Gedeputeerde:"Spoor Nijmegen-Roermond voor 2020 verdubbelen"

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Gedeputeerde:"Spoor Nijmegen-Roermond voor 2020 verdubbelen"

Bericht door Cookie »

Gedeputeerde:"Spoor Nijmegen-Roermond voor 2020 verdubbelen"
Geplaatst op: maandag 29 oktober 2012 12:08
Laatst bijgewerkt: dinsdag 30 oktober 2012 14:19


Het spoor op de lijn Nijmegen - Roermond moet in 2020 verdubbeld zijn. Dat zegt gedeputeerde Patrick van der Broeck. (...)

De kosten voor verdubbeling en electrificatie van het spoor van Nijmegen naar Roermond liggen tussen de 400 en 500 miljoen euro. Er is nog geen geld gereserveerd voor het project.
Lees verder
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Gedeputeerde:

Bericht door Karl »

Dat wordt nog lastig zonder CDA (=Limburgers) in het kabinet.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gedeputeerde:

Bericht door reisthijs »

Kan de Limburgse gedeputeerde ons ook uitleggen op welke manier verdubbeling en elektrificatie precies het materieeltekort van Veolia op gaan lossen?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Gedeputeerde:

Bericht door fogeltje »

Spoorverdubbeling lijkt me een nuttigere investering dan elektrificeren, begin daar maar gewoon mee (of elektrificeren zou goedkoper moeten kunnen uitvallen als je dat combineert met de verdubbeling). Eventueel geld wat ze voor elektrificatie zouden willen uitgeven kan mooi gestoken in worden extra treinstellen.
reisthijs schreef:Kan de Limburgse gedeputeerde ons ook uitleggen op welke manier verdubbeling en elektrificatie precies het materieeltekort van Veolia op gaan lossen?
In 2020 rijdt Veolia misschien al niet meer. Die concessie loopt in 2016 af dacht ik. De provincie kan door een degelijk PvE zorgen dat er voldoende materiaal is, cq extra materiaal komt tegen de tijd dat de verdubbeling gereed is. Door een clausule daarover vast te leggen moet dat wel te regelen zijn. Natuurlijk moeten ze zich in Limburg dan wel realiseren dat de concessie duurder gaat worden.

Nadeel van ook elektrificeren is dan natuurlijk wel dat je de concessie begint met dieseltreinen en er halverwege opeens een draad boven hangt. En voor de ingang van de nieuwe concessies alles gereed hebben lijkt me een illusie. Dat zou dan een optie zijn voor een eventuele concessie daarna. Dus ik zou zeggen, eerst verdubbelen en treindienst opvoeren en als blijkt dat de treindienst stabiel blijft bij een eventuele volgende concessie zorgen dat er een draad boven hangt.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Gedeputeerde:

Bericht door fogeltje »

Overigens, als de SOV inderdaad afgeschaft gaat worden, dan is het nog de vraag wat er op dit traject overblijft. Als ik zie wat dagelijks in Heyendaal uitstapt, dan zullen dat voornamelijk studenten zijn. Maar er zitten ook redelijk wat scholieren uit Boxmeer en Cuijk in die trein zover ik in het verleden heb kunnen opmaken. Die blijf je wel houden. Maar als het overgrote deel van de studenten nu zou besluiten niet meer de trein te pakken, dan heeft de spoorlijn volgens mij opeens weer voldoende capaciteit.
"Een touringcar is geen bus"
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Gedeputeerde:

Bericht door Tom »

Met verdubbeling van het spoor zorg je er natuurlijk ook voor dat de lang gewenste sneltreinverbinding tot stand kan komen. Dan wordt de trein, ook op de lange afstand, een aantrekkelijk alternatief voor de auto. Dat zorgt ook voor nieuwe reizigers.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gedeputeerde:

Bericht door Suus »

Als je gaat verbouwen kan je het volgens mij beter in een keer doen: één aanbesteding en één keer overlast.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Gedeputeerde:

Bericht door Karl »

Als het midden in een concessie valt, kan de decentrale overheid en de infrastructuur beheerder (ProRail?) dan niet samen aanbesteden. Dan krijg je een consortium (bouw+vervoerder) en die mogen dan binnen X jaar zorgen dat die lijn is geëlektrificeerd en dat de vervoerder daar dan iets mee doet. En dan gunnen aan het consortium met de meest gewenste output (aantal dru's, extra diensten, milieu, etc).
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gedeputeerde:

Bericht door reisthijs »

fogeltje schreef:In 2020 rijdt Veolia misschien al niet meer. Die concessie loopt in 2016 af dacht ik. De provincie kan door een degelijk PvE zorgen dat er voldoende materiaal is, cq extra materiaal komt tegen de tijd dat de verdubbeling gereed is.
Het maakt niets uit wie er straks rijdt alle vervoerders kopen bij voorkeur zo min mogelijke materieel. Maar extra materieel eisen in de nieuwe concessie dat kan toch ook zónder spoorverdubbeling? Ik zie daar geen duidelijk verband tussen.
fogeltje schreef:Overigens, als de SOV inderdaad afgeschaft gaat worden, dan is het nog de vraag wat er op dit traject overblijft. Als ik zie wat dagelijks in Heyendaal uitstapt, dan zullen dat voornamelijk studenten zijn. Maar er zitten ook redelijk wat scholieren uit Boxmeer en Cuijk in die trein zover ik in het verleden heb kunnen opmaken. Die blijf je wel houden.
Waarom kunnen scholieren (of hun ouders) wel voor die trein betalen maar zou dat zodra ze gaan studeren ineens niet meer kunnen?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Gedeputeerde:

Bericht door iljitsch »

fogeltje schreef:Nadeel van ook elektrificeren is dan natuurlijk wel dat je de concessie begint met dieseltreinen en er halverwege opeens een draad boven hangt.
Hoezo dan? Kunnen stroomdraden niet tegen dieseldampen?

Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld de masten waar de draden aan komen te hangen bij het verdubbelen geplaatst worden en de voedingsstations nog niet (afgezien van ruwbouw). De draad hangt er vanaf. Het lijkt me dat als die niet gebruikt wordt er corrosie optreedt en dat het ophangen van een draad niet enorme buitendienststellingen vereist dus dat dit makkelijk later kan. Maar misschien vergis ik me met één van die twee of beiden.

Diesel wordt alleen maar duurder, elektriciteit veel minder en kan zelfs goedkoper worden. En desnoods nemen ze wat oude locomotieven over voor een zacht prijsje om voor/achter die dieseltreinen te hangen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Gedeputeerde:

Bericht door fogeltje »

Het is zonde om voor een paar treinen de lijn te elektrificeren en het is kapitaalvernietiging om nieuwe dieseltreinen weer weg te gooien omdat je er een paar ja na concessie-ingang een draad boven hangt.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gedeputeerde:

Bericht door Suus »

Bij GTW's hoef je alleen het powerpack te vervangen en ze zijn in principe inzetbaar als elektrische trein. Niets de hele trein weggooien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Gedeputeerde:

Bericht door iljitsch »

Als het maar een paar treinen zijn gaan ze ook niet een half miljard uitgeven om het spoor te verdubbelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten