OV-ambassadeur met auto: `Je komt hier niet weg`

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

OV-ambassadeur met auto: `Je komt hier niet weg`

Bericht door Daniel »

OV-ambassadeur met auto: `Je komt hier niet weg`

Een betere illustratie dat het droevig is gesteld met het openbaar vervoer in de regio Noordoost-Brabant kon niet gegeven worden. Jeltje van Nieuwenhoven is al twee jaar in functie als OV-ambassadeur en gisteren was de eerste keer dat ze in deze hoedanigheid genoodzaakt was om de auto te nemen naar de plek waar ze moest zijn.

"Om met de bus in Uden komen is nog tot daar aan toe, maar je komt er 's avonds niet meer weg", verklaarde ze ten overstaan van een redelijk gevulde theaterzaal.

Dát er iets moet gebeuren om het openbaar vervoer binnen het vierkant Den Bosch-Eindhoven-Venlo-Nijmegen te verbeteren, daar was iedereen in theater Markant het wel over eens. De vraag was alleen: op welke manier? En juist om op deze vraag een antwoord te krijgen was de bijeenkomst in Uden belegd en wordt er volgende week nog een gehouden in 't Spectrum in Schijndel. De avond werd door de Udense wethouder Marnix Bakermans betiteld als de 'HOV roadshow'. Waarbij HOV staat voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer. Vier bedrijven en bedrijvencombinaties presenteerden gisteren hun visie op het vraagstuk dat door de provincie was opgeworpen. In tien minuten tijd probeerden ze de zaal ervan te overtuigen dat hun plan de enige echte oplossing bood. Maar volgens gedeputeerde Cora Steffens was het niet alleen de bedoeling dat het publiek informatie zou absorberen, maar dat er ook werd meegedacht. Dat bleek geen probleem.

Cees Metselaar uit Uden voorzag grote problemen bij de uitvoering van met name het meest ambitieuze plan, dat van het consortium Zuiderkruis. In dit plan worden op termijn twee nieuwe hoofdassen voor openbaar vervoer door de regio getrokken. Om dit te bekostigen zouden op verschillende plaatsen flinke gebieden moeten worden bebouwd. Dat loopt onherroepelijk vast in ellenlange procedures, zo voorzag Metselaar.

De heer Barendrecht uit Veghel vroeg zich af hoe de voorstanders van aparte busbanen dachten van de rand van Den Bosch naar het centrum te komen. "Of gaat de provincie de gemeente dwingen om hieraan mee te werken?" Cora Steffens ging hier niet op in. "Het is te vroeg voor mij om nu al inhoudelijk in te gaan op individuele plannen. Ik wil samen met de stuurgroep eerst bepalen wát we gaan doen en pas daarna hóe."

Johan Juurlink uit Oss hoopte dat elementen uit de verschillende plannen zouden worden gecombineerd. "En wil ik vragen of ik zo met iemand mee terug naar Oss kan, want ik ben hier met de bus."

Bron: Brabants Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten