijkt er op dat de concessie IJsselmond een net zo zielige concessie wordt als Gooi- Vechtstreek.
Deze is of niet aan te besteden of er is maar één inschrijver die het tegen een stevige prijs kan / wil doen.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Flevolander »

Zonnig schreef: Het lijkt er op dat de concessie IJsselmond een net zo zielige concessie wordt als Gooi- Vechtstreek.
Deze is of niet aan te besteden of er is maar één inschrijver die het tegen een stevige prijs kan / wil doen.
Over Gooi Vechtstreek kan ik niet zo ged oordelen, maar IJsselmond is een gedrocht. Een samenraapsel van ver uit elkaar liggende kernen met ieder totaal eigen vervoersstromen. Opsplitsing van deze concessie ligt zeer voor de hand. Maar na twee mislukte aanbestedingen en ook nog een mislukking van het Kamperlijntje lijken de provincies dit nog steeds niet in te zien. De externe adviesbureaus gaan wel door, die verdienen lekker zo. Kom op provincie Flevoland, wordt eens wakker!!!
renevisscher
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 10:53

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door renevisscher »

Flevoland is gewoon een erg lastige provincie voor het OV, dit gezien de vele tegenstrijdige vervoersstromen. Als je de NOP even buiten beschouwing laat denk ik dat na invoering van de Hanzelijn je op een volgend lijnen aanbod zou moeten komen:
Lijn 1: 1x/uur; Harderwijk - Lelystad * (rijd 1x/2uur door naar Enkhuizen)
Lijn 2: 1 a 2x/uur; Emmeloord - Swifterband - Dronten * - Biddinghuizen - Harderwijk (Feederlijn voor Hanzelijn)
Lijn 3a: 1x/2uur; Lelystad - Dronten - Kampen (Huidige 143, Gewoon laten rijden, ivm bedienen boerenland en Azielzoekerscentrum tussen de plaatsen)
Lijn 3b: 1x/2uur; Lelystad - Dronten - Kampen, via Swifterband
Lijn 4: 1-4x/uur; Harderwijk - 't Harde (Walibi Expres) Tijden en frequentie afhankelijk van Walibi
Lijn 5: 2x/uur; Nijkerk - Zeewolde - Harderwijk
Lijn 6: 2x/uur; Almere - Nijkerk
Lijn 7: 2x/uur; Almere - Zeewolde - Harderwijk
* Aansluiting op Hanzelijn
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Pikobo »

renevisscher schreef:Flevoland is gewoon een erg lastige provincie voor het OV, dit gezien de vele tegenstrijdige vervoersstromen. Als je de NOP even buiten beschouwing laat denk ik dat na invoering van de Hanzelijn je op een volgend lijnen aanbod zou moeten komen:
Lijn 1: 1x/uur; Harderwijk - Lelystad * (rijd 1x/2uur door naar Enkhuizen)
Lijn 2: 1 a 2x/uur; Emmeloord - Swifterbant - Dronten * - Biddinghuizen - Harderwijk (Feederlijn voor Hanzelijn)
Lijn 3a: 1x/2uur; Lelystad - Dronten - Kampen (Huidige 143, Gewoon laten rijden, ivm bedienen boerenland en Azielzoekerscentrum tussen de plaatsen)
Lijn 3b: 1x/2uur; Lelystad - Dronten - Kampen, via Swifterbant
Lijn 4: 1-4x/uur; Harderwijk - 't Harde (Walibi Expres) Tijden en frequentie afhankelijk van Walibi
Lijn 5: 2x/uur; Nijkerk - Zeewolde - Harderwijk
Lijn 6: 2x/uur; Almere - Nijkerk
Lijn 7: 2x/uur; Almere - Zeewolde - Harderwijk
* Aansluiting op Hanzelijn
Ter aanvulling: je lijn 1 moet tot 4x per uur in de scholierenspits rijden. Het gewone vervoer stelt niet veel voor maar veel scholieren uit de polder gaan in Harderwijk naar school, lijn 148 rijdt zelfs met een kwartierdienst in de morgenspits sommige ritten nog met dubbele bussen.
Ter discussie: een 2-uur dienst voor Lelystad-Swifterbant (lijn 3b) is niet echt acceptabel. Of je rijdt een uurdienst of je laat de reizigers altijd over Dronten rijden. Laat lijn 3a (de huidige 143) een uurdienst rijden, voor scholieren aangevuld tot halfuurdienst op de voor hen drukke tijden en 3b vervallen. Mogelijk dan toevoegen lijn 8:1x per uur Lelystad-Swifterbant
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Flevolander »

renevisscher schreef:Flevoland is gewoon een erg lastige provincie voor het OV, dit gezien de vele tegenstrijdige vervoersstromen. Als je de NOP even buiten beschouwing laat denk ik dat na invoering van de Hanzelijn je op een volgend lijnen aanbod zou moeten komen:
Lijn 1: 1x/uur; Harderwijk - Lelystad * (rijd 1x/2uur door naar Enkhuizen)
Lijn 2: 1 a 2x/uur; Emmeloord - Swifterband - Dronten * - Biddinghuizen - Harderwijk (Feederlijn voor Hanzelijn)
Lijn 3a: 1x/2uur; Lelystad - Dronten - Kampen (Huidige 143, Gewoon laten rijden, ivm bedienen boerenland en Azielzoekerscentrum tussen de plaatsen)
Lijn 3b: 1x/2uur; Lelystad - Dronten - Kampen, via Swifterband
Lijn 4: 1-4x/uur; Harderwijk - 't Harde (Walibi Expres) Tijden en frequentie afhankelijk van Walibi
Lijn 5: 2x/uur; Nijkerk - Zeewolde - Harderwijk
Lijn 6: 2x/uur; Almere - Nijkerk
Lijn 7: 2x/uur; Almere - Zeewolde - Harderwijk
* Aansluiting op Hanzelijn
Lijnen 5, 6 en 7 hebben wel een erg overaanbod. Lijn 6 is de Eemhof-lijn, die is 1x per 2 uur wel voldoende.
Rond Zeewolde (lijnen 5 en 7) halfuurdiensten en naar Harderwijk zelfs een kwartierdienst is ook overdreven. Zeewolde heeft op een bulk scholieren na weinig busgebruik. Die scholieren zullen minder worden nu Zeewolde zelf eenndependance van de school in Harderwijk heeft. Uurdiensten naar Almere en Nijkerk zijn voldoende, en een halfuurdienst (voorlopig met geleed materieel) naar Harderwijk ook.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Flevolander »

renevisscher schreef: Lijn 2: 1 a 2x/uur; Emmeloord - Swifterband - Dronten * - Biddinghuizen - Harderwijk (Feederlijn voor Hanzelijn)
Dit is eigenlijk gewoon lijn 147. Zou ik voortaan in Urk laten starten, dat is ook handig voor de vele scholieren uit Urk richting Harderwijk en Amersfoort. Bovendien heeft deze lijn bij Domineesweg dan een aansluitmogelijkheid op de 345 Emmeloord - Lelystad, waardoor je vanuit Urk goed naar Lelystadkunt, en vanuit Emmeloord naar Dronten. Van Emmeloord naar Dronten zullen niet zoveel reizigers zijn,omdat het vanuit Emmeloord logischer blijft om in Lelystad of Kampen/Zwolle of Heerenveen de trein te pakken (afhankelijk van waarvje met de trein naartoe wil).
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door gkw1969 »

Mag ik vanuit vervoerskundig oogpunt aangeven dat minimale streekfrequentie 1x per uur moet zijn en minimale stadfrequentie 1x per half uur. Zit er te lang tijd tussen dan reizen de mensen niet meer met de bus.

Mijn optie:
Lijn 1: 2x per uur, spits 4x per uur. Helft van de ritten door naar Enkhuizen;
Lijn 2: 2x per uur, spits 4x per uur(als proef);
Lijn 3: 1x per uur Lelystad-Swifterbant-Dronten-Kampen;
Lijn 4: evenementenlijn met passende frequentie, alleen bij geopend park;
Lijn 5: 1x per uur
Lijn 6: 1x per uur
Lijn 7: 1x per uur, spits 2x per uur(als proef)
Lijn 501: Buurtbus/Taxibus 1x per uur AZC-Dronten (aansluiten spoor en lijn 143)

Dit houdt wel in dat de reistijd tussen Lelystad en Kampen verlengd wordt met de bus, dat is niet erg want de doorgaande reiziger stapt toch in de trein.
When you're tired of London, you're tired of life
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Pikobo »

Flevolander schreef:
renevisscher schreef:Flevoland is gewoon een erg lastige provincie voor het OV, dit gezien de vele tegenstrijdige vervoersstromen. Als je de NOP even buiten beschouwing laat denk ik dat na invoering van de Hanzelijn je op een volgend lijnen aanbod zou moeten komen:
Lijn 1: 1x/uur; Harderwijk - Lelystad * (rijd 1x/2uur door naar Enkhuizen)
De route Lelystad-Enkhuizen wordt hier begrijpelijk opgevoerd maar valt technisch gezien onder de concessie Lelystad. In de wensenlijstjes voor deze concessie heb ik wel plannen voor een uurdienst gezien maar die zijn om financiële redenen gesneuveld. Maar het zou mooi zijn om stadslijn 7 )(vliegveld-station-bataviastad) overdag 1x per uur door te trekken naar Enkhuizen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Ik zie dat er veel twijfels zijn over de bussen tussen Zeewolde en Harderwijk, Almere en Nijkerk. De ervaring leert echter dat die lijnen echt niet voor de sier twee keer in het uur in de spits rijden omdat de bussen behoorlijk gevuld blijken te zijn. Ik kan mij inderdaad voorstellen dat de drukte tussen Zeewolde en Harderwijk wat gaat af gaat nemen door een dependance van een middelbare school komt in Zeewolde. De leerlingen die van/naar Nijkerk of Almere reizen doen dat bewust omdat ze naar een school voor een bepaald type onderwijs rijden wat alleen in Almere of Amersfoort te vinden is. Daarnaast vervullen deze lijnen een belangrijke rol voor studenten.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Flevolander »

gkw1969 schreef:Mag ik vanuit vervoerskundig oogpunt aangeven dat minimale streekfrequentie 1x per uur moet zijn en minimale stadfrequentie 1x per half uur. Zit er te lang tijd tussen dan reizen de mensen niet meer met de bus.
Op zich mee eens, maar zo veel geld is er niet. Vergeet niet dat veel geld van Flevoland in stad en streek Almere gaat zitten. Daarnaast kosten de lijnen 141, 315/345, 71 ook nog geld, en kiest Flevoland er ook voor de kleine kernen in de Noordoostpolder met een bus te willen bedienen met lijntjes als 42, en moet er een stadsbus Dronten komen. Zo wordt IJsselmond duur.
Ook is er nog een Regiotaxi met nogal lage avond/weekend-tarieven, en het stadsvervoer Lelystad die ook nog betaald moten worden. Flevoland heeft maar 400.000 inwoners!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Afgezet tegen het aantal inwoners gaat er al minder naar de Almeerse concessies dan naar de rest van de provincie. Het probleem is dus zeer waarschijnlijk de kostendekkingsgraad van IJsselmond.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Flevolander »

Klaasje schreef:Ik zie dat er veel twijfels zijn over de bussen tussen Zeewolde en Harderwijk, Almere en Nijkerk. De ervaring leert echter dat die lijnen echt niet voor de sier twee keer in het uur in de spits rijden omdat de bussen behoorlijk gevuld blijken te zijn. Ik kan mij inderdaad voorstellen dat de drukte tussen Zeewolde en Harderwijk wat gaat af gaat nemen door een dependance van een middelbare school komt in Zeewolde. De leerlingen die van/naar Nijkerk of Almere reizen doen dat bewust omdat ze naar een school voor een bepaald type onderwijs rijden wat alleen in Almere of Amersfoort te vinden is. Daarnaast vervullen deze lijnen een belangrijke rol voor studenten.
De scholieren en studenten kun je beter met scholierenbussen vervoeren. Dan bespaar je de kosten in de vakanties. Zoals ik al zei: Zeewolde heeft weinig gewone busreizigers, het zijn bijna allemaal scholieren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten