NS wil 3G-capaciteit op stations verbeteren

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS wil 3G-capaciteit op stations verbeteren

Bericht door Daniel »

NS wil 3G-capaciteit op stations verbeteren
Geplaatst op: vrijdag 26 oktober 2012 20:35
Laatst bijgewerkt: vrijdag 26 oktober 2012 20:36


AMSTERDAM - Om de slechte dekking van 3G-netwerken op enkele Nederlandse treinstations te verbeteren, wil de NS providers helpen om de capaciteit te verbeteren.
Dat schrijft Melanie Schultz van Haegen, minister van Infrastructuur en Milieu, in antwoord op kamervragen van PvdA-Kamerlid Jacques Monasch. Vooral op Utrecht Centraal zouden zich problemen voordoen. "Het probleem dat moet worden opgelost is dat de 3G-verbinding op Utrecht Centraal niet altijd snel genoeg werkt.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS wil 3G-capaciteit op stations verbeteren

Bericht door Suus »

Klopt, vooral ten noorden van het stationsgebouw op spoor 1-7 is de 3G-verbinding van KPN beroerd. Elders heb ik er nooit last van (behalve van 2 minuten tussen Maarn en Driebergen-Zeist).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS wil 3G-capaciteit op stations verbeteren

Bericht door Daniel »

Vodafone heeft er eigenlijk op het hele station last van. Echt duidelijk te merken dat je zodra je de wisselstraat uit bent ineens een veel betere verbinding hebt.

Maar Maarn - Driebergen-Zeist ook slecht? Op die lijn merk ik vooral mindere ontvangt tussen Ede-Wageningen en Wolfheze, verder is Den Dolder - Amersfoort ook plaatselijk slecht gedekt. Op die laatste kan je duidelijk aan de ontvangst merken dat er halverwege bij Soestduinen nog ergens een mast in de buurt staat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS wil 3G-capaciteit op stations verbeteren

Bericht door Geert »

Om dit probleem op te lossen biedt NS al gratis wifi aan op de vier grootste stations van Nederland. Bovendien zouden er gesprekken worden gevoerd met telecomaanbieders om de capaciteit te verbeteren.
Sinds wanneer zijn die hotspots van KPN gratis? In Rotterdam moest je er een paar maanden geleden nog voor betalen. Of bedoelen ze de T-Mobile hotspots in de trein? Want die werken ook via 3G en hebben dus ook een slechte verbinding als de trein op Utrecht Centraal staat...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS wil 3G-capaciteit op stations verbeteren

Bericht door Daniel »

Sinds wanneer precies weet ik niet, maar de hotspots op Utrecht Centraal zijn al zeker een aantal maanden gratis voor het eerste uur ofzo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS wil 3G-capaciteit op stations verbeteren

Bericht door Suus »

De hotspot van KPN op Utrecht Centraal is 1 uur gratis. Ik heb ook het idee dat de ontvangst slechter is geworden sinds ze die enorme toren aan het bouwen zijn.
Daniel schreef:Maar Maarn - Driebergen-Zeist ook slecht?
Het is het enige stukje op Utrecht - Arnhem dat echt slecht is. En blijkbaar ben ik niet de enige, op Foursquare heeft ook iemand anders het als tip achtergelaten bij station Maarn :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS wil 3G-capaciteit op stations verbeteren

Bericht door Geert »

Daniel schreef:Sinds wanneer precies weet ik niet, maar de hotspots op Utrecht Centraal zijn al zeker een aantal maanden gratis voor het eerste uur ofzo.
Hmm oke, zal er nog eens op letten als ik weer eens een KPN Hotspot gebruik. Voor mij zijn ze toch gratis dus erg goed let ik er meestal ook niet op :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS wil 3G-capaciteit op stations verbeteren

Bericht door Daniel »

Tja, dat heb ik dus ook dat ze toch al gratis zijn :P En zo vaak gebruik ik ze ook niet, met een meestal korte verblijftijd op het station niet heel nuttig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS wil 3G-capaciteit op stations verbeteren

Bericht door webguy »

Overigens is het gratis voor "basisinternet".
Was zelf wel beetje verbaasd over dit bericht, juist omdat Prorail tot voor kort heisa heeft gemaakt over mobiele telefoon torens dicht bij het spoor ivm storen van frequenties. Die storingen zijn nu al gezien in de nieuwe digitale schermen op bepaalde plekken, maar ook in Syntus treinen...
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS wil 3G-capaciteit op stations verbeteren

Bericht door VIRM »

Dit lost wel een heel mooi probleem op straks als de reisinformatie naar NS gaat.

"Dames en heren, de Intercity naar Amersfoort, zwolle en Groningen van 16:15 rijdt vandaag niet. Voor de eerstvolgende verbinding kijkt u op m.ns.nl of onze NS app."
Beul van de blindegeleidelijn
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS wil 3G-capaciteit op stations verbeteren

Bericht door iljitsch »

webguy schreef:Was zelf wel beetje verbaasd over dit bericht, juist omdat Prorail tot voor kort heisa heeft gemaakt over mobiele telefoon torens dicht bij het spoor ivm storen van frequenties.
Was dat niet in de 900 MHz band waar speciale railfrequenties zijn? 3G is normaal op 2100 MHz dus ver genoeg om geen problemen te geven. (Mag ik hopen.)

Je zou denken dat dit makkelijk genoeg op te lossen is door het opstellen van microcellen op het stationsterrein, waar voor zover ik weet geen vergunningen voor nodig zijn.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: NS wil 3G-capaciteit op stations verbeteren

Bericht door Somoht »

VIRM schreef:Dit lost wel een heel mooi probleem op straks als de reisinformatie naar NS gaat.

"Dames en heren, de Intercity naar Amersfoort, zwolle en Groningen van 16:15 rijdt vandaag niet. Voor de eerstvolgende verbinding kijkt u op m.ns.nl of onze NS app."
Als NS&KPN nou eens alle webservices.ns.nl en niet alleen m.ns.nl standaard openzet via de KPN hotspots, zou dat al een stuk makkelijker gaan.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS wil 3G-capaciteit op stations verbeteren

Bericht door webguy »

iljitsch schreef:
webguy schreef:Was zelf wel beetje verbaasd over dit bericht, juist omdat Prorail tot voor kort heisa heeft gemaakt over mobiele telefoon torens dicht bij het spoor ivm storen van frequenties.
Was dat niet in de 900 MHz band waar speciale railfrequenties zijn? 3G is normaal op 2100 MHz dus ver genoeg om geen problemen te geven. (Mag ik hopen.)
GSM-R zit inderdaad in de ~900 reeks - de downlink zit tussen 921 en 925 Mhz. Volgens dit artikel op Wikipedia zijn er echter ook providers die op 925-960 een netwerk hebben.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS wil 3G-capaciteit op stations verbeteren

Bericht door iljitsch »

Maar dat is tot nu toe allemaal GSM (2G), geen UMTS (3G). Bovendien hebben ze ook nog 1800 MHz voor GSM dus ze hoeven niet 900 MHz-spul middenin stations neer te zetten.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: NS wil 3G-capaciteit op stations verbeteren

Bericht door 010jongen »

Met KPN valt mijn 3G altijd weg zodra ik bij de sneltram sta, als ik dan weg rij bij Westplein is mijn 3G weer terug. Tussen Utrecht en Arnhem valt mijn verbinding in Zijn geheel weg tussen Oosterbeek en wolfheze. Ter hoogte van Rotterdam blijdorp en Nieuwerkerk a/d IJssel ook trouwens. Maargoed je kan nooit overal 3G hebben. Meestal als je je tel in vliegtuismodus zet en daarna weer op normale stand dan doet 3G het weer bij mij (Utrecht cs)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS wil 3G-capaciteit op stations verbeteren

Bericht door Suus »

Vanuit Ede heb je vlak voor de onderdoorgang van de A12 een piepklein momentje wegval naar GPRS, maar daarna direct weer hele goede 3G, bij Oosterbeek lijkt het er vanaf te hangen aan welke kant van de trein je zit. Bij KPN tenminste.

Op Amsterdam Centraal heb ik op spoor 1/2 alleen Edge, 3G lukt daar niet, op de rest van het station wel. Ook tussen Hoorn en Purmerend heb ik geen 3G maar Edge :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: NS wil 3G-capaciteit op stations verbeteren

Bericht door hauptbahnhof »

Wat dacht je van Amsterdam Amstel dan? Zit je in de metro vanaf de tunnel, hele tijd 2G, op Amstelstation Edge en pas ter hoogte van Spaklerweg weer 3G. Heel apart vind ik het.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS wil 3G-capaciteit op stations verbeteren

Bericht door Thom91 »

Ik heb op Amsterdam Amstel altijd gewoon 3G bereik hoor.. En in de tunnel vaak pas terug naar G. Rond Amsterdam CS is het inderdaad altijd drama zeker in de spits.
Dit komt overigens doordat er in de telecomwet staat dat er een maximaal aantal palen mag staan in een gebied. Hierdoor is het niet mogelijk om extra palen rond hotspots te zetten zoals stations. Die wet zal aangepast moeten worden dat er meer capaciteit geboden kan worden op die hotspots..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS wil 3G-capaciteit op stations verbeteren

Bericht door Suus »

In de metrotunnel van Amsterdam heb ik 3G-bereik als ik op een perron sta maar slechts GPRS in een metro, volgens mij ligt dat ook deels aan de voertuigen zelf die van superdik roestvrijstaal zijn.

Als ik de tunnel uit kom heb ik voor aankomst op het Amstelstation alweer 3G, meestal ten hoogte van Westland Utrecht is het in orde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS wil 3G-capaciteit op stations verbeteren

Bericht door deadlock »

Ik denk dat ze bedoelen dat er op Utrecht Centraal geen 3G verbinding is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten