Mag ik even kwijt #120

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Mag ik even kwijt #120

Bericht door Suus »

Vooral autobezitters merken wat van de provincie, want elke provincie mag zelf de opcenten van de wegenbelasting bepalen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt #119

Bericht door ODRAIL »

Ardan schreef:Kutweekje achter de rug door de relatiebreuk, maar ben er weer aardig bovenop, vooral omdat we toch nog zo goed, als vrienden, uit elkaar zijn gegaan. Supergezellig weekeindje gehad in Deventer, geluk bij een ongeluk dus dat ik nu ook weer wat meer tijd in COC Deventer kan steken.

De afgelopen vier maanden heb ik in een crisisopvang verbleven, door diverse persoonlijke omstandigheden. Slecht is het hier niet, zelfs wel gezellig met de medebewoners. Je hebt gewoon je eigen kamer, die van mij is nog vrij groot ook nog, er is draadloos internet, prima bedje en je kunt er gewoon in en uit wanneer je wilt, behalve 's nachts, dan moet je half 11 binnen zijn, vrijdag en zaterdag half 12. Twee nachten in de week mocht je elders slapen en je mocht drie avondmaaltijden missen. Dat was altijd wel een heel gepuzzel met bardiensten en de weekeindjes Zwolle, ben wel blij dat men pas heeft besloten dat je voor je werk later mag terugkomen op de opvang.
Aanstaande dinsdag echter krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woninkje :D Weg uit de crisisopvang! :D Het is een studentenkamer in de Rivierenwijk in Deventer (ja, dat is een Vogelaarwijk, maar ik zit achterin in het 'nette' gedeelte). 275 euro in de maand all-inclusive met internet en de hele reutemeteut, 13 m2 groot en er staat al een bed in. Ideaal dus voor de komende tijd! Nog twee nachtjes hier dus en dan weg, weer volledige vrijheid! Heb er zin in..
Gefeliciteerd Ardan :wink: .

Maar je woonde toch al op je zelf of heb ik het mis?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mag ik even kwijt #119

Bericht door Jef400 »

Groningen en Friesland samen, dat gaat niet werken. Voor de rest vind ik het boeiend wat er met de gemeenten gebeurd.

Purmerend + Waterland + Edam/Volendam lijkt mij reëel als het om gemeenten gaat.

@Ardan *O*
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Mag ik even kwijt #119

Bericht door Dagren »

deadlock schreef:
Dagren schreef:Ik merk anders in Overijssel al dat de PS eigenlijk twee verschillende functies heeft. Salland/Kop van Overijssel besturen en Twente besturen. En je merkt dat niet alle gedeputeerden en statenleden rekening kunnen houden met de andere kant van de provincie.
Merk jij wat van de provincie? :|
Ik heb voor mijn stage aardig wat vergaderingen van de PS in Overijssel moeten volgen. En hoewel het veruit de saaiste bestuurslaag is die we in Nederland kennen, hebben de beslissingen daar toch echt gevolgen.

En voor een OV forum moet het toch ook wel interessant zijn wat daar soms besproken wordt. ;)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #119

Bericht door Ardan »

KM46 schreef: Gefeliciteerd Ardan :wink: .

Maar je woonde toch al op je zelf of heb ik het mis?
Ik heb al een hele tijd op mezelf gewoond ja, en nu dus weer :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #119

Bericht door Suus »

Men gaat opnieuw proberen de Stadsregio's op te heffen, waterschapsverkiezingen zullen samenvallen met provinciale verkiezingen, waterschappen worden vergroot totdat er slechts 10 tot 12 zijn, gemeentes zullen inderdaad de 100.000 moeten aantikken (al worden er wel steeds meer fusies in die richting gedaan).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Mag ik even kwijt #119

Bericht door Dagren »

Wat ik er van mee krijg, lijken de stadsregios (op BRU na) wel goed te functioneren. Weet jij wat de achterliggende gedachte is?

Maar ik blijf van mening dat gemeentes tot 100,000 inwoners fuseren lang niet overal haalbaar is. Ik verwacht dan ook niet dat dit overal uitgevoerd gaat worden. Het zal sowieso een in veel gebieden een hele impopulaire maatregel zijn, waarmee de coalitie het de oppositiepartijen wel erg makkelijk maakt. Dat alleen zal Rutte en Asscher nog wel twee keer doen nadenken over het uitvoeren hiervan.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Mag ik even kwijt #119

Bericht door Thom91 »

Bee schreef:Men gaat opnieuw proberen de Stadsregio's op te heffen, waterschapsverkiezingen zullen samenvallen met provinciale verkiezingen, waterschappen worden vergroot totdat er slechts 10 tot 12 zijn, gemeentes zullen inderdaad de 100.000 moeten aantikken (al worden er wel steeds meer fusies in die richting gedaan).
Komt de fusie Heerhugowaard/Alkmaar/Broek op Langedijk eindelijk in een stroomversnelling. Zal eens tijd worden :)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #119

Bericht door Suus »

JeffreyMeijer schreef:Purmerend + Waterland + Edam/Volendam lijkt mij reëel als het om gemeenten gaat.
In die hoek gaat het nog vrij makkelijk, Purmerend wordt de kernplaats en daar voeg je Waterland, Edam-Volendam, Zeevang en Beemster aan toe.

Wormerland, Landsmeer en Oostzaan kan je dan bijvoorbeeld bij Zaandam voegen.

Waar ik mij meer zorgen over maak is mijn eigen gemeente, die nu wel bijna in de armen van Amsterdam moet vallen. Op bijna alles bezien (inclusief politieke verhoudingen) zijn we meer verwant met Amsterdam dan met alles wat aan de andere kant van het Amsterdam-Rijnkanaal ligt maar je wordt als gemeente van 25.000 wel helemaal kapotgedrukt in een gemeente van 800.000.

De politiek wil af van alles wat geld kost maar niet direct noodzakelijk is voor het landsbestuur. Een deel van de functie van de stadsregio's vervalt natuurlijk door de steeds grotere gemeenten waardoor je minder neuzen dezelfde kant op moet laten wijzen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Mag ik even kwijt #119

Bericht door Klaasje »

Dagren schreef:
deadlock schreef:Noordoostpolder wordt niet bij Noord-Flevotrecht ingedeeld.

Verder heeft het geen bal te maken of iets ergens wel of niet mee te maken heeft, het gaat om bestuurlijke verlichting.
Natuurlijk heeft het daar wel een bal mee te maken. Voor bestuurlijke verlichting is het wel belangrijk dat er enige cohesie zit in het te besturen gebied.
deadlock schreef:Cohesie: Het is allemaal Nederland en het is op een paar bultjes na zo plat als een dubbeltje. Natuurlijk moet je in Ferweradiel rekening houden met hele andere dingen dan in Almere maar voor de provincie maakt dat allemaal niet zoveel uit, die gaan voornamelijk over infra.
Het is wel handig als je de sociale en economische samenhangende gebieden onder één bestuur brengt. Daar heb je het leeuwendeel van de vervoersbewegingen, zit het draagvlak van bepaalde voorzieningen e.d. Als je dat niet of nauwelijks tussen meerdere overheden hoeft af te stemmen scheelt dat veel bestuurlijke drukte.

Als je nu iets probeert te regelen voor de samenhang tussen Amsterdam, Utrecht en Almere die in de praktijk blijkt te bestaan dan zit je met drie provincies, twee stadsregio's, twee grote steden, meerdere middelgrote steden plus nog wat klein grut aan tafel. Dat schiet natuurlijk niet op.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt #119

Bericht door ODRAIL »

Bee schreef:Men gaat opnieuw proberen de Stadsregio's op te heffen.
Opheffen? Ik dacht juist dat de Stadsregio's van Rotterdam en Den Haag moesten fuseren.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #119

Bericht door Geert »

Bee schreef:Waar ik mij meer zorgen over maak is mijn eigen gemeente, die nu wel bijna in de armen van Amsterdam moet vallen. Op bijna alles bezien (inclusief politieke verhoudingen) zijn we meer verwant met Amsterdam dan met alles wat aan de andere kant van het Amsterdam-Rijnkanaal ligt maar je wordt als gemeente van 25.000 wel helemaal kapotgedrukt in een gemeente van 800.000.
Waarom zou Diemen een aparte gemeente moeten blijven als allerlei andere dorpen wel gefuseerd kunnen worden? Diemen is in de praktijk toch ook al een soort buitenwijk van Amsterdam. Lijkt me verder niet erg problematisch als er wat overhead weggesneden wordt door het zaakje aan Amsterdam over te dragen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #119

Bericht door Suus »

Het is nogal een verschil he, je aandacht besteden aan de problemen van 25.000 inwoners of de problemen van 800.000 inwoners, daarbij moet je meer grote slagen maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mag ik even kwijt #119

Bericht door Jef400 »

Al met al moet ik zeggen dat dit een grote stap tegen het bureaucratische ambtenarenstelsel is, en daar kan ik alleen maar om Juichen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mag ik even kwijt #119

Bericht door Jef400 »

Bee schreef:Het is nogal een verschil he, je aandacht besteden aan de problemen van 25.000 inwoners of de problemen van 800.000 inwoners, daarbij moet je meer grote slagen maken.
Ja, heb je een punt. Maar tegen die tijd zal Diemen een stadsdeel worden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #119

Bericht door Geert »

Bee schreef:Het is nogal een verschil he, je aandacht besteden aan de problemen van 25.000 inwoners of de problemen van 800.000 inwoners, daarbij moet je meer grote slagen maken.
Wat is er wezenlijk anders aan de problemen van de inwoners van, zeg, Amsterdam-Noord of een ander stadsdeel?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #119

Bericht door Suus »

In mijn wijk is er veel armoede, in Diemen-Noord is er juist veel overlast door verveelde jeugd. Als je 400 van dat soort wijken hebt kan je daar nooit allemaal evenwichtig aandacht aan besteden zoals dat nu wel is met de wijkwethouders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #119

Bericht door Geert »

Ik denk dat Diemen best een los stadsdeel kan zijn met een eigen bestuur dat zich kan richten op probleemwijken en dergelijke. Maar het is een beetje onzinnig om een eigen organisatie te hebben voor bijvoorbeeld de burgerlijke stand of allerlei andere facilitaire diensten, daar zit juist de bezuiniging in bij het fuseren van gemeentes.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mag ik even kwijt #119

Bericht door Jef400 »

Eh...........Geert, we moeten het wel op zijn Nederlands doen he.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mag ik even kwijt #119

Bericht door Caspar »

Thom91 schreef:
Bee schreef:Men gaat opnieuw proberen de Stadsregio's op te heffen, waterschapsverkiezingen zullen samenvallen met provinciale verkiezingen, waterschappen worden vergroot totdat er slechts 10 tot 12 zijn, gemeentes zullen inderdaad de 100.000 moeten aantikken (al worden er wel steeds meer fusies in die richting gedaan).
Komt de fusie Heerhugowaard/Alkmaar/Broek op Langedijk eindelijk in een stroomversnelling. Zal eens tijd worden :)
Tsja dat HAL trade center nabij station Heerhugowaard ligt er een beetje sneu bij tot nog toe.
Waarbij HAL staat voor Heerhugowaard, Alkmaar, Langedijk. Een samenvoeging waar al sinds de jaren 90 over wordt gesproken. Overigens kan Alkmaar prima als zelfstandige gemeente verder... Gemeente Bergen is wel te klein, en zal dan samen moeten gaan met Castricum en Heiloo als je een in jou geval een gemeente Alkmaar-Heerhugowaard-Langedijk gaat creëren.

Hal Trade center in Heerhugowaard :lol:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Caspar op ma 29 okt 2012, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #119

Bericht door Suus »

Sorry, Alkmaar is te klein DUS moet fuseren :twisted:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mag ik even kwijt #119

Bericht door Caspar »

Ik zie trouwens geografisch gezien meer iets in een gemeente West Friesland waarin Hoorn, Medemblik, Stede Broeck, Enkhuizen en Drechterland opgaan. Dat zijn ongeveer 179.000 inwoners, en dan ben je meteen even klaar... (ook als ze besluiten de grens van 100.000 op te gaan rekken) Dan krijg je verder Noord Holland Noord met Texel, Den Helder, Hollands Kroon, Zijpe en Schagen 140.000 inwoners. Vervolgens: Opmeer, Westerkogge, Langedijk en Heerhugowaard 120.000 inwoners. Alkmaar wordt dan: Alkmaar, Bergen, Heiloo met 150.000 inwoners.
Verder zuidwaards: Castricum, Uitgeest. Heemskerk, Beverwijk. (bijvoorbeeld als gemeente Noord Kennemerland)
met 125.000 inwoners.

Dan een soort poldergemeente met Schermer, Beemster, Graft-de Rijp, Wormerland, Edam-Volendam en Zeevang: 67.000 inwoners.
Purmerend, Waterland, Landsmeer en Oostzaan 105.000 inwoners

En een gemeente Zaanstad, die blijft zoals ie nu al is.

Mocht de poldergemeente te echt te klein zijn, dan kan zou ik Purmerend daarbij voegen, en Waterland, Landsmeer en Oostzaan bij Zaanstad voegen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #119

Bericht door Fles »

Caspar schreef:Hal Trade center in Heerhugowaard :lol:
oh dat ken ik wel ja :D Was lekker veel te doen altijd :N
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt #119

Bericht door Meltrain »

Caspar schreef: Gemeente Bergen is wel te klein, en zal dan samen moeten gaan met Castricum en Heiloo als je een in jou geval een gemeente Alkmaar-Heerhugowaard-Langedijk gaat creëren.
Nee joh, je moet juist Alkmaar en Bergen samenvoegen.
Staat het gemeentehuis eindelijk op(/in) de goede plaats. :mrgreen: :lol:

@Bee: is Diemen samenvoegen met Amstelveen en Ouder-Amstel geen optie? Die hebben samen ruim 120.000 inwoeners.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mag ik even kwijt #119

Bericht door Jef400 »

Gooi Landsmeer en Oostzaan maar naar Zaanstad, Edam-Volendam en Waterland naar Purmerend. Beemster naar Alkmaar-Heerhugowaard. Zeevang maar bij "ons" koggenland enzo naar Hoorn.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten