Met de trein naar Berlijn

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Met de trein naar Berlijn

Bericht door Joshua »

van 2 t/m 5 januari ga ik naar Berlijn, een korte mini vakantie na de feestdagen. Dit ga ik samen met een vriend doen per trein. Vanaf Kleef leggen we de reis af naar Berlijn. Op de heenweg met een zogeheten Quer-durchs-Land Ticket en terug met een Schönes-Wochenende-Ticket. Dat belooft dus flink wat overstappen en ook veel van het land zien. Ik verheug me er nu al op. Maar ook om wat OV in Berlijn te zien, de stad en de vrijdag avond ook nog wat van het nachtleven. Iemand hier ervaring om dit te doen? Ben wel erg benieuwd naar jullie ervaringen om naar Berlijn te gaan.

Maar ik vrees dat we op lange treinrit ook behoeften krijgen om toch even op het internet te kijken. Maar op me iPad die ik mee wil nemen zit gewoon een prepaid data simkaart van KPN die in Duitsland sowieso niet werkt. Nou zat ik te denken om eventueel bij een Duitse provider ergens in December een prepaid simkaart te bestellen zodat ik onderweg gewoon op internet kan. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik zag op Vodafone.de al WebSessions staan. Maar bij het bestellen kan ik helaas geen adres in Nederland opgeven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Met de trein naar Berlijn

Bericht door Suus »

Even naar de Aldi in Kranenburg gaan en daar een Alditalk pakketje kopen, daar kan je dan een prepay internetbundel voor kopen: 20 euro voor 2000 mb, een maand geldig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Met de trein naar Berlijn

Bericht door Joshua »

Maar is dat met een microsimkaart?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Met de trein naar Berlijn

Bericht door Suus »

Nee, maar die kan elke belwinkel in Nijmegen voor je knippen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Met de trein naar Berlijn

Bericht door Ardan »

Pfff, over Berlijn kan ik pagina's volschrijven, aan drie nachtjes en zo heb je niet genoeg ;) Morgen meer ;)
Ik doe ook maar wat
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Met de trein naar Berlijn

Bericht door Joshua »

Haha we kregen als we onze agenda's als we die naast elkaar legde niet meer nachten ingepland. Maar een goede reden om weer een keer terug te gaan.

Maar ik zat me gister avond ook al met Google Maps zitten orienteren. Ik kan nou niet echt bepalen wat nou echt het middelpunt van de stad is zo fucking groot.

Ik weet in ieder geval dat het hotel waar we in slapen 100 meter van het Rosenthaler Platz metrostation zit en dat je vanaf daar ook zo met de metro bent aan het Alexanderplatz.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Met de trein naar Berlijn

Bericht door Ardan »

Het échte centrum van Berlijn ligt rond het Museumsinsel, als je goed kijkt zie je in het stratenpatroon nog steeds de ronde vorm van de oorspronkelijke stad. Verder zijn er door de splitsing van de stad eigenlijk nu twee centra: dat van voormalig Oost-Berlijn rond de Unter den Linden - Friedrichstraße, en dat van voormalig West-Berlijn, rond de Kurfurstendamm.

Ik denk dat je in eerste instantie echt je ogen gaat uitkijken in de metro en S-Bahn, het is een fantastisch netwerk. En voor de rest... wat voor dingen zou je graag willen zien? Cultuur, natuur, uitgaan, OV?
Ik doe ook maar wat
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Met de trein naar Berlijn

Bericht door Joshua »

Eigenlijk van alles wel. Sowieso OV, maar daar komen we niet omheen omdat we toch overal heen moeten reizen met het OV.
De Berlijnse muur, cultuur, uitgaan, enz.

En natuur in Berlijn? Ik vrees dat ik daar onderweg al meer dan genoeg van ga zien als ik uit het raam ga staren.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Met de trein naar Berlijn

Bericht door Ardan »

Absoluut ;) Qua natuur zijn mijn favo plekjes in Berlijn de Schlachtensee en Wuhletal, beide pal naast een S-Bahnstation (resp. S1 en S5/U5)
Voor de Berlijnse muur is het interessant om naar het Nordbahnhof te gaan, daar is een permanente tentoonstelling in de stationshal en buiten is er een park met een stuk nagebouwde muur. Een stuk van de échte muur staat er nog, de East Side Gallery. Daar kun je komen als je van Warschauer Straße (S5/7/75, U1) naar Schlesisches Tor (U1) loopt.
Voor verdere dingen.. zoek het verslag eens op dat er is gemaakt van de reis die Meltrain en ik naar Berlijn maakten in 2010, en neem eens een kijkje op de beeldbank van forumlid Alargule's site nederlandmetro.nl.
Ik doe ook maar wat
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Met de trein naar Berlijn

Bericht door Karl »

Als je informatie over de muur wilt weten, en op een leuke manier verteld, dan raad ik Berliner Unterwelten aan. Kan je onder begeleiding oude kelders in gaan en dergelijke. En het Techniek museum is ook een aanrader, vooral gezien de entreeprijs.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Met de trein naar Berlijn

Bericht door Ardan »

^^^ Mocht je nu enthousiast zijn geworden: nee, de Hitlerbunker bestaat niet meer :wink:
En mocht je de plek willen bezoeken waar het was: bespaar je de moeite..
Ik doe ook maar wat
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Met de trein naar Berlijn

Bericht door Fles »

Karl schreef:Als je informatie over de muur wilt weten, en op een leuke manier verteld, dan raad ik Berliner Unterwelten aan. Kan je onder begeleiding oude kelders in gaan en dergelijke. En het Techniek museum is ook een aanrader, vooral gezien de entreeprijs.
Dat hoor ik ook veel ja, die twee dingen. Ik ga er volgend weekend heen. Met blond schoenenkopend schepsel, dusjah, geen idee hoe dat afloopt :D
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Met de trein naar Berlijn

Bericht door Ardan »

Die Berliner Unterwelten ken ik inderdaad via internet, lijkt mij ook razend interessant.
Las ik trouwens via www.untergrundbahn.de, een geweldige site vind ik! (net als het oudere broertje www.hamburger-untergrundbahn.de over Hamburg)
Ik doe ook maar wat
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Met de trein naar Berlijn

Bericht door Ronald »

Fles schreef:... Met blond schoenenkopend schepsel...
Dat wordt de Kurfürstendamm, ongetwijfeld :P
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Met de trein naar Berlijn

Bericht door Ardan »

KaDeWe! :D
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Met de trein naar Berlijn

Bericht door Suus »

En de enorme Galeria Kaufhof op het Alexanderplatz. Daar heb ik vorig jaar nog mijn tas gekocht, ik kan niet meer zonder hem :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Met de trein naar Berlijn

Bericht door Fles »

Zeg stelletje leukerds, hebben jullie ook tips voor MIJ? :twisted:
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Met de trein naar Berlijn

Bericht door Ronald »

JIJ kunt vast wel losgaan op de S-bahn lijkt me zo :Y
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Met de trein naar Berlijn

Bericht door Karl »

Ronald schreef:JIJ kunt vast wel losgaan op de S-bahn lijkt me zo :Y
Aantal stations 166, aldus Wikipedia. Dat zijn dus minimaal net zo veel bordjes.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Met de trein naar Berlijn

Bericht door Suus »

Gemiddelde bordjesgehalte van de Berlijnse S-Bahn ligt ergens rond de twee. MINIMAAL :Y

En dan heb je ook nog stations waar de S-Bahn niet komt, al zijn ze zeldzaam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Met de trein naar Berlijn

Bericht door Ardan »

Fles: als je dan met een schoenenkopend schepsel in eoa winkel bent, even zeggen dat je naar de wc gaat, dan gauwvlugsnel drie keer de Ringbahn rondscheuren, terugkomen, en tien tegen één staat ze dan nog steeds in dezelfde winkel en heeft ze niet eens door dat je weg was :Y
Ik doe ook maar wat
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Met de trein naar Berlijn

Bericht door iljitsch »

Checkpoint Charlie kan je met een gerust hart overslaan, sowieso niet al te veel aan maar bovendien niet authentiek, het is herbouwd.

Toen ik er een paar jaar geleden was ben ik eigenlijk alleen maar in het westelijk deel geweest, maar ik meen te weten dat in het oostelijk deel ook trams rijden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Met de trein naar Berlijn

Bericht door Ardan »

^^Klopt, ten tijde van de splitsing heeft men in West alle tramlijnen opgeheven en is men zich vooral gaan richten op metrovervoer, al had dat ook deels te maken met de ondergang van de S-Bahn. Tegenwoordig worden wel steeds meer tramlijnen vanuit Oost doorgetrokken richting West, al is het nog niet denderend veel.

Maar goed, als je écht wanhopig bent, kun je deze nog gaan opzoeken:
Afbeelding
hangt in de verbindingsgang tussen de S-Bahn/trein en de metro,
Afbeelding
is te bereiken met een stukje lopen vanaf metrostation Siemensdamm (U7), heeft deze witte letters, maar om het hoekje zitten zwarte,
Afbeelding
en dan heb je nog een hoop van dit soort reut, langs de S3 kun je er vrij veel vinden.
Ik doe ook maar wat
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Met de trein naar Berlijn

Bericht door Joshua »

Ik ben zelf ook wel enorm benieuwd naar Berlin Hbf. Op foto's lijkt dat station echt enorm.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Met de trein naar Berlijn

Bericht door Ardan »

Het LIJKT gigantisch, maar als je er vaker komt dat is het allang een stationnetje geworden. Het heeft uit mijn hoofd 14 sporen, 8 onder, 6 boven.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten