OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Bericht door Daniel »

OV-Studentenkaart wordt kortingskaart
Geplaatst op: maandag 29 oktober 2012 18:33
Laatst bijgewerkt: maandag 29 oktober 2012 18:34


Vrij reizen voor studenten gaat verdwijnen. Vanaf 2016 zullen studenten het moeten doen met een studentenkortingskaart. Dat moet structureel 425 miljoen euro opleveren. Dat blijkt uit het regeerakkoord van het PvdA en VVD.
De studentenkortingskaart zal vanaf 2016 ook worden aangeboden aan MBO studenten. Het wordt niet duidelijk of studenten in de trein straks veertig procent korting krijgen of meer.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Bericht door Dagren »

Maar dan wel meer kamers bouwen graag.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Bericht door Thom91 »

Ik zie liever een trajectkaart..
Komt wel goed schatje.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Bericht door Gekko123 »

Dit gaat betekenen dat studenten of sneller op kamers gaan of een studie dichter bij huis gaan zoeken. In ieder geval gaan studenten dan heel weinig gebruik maken van het OV en eerder overgaan tot het aanschaffen van een auto. Dit is gewoon een verkapte vorm van het afschaffen van het reisrecht voor studenten (met bijbehorende desastreuze gevolgen voor het OV op middellange en lange termijn).
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Bericht door VIRM »

Thom91 schreef:Ik zie liever een trajectkaart..
Van harte mee eens. Of incorporeer het reisproduct in het leenstelsel.

Met deze maatregel tref je vooral twee groepen:
- Thuiswonende studenten. Die zijn dan straks aardig wat geld kwijt aan het reizen naar de onderwijsinstelling.
- Maar ook studenten die tijdens het weekend teruggaan naar hun ouders.
Beul van de blindegeleidelijn
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Bericht door Caspar »

Gekko123 schreef:en eerder overgaan tot het aanschaffen van een auto.
Of weer gaan fietsen naar de faculteit, in plaats van 500 meter de bus te pakken, wat ook een hoop studenten doen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Bericht door reisthijs »

Wat een hoop gezwets in dat artikel:
Daar staat tegenover dat er nu weinig tot geen ruimte is om in de spits reizigersgroei te creëeren.
Het grote voordeel van de te verwachten daling van de reizigersaantallen is dus dat er vervolgens een reizigersgroei kan komen? :roll:
Die ruimte kan wel als studenten wel als studenten minder in de spits gaan reizen.
Want al die studenten die zich nu in de spits in overvolle treinen en bussen proppen doen dat voor de lol omdat het gratis is?!
"Laat je ledematen bewegingen maken"
mas
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 12:11

Re: OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Bericht door mas »

Het grote voordeel van de daling van het aantal studenten-reizigers in de spits is dat daar meer passagiers voor in de plaats kunnen komen die meer betalen......it' s all about the money. NS abonnementen die reisrecht geven in de spits worden al jarenlang benadeeld bij tariefsverhogingen. ....dan is het vreemd dat tegelijk het ov wordt gefrquenteerd door zeer velen die niet eens de kostprijs betalen (ook niet als de rijksbijdrage wordt meegerekend). Uiteraard zijn dat meestal geen plezierreizigers. Maar ook zijn de verhalen van studenten die volop kilometers vreten overbekend.....
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Bericht door VIRM »

Caspar schreef:
Gekko123 schreef:en eerder overgaan tot het aanschaffen van een auto.
Of weer gaan fietsen naar de faculteit, in plaats van 500 meter de bus te pakken, wat ook een hoop studenten doen.
Naja, da's wel heel kort door de bocht genomen...
Als student zijnde die niet in dezelfde stad woont als zijn eigen opleiding/faculteit is zo'n SOV mega-handig. Het heeft in de loop der jaren denk ik een flinke zak met centen gescheeld, al dat woon-studeerverkeer. (En goed, voor mij persoonlijk is het OV het handigst, aangezien het enige alternatief ontzettend onaantrekkelijk is :)).
Beul van de blindegeleidelijn
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Bericht door Bart »

Thom91 schreef:Ik zie liever een trajectkaart..
Als voor heel werkend Nederland de trajectkaart wordt afgeschaft omdat dit niet samengaat met de ov-chipkaart, denk ik niet dat de NS daaraan wil beginnen. Laat staan de busbedrijven.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Bericht door Michael 1988 »

En weer een achterlijk voorstel van de regering. Studeren is al duur genoeg en wordt als maar duurder door het achterlijke leenstelsel en nu dus ook door de kortingskaart. Ik zeg niet dat ik geen alternatief heb voor de bus, maar sommige studenten hebben dat gewoon helemaal niet. Er zijn zelfs klasgenoten van mij die uit Utrecht, Gelderland, Zuid-Holland en Limburg komen en allemaal in 's-Hertogenbosch studeren. Er zijn zelfs mensen bij mijn opleiding uit Rotterdam, Zutphen en Friesland. Sommige komen omdat er geen betere instelling in hun omgeving is, maar sommige komen naar 's-Hertogenbosch toe omdat er helemaal geen instelling in de omgeving die de opleiding op dat niveau aanbied.

Binnen Brabant (even de overige provincies niet meegerekend) is er qua Bouwkunde HBO in de omgeving alleen Avans Hogeschool in 's-Hertogenbosch en Tilburg voor de opleiding architectuur, constructie en bouwtechniek. In Eindhoven zit de Fontys, maar die bied alleen opleidingen aan tot vastgoed en management en PTH (Pedagogisch Technische Hogeschool). Zo zijn er nog meer voorbeelden van opleidingen die alleen bij bepaalde scholen gegeven worden en alleen maar op bepaalde locaties. Er is een tekort aan studentenwoningen en met deze maatregel jaagt deze liberale (rijkeluis) regering de studenten alleen maar in meer kosten die ze pas op langere termijn kunnen terug betalen. Het is makkelijk te zeggen om een opleiding te gaan zoeken die in je omgeving wordt aangeboden. Maar in veel gevallen is die mogelijkheid er niet en moet je dus buiten je omgeving gaan zoeken.

Lui, ja dat zijn sommige studenten ja, want dat kun je zien aan hun parkeergedrag met fietsen en auto's (voor de mensen die een auto kunnen betalen), maar niet alle studenten nemen voor die 500m een bus. Dus die opmerking was wel erg overdreven. Uiteindelijk maakt de regering ook het OV naar de knoppen. De bussen, trams, metros, veerboten, treinen enz. rijden nu (in sommige gevallen) zo vaak omdat er de vraag naar is. Hierdoor kunnen betalende forenzen nog kiezen. Maar als straks de studenten minder gebruik gaan maken van het OV, zal de vraag ernaar dalen, zullen de bussen uiteindelijk minder gaan rijden, betalende forenzen zullen hierdoor minder vaak de bus gaan overwegen maar nemen dan vaker de auto (tenminste als die niet al te veel duurder gaat worden), daalt de vraag nog verder, worden er meer ritten en lijnen geschrapt en zullen er uiteindelijk mensen binnen het OV worden ontslagen. Ik zeg niet dat dit op een zeer grote schaal zal gaan gebeuren, maar je ziet nu al dat minder rendabele lijnen worden geschrapt en/of worden samengevoegd. Dat zal in de toekomst alleen maar erger worden.

Om heel eerlijk te zijn zie ik liever geen bezuinigingen. Maar als er toch bezuinigd moet worden, dan in de kunstsector (lees musea en kunstenaars) en in de ontwikkelingshulp. Allebei de gevallen zijn in mijn ogen verloren zaken. Kunstenaars zijn juist mensen die vaak lui zijn en maar weinig werken, omdat het geld toch binnen stroomt. Bij ontwikkelingshulp, wat zien wij ervan terug? Weinig. Die mensen in Afrika en andere arme landen komen ook ons niet helpen als wij problemen hebben (niet lullig bedoelt). Hetzelfde geld voor Griekenland. Het geld dat daar naar toe ging en gaat kon net zo goed in zee worden gegooid. Griekenland is failliet, maar dat willen de regeringsleiders maar niet zien, laat staan horen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Bericht door Suus »

Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Studenten zullen nu niet massaal naar de auto overstappen omdat ze nog altijd tegen aantrekkelijke tarieven met het OV reizen, maar de overheid beperkt wel het overconsumentisme en op kortere afstanden het gebruik van de fiets. Tegelijkertijd worden de inkomsten voor de vervoerders veel transparanter omdat ze direct geld krijgen voor de vervoerde studenten.

Sowieso is het niet verkeerd als studenten op een gegeven moment het ouderlijk huis verlaten, een deel van het hoger onderwijs is namelijk zelfstandig worden en daar hoort ook je eigen huishouden kunnen runnen bij. Uiteindelijk keren veel mensen toch weer terug naar waar ze vandaan komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Bericht door Michael 1988 »

Ik zeg niet dat studenten massaal de auto gaan pakken. Ik heb het over mensen die geen student zijn even voor de duidelijkheid.

Misschien dat er wel voordelen aan zitten, maar ik vraag me af welke dat allemaal dan zijn. Zoals ik al zei, studeren is al duur en vaak (niet altijd) is er geen tijd voor een bijbaantje. En wanneer die tijd er wel is, vraag ik mij af of alles wat er verdient wordt wel kostendekkend zal zijn (alle dagelijkse kosten, eten en drinken, OV wanneer noodzakelijk enz.). Er zal mogelijk niet veel worden overgehouden, maar het leven wordt gewoon duurder. Op school heb ik zelfs heel vaak verplichte excursies gehad. Zelfs in de tijd toen ik nog geen studentenkaart had. En de afgelopen jaren moesten we ook heel vaak naar Tilburg toe voor colleges en de mensen van Tilburg naar ons. Nou is een retourtje Den Bosch - Tilburg Uni ongeveer €5,60 (40% korting), maar als je dat elke week moet doen, komen er gewoon steeds meer kosten bij, waarbij ik mij gewoon afvraag of de student dit wel kan betalen en of de student bij extra werken nog tijd over houdt voor zijn of haar studie.

Avondjes op stap en andere extra's zijn buiten beschouwing gelaten.
Waalwijker
Berichten: 37
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 10:33
Locatie: Waalwijk

Re: OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Bericht door Waalwijker »

Hier in Brabant is 2/3 van de reiziger student/scholier. Te verwachten valt dat het aantal reizigers fors zal inkrimpen. In de Randstad zal dit wel meevallen. Met het oog op de komende concessie in Brabant zal dit zeker niet zonder gevolgen blijven en het maakt het aanbesteden een stuk lastiger wat je in de prijzen zal gaan merken.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Sowieso is het niet verkeerd als studenten op een gegeven moment het ouderlijk huis verlaten, een deel van het hoger onderwijs is namelijk zelfstandig worden en daar hoort ook je eigen huishouden kunnen runnen bij.
Je hebt wel gelijk maar volgens mij is een belangrijk onderdeel van dit alles dat de markt voor studentenkamers in bepaalde regio's ook met SOV een erg grote druk kent. Die druk neemt zo toe met als gevolg stijgende prijzen. Tegelijkertijd wordt het reizen duurder dus netto neemt vooral de toegankelijkheid van het hogere en, in grotere mate, het universitaire onderwijs af.
Uiteindelijk keren veel mensen toch weer terug naar waar ze vandaan komen.
Dat is bewijsbaar onjuist. Zeer veel hoger-opgeleiden komen in regio's terecht waar sprake is van economische groei en een grote diversiteit. Een student uit zuid-west Friesland die in Groningen gaat studeren heeft een grotere kans in de regio Amsterdam terecht te komen dan de kans op dat die terugkeert.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Studenten zullen nu niet massaal naar de auto overstappen omdat ze nog altijd tegen aantrekkelijke tarieven met het OV reizen
Dat valt nog vies tegen hoor. Je kunt wel korting krijgen (hoeveel was nog niet duidelijk), maar dan kan dat wekelijks nog behoorlijk aantikken. Ik heb ook geen SOV meer (maar dat is een ander verhaal :') ) en ook al reis ik zo slim mogelijk met zoveel mogelijk kortingsproducten en touringcarren, vijf dagen in de week tikt hard aan. Gelukkig heb ik nog spaargeld en als het wat krap wordt ga ik er wat bij werken (maar ik ben bijna klaar dus het komt wel goed). Maar niet iedereen zal die luxe hebben, zeker mensen die beginnen aan hun studie zijn daar gewoon full-time mee bezig (en lang niet iedereen verzuipt zijn geld in het weekend). Als ouders financieel niet kunnen helpen en je door kamernood noodgedwongen moet gaan reizen, dan haal je dat met je krappe studiebeurs niet hoor, zeker omdat thuiswonend minder krijgt. "Ga dan dichter bij huis studeren" vind ik ook kort door de bocht, je zoekt je studie voornamelijk op aanbod (studie moet er wel zijn in de buurt) en kwaliteit uit. Waarom zou je kiezen voor een kwalitatief slecht aangeschreven studie als je verderop een betere kunt krijgen? Daarvoor moet je niet gestraft worden.

Ik zie ook meer in een trajectkaart. Maar dat wordt te makkelijk afgedaan als "technisch niet haalbaar", zonder er goed naar te kijken. Ik ben ook van mening dat de SOV in zijn huidige vorm ook niet hoeft, maar dat roep ik al jaren lang (ook toen ik het zelf nog had). Je hebt echt geen vrij reisrecht in heel NL nodig. Zorg dat de student van huis naar studie kan, eventueel in zijn studentenstad vrij kan reizen en kan stagelopen. Verplichte excursies heel misschien. Voor de rest gewoon korting. Dan zijn vrijetijdsritten nog steeds goed te doen.
"Een touringcar is geen bus"
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Bericht door Dagren »

Excursies kun je opvangen met een aantal gratis ritkaarten. Van stages weet je vaak ruim van tevoren dat deze eraan komen, dus dan zou je op tijd je traject kunnen laten wijzigen. Als centrumzones binnen een paar dagen te veranderen zijn, moet dit voor een traject ook kunnen toch?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Bericht door fogeltje »

Dagren schreef:Excursies kun je opvangen met een aantal gratis ritkaarten. Van stages weet je vaak ruim van tevoren dat deze eraan komen, dus dan zou je op tijd je traject kunnen laten wijzigen. Als centrumzones binnen een paar dagen te veranderen zijn, moet dit voor een traject ook kunnen toch?
Wat stages betreft zou ik het traject dan niet wijzigen maar toevoegen. Dus een tijd lang twee trajecten, zodra de stage afgelopen is vervalt automatisch dat traject weer.
"Een touringcar is geen bus"
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Bericht door Dagren »

fogeltje schreef:
Dagren schreef:Excursies kun je opvangen met een aantal gratis ritkaarten. Van stages weet je vaak ruim van tevoren dat deze eraan komen, dus dan zou je op tijd je traject kunnen laten wijzigen. Als centrumzones binnen een paar dagen te veranderen zijn, moet dit voor een traject ook kunnen toch?
Wat stages betreft zou ik het traject dan niet wijzigen maar toevoegen. Dus een tijd lang twee trajecten, zodra de stage afgelopen is vervalt automatisch dat traject weer.
Dat is ook een optie. Als vereiste zou je iemand van de opleiding een formuliertje in kunnen laten vullen om aan te tonen dat het extra traject tijdelijk nodig is voor een stage.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Bericht door huibf »

Waalwijker schreef:Hier in Brabant is 2/3 van de reiziger student/scholier. Te verwachten valt dat het aantal reizigers fors zal inkrimpen. In de Randstad zal dit wel meevallen. Met het oog op de komende concessie in Brabant zal dit zeker niet zonder gevolgen blijven en het maakt het aanbesteden een stuk lastiger wat je in de prijzen zal gaan merken.
Waar haal je dat vandaan. Het is nog geen 1/3 van de reizigers die een ov studentenkaart gebruiken.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Bericht door Dagren »

huibf schreef:
Waalwijker schreef:Hier in Brabant is 2/3 van de reiziger student/scholier. Te verwachten valt dat het aantal reizigers fors zal inkrimpen. In de Randstad zal dit wel meevallen. Met het oog op de komende concessie in Brabant zal dit zeker niet zonder gevolgen blijven en het maakt het aanbesteden een stuk lastiger wat je in de prijzen zal gaan merken.
Waar haal je dat vandaan. Het is nog geen 1/3 van de reizigers die een ov studentenkaart gebruiken.
Ik weet dat het landelijk ong. voor 30% van de reizigersinkomsten zorgt, maar dat betekent natuurlijk nog niet dat 30% van de reizigers student is.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Bericht door Dennenboom »

Is er geen verschil tussen trein en bus (met name op het platteland) qua aandeel? Het lijkt er op dat bij de bus een groot deel OV-studentenkaarthouder is. Bij de trein is dat aandeel (op wat piekmomenten na) gevoelsmatig kleiner.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Bericht door fogeltje »

Dagren schreef:
fogeltje schreef:Wat stages betreft zou ik het traject dan niet wijzigen maar toevoegen. Dus een tijd lang twee trajecten, zodra de stage afgelopen is vervalt automatisch dat traject weer.
Dat is ook een optie. Als vereiste zou je iemand van de opleiding een formuliertje in kunnen laten vullen om aan te tonen dat het extra traject tijdelijk nodig is voor een stage.
Goed idee, dat scheelt een hoop uitzoekwerk bij de vervoerders.
"Een touringcar is geen bus"
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Bericht door Chauf21 »

Een trajectkaart is alleen bruikbaar wanneer studeer- en woonlocatie een vast gegeven zijn. Zodra je een studie op meerdere locaties hebt, stage moet gaan lopen of congressen moet bezoeken werkt het al een stuk minder. Een trajectkaart is nog minder bruikbaar als je ook nog eens meerdere woonlocaties hebt (door bijvoorbeeld gescheiden ouders). Het wordt een enorme bureaucratische rompslomp als je dat allemaal in goede banen wilt leiden.

Een kortingskaart is dan een heel geschikt alternatief. Je komt daarmee tegemoet aan de flexibiliteit die nodig is en bovendien bespaar je enorm op de bureaucratie. Voor specifieke groepen zou je een tegemoetkoming in de reiskosten kunnen overwegen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OV-Studentenkaart wordt kortingskaart

Bericht door Karl »

Chauf21 schreef:(...). Het wordt een enorme bureaucratische rompslomp als je dat allemaal in goede banen wilt leiden.
(...) Voor specifieke groepen zou je een tegemoetkoming in de reiskosten kunnen overwegen.
:wink:

Waaorm is er eigenlijk niet voor gekozen om de mogelijkheid te behouden voor SOV-flexibel, door die eventueel 'bij te lenen' voor een leuk bedrag?
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten