Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door Etienne »

Vorig topic: Concessie Zuid-Holland Noord.

En de wijzigingen zijn bekend:
http://www.arriva.nl/zhn/zuid-holland-n ... d-noord-1/

Enkele opvallende dingen:
- Er wordt gesproken over een lokale lijn Leiden - Katwijk, maar onder hetzelfde nummer rijdt ook een lijn tussen Leiden en Noordwijk.
- In de tekst wordt lijn 221 genoemd, terwijl deze op de kaart lijn 22 heet.
Laatst gewijzigd door Chauf21 op do 08 nov 2012, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link naar vorig topic.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Tristan »

Dit is het .pdf-document van de concessiesamenvatting: klik. Dat leest een stuk prettiger.

En hier zijn de belangrijkste wijzigingen op een rijtje: Klik
Laatst gewijzigd door Tristan op di 23 okt 2012, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Meltrain »

Etienne schreef:En de wijzigingen zijn bekend:
http://www.arriva.nl/zhn/zuid-holland-n ... d-noord-1/

Enkele opvallende dingen:
- Er wordt gesproken over een lokale lijn Leiden - Katwijk, maar onder hetzelfde nummer rijdt ook een lijn tussen Leiden en Noordwijk.
- In de tekst wordt lijn 221 genoemd, terwijl deze op de kaart lijn 22 heet.
Mooi dat de wijzigingen bekend zijn. :D Ik heb nog niet alles gelezen, dus ik geef mijn mening later pas.

Over lijn 221: waarschijnlijk is op de kaart het laatste cijfer weggevallen. Lijn 365 staat ook als '36' op de kaart. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door RoelZ1 »

Een aantal voor mij opvallende punten:

- het wordt dus lijn 184 voor Langeraar: elk uur Alphen a/d Rijn - Nieuwveen via Langeraar of Papenveer (waarschijnlijk een lus aan het eind). Ik ben benieuwd naar de exacte route.
- Lijn 365 wordt volgens mij een goudmijntje. De routewijziging van lijn 256 via Leiderdorp is er één die ik al langer zie zitten: Snelle busverbinding vanuit Leiderdorp naar Schiphol, sneller vanuit Leiden naar Leiderdorp, belangrijke relatie Roelofarendsveen - Rijnland Ziekenhuis, snelle en éénduidige verbinding Leiden - Zoetermeer. De ritten Zoetermeer - Schiphol zullen wel vertragingsgevoelig zijn.
- 361 (heette in het vorige plaatje nog 371) gaat alsnog via Station Sassenheim. Lijkt mij erg verstandig.
- Eénduidige en frequente lijn 50 zorgt voor goed voor- en natransport van Station Sassenheim. Het opheffen van lijn 51 zorgt wel voor langere reistijd vanuit de Universiteit naar Sassenheim en Lisse.
- Q-liners Den Haag - Groene Hart (380,381,382,383) worden spitslijnen. Logisch, maar uurdienst voor Hazerswoude Dorp in daluren lijkt mij vrij karig. Helaas blijft lijn 165 dan slechts 1x per uur rijden. Positief dat lijn 165 ook op zondag gaat rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

De twee ritten per uur die van Zoetermeer naar Schiphol rijden zullen het vermoedelijk niet heel lang uithouden en geknipt worden in Leiden, die lopen met 100% zekerheid vast in de verkeerschaos van Leiden.

De lijnen 195 en 295 gaan niet geknipt worden en volledig door Arriva gereden worden zover ik lees.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Edwin »

Uit het document van Tristan:
Met de fiets in de bus
Zuid-Holland is een fietsland en wij zien aanknopingspunten het fietsgebruik èn het
busreizen te stimuleren. Op een drietal buslijnen geven wij de gelegenheid gratis de fiets
mee te nemen in de bus, op maandag tot en met vrijdag tijdens de daluren en in het
weekeinde en gedurende de zomervakantie de hele dag.
Wij bieden deze service op de buslijnen 90 (gebied Katwijk, Noordwijk en Wassenaar), 194 en
196 (Krimpenerwaard). Er is in elke bus ruimte voor 4 fietsen. Zo kunnen fietsliefhebbers met
wind tegen met de bus reizen, om vervolgens met de wind in de rug terug te fietsen van
bijvoorbeeld Wassenaar naar Noordwijk of langs de Hollandse IJssel van Krimpen naar Gouda.
Dat wordt een gedoe met die fietsen -o-
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daniel »

Bee schreef:De lijnen 195 en 295 gaan niet geknipt worden en volledig door Arriva gereden worden zover ik lees.
De bedoeling (uit het PvE) was juist volledig rijden door Connexxion vanuit de concessie provincie Utrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Meltrain »

Ik lees dit:
Omdat deze lijnen goed voldoen en
omdat wij hen samen met de concessiehouder provincie Utrecht als doorgaande lijn Rotterdam - Utrecht gaan exploiteren,
Blijkbaar gaan Arriva en Connexxion lijn 195 samen uitvoeren.
Wel positief natuurlijk dat die lijn als doorgaande lijn behouden blijft en ik hoop dat er een goede afspraak komt wat betreft abonnementen.

Over die fietsen in de bus: gaan op die drie lijnen Citea's met ene iets ander interieur rijden, zodat daar wel vier fietsen in kunnen? Verder ben ik benieuwd waarom Arriva (/ de provincie) precies voor die drie lijnen heeft gekozen.
Laatst gewijzigd door Meltrain op di 23 okt 2012, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Ik lees ook niet goed, ik dacht even dat er voor de concessiehouder Utrecht stond maar er staat samen: CXX en Arriva gaan hem dus samen rijden.

@Meltrain: Die drie lijnen rijden door de meest aantrekkelijke gebieden van het vervoersgebied.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Flitskikker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 01:31

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Flitskikker »

Ook krijgen reizigers betere aansluitingen met andere bussen en treinen.
:')
Lijn 147: Alphen aan den Rijn – Nieuwkoop – Uithoorn: kleine aanpassingen in de vertrektijden.
:o
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

RoelZ1 schreef: Helaas blijft lijn 165 dan slechts 1x per uur rijden. Positief dat lijn 165 ook op zondag gaat rijden.
Quote van Arriva-site: De huidige belbusritten 665 op zondag worden onder het lijnnummer 165
uitgevoerd..

Oftewel: wel belbus, alleen ander nummer
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Karl »

Dat geldt voor andere belbuslijnen ook, 696 wordt 196, maar blijft belbus. -o-
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

Al met al erg tevreden over wat Arriva hier brengt in de regio. Zelfs lijn 249 blijft bestaan, ondanks het feit dat er in de daluren geen hond in zit. Maar zelfs langeraar krijgt een bus, een échte bus!

Top! :pos:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Michael 1988 »

Fietsen in de bus? Ik zie er om heel eerlijk te zijn het nut niet van in. Hoe gaan ze het handhaven? Wat gaan ze bijvoorbeeld doen als er al 3 man met een fiets in de bus zitten en er willen nog 2 mensen erbij of wanneer een hele groep van meer dan 4 man tegelijk de bus in wil met de fiets (op 1 halte dan)? Welke fietsen worden toegelaten en welke niet, want een fiets is een ruim begrip (tandem, vouwfiets, schone fiets, smerige en modderige fiets enz.). Ik vond vouwfietsen in de bus tijdens de spits al een ergernis (ook tijdens daluren, omdat sommige buslijnen die ik van en naar 's-Hertogenbosch neem ook vaak in de daluren vol zitten), maar nu ook hele fietsen. Lijkt Amerika wel.

Misschien een idee om die dingen voor die dingen speciale fietsrekken te maken (achterop de bus of zo) en de dienstregeling te rekken. Maar dat kost meer materieel. En de fietsen in de bus kunnen soms voor gevaarlijke taferelen gaan zorgen. Nee niet bepaald een slim idee lijkt mij. Niet lullig bedoelt voor de fietsers (ben er zelf ook een), maar dan kun je net zo goed een vouwfiets aanschaffen of je fiets op slot op de bushalte achterlaten. Veel veiliger en gaat veel sneller.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Vinny »

Alle bussen een aanhangwagen waar reizigers hun fiets in kunnen smijten. :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

RoelZ1 schreef:Een aantal voor mij opvallende punten:

- het wordt dus lijn 184 voor Langeraar: elk uur Alphen a/d Rijn - Nieuwveen via Langeraar of Papenveer (waarschijnlijk een lus aan het eind). Ik ben benieuwd naar de exacte route.
Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden; als het lijnnummer uit wellicht historisch besef is teruggekeerd zal dat voor de route van de 184 misschien ook wel zo zijn ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door RoelZ1 »

Bee schreef:De twee ritten per uur die van Zoetermeer naar Schiphol rijden zullen het vermoedelijk niet heel lang uithouden en geknipt worden in Leiden, die lopen met 100% zekerheid vast in de verkeerschaos van Leiden.
Dat verwacht ik ook, maar als ze slim zijn is er wel een mogelijk verzachtende oplossing:
In de samenvatting staat dat lijn 365 tussen Zoetermeer en Leiden een 10' dienst rijdt en tussen Leiden en Leiderdorp een 15'-dienst. Dit betekent dat twee bussen per uur 5 minuten meer halteer/buffertijd krijgt dan de andere. Door de doorgaande bussen deze extra buffertijd te geven kan er al wat vertraging worden ingelopen. 's Avonds en op zondag is het natuurlijk niet nodig. Als het echt misloopt kunnen ze de ritten naar Schiphol ook enkel in de spits knippen. Zo rijden er in de spits extra bussen naar Leiderdorp, terwijl je in de rustige uren niet met te veel bussen rijdt of extra overstappen krijgt.
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Delftse Chauff »

RoelZ1 schreef:
Bee schreef:De twee ritten per uur die van Zoetermeer naar Schiphol rijden zullen het vermoedelijk niet heel lang uithouden en geknipt worden in Leiden, die lopen met 100% zekerheid vast in de verkeerschaos van Leiden.
Dat verwacht ik ook, maar als ze slim zijn is er wel een mogelijk verzachtende oplossing:
In de samenvatting staat dat lijn 365 tussen Zoetermeer en Leiden een 10' dienst rijdt en tussen Leiden en Leiderdorp een 15'-dienst. Dit betekent dat twee bussen per uur 5 minuten meer halteer/buffertijd krijgt dan de andere. Door de doorgaande bussen deze extra buffertijd te geven kan er al wat vertraging worden ingelopen. 's Avonds en op zondag is het natuurlijk niet nodig. Als het echt misloopt kunnen ze de ritten naar Schiphol ook enkel in de spits knippen. Zo rijden er in de spits extra bussen naar Leiderdorp, terwijl je in de rustige uren niet met te veel bussen rijdt of extra overstappen krijgt.
Er staat niet dat Leiden-Leiderdorp een 15'-dienst krijgt. Leiden-Leiderdorp wordt 4x per uur. Kan dus ook 10'/20'-dienst zijn. Doen ze ook met Qliner 385 (lijn 95) in de spits.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

Tristan schreef:Dit is het .pdf-document van de concessiesamenvatting: klik. Dat leest een stuk prettiger.

En hier zijn de belangrijkste wijzigingen op een rijtje: Klik
Bedankt.

Naar deze documenten was ik al een tijdje opzoek. Ik moet eerlijk bekennen dat het er goed uit ziet :wink: .
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

Arriva is begonnen met wegleerritten, er reed net een Irisbus GX 117 langs de Ridderhof. Best apart gezicht wel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daniel »

GX127 zal het zijn geweest :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

Z2N schreef:Arriva is begonnen met wegleerritten, er reed net een Irisbus GX 117 langs de Ridderhof. Best apart gezicht wel.
Krijgt Arriva ook nieuwe chauffeurs dan? Ik dacht dat het personeel van Connexxion mee ging naar Arriva, of heb ik het verkeert.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daniel »

Het Connexxion-personeel zal ongetwijfeld ook enkele nieuwe routes moeten leren en het zou kunnen dat Arriva meer chauffeurs nodig heeft dan er van Connexxion mee over komen, maar toch lijken die twee zaken me niet de reden. Gezien het nog redelijk ruim voor ingang van de concessie is zal die bus daar vermoedelijk hebben gereden om de routes in te meten voor de boordcomputer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door RoelZ1 »

En we hebben een lijnennetkaart
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Volgens mij is op de kaart de route van de 186 in Waddinxveen aangepast, terwijl eerder nog gezegd was dat er aan die lijn niets zou veranderen. De lijn gaat nu na Station Centrum naar de Prins Bernhardlaan, maar op de kaart van Arriva gaat hij na Station Centrum naar de Kerkweg West, Sweelinckhof en Prinses Beatrixlaan. Hoewel die route duidelijker is, verliest Ouderencentrum Souburgh nu hun bushalte.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten