Eerste impressies Hanzelijn
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Eerste impressies Hanzelijn
Vanmiddag was er een testdienstregeling op de Hanzelijn. Medewerkers van NS en ProRail konden een rit maken in extra ingelegde treinen tussen Lelystad en Zwolle in het kader van 'belevingsonderzoek': de projectorganisatie van de Hanzelijn was benieuwd hoe de nieuwe lijn bevalt en hoe het traject ervaren wordt. Wubbo en ik maakten ook een ritje, samen met Wubbo's oma :)
Op het station in Lelystad werden vragenlijsten uitgedeeld om onderweg in te vullen.
Er reden zowel een intercity (VIRM) als een sprinter (SLT), beiden in een uursdienst. We vertrokken vanuit Lelystad met de sprinter. Het eerste stukje rijdt de trein dezelfde route als de treinen al jaar en dag rijden naar Lelystad Opstelterrein:
En dan begint het stuk door de polder pas echt. De enorme hoeveelheid windmolens in de Flevopolder is uiteraard goed te zien vanuit de trein.
En na ongeveer 10 minuten rijden doemt Dronten op. Helaas ook hier de haast onvermijdelijke geluidsschermen.
Het station in Dronten is nog in aanbouw. Het perron is grotendeels wel klaar, maar de voorzieningen onder het viaduct moeten nog de komende 6 weken afgemaakt worden. Een groot deel van het perron is overkapt met een glazen overkapping die redelijk goed beschermd tegen de wind (zolang de wind niet verkeerd staat..), buiten de overkapping was het wel meteen winderig. Verder is er een kleine halfopen wachtruimte in het stationsgebouwtje.
Dronten is viersporig aangelegd zodat de intercity's de sprinter hier kunnen passeren, al zal dat in de komende dienstregeling nog niet gebeuren. Het perron aan de overzijde ligt op flinke afstand:
Daarna ging de rit weer verder via de polder en tunnel onder het Drontermeer. Het landschap was met de lekkere herfstzon van vanmiddag mooi om te zien, erg leeg, maar dat hoort nu eenmaal bij het gebied. Van de tunnel onder het Drontermeer merk je niet zoveel, je gaat er met een flinke vaart doorheen en binnen een minuut ben je weer aan de andere kant.
Vanaf daar duurt het niet lang meer tot station Kampen Zuid.
Kampen Zuid ligt in een flauwe bocht, zoals op deze foto goed te zien is:
Helaas is de afstand tussen trein en perron daarmee wel aan de grote kant, de uitschuiftreden van de SLT waren te smal om dat verschil te overbruggen.
In Kampen Zuid is een stationsgebouwtje neergezet dat vergelijkbaar is met het gebouw in Dronten. Helaas is hier geen overkapping langs het perron gebouwd waardoor je alleen in het gebouw kan schuilen bij regen of wind. Dat is op het perron aan de zuidzijde (richting Zwolle) niet zo erg, maar het gebouw aan de noordzijde (richting Lelystad) is aan één zijde open gelaten waardoor dat zich wel als een tochtgat zal ontwikkelen.
Hieronder zie je een foto van het gebouwtje aan de zuidzijde. De spoorlijn in de verte is het traject richting Zwolle, rechts ligt de N50.
Het uitzicht vanaf het perron is mooi en groen:
En weer verder. Vanaf Kampen Zuid is het nog maar een klein stukje naar de IJsselbrug bij Zwolle. Eerst de A28 over, vervolgens via een fly-over aantakken op de bestaande spoorlijn Amersfoort-Zwolle en je bent al bijna in Zwolle.
In Zwolle aangekomen stond de intercity naar Lelystad er nog (we waren iets te vroeg aangekomen ten opzichte van de dienstregeling). Die genomen en na een rustig en comfortabel ritje (de VIRM schommelde amper) kwamen we weer aan in Lelystad.
Nog wat foto's van de terugrit:
Bij Kampen Zuid wordt een flinke parkeerplaats opgetrokken, zodat het een P&R-locatie wordt:
Nog meer windmolens
Lelystad opstel, inclusief wat materieel dat we niet lang meer zullen zien
Al met al een mooie nieuwe spoorlijn. De rit was comfortabel, zowel de SLT als de VIRM reden stabiel rond zonder te schommelen of te bonken. De stations in wording zien er goed uit, maar hopelijk worden er in Kampen Zuid nog wel wat voorzieningen getroffen om het wachten wat prettiger te maken.
Enjoy!
Op het station in Lelystad werden vragenlijsten uitgedeeld om onderweg in te vullen.
Er reden zowel een intercity (VIRM) als een sprinter (SLT), beiden in een uursdienst. We vertrokken vanuit Lelystad met de sprinter. Het eerste stukje rijdt de trein dezelfde route als de treinen al jaar en dag rijden naar Lelystad Opstelterrein:
En dan begint het stuk door de polder pas echt. De enorme hoeveelheid windmolens in de Flevopolder is uiteraard goed te zien vanuit de trein.
En na ongeveer 10 minuten rijden doemt Dronten op. Helaas ook hier de haast onvermijdelijke geluidsschermen.
Het station in Dronten is nog in aanbouw. Het perron is grotendeels wel klaar, maar de voorzieningen onder het viaduct moeten nog de komende 6 weken afgemaakt worden. Een groot deel van het perron is overkapt met een glazen overkapping die redelijk goed beschermd tegen de wind (zolang de wind niet verkeerd staat..), buiten de overkapping was het wel meteen winderig. Verder is er een kleine halfopen wachtruimte in het stationsgebouwtje.
Dronten is viersporig aangelegd zodat de intercity's de sprinter hier kunnen passeren, al zal dat in de komende dienstregeling nog niet gebeuren. Het perron aan de overzijde ligt op flinke afstand:
Daarna ging de rit weer verder via de polder en tunnel onder het Drontermeer. Het landschap was met de lekkere herfstzon van vanmiddag mooi om te zien, erg leeg, maar dat hoort nu eenmaal bij het gebied. Van de tunnel onder het Drontermeer merk je niet zoveel, je gaat er met een flinke vaart doorheen en binnen een minuut ben je weer aan de andere kant.
Vanaf daar duurt het niet lang meer tot station Kampen Zuid.
Kampen Zuid ligt in een flauwe bocht, zoals op deze foto goed te zien is:
Helaas is de afstand tussen trein en perron daarmee wel aan de grote kant, de uitschuiftreden van de SLT waren te smal om dat verschil te overbruggen.
In Kampen Zuid is een stationsgebouwtje neergezet dat vergelijkbaar is met het gebouw in Dronten. Helaas is hier geen overkapping langs het perron gebouwd waardoor je alleen in het gebouw kan schuilen bij regen of wind. Dat is op het perron aan de zuidzijde (richting Zwolle) niet zo erg, maar het gebouw aan de noordzijde (richting Lelystad) is aan één zijde open gelaten waardoor dat zich wel als een tochtgat zal ontwikkelen.
Hieronder zie je een foto van het gebouwtje aan de zuidzijde. De spoorlijn in de verte is het traject richting Zwolle, rechts ligt de N50.
Het uitzicht vanaf het perron is mooi en groen:
En weer verder. Vanaf Kampen Zuid is het nog maar een klein stukje naar de IJsselbrug bij Zwolle. Eerst de A28 over, vervolgens via een fly-over aantakken op de bestaande spoorlijn Amersfoort-Zwolle en je bent al bijna in Zwolle.
In Zwolle aangekomen stond de intercity naar Lelystad er nog (we waren iets te vroeg aangekomen ten opzichte van de dienstregeling). Die genomen en na een rustig en comfortabel ritje (de VIRM schommelde amper) kwamen we weer aan in Lelystad.
Nog wat foto's van de terugrit:
Bij Kampen Zuid wordt een flinke parkeerplaats opgetrokken, zodat het een P&R-locatie wordt:
Nog meer windmolens
Lelystad opstel, inclusief wat materieel dat we niet lang meer zullen zien
Al met al een mooie nieuwe spoorlijn. De rit was comfortabel, zowel de SLT als de VIRM reden stabiel rond zonder te schommelen of te bonken. De stations in wording zien er goed uit, maar hopelijk worden er in Kampen Zuid nog wel wat voorzieningen getroffen om het wachten wat prettiger te maken.
Enjoy!
Re: Eerste impressies Hanzelijn
Hebben de stations Dronten en Kampen Zuid ook roltrappen naar en van het perron?
Re: Eerste impressies Hanzelijn
Nee, wel zijn er liften aanwezig.groningen schreef:Hebben de stations Dronten en Kampen Zuid ook roltrappen naar en van het perron?
Re: Eerste impressies Hanzelijn
Prima verslag!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Eerste impressies Hanzelijn
Leuke foto's van een zeer interessante rit; de hele lijn ligt er ontzettend strak in. Zelfs met Mat'64 is het een rustige rit! Voor wie geïnteresseerd is in foto's van de lijn zelf (en ook de twee stations, uiteraard) heb ik hier nog een link. :)
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: Eerste impressies Hanzelijn
Goede reportage. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Eerste impressies Hanzelijn
Ziet er goed uit met duidelijke foto's. Bedankt Geert, dat heb je leuk gedaan. :Y
Re: Eerste impressies Hanzelijn
Niet vervelend bedoeld maar is de bebouwing wel in de buurt van de stations? Ik zie er niks van namelijk.
Re: Eerste impressies Hanzelijn
Bij Dronten zijn in de buurt kleinere bedrijven en wat grotere winkels aanwezig. Daar wordt geïnvesteerd in meer bedrijvigheid. Ook komt er een school naast het station. In Kampen moet nog een volledig nieuwe wijk met winkels naast het station gaan verrijzen. Maar de economische crisis zorgt ervoor dat bouwplannen worden vertraagd. Station Kampen-Zuid zal nog wel een tijdje een weiland station blijven.M57 schreef:Niet vervelend bedoeld maar is de bebouwing wel in de buurt van de stations? Ik zie er niks van namelijk.
Re: Eerste impressies Hanzelijn
Mooi verslag op een mooie kraakheldere Hollandse dag, tnx!
De glazen overkapping/veredelde abri op Dronten is verder ook erg mooi.
De glazen overkapping/veredelde abri op Dronten is verder ook erg mooi.
Re: Eerste impressies Hanzelijn
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Eerste impressies Hanzelijn
Nou die tekstschrijver moet het rijmwoordenboek nog maar eens goed doorlezen. Zo'n beetje alle beginnersfouten worden gemaakt...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Eerste impressies Hanzelijn
Vinny schreef:Nou die tekstschrijver moet het rijmwoordenboek nog maar eens goed doorlezen. Zo'n beetje alle beginnersfouten worden gemaakt...
Je moet maar zo denken: Het mocht niks kosten want het geld voor die liften kan je namelijk immers maar één keer uitgeven
Re: Eerste impressies Hanzelijn
Voor de Hanzelijn diehard fans; de Stentor heeft elke dag (tot zaterdag) een uitgebreidde verdieping over de Hanzelijn. Vandaag was dat deel 1 (onstaan van de Hanzelijn en politici die zich hier voor in hebben gezet). Heb helaas geen link..
Re: Eerste impressies Hanzelijn
Aanstaande zaterdag zal er tijdens de vele feestelijkheden ook de blokkendoos/stofzuiger gaan rijden van Zwolle naar Lelystad. Er worden 2 ritten gereden vanaf Zwolle; om 10:04 en 16:04. Wil je ook een ritje maken in deze bijzondere trein? info@zwollemarketing verloot 40 kaartjes!! Grijp je kans ;).
Re: Eerste impressies Hanzelijn
Nu op Omroep Flevoland en RTV Oost opening van de Hanzelijn. Nu o.a. een documentaire over de Hanzelijn. Wordt o.a. in verteld dat er geen spoorwegovergangen zijn.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Eerste impressies Hanzelijn
Prorail zegt net dat zij de lijn aangelegd hebben voor 200km/h. Het is nu aan de NS om er 200km/h er op te gaan rijden. Max snelheid is nu 140km/h en de minister gaat binnenkort kijken of het baanvak naar 160km/h kan.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Eerste impressies Hanzelijn
Maar is de materieelinzet van de NS wel afgestemd op 200 rijden? Dit betekent waarschijnlijk minder wagons per motorwagen/locomotief om voldoende snel op te kunnen trekken om die snelheid binnen een redelijke tijd te halen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Eerste impressies Hanzelijn
Er is beslist geen sprake van dat NS Reizigers met bestaand materieel sneller gaat rijden dan 160. Hogere snelheden komen pas aan de orde als NS nieuwe intercitytreinen gaat bestellen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Eerste impressies Hanzelijn
Ook niet als VIRM 1 in revisie gaat? Ik dacht dat VIRM was voorbereid op hoge(re) snelheden, ook voor Asdb - Ut.
Het is een spectrum.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Eerste impressies Hanzelijn
De grote vraag (waar ik nog nergens echt een duidelijk antwoord op heb gevonden) is of dat met VIRM wel lukt onder 1500V, of dat je daar 25kV voor nodig hebt.
Uit de informatie die NS een half jaar geleden liet doorschemeren ( "Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt" ) bleek dat men niet van plan is op korte termijn 200 te gaan rijden.
Uit de informatie die NS een half jaar geleden liet doorschemeren ( "Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt" ) bleek dat men niet van plan is op korte termijn 200 te gaan rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Eerste impressies Hanzelijn
Kort stukje van de opening Hanzelijn: http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/97 ... d-verlopen.
En voor wie de gehele uitzending van 2 uur en 15 minuten wil zien met ook aardig wat beelden uit de voorste loc, met eerste nog een docu over de Hanzelijn: http://www.omroepflevoland.nl/uitzendin ... +hanzelijn.
En voor wie de gehele uitzending van 2 uur en 15 minuten wil zien met ook aardig wat beelden uit de voorste loc, met eerste nog een docu over de Hanzelijn: http://www.omroepflevoland.nl/uitzendin ... +hanzelijn.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Eerste impressies Hanzelijn
Er is minimaal ERMTS voor nodig, de ES lassen staan niet toe dat er op het baanvak 200 gereden kan worden, met welk materieel dan ook.reisthijs schreef:De grote vraag (waar ik nog nergens echt een duidelijk antwoord op heb gevonden) is of dat met VIRM wel lukt onder 1500V, of dat je daar 25kV voor nodig hebt.
Uit de informatie die NS een half jaar geleden liet doorschemeren ( "Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt" ) bleek dat men niet van plan is op korte termijn 200 te gaan rijden.
Aldus informatie die ik uit een betrouwbare bron heb vernomen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Eerste impressies Hanzelijn
Het traject is door de aannemerscombinatie volkomen geschikt voor 200 km/h opgeleverd.
Re: Eerste impressies Hanzelijn
Is opgeheven vanwege de verwachte sneeuwval.flipje schreef:Aanstaande zaterdag zal er tijdens de vele feestelijkheden ook de blokkendoos/stofzuiger gaan rijden van Zwolle naar Lelystad. Er worden 2 ritten gereden vanaf Zwolle; om 10:04 en 16:04. Wil je ook een ritje maken in deze bijzondere trein? info@zwollemarketing verloot 40 kaartjes!! Grijp je kans ;).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten