Concessie IJsselmond (2005-2013)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Klaasje »

In lijn 159 zitten wel degelijk forensen.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Flevolander »

Klaasje schreef:Afgezet tegen het aantal inwoners gaat er al minder naar de Almeerse concessies dan naar de rest van de provincie. Het probleem is dus zeer waarschijnlijk de kostendekkingsgraad van IJsselmond.
Is dat zo? Concessie Lelystad was volgens het bestek 2,3 miljoen per jaar. Volgens mij heb ik voor stadsvervoer Almere ergens een keer iets van 9 miljoen zien staan. Streek Almere en IJsselmond weet ik zo niet, maar dat zijn heel wat dienstregelinguren.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Flevolander »

Klaasje schreef:In lijn 159 zitten wel degelijk forensen.
Natuurlijk, maar daarmee kun je geen halfuurdienst rechtvaardigen, zeker niet buiten de spits.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Flevolander schreef:
Klaasje schreef:Afgezet tegen het aantal inwoners gaat er al minder naar de Almeerse concessies dan naar de rest van de provincie. Het probleem is dus zeer waarschijnlijk de kostendekkingsgraad van IJsselmond.
Is dat zo? Concessie Lelystad was volgens het bestek 2,3 miljoen per jaar. Volgens mij heb ik voor stadsvervoer Almere ergens een keer iets van 9 miljoen zien staan. Streek Almere en IJsselmond weet ik zo niet, maar dat zijn heel wat dienstregelinguren.
We kunnen het voor de zekerheid even uitzoeken..
Flevolander schreef:
Klaasje schreef:In lijn 159 zitten wel degelijk forensen.
Natuurlijk, maar daarmee kun je geen halfuurdienst rechtvaardigen, zeker niet buiten de spits.
Ik had het erover dat die halfuursdienst zeker in de spits wel gerechtvaardigd is en dus niet over de daluren als je die forensen combineert met studenten/scholieren. Daarnaast vraag ik mij af of we hier niet vergeten dat Zeewolde een fors dorp is met minder voorzieningen dan Dronten en Emmeloord terwijl er ook nog eens een minder goede bereikbaarheid is per ov. Zeewolde is eerder onderbediend dan overbediend. Uitbreiding zit er niet in, dat mag duidelijk zijn, maar het is echt niet zo dat ze daar zo rijkelijk bedeeld zijn met overlastgevende bussen ofzoiets.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Flevolander »

Klaasje schreef:
Flevolander schreef:
Klaasje schreef:In lijn 159 zitten wel degelijk forensen.
Natuurlijk, maar daarmee kun je geen halfuurdienst rechtvaardigen, zeker niet buiten de spits.
Ik had het erover dat die halfuursdienst zeker in de spits wel gerechtvaardigd is en dus niet over de daluren als je die forensen combineert met studenten/scholieren. Daarnaast vraag ik mij af of we hier niet vergeten dat Zeewolde een fors dorp is met minder voorzieningen dan Dronten en Emmeloord terwijl er ook nog eens een minder goede bereikbaarheid is per ov. Zeewolde is eerder onderbediend dan overbediend. Uitbreiding zit er niet in, dat mag duidelijk zijn, maar het is echt niet zo dat ze daar zo rijkelijk bedeeld zijn met overlastgevende bussen ofzoiets.
Mijn opmerking ging vooral over het voorstel voor 2 bussen per uur naa Almere en Nijkerk en 4 per uur naar Harderwijk in de daluren. Dat is te veel. In de spitsen is er veel vervoer vanwege de scholieren, en zijn de huidige frequenties nodig (Harderwijk kan op termijn wellicht wel wat minder met de nieuwe schooldependance). In de schoolakanties kan het in de spitsen ook wel wat minder vaak.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Klaasje schreef:
Flevolander schreef:
Klaasje schreef:Afgezet tegen het aantal inwoners gaat er al minder naar de Almeerse concessies dan naar de rest van de provincie. Het probleem is dus zeer waarschijnlijk de kostendekkingsgraad van IJsselmond.
Is dat zo? Concessie Lelystad was volgens het bestek 2,3 miljoen per jaar. Volgens mij heb ik voor stadsvervoer Almere ergens een keer iets van 9 miljoen zien staan. Streek Almere en IJsselmond weet ik zo niet, maar dat zijn heel wat dienstregelinguren.
We kunnen het voor de zekerheid even uitzoeken..
Volgens Almeerse begroting van 2011 was de subsidie van de twee Almeerse concessies 8,9 om 4 miljoen euro. Dat maakt 13 miljoen euro op 27 miljoen OV-subsidie in Flevoland. In 2012 is over het Almeerse en Lelystadse deel een bezuinigingsopgave gegaan. De rest van de subsidie gaat naar de stadsdienst Lelystad, de Q-liner, IJsselmond en het aanvullende regiotaxivervoer.
gkw1969
Berichten: 1757
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door gkw1969 »

27 miljoen per jaar voor IJsselmond en ze kunnen het daar niet van de grond krijgen?
De concessie Twente heeft de afgelopen jaren voor 20 miljoen per jaar gereden.
Het lijkt me stug dat de 150 tot 200 bussen van de Almeerse concessies, die de hele dag met hoge frequentie rijden, de helft minder geld krijgt/nodig heeft dan de lage frequentie van 100 bussen van IJsselmond.
When you're tired of London, you're tired of life
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Nee, van die 27 miljoen worden de Almeerse concessies, Lelystad, het Flevolandse deel van de Q-liner, een deel van de regiotaxi en de concessie IJsselmond betaald.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Pikobo »

Op de site van de gemeente Noordoostpolder is een PDF bestand terug te vinden met meer details over de nieuwe dienstregeling IJsselmond.
Ik ben niet zo handig met de linkjes/documenten kopiëren maar met Google op ' lijn 345 Lelystad' komt dit document als derde boven drijven. Het lijkt afkomstig te zijn van de provincie Flevoland.

Dronten krijgt zelfs 2 lijnen (21/22) voor een proefperiode van 2 jaar.
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Etienne »

Het PDF'je waarover Pikobo het heeft staat onder aan deze pagina.

- Dronten krijgt stadslijnen 21/22 die samen een halfuurdienst gaan rijden (ik voorzie een tweede Schagen).
- De doorgaande verbinding Emmeloord - Sneek wordt geknipt in Lemmer, het zuidelijke deel krijgt lijnnummer 77 en rijdt altijd via Creil/Rutten. Bant wordt d.m.v. Qliner bediend.
- Lijn 140 vervalt geheel.
- Lijn 142 gaat doorrijden naar Harderwijk, met een aangepaste route in Zeewolde.
- Lijn 143 alleen nog een uurdienst Dronten - Kampen op maandag t/m vrijdag
- Lijn 147 wordt opgesplitst in de lijnen 145 (Dronten - Swifterbant - Lelystad), 146 (Swifterbant - Nagele Domineesweg) en 147 (Dronten - Harderwijk)
- Lijn 163, nieuwe schoolbus Lelystad - Kampen Pieter Zandt.
- Schoolbussen 682en 684 vervallen
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Pikobo »

Een andere bijzonderheid is dat lijn 345 Lelystad-Emmeloord geen deel uitmaakt van de verlenging van de OV-concessie voor Connexxion en dat daarover aanvullende afspraken met de huidige vervoerder Arriva worden gemaakt.
Het zou dus zo maar kunnen dat er doorgaande ritten blijven (met lijnnummerwisseling in Emmeloord) tussen Lelystad en Groningen.

Lijkt me een goed idee voor mn reizigers tussen Lelystad en zuid(west) Friesland, voor Lelystad naar Heerenveen of Groningen is de trein wel duurder maar comfortabeler en sneller.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Vinny »

Q-liner Sneek-Lelystad
*durft te dromen* :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door flipje »

Grappig dat men denkt door minder bussen het zelfde aantal mensen naar Zwolle/Kampen denkt te kunnen vervoeren... :roll:
Lijn 682/684
Urk - Kampen - Zwolle vervallen
functie overgenomen door lijn 146 en 681
Lijn 146?
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Ik verwacht dat ze daarmee de scholierenlijn tussen Lelystad en Kampen bedoelen. Deze rijdt niet naar Kampen station, maar via Kampen Zuid naar Pieter Zandt als ik het goed heb.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Milco »

Etienne schreef: - Lijn 147 wordt opgesplitst in de lijnen 145 (Dronten - Swifterbant - Lelystad), 146 (Swifterbant - Nagele Domineesweg) en 147 (Dronten - Harderwijk)
Even een deel van het bericht van Etienne dat hierboven staat gequoted.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door flipje »

Milco1995 schreef:
Etienne schreef: - Lijn 147 wordt opgesplitst in de lijnen 145 (Dronten - Swifterbant - Lelystad), 146 (Swifterbant - Nagele Domineesweg) en 147 (Dronten - Harderwijk)
Even een deel van het bericht van Etienne dat hierboven staat gequoted.
Ik wist wel waar lijn 146 zou gaan rijden :wink:
Het ging meer om de vraag waarom lijn 146 als een vervangende lijn voor scholierenritten wordt gezien...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Ik vraag mij eerlijk gezegd af wat die rare constructie met de lijndelen Lelystad-Swifterbant, Dronten-Swifterbant, Swifterband-Domineesweg, Lelystad-Domineesweg, Domineesweg-Emmeloord via A6, Domineesweg-Emmeloord via Nagele en Domineesweg-Urk nu eigenlijk moet gaan betekenen. Het ontmoedigen om Emmeloord-Zwolle via Dronten te reizen? :') Dronten-Lelystad lijkt mij niet typisch een belangrijke verbinding maar die wordt rechtstreeks geboden terwijl Emmeloord-Dronten overstappen in Swifterbant betekent en Urk-Dronten met maarliefst twee keer overstappen moet gebeuren.. :X

Drie basislijnen (Emmeloord-Nagele-Domineesweg-Lelystad, Urk-Domineesweg-Swifterbant-Dronten en Lelystad-Swifterbant) lijken mij veel logischer als basisnet. Dan kan je daar altijd nog een spitssneldienst aan toevoegen. Dan moet je alleen de twee lijnen op de Domineeweg verknopen maar het scheelt veel overstappen en een onmogelijk hoeveelheid overstapafhankelijkheden in de dienstregeling.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Flevolander »

Klaasje schreef:
Klaasje schreef:
Flevolander schreef:
Klaasje schreef:Afgezet tegen het aantal inwoners gaat er al minder naar de Almeerse concessies dan naar de rest van de provincie. Het probleem is dus zeer waarschijnlijk de kostendekkingsgraad van IJsselmond.
Is dat zo? Concessie Lelystad was volgens het bestek 2,3 miljoen per jaar. Volgens mij heb ik voor stadsvervoer Almere ergens een keer iets van 9 miljoen zien staan. Streek Almere en IJsselmond weet ik zo niet, maar dat zijn heel wat dienstregelinguren.
We kunnen het voor de zekerheid even uitzoeken..
Volgens Almeerse begroting van 2011 was de subsidie van de twee Almeerse concessies 8,9 om 4 miljoen euro. Dat maakt 13 miljoen euro op 27 miljoen OV-subsidie in Flevoland. In 2012 is over het Almeerse en Lelystadse deel een bezuinigingsopgave gegaan. De rest van de subsidie gaat naar de stadsdienst Lelystad, de Q-liner, IJsselmond en het aanvullende regiotaxivervoer.
Dank voor het uitzoeken. De Almeerse comcessies krijgen dus 13 van de 27 miljoen per jaar. Dat lijkt me in verhouding van het inwonertal (bijna 200.000 tegen bijna 400.000 voor heel Flevoland). Lelystad lijkt me met 2,3 miljoen per jaar nogal weinig, dat zou toch iets van 18% van het budget moeten zijn. Met name IJsselmond is dus blijkbaar nogal duur. Alle reden om daar kritisch naar het vervoeraanbod te kijken. Dat zal dan met name in de Noordoostpolder zitten, maar ook in decstadsdienst Dronten.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Flevolander »

Klaasje schreef:Ik vraag mij eerlijk gezegd af wat die rare constructie met de lijndelen Lelystad-Swifterbant, Dronten-Swifterbant, Swifterband-Domineesweg, Lelystad-Domineesweg, Domineesweg-Emmeloord via A6, Domineesweg-Emmeloord via Nagele en Domineesweg-Urk nu eigenlijk moet gaan betekenen. Het ontmoedigen om Emmeloord-Zwolle via Dronten te reizen? :') Dronten-Lelystad lijkt mij niet typisch een belangrijke verbinding maar die wordt rechtstreeks geboden terwijl Emmeloord-Dronten overstappen in Swifterbant betekent en Urk-Dronten met maarliefst twee keer overstappen moet gebeuren.. :X

Drie basislijnen (Emmeloord-Nagele-Domineesweg-Lelystad, Urk-Domineesweg-Swifterbant-Dronten en Lelystad-Swifterbant) lijken mij veel logischer als basisnet. Dan kan je daar altijd nog een spitssneldienst aan toevoegen. Dan moet je alleen de twee lijnen op de Domineeweg verknopen maar het scheelt veel overstappen en een onmogelijk hoeveelheid overstapafhankelijkheden in de dienstregeling.
Hear hear, zoals men op speakers corner zou zeggen. Helemaal mee eens dus. Dit allemaal in uurdiensten, en een spitsuurdienst Emmeloord-Lelystad via de A6 toevoegen, en je hebt goed en efficient vervoer dat de reizigers echt faciliteert.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Ik denk dat de nu gekozen opzet is voortgekomen uit het neerplanten van teveel heilige huisjes als het behoud van de Q-liner, het blijven bedienen van Nagele, het de mogelijkheid bieden om vanuit Urk over te stappen richting Lelystad op de Domineesweg en dat dan gecombineerd met de lijnen zo'n route te laten rijden dat er zoveel mogelijk met kleine busjes gereden kan worden. Ik vraag mij ook af of de doelstelling van de Q-liner ook aansluit bij het gebruik. Trekt die lijn wel veel keuzereizigers in de daluren? En hoe erg is het om vijf minuten langer onderweg te zijn in de dalperiodes tussen Lelystad en Emmeloord als de trein waar de bus op aansluit sneller is geworden?

Eigenlijk ben ik van mening dat met deze constructie zowel een suboptimaal vervoersproduct geleverd wordt en dat het teveel geld kost, wat je uiteindelijk weer terug gaat zien in de kosten voor de provincie of de bedieningsperiode. Nu wordt ook de belangrijkste potentie van de Hanzelijn die er in samenhang met IJsselmond is gemist. Namelijk de reistijd verkorten tussen Urk en Zwolle door reizigers over Dronten te leiden. Ook zou dat kunnen leiden tot minder drukte in de 141 omdat de reizigers uit Urk alleen nog van die bus gebruik maken als ze naar Kampen moeten (voor bijvoorbeeld het Pieter Zandt).

Edit: Ik heb even zitten neuzen in de dienstregelingen en zie dat mijn hypothese van hierboven over de kortere reistijden nog altijd uitging van de regiotram tussen Zwolle en Kampen met de langere bijbehorende reistijd door de vele stops t.o.v. de huidige trein. Met het straktrekken van de buslijn langs Swifterbant valt wel het een en het ander te winnen maar het eventuele voordeel is te klein om er echt iets aan te hebben.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Dagren »

Weet iemand trouwens wanneer de dienstregeling van 2013 bekend word?
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door flipje »

Begin november
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door ov'tje »

Vinny schreef:Q-liner Sneek-Lelystad
*durft te dromen* :lol:
droom maar verder, want die bus zal er niet komen. Lijn 315 valt onder de concessie Noord- en Zuid-West Fryslân. De plannen voor die concessie moeten nog bekend worden gemaakt. Zeker is wel dat de lijn op het zuidelijke deel iets rustiger zal worden nu de Hanzelijn geopend wordt.

Het lijkt me logisch dat, zoals al genoemd is, Arriva de lijn vanaf Emmeloord gewoon door zal blijven trekken naar Lelystad.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Dagren »

Bedankt flipje. :)
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door ov'tje »

Arriva gaat inderdaad voor een jaar lijn 345 rijden. Is inmiddels bevestigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten