Kruidvatretour geldig naar Glanerbrug?

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
treinbruno
Berichten: 73
Lid geworden op: za 29 mar 2008, 12:30
Locatie: Lokeren (belgie)

Kruidvatretour geldig naar Glanerbrug?

Bericht door treinbruno »

hallo, ik zou graag met kruidvatretourtjes heel het nederlandse net afleggen,
ik wil ook naar glanerburg, maar bij de voorwaarden KVretour staat:

geldig in de treinen van NS, arriva, veolia, syntus, veolia.
maar er rijden duitsers op dat stukje, is een kruidvatretour daar dan geldig?
want het zou onozel zijn als dat niet zo is, maar ik wil zeker geen problemen met controleurs
Laatst gewijzigd door Cookie op wo 08 okt 2008, 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletters toegevoegd / typo gecorrigeerd bij titel
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: kruidvatretour geldig naar glanerburg?

Bericht door BR628 »

De Prignitzer Eisenbahn GmbH (PEG) is een Duitse particuliere spoorwegmaatschappij. De holdingmaatschappij van de PEG, Prignitzer Eisenbahn Holding AG, is sinds april 2004 voor 90% eigendom van het Britse Arriva en heet sindsdien PE Arriva AG. bron

Tot zover de theorie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: kruidvatretour geldig naar glanerburg?

Bericht door Aking »

Ik gok van niet aangezien de PEG toch een apart bedrijf is (ondanks dat het eigenlijk een dochter van Arriva is)
Zo zijn CXX winkelkaartjes ook niet geldig bij het GVU terwijl het GVU tegenwoordig ook van CXX is :roll:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: kruidvatretour geldig naar glanerburg?

Bericht door webguy »

Vergeet niet dat de helft van de ritten DB is, en de andere helft PEG he ;)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: kruidvatretour geldig naar glanerburg?

Bericht door Aking »

Njah in de DB treinen is t ding dus al helemaal niet geldig dan lijkt me ;)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kruidvatretour geldig naar Glanerbrug?

Bericht door reisthijs »

Vallen die Duitse trein op het Nederlandse deel niet gewoon onder de NS-treinen? Dat geldt tenminste voor de meeste DB-treinen binnen Nederland.

Volgens de reisplanner is het ook een "Stoptrein (NS)".
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kruidvatretour geldig naar Glanerbrug?

Bericht door Vinny »

Volgens mij mag het formeel niet, omdat Kruidvatkaartjes niet zijn toegestaan in internationale treinen. Ik kan me zelfs nog herinneren dat er discussie over was of ze in de IC naar Brussel en de IC naar Berlijn geldig waren die tegenwoordig over hun Nederlandse traject als binnenlandse trein geclassificeerd zijn.

Aan de andere kant: Duitse conducteurs zijn niet bevoegd om bekeuringen uit te delen aan Nederlanders op Nederlands grondgebied. Alleen Nederlandse conducteurs zullen je dus om een kaartje kunnen vragen tussen Enschede en Gronau-Grens, en díe zullen het Kruidvat-vervoersbewijs neem ik aan wel accepteren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Kruidvatretour geldig naar Glanerbrug?

Bericht door Daan »

Je kruidvatkaartje is zonder meer geldig in de 140 en de Benelux. Hoe het met die grensgevallen zit weet ik niet... Wat ik wel weet is dat deze discussie iedere keer weer opduikt bij dit soort acties ;)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Kruidvatretour geldig naar Glanerbrug?

Bericht door Caspar »

Aan de andere kant: Duitse conducteurs zijn niet bevoegd om bekeuringen uit te delen aan Nederlanders op Nederlands grondgebied. Alleen Nederlandse conducteurs zullen je dus om een kaartje kunnen vragen tussen Enschede en Gronau-Grens, en díe zullen het Kruidvat-vervoersbewijs neem ik aan wel accepteren.
Zouden ze het wel mogen vragen, en bij gebrek aan een kaartje de politie inschakelen, in theorie?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kruidvatretour geldig naar Glanerbrug?

Bericht door Vinny »

Wat ik onlangs heb gelezen is dat op de baanvakken waar nog Nederlandse stations zijn er een NS conducteur moet zijn, omdat de buitenlandse conducteurs geen bevoegdheid hebben in Nederland en andersom ook zelf geen bevoegdheid hebben in het buitenland. Echter op gezamenlijk geëxploiteerde internationale treinen (zoals de s140 en de s9200) heeft het personeel meestal dubbele bevoegdheid (zowel in Nederland als in België resp. Duitsland), zodat die wel boetes kunnen uitschrijven 'aan de andere kant van de grens'. Dit schijnt ook weer te maken te hebben met allerlei soorten regelgeving, waar ik het fijne niet van weet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Kruidvatretour geldig naar Glanerbrug?

Bericht door Caspar »

Ik heb de (Nederlandse) Arriva boa's wel eens een rondje zien doen vlak na vertrek uit Leer (D), en ook daar rustig zien schrijven.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Kruidvatretour geldig naar Glanerbrug?

Bericht door BR628 »

Tuulk, tuig wat ze daar soms tegen komen gaat heus niet naar Weener hoor... Dat gaat op drugsjacht in NL. Gewoon aanpakken en daarom ook gewoon terecht dat ze daar al beginnen te schrijven.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kruidvatretour geldig naar Glanerbrug?

Bericht door Vinny »

Caspar schreef:Ik heb de (Nederlandse) Arriva boa's wel eens een rondje zien doen vlak na vertrek uit Leer (D), en ook daar rustig zien schrijven.
Typisch, ik zal dit nog eens navragen. BOA-bevoegdheid is nogal ondoorgrondelijk namelijk ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Kruidvatretour geldig naar Glanerbrug?

Bericht door Chauf21 »

Je zou natuurlijk een en ander alvast kunnen opschrijven en het formulier pas op Nederlands grondgebied laten tekenen. Waarschijnlijk komt dat 'plaats/datum' dat je altijd moet invullen om de hoek kijken ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kruidvatretour geldig naar Glanerbrug?

Bericht door Vinny »

Dit werkt natuurlijk niet voor Duitsers die er in Weener uit moeten. Daarnaast ontstaat een heel interessant juridische situatie voor mensen met een geldig vervoersbewijs vanaf de grens. Je kunt op het Nederlandse grondgebied immers geen boete krijgen voor een ongeldig vervoersbewijs omdat je vervoersbewijs op het Nederlandse grondgebied wel geldig is :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Kruidvatretour geldig naar Glanerbrug?

Bericht door Caspar »

Nouja dan kan de boete natuurlijk nog over het grenstraject (Duitse grens- Nieuweschans) gaan wat dan doorgaans niet is inbegrepen in het binnenlandse vervoerbewijs.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Kruidvatretour geldig naar Glanerbrug?

Bericht door Jurjen »

Caspar schreef:Nouja dan kan de boete natuurlijk nog over het grenstraject (Duitse grens- Nieuweschans) gaan wat dan doorgaans niet is inbegrepen in het binnenlandse vervoerbewijs.
Er is dan ook specifiek gezegd een kaart die vanaf de grens geldig is; oftewel elk kaartje dat op het hele net geldig is: dagkaart, maand/jaar-netkaart, SOV.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Kruidvatretour geldig naar Glanerbrug?

Bericht door Caspar »

Ik denk dat ze ook wel in alle redelijkheid werken. Zelf ben ik wel eens op een zondag daar opgestapt, en dus geen kaartje kunnen kopen naar Groningen. Dan kan je gewoon een kaartje kopen tot de grens zonder enige toeslag.
Die mensen waar moeilijk werd gedaan zouden dan wel helemaal niets hebben gehad, of niet hebben willen meewerken...

De types zoals BR628 enige posts hierboven al meldt...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kruidvatretour geldig naar Glanerbrug?

Bericht door deadlock »

De normale dagkaart is daar ook geldig, dus deze ook. Heb ik me door een conducteur laten vertellen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kruidvatretour geldig naar Glanerbrug?

Bericht door Meltrain »

Ik heb het eind vorig jaar nog nagevraagd in Enschede en het Kruidvat-kaartje is gewoon geldig naar Glanerburg.
Vergelijkbare situatie: waarschijnlijk is hij dus ook geldig naar Eygelshoven Markt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Kruidvatretour geldig naar Glanerbrug?

Bericht door Daan »

Kan men niet eens op die kaartjes zetten dat de geldigheid daarvan gelijk is aan die van een gewone dagkaart? Heb je ook geen gedoe meer met dit soort grensgevallen, overgangskaartjes, enzovoort...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Kruidvatretour geldig naar Glanerbrug?

Bericht door Fles »

Daan schreef:Kan men niet eens op die kaartjes zetten dat de geldigheid daarvan gelijk is aan die van een gewone dagkaart? Heb je ook geen gedoe meer met dit soort grensgevallen, overgangskaartjes, enzovoort...
Dat is dus al een groter verschil. Mag je bijvoorbeeld railrunners meenemen met een Kruidvatkaartje? Samenreiskorting? :? Dat laatste lijkt me erg stug trouwens :lol:
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Kruidvatretour geldig naar Glanerbrug?

Bericht door Daan »

Tja, maar wie weet het antwoord? Niemand, volgens mij...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kruidvatretour geldig naar Glanerbrug?

Bericht door Wubbo »

railrunners hebben volgens mij altijd gemogen, samenreiskorting mag niet (jij hebt immers geen kaartje met korting) maar da's een kwestie van kaartjes ruilen (zodat degene die de kortingskaart heeft met korting reist) en dan is het weer goed.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten