Nieuw statistieken: bussen volgen

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Plaats reactie
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Nieuw statistieken: bussen volgen

Bericht door Busfoto.nl »

Het valt niet zozeer onder statistieken maar meer onder reisinformatie. Het lijkt er op dat we binnenkort op onze smartphone of computer met 1 tot 60 seconden nauwkeurigheid kunnen zien welke materieelnummer/busnummer zich waar op welke lijn bevindt... De 8355 is een Connexxion Ambassador die in Friesland rijdt.

Afbeelding
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Bericht door Edwin »

Dan hoeven we niet meer onderweg te zijn om materiaalafwijkingen op te merken ;)
Ziet er straks uit. Ergens al in BETA-vorm verkrijgbaar?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Skinkie
Berichten: 122
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Bericht door Skinkie »

Edwin schreef:Ergens al in BETA-vorm verkrijgbaar?
Nog even geduld ;)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Bericht door webguy »

Hier nog een screenshot, ik kon die hierboven iig niet zien...
Afbeelding
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Bericht door Milco »

Waar hebben jullie (Webguy en testtest) die screenshots vandaan geplukt? Begin nu ook wel nieuwsgierig te worden :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Bericht door Busfoto.nl »

Mijn screenshot is afkomstig van Twitter. Er is nog geen publiek toegankelijke applicatie, maar ik verwacht dat dit niet nog maanden gaat duren. De applicatie is geschreven met behulp van het KV6-koppelvlak; een van de koppelvlakken die hoort bij alle reisinformatietoepassingen die de laatste tijd verschijnen. Hierbij versta ik de DRIS-palen van de laatste jaren die wel goed werken en OVinfo op Android.

Screenshot van OVinfo op Android.
Afbeelding
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Bericht door Fles »

dit begint best ziek te worden :X
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Bericht door Geert »

Hoezo? Deze informatie hebben de vervoerders al jaren, de laatste tijd wordt deze informatie meer en meer geopenbaard voor nuttige toepassingen :)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Bericht door webguy »

En sinds een paar minuten niet alleen busjes maar busjes met de route zoals die in de drgl staat:
Afbeelding
(Speciaal voor alle lijn 99 fans...)
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Nieuw statistieken: bussen volgen

Bericht door Thom91 »

En waar vind ik dit?
Ons beetje lekker maken maar ik wil dit ook wel even zien (A)
Komt wel goed schatje.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Nieuw statistieken: bussen volgen

Bericht door BR628 »

Dit bestaat al enkele jaren, wordt momenteel veelvuldig gebruikt op het ROV van Connexxion. En ook alleen daar, andere medewerkers van Connexxion hebben er (nog) geen toegang toe
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuw statistieken: bussen volgen

Bericht door webguy »

Tuurlijk bestaat dit al jaren - o.a boetes voor te lage punctualiteit moet ergens uit gerekend worden. Het is tot nu toe alleen niet erg openbaar geweest terwijl dit binnenkort beschikbaar wordt - het is nog niet af en er zitten hier en daar bugs. Het is jammer genoeg ook nog niet heel Nederland - enkel CXX (en dochters Breng, Hermes, GVU), Arriva (trein en bus) en HTM (tram en bus).
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Nieuw statistieken: bussen volgen

Bericht door Jef400 »

Bij EBS bestaat dit systeem op basis van GPS-coördinaten had ik in Maart gezien op de stalling.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuw statistieken: bussen volgen

Bericht door webguy »

Het is inderdaad op GPS coordinaten, al stuurt een bus verschillende berichtjes - bijvoorbeeld of 'ie op de route zit, er van afwijkt, aankomt bij een bushalte of vertrekt. Ik geloof dat er ongeveer elke minuut in ieder geval een bericht wordt gestuurd, maar die specificatie weet ik niet uit m'n hoofd...
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Nieuw statistieken: bussen volgen

Bericht door Somoht »

webguy schreef:Het is inderdaad op GPS coordinaten, al stuurt een bus verschillende berichtjes - bijvoorbeeld of 'ie op de route zit, er van afwijkt, aankomt bij een bushalte of vertrekt. Ik geloof dat er ongeveer elke minuut in ieder geval een bericht wordt gestuurd, maar die specificatie weet ik niet uit m'n hoofd...
Elke halte kunnen er 3 berichtjes komen, ARRIVAL/ONSTOP/DEPARTURE wat respectievelijk aangeeft of de bus aangekomen is op de halte, lang stilstaat of vertrokken van halte x. Daar zit ook een punctualiteitseigenschap in die aangeeft in hoeverre bus voor of achter op schema rijdt.
Eens per minuut komt er een berichtje OFFROUTE/ONROUTE wat aangeeft waar de bus rijdt. OFFROUTE geeft aan dat de bus afwijkt van de vastgestelde route in de dienstregeling, hierbij kan een bus ook niet aangeven wat de actuele vertraging is.
Daarnaast heb je ook nog INIT, END, DELAY. INIT geeft aan dat de chauffeur de bus heeft aangemeld, END een afmelding. DELAY is voor de vervoerders om de punctualiteit van het beginpunt door te geven voordat de bus zichzelf heeft aangemeld, bijvoorbeeld als een bus in de omloop voor de rit vertraging oploopt.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Nieuw statistieken: bussen volgen

Bericht door Edwin »

Wat ik dan jammer vind is dat de +2 die de OV Info app aangeeft niet op de DRISsen te zien zijn, in ieder geval niet op die van R-Net in Almere. Daar staat alleen "oponthoud - min".
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Nieuw statistieken: bussen volgen

Bericht door Somoht »

Edwin schreef:Wat ik dan jammer vind is dat de +2 die de OV Info app aangeeft niet op de DRISsen te zien zijn, in ieder geval niet op die van R-Net in Almere. Daar staat alleen "oponthoud - min".
Die DRIS'sen van GOVI, zijn opgemaakt aan hand van onderzoek wat zij hebben laten doen bij het design firma Mijksenaar, die onder andere bewijzering op Schiphol doet. Zij redeneren dat het voor een reiziger handiger/makkelijker is als de borden aangeven hoeveel tijd ze nog moeten wachten. Vertraging geven deze borden ook dus niet weer, de tekst oponthoud is slechts een indicatie dat de resterende wachttijd gelijk is gebleven sinds de laatste punctualiteitsupdate.
Overigens heb ik in Ovinfo ook een Mijksenaar implementatie gebouwd, als je drukt op menu, dan in het menu "Kies tijdsweergave", krijg je alles in Mijksenaar.

Het volledige rapport van Mijksenaar kun je overigens hier lezen
http://www.kpvv.nl/KpVV/KpVV-Overige-Co ... aalpdf.pdf
rovin1995
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 15:23

Re: Nieuw statistieken: bussen volgen

Bericht door rovin1995 »

Weet iemand hoe dit project ervoor staat?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten