'RET-controleurs mishandelen reizigers'

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

'RET-controleurs mishandelen reizigers'

Bericht door Aking »

'RET-controleurs mishandelen reizigers'
04-10-2008 | Door: DAG

Oud-controleur Ed van Heijzen publiceert een boek over de ongeregeldheden.
Controleurs van het Rotterdamse vervoersbedrijf RET mishandelen regelmatig reizigers. Dit beweert oud-controleur Ed van Heijzen in een boek dat deze maand verschijnt. GroenLinks-raadslid Arno Bonte eist naar aanleiding van het boek een onafhankelijk onderzoek naar het gebruik van geweld door RET-controleurs. De RET zegt niet op de hoogte te zijn van incidenten.

Van Heijzen beschrijft in zijn boek incidenten waarbij RET-controleurs mensen vuistslagen uitdeelden tijdens controles, reizigers schopten terwijl ze al geboeid waren en ongevraagd in tassen keken. Van Heijzen beweert dat dit gedrag nog steeds plaatsheeft. "Dit moet tot op de bodem worden uitgezocht", vindt Bonte. "Geweld in het openbaar vervoer is onacceptabel, of het nou afkomstig is van reizigers of van controleurs. Eigenlijk vind ik het laatste nog erger." Een onderzoek moet uitwijzen of en in welke mate geweld van controleurs voorkomt in Rotterdam. Coalitiepartij GroenLinks is met twee zetels in de gemeenteraad vertegenwoordigd.

Voor de RET kwamen de ontboezemingen van Van Heijzen als een complete verrassing. "We hebben dit vrijdagmiddag via de media moeten vernemen. Van de auteur van dit boek hebben we niets gehoord", zei een woordvoerder. Bij de RET zijn geen incidenten bekend van geweld door eigen personeel. "We herkennen ons niet in het beeld dat Van Heijzen schetst".

bron: Dag



:roll:
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: 'RET-controleurs mishandelen reizigers'

Bericht door mb90 »

Ik geloof hier bar weinig van. Als het echt zo was, dan was er allang aangifte gedaan en was de media er allang bovenop gesprongen. Het lijkt me dus dat hij gewoon aandacht zoekt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'RET-controleurs mishandelen reizigers'

Bericht door Vinny »

Als je het in tassen kijken van passagiers mishandeling noemt dan wel ja :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: 'RET-controleurs mishandelen reizigers'

Bericht door Karl »

Ik heb het interview op de radio met hem gehoord, hij is nogal overtuigd van zijn zaak en geeft ook redenen waarom mishandelden geen aangifte en dergelijke hebben gedaan.

Maar ja, hoe wil je dit nou gaan onderzoeken?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6468
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 'RET-controleurs mishandelen reizigers'

Bericht door Daantje »

Het blijft zijn woord tegenover dat van controleurs/reizigers etc dus totdat een van beide partijen toegeeft kom je geen stap verder. Ik geloof best dat die controleurs van de RET er soms een potje van maken maar dit vind ik wel iets te ver gaan om te blijven geloven.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'RET-controleurs mishandelen reizigers'

Bericht door Vinny »

Het is gewoon de algemene watjes-cultuur die in Nederland gemeengoed geworden is. Allerlei straattuig kan de meest smerige streken uithalen, maar zodra iemand hen ook maar met één vinger aanraakt is het 'zware mishandeling' en kan deze een proces aan de broek krijgen wegens disproportioneel geweld. :cry:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 'RET-controleurs mishandelen reizigers'

Bericht door Meltrain »

Ik weet het niet.
De controleurs kunnen soms best hard optreden, alhoewel dat meestal wel nodig is.
Toch is dat iets anders dan 'zware mishandeling', dus waarschijnlijk is het niet zo erg als de schrijver ons wil doen geloven.
Maar goed, om een duidelijk beeld te krijgen (ik ben tenslotte bemiddelaar 8-)) wil ik eerst zijn argumenten eens horen/lezen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: 'RET-controleurs mishandelen reizigers'

Bericht door Karl »

meltrain schreef:Ik weet het niet.
De controleurs kunnen soms best hard optreden, alhoewel dat meestal wel nodig is.
Maar dat weet je dan omdat jij daar bij bent? In dat geval is het misschien nog een tikje erger wanneer er geen andere reizigers bij zijn.

Opzich kan ik mij best goed voorstellen dat er wat dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen, die RET-prutsers hebben arrogantie als tweede naam.
Het is een spectrum.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: 'RET-controleurs mishandelen reizigers'

Bericht door mb90 »

Zo denkt Ronald Sörensen, fractievoorzitter van Leefbaar Rotterdam, over het verschijnen van dit boek. Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens. Sörensen reist zelf ook altijd met de metro naar het Stadhuis, want ik heb hem al een aantal keer hier in de metro gezien opweg naar het Stadhuis. Morgen wordt overigens de taart bezorgd, bij de controleurs van Tramlijn 2 aan de Kromme Zandweg in Charlois.
Website Leefbaar Rotterdam schreef:Achterklap en roddel kunnen veel schade berokkenen. Op dit moment is er een boekje verschenen van een voormalig RET controleur die nu, zo’n tien jaar na dato, gaat klagen over zijn toenmalige collega’s. Volgens Ronald Sörensen verdienen de controleurs echter een taart in plaats kritiek van media en politici.

Ronald Sörensen:

Er rijzen meer vragen dan de vraag waarom nu pas. Waarom hebben sommigen inzage voor publicatie? Waarom is er geen aangifte gedaan door betrokkenen? Ik weet uit ervaring dat - zeker binnen de belevingswereld van zwartrijders - snel aangifte doen geen optie, maar een soort roeping is.

Enkele jaren gelden ben ik meegegaan met controleurs en ik vond ze eigenlijk iets te voorkomend. Onbeschofte opmerkingen, respectloos gedrag (op de grond spuwen) zogenaamd niets begrijpen, pogingen tot weglopen etc. dat alles werd met engelengeduld doch uiterst resoluut tegemoet getreden. Waar mijn handen jeukten, daar gedroegen zij zich uiterst correct. De ene keer dat echt geweld gebruikt moest worden (schoppen en slaan naar vrouwelijke controleur) werd de politie ingeschakeld, die altijd bij een grote controle aanwezig is.

Het is weer het linkse gedram om een ieder die een controlerende functie heeft in diskrediet te brengen. Vraag liever waarom iemand nu zo’n boekje schrijft en niet destijds het lef had er tegen op te treden. Toen was het (politieke) klimaat er ook veel beter geschikt voor.
Daarnaast wil je niet in de problemen komen? Betaal dan gewoon net als alle andere mensen! Zo simpel is het.

Als ik naar het stadion ga, reis ik veel met de tram en iedere keer weer heb ik grote bewondering voor de controleurs en conducteurs die daar hun werk doen. Je moet maar durven om soms duidelijk aangeschoten kasten van kerels naar hun kaartje te vragen. Zij durven en zij worden nu door een ex collega - met in zijn kielzog linkse politici - te kakken gezet, terwijl ze volgens mij een medaille verdienen.

Groenlinks raadslid Arno Bonte en Peter van Heemst moeten zich schamen om zo publiekelijk te twijfelen aan de integriteit van het RET personeel.
Goedkoop willen scoren over de ruggen van hardwerkende Rotterdamse ambtenaren. Misselijk! Leefbaar Rotterdam laat zo snel mogelijk een taart bezorgen om het personeel, dat zich van deze ondankbare taak kwijt, te laten weten dat er ook Rotterdammers zijn die hun werk waarderen en die niet de zwartrijders en laffe politici, maar hen geloven.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'RET-controleurs mishandelen reizigers'

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Het is gewoon de algemene watjes-cultuur die in Nederland gemeengoed geworden is. Allerlei straattuig kan de meest smerige streken uithalen, maar zodra iemand hen ook maar met één vinger aanraakt is het 'zware mishandeling' en kan deze een proces aan de broek krijgen wegens disproportioneel geweld. :cry:
Ben jij echt of schrijf je dit gewoon om mijn nekharen overeind te krijgen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'RET-controleurs mishandelen reizigers'

Bericht door Vinny »

Nou ik hoe er wel van om de knuppel in het hoenderhok te gooien ;) Ik probeer gewoon een beetje buiten de main-stream meningen te blijven. En dan nu mijn genuanceerde mening: ik denk dat in dit geval beiden het geval kan zijn. Ik heb hier op het forum wel eens behoorlijke klachten gelezen over de houding van het RET-personeel, en ik ervaar praktisch dagelijks bij het GVB een (zachtgezegd) weinig klantvriendelijke houding, terwijl ik ook wel eens heb gezien hoe een zwartrijder zich kan misdragen. Kortom specifieke gevallen moeten specifiek worden beoordeeld en aan een veralgemenisering van problemen heeft niemand wat...; maar een 'ontken' fase waarin sommige Goudse politici/korpchefs zich bevinden lijkt me uiterst weinig productief.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten