Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Vinny »

Lelystad en Almere hadden in 1970 zo ongeveer 0 inwoners, en herbergen tegenwoordig d-u-i-z-e-n-d-e-n inwoners die in Asd-ZO en bij Schiphol werken.
Er is ook een ander essentieel iets. Namelijk een spoorlijn... 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door aswnl »

...en een snelweg. Rijksweg A6 heeft ook zo ongeveer de grootste procentuele stijging van wegverkeer sinds 1970.
Nee Vinny, de toegenomen verkeersprestatie op de (spoor)wegen is toch echt primair een gevolg van de RO-ontwikkeling van Flevoland en de economische ontwikkeling in het gebied tussen Schiphol en Amsterdam-zuidoost.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Vinny »

Als er geen spoorlijn zou zijn aangelegd had het railverkeer natuurlijk niet kunnen groeien. Dat snap je toch zeker zelf ook wel? :O
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Justin »

De interliner Breda-Utrecht vond ik anders heel handig toen ik nog in Breda werkte (en de interliner bijna voor de deur van de ABN AMRO stopte). En die zat dan ook goed gevuld hoor.

Het verbaast mij niet dat er geen spoorlijn komt verder... Nut is er ongetwijfeld, noodzaak zie ik niet.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Vinny »

Om mijn antwoord samen te vatten:

Men legt een spoorlijn aan en men zorgt ervoor dat alle IC haltes op deze lijn een enorm vervoerspotentieel heeft doordat bijv. een vliegveld, een enorm kantorencomplex en een aantal groot-steden op deze stations zijn aangesloten. Les 1 in het maken van rendabel openbaar vervoer. Dat er ook nog een karrespoortje ligt waar auto's iedere ochtend met de snelheid van een slak overheen kruipen is in deze discussie niet relevant. Daar hebben we een ander forum voor ;) :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door aswnl »

Vinny schreef:Als er geen spoorlijn zou zijn aangelegd had het railverkeer natuurlijk niet kunnen groeien. Dat snap je toch zeker zelf ook wel? :O
Als er geen woningen waren gebouwd in Flevoland en de werkgelegenheid niet rondom Schiphol groter was geworden, dan had er helemaal niemand van die spoorlijn gebruik gemaakt. Dat snap je toch zeker zelf ook wel ?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Vinny »

Toe aan een nieuwe bril? Wat schrijf ik nou... ;)

hint...

OOK :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Fles »

Jeroen schreef:Wie zegt dat er direct nieuwe spoorlijnen nodig zijn? Ons spoornetwerk is al behoorlijk dicht en uitgebreid. Wil niet zeggen dat het openbaar vervoer niet nog verder verbeterd kan worden, maar echt grote missing-links zijn er amper meer.

Simpelweg op de kaart een spoorloos gebied aanwijzen is te makkelijk...
Nou, niet. Zet op Google Earth maar eens de spoorwegen-layer aan. Belgi
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Karl »

Je vergeet Leeuwarden - Stiens (zie elders op dit forum) Fles, daar zit zeker meer potentieel in dan in Utrecht - Breda.

Het valt mij op dat provincies die zelf spoorlijnen laten exploiteren veel gedrevener zijn dan provincies die dat niet doen. Niet alleen in het noorden, maar ook Maastricht - Hasselt in Limburg en dergelijke.
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Fles »

Karl schreef:Je vergeet Leeuwarden - Stiens (zie elders op dit forum) Fles, daar zit zeker meer potentieel in dan in Utrecht - Breda.
En dat is waarop gebaseerd?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Daantje »

Het viel mij op toen ik in Belgie ging wonen dat daar idd een veel dichter spoornetwerk is dan hier in Nederland. Zelf vind ik dat Breda - Utrecht er best mag komen. Kan ook best handig zijn met verstoringen ed (al moet dat natuurlijk niet de eerste reden zijn om een nieuwe spoorlijn aan te leggen ;) )
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Vinny »

Ik denk zelf aan de volgende spoorlijnen
* (Rotterdam - Dordrecht - Lage Zwaluwe) - Raamsdonksveer - Oosterhout - Waalwijk (Efteling) - 's Hertogenbosch
* Emmen - Stadskanaal - Veendam (- Groningen)
* Een bypass voor Zwolle (in geval van calamiteiten handig; Zwolle is de enige toegangspoort per spoor tussen Groningen/Frielsland/Drenthe en West Nederland.
* Rhenen - Kesteren

Verdubbeling:
Utrecht - Geldermalsen
Delft - Schiedam

Aanpassen spoorlijn
Geldermalsen - Tiel - Nijmegen
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:* Een bypass voor Zwolle (in geval van calamiteiten handig; Zwolle is de enige toegangspoort per spoor tussen Groningen/Frielsland/Drenthe en West Nederland.
Ah, de Zuiderzeelijn dus ;-).

Als je die redenering volgt, moet er ook een extra verbinding met Sittard komen: Zuid-Limburg is ook niet te bereiken als Roermond - Sittard gestremd is. Nederland is alleen zo smal daar...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Daantje »

Wubbo schreef:Ah, de Zuiderzeelijn dus ;-).

Als je die redenering volgt, moet er ook een extra verbinding met Sittard komen: Zuid-Limburg is ook niet te bereiken als Roermond - Sittard gestremd is. Nederland is alleen zo smal daar...
En met dat motto gaan we Rotterdam - Goes via Zierikzee ook maar aanleggen omdat je anders niet meer in Goes komt als de Vlakebrug weer eens kapot is? ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Daniel »

Dat moet dan toch minstens Rotterdam - Vlissingen via de Oosterscheldekering zijn... kan je alleen geen IRM inzetten als 't hard waait :lol:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door deadlock »

Wubbo schreef:Die Interliners rijden op HOV-tarief, dat niet heel erg afwijkt van het NS-tarief (vroeger, heel vroeger, reden ze zelfs op NS-tarief...)
Tis geen groen, tis turkwaaase

Ik kan me die stem nog goed herinneren :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

'Spoor Breda-Utrecht toch verkennen'

Bericht door Geert »

'Spoor Breda-Utrecht toch verkennen'

door Pierre van Veggel en Han Wieringa*
Zaterdag 22 maart 2008 - Een treinverbinding tussen Breda en Utrecht is wel degelijk de moeite waard om nader te onderzoeken. Volgen ons is nu het moment om een globale verkenning uit te voeren en aan te tonen dat de spoorverbinding Breda-Utrecht wel of niet past in de ruimtelijke ontwikkeling van de komende dertig tot vijftig jaar.

West-Brabant maakt, of we dat willen of niet, steeds meer deel uit van de economische motor van Nederland. De vraag past dus in de lopende discussie over de Randstad in 2040. Daarmee is de vraag breder dan alleen de bereikbaarheid van Breda.

Als er een spoorverbinding komt tussen Breda en Utrecht dan profiteren ook andere regio's daarvan. Afhankelijk van waar zo'n trein stopt, kunnen gemeenten zoals Oosterhout, Gorinchem. Vianen en Nieuwegein ook hun bereikbaarheid verbeteren. En het hebben van een station draagt bij aan een positieve uitstraling. Ook Utrecht heeft daarmee een directe aantakking op de HSL-zuid. Een dergelijke treinverbinding vergroot de arbeidsmarkt van beide plaatsen aanzienlijk.

Door de kortere reistijd wordt de afstand Breda-Utrecht plotseling veel beter dagelijks te overbruggen met de trein en neemt de filedruk op de A27 af. Voor Breda ligt hier een kans om de gebiedsontwikkeling rond de Bavelse Berg en de nieuwbouwopgave van Lijndonk Tervoort te koppelen aan het gewenste station Breda-oost.

De uitdaging is wat ons betreft om op korte termijn een globale ruimtelijk-economische verkenning uit te voeren.

Geen tijd- en geld vretende procedure, maar een snelle slag. Hiermee kan een proces op gang komen waarin verschillende partijen met elkaar de kansen en bedreigingen in beeld gaan brengen. Partijen die je daarbij nodig hebt, zijn naast gemeenten en drie provincies ook vervoerders en ontwikkelaars van zowel infrastructuur als woningen.

De nadruk ligt in zo'n proces op schetsen en schatten, veel meer dan tekenen en rekenen. Dit proces zou moeten resulteren in een of twee varianten die interessant zijn om verder uit te werken. Daarvan kan de haalbaarheid nader worden verkend. In eerste instantie gaat het er vooral om met veel betrokken partijen open in gesprek te gaan zonder dat de uitkomst al vast staat.

* Pierre van Veggel en Han Wieringa werken bij APPM Management Consultants in Breda.

Bron: BN/DeStem (opinie)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

'Spoor Breda-Utrecht is geen luchtfietserij'

Bericht door Geert »

'Spoor Breda-Utrecht is geen luchtfietserij'
vrijdag 28 maart 2008 | 03:08 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 28 maart 2008 | 09:34

BREDA - Een treinverbinding tussen Breda en Utrecht gaat per dag 90.000 reizigers vervoeren. Aanleg van een dubbel spoor tussen Baroniestad en Domstad kost nog geen twee miljard euro.

En het kan nog goedkoper, wanneer bielzen, bruggen en staven tegelijk met de verbreding van de A27 worden aangebracht.

Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van een nadere verkenning van de kansen van zo'n spoorlijn door BAMRail en ingenieursbureau Goudappel Coffeng. Gisteren hebben ze die gepresenteerd aan Kamerleden, provincie- en gemeentebestuurders uit het gebied. De kans dat de lijn rendabel wordt acht BAMRail zeer re
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door BR628 »

mooi ingenieursbedrijf toch :lol:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Vinny »

BD schreef:ingenieursbureau Goudappel Coffeng.
Driemaal raden waar hun hoofdvestiging zit... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door BR628 »

Vinny schreef:
BD schreef:ingenieursbureau Goudappel Coffeng.
Driemaal raden waar hun hoofdvestiging zit... :lol:
Want dat heeft een link met het nieuwsitem :?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Vinny »

Ik dacht het dus even van wel. Denk nog maar eens even na
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door JeePee »

Deventer, Den Haag, Leeuwarden en Eindhoven zijn hun vestigingen.

Spoorlijn is Utrecht - Breda -> leg eens uit?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door BR628 »

Vinny schreef:Ik dacht het dus even van wel. Denk nog maar eens even na
Hoofdvestiging ligt minstens 80km buiten het gebied van deze corridor, dus je punt is mij nog altijd niet echt duidelijk.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door BR628 »

Rapport samenvatting

Toch leuk dat ook ik een steentje heb bijgedragen aan dit rapport
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten