'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Daniel »

'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Geplaatst op: dinsdag 30 oktober 2012 13:46
Laatst bijgewerkt: dinsdag 30 oktober 2012 13:47


DEN HAAG - Minister Melanie Schultz van Haegen ziet mogelijkheden om te voorkomen dat Noord-Brabant vanaf 9 december zonder snelle treinverbinding naar België komt te zitten.
De treinvervoerders moeten dan wel bereid zijn om de Fyra die tussen Amsterdam en Brussel gaat rijden, ook te laten stoppen in Breda. Dat schrijft Schultz (Infrastructuur) in een brief aan de Tweede Kamer.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door webguy »

Waarmee je rijdtijdwinst zo'n beetje verdampt is door kopmaken, etc.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Ronald »

Het kan er ook nog op uitlopen dat Schultz besluit om de afwijkingen niet te gedogen. Dan mag de Fyra tussen Amsterdam en Brussel niet gaan rijden, wat voor reizigers uit Amsterdam en Schiphol een aderlating zou betekenen.
Voor reizigers uit Noord-Brabant zou er dan een intercity kunnen gaan rijden tussen Roosendaal en Brussel.
Ik ga hier trouwens helemaal niet meer op reageren ook :6
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Klaasje »

Leuk, zo'n spel met alleen maar verliezers. (y)
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Dennenboom »

Maar als de politiek verbiedt om treinen te laten rijden, kan ze ook wel eens aansprakelijk gesteld worden voor extra verliezen op de exploitatie. Of zie ik dat verkeerd?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Klaasje »

Een vervoerder moet alleen wel de afspraken nakomen... Het lijkt mij dat het erg op de nuance vastzit als je elkaar treft bij de rechter.
Mohamed
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 13:56

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Mohamed »

Start Fyra Amsterdam - Brussel per december nog niet zeker
dinsdag 30 oktober 2012

Minister Schultz heeft nog geen groen licht gegeven voor de Fyra Amsterdam - Brussel. De minister wil op korte termijn eerst een toeslagvrije trein Breda - Antwerpen regelen. Mocht dat niet lukken, dan is het een optie om de Fyra Amsterdam - Brussel uit te stellen, zo schrijft de minister dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Als er vanuit Belgische zijde geen financiële medewerking komt aan een toeslagvrije verbinding Breda - Antwerpen, dan zal de minister ofwel de Fyra Amsterdam - Brussel gedogen zonder samenwerkingsovereenkomst of de internationale Fyra uitstellen. In dat geval komt de Benelux terug tussen Roosendaal en Brussel. De minister heeft zich door NS laten vertellen dat het niet meer mogelijk is om de Benelux volledig te handhaven.

Lees verder

Zo te zien is dit dossier niet binnen afzienbare tijd opgelost :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Suus »

De HSL en de Fyra zijn nu bijna zes jaar vertraagd en al drie jaar geleden opgeleverd en nog steeds blijkt niemand in staat een treindienst te rijden :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Ronald »

Dat deden ze in 1839 volgens mij sneller :Y
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Wubbo »

Het is best mogelijk om een treindienst te rijden, alleen voldoet die niet aan de verwachtingen van oa Noord-Brabant en de minister (en zoals het nu lijkt de reiziger).
huizen24
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 31 okt 2012, 19:34

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door huizen24 »

Opmerkingen : Fyra moet via Breda rijden
( de prijs die men voor deze trein betaald is te hoog als men onverwachts hier mee wil reizen.)

Hiernaast moet men gewoon in Roosendaal kunnen overstappen op een trein die ook naar Antwerpen / Brussel gaat voor de normale prijs zoals zoals die nu geldt.
Deze trein zou gewoon moeten worden vermeld in het spoorboekje.

Belgische treinen moeten aansluiting in Roosendaal krijgen op de trein uit Amsterdam - Vlissingen

Passagiers moeten een keuze kunnen maken. Snel of met een gewone trein.
(De consument moet de prijs kunnen kiezen die men wil betalen)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door iljitsch »

Ja, tuurlijk willen we dat allemaal graag, maar de bedrijven in kwestie vinden die wensen maar lastig en de regelgeving is zodanig dat ze makkelijk een slaatje uit internationaal treinverkeer kunnen slaan, ondanks het feit dat Rotterdam dichter bij Brussel dan bij Groningen ligt en dit de meeste landen nieteens als een lange-afstandsdienst gezien zou worden.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Karl »

Wubbo schreef:Het is best mogelijk om een treindienst te rijden, alleen voldoet die niet aan de verwachtingen van oa Noord-Brabant en de minister (en zoals het nu lijkt de reiziger).
Als je een treinrijbedrijfje bent en je kan niet de treinen rijden zoals de opdrachtgever en reiziger wil, dan kan je geen treinen rijden. Dit is net zoiets als: "Die dakdekker kan best daken dekken, alleen wel vol met gaten, zodat het overal lekt. De klant moet gewoon niet zo zeuren."
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Suus »

De stoptrein Roosendaal - Puurs gaat meedoen in de nieuwe knoop die in december ontstaat in Roosendaal:

De Belgische trein komt op spoor 3a te staan. De IC naar Vlissingen op spoor 4a, de overstap is vier minuten. De trein uit Breda komt op spoor 1a en de overstap is 11 minuten.

De andere kant op, uit België:
De Belgische trein komt op spoor 3a, de IC naar Amsterdam op spoor 4b, de overstap is vijf minuten. De trein naar Breda vertrekt van spoor 1a en de overstap is 13 minuten.

Tot zover het goede nieuws. Dan volgt nu de realiteit:

De Belgen hebben deze week al aangetoond dat ze amper treinstellen op de juiste plek hebben om de dienst naar Nederland te sturen, zowel maandag als dinsdag moesten een aantal slagen van de stoptrein ingekort worden tot Essen omdat het materieel een TBL1+-installatie (Belgische beveiliging) aan boord had. De trein die nu tot Essen rijdt, bestaat uit dubbeldeksmaterieel dat niet naar Nederland mag omdat het te hoog is voor de Nederlandse bovenleiding. De NMBS zal daarvoor geen ander materieel inzetten omdat de trein over een van de drukste IC-assen van België rijdt, een andere treinserie vanuit Antwerpen naar Essen en Roosendaal laten rijden is geen optie vanwege de spoorbezetting van Antwerpen-Centraal.

De Benelux-treinen kunnen geen ingekorte route rijden omdat het pad tussen Antwerpen en Brussel vervalt zodat de nieuwe Fyra ingepast kan worden. Ook is het maar de vraag of er in Antwerpen-Centraal plek is om de trein te ontvangen: het voorstel van Voor Beter OV is niet haalbaar, omdat het belangrijkste opstelterrein in Antwerpen niet rechtstreeks bereikbaar is van niveau -2, alleen via kopmaken op Berchem. Daarnaast wil NMBS Logistics de locomotieven die nu voor de Benelux rijden graag terug. Andere elektrische locomotieven die Nederland in mogen zijn niet aanwezig bij de NMBS, de oude Benelux-locomotieven gaan in december definitief aan de kant nu hun diensten vervangen zijn door de serie's 18 en 19.

Kortom, de situatie is vervelend maar echt een goede oplossing is buitengewoon lastig door de hierbovengenoemde problematiek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Vinny »

Daarnaast wil NMBS Logistics de locomotieven die nu voor de Benelux rijden graag terug
Die loc's gewoon in Nederland in beslag nemen totdat de Belgen wel fatsoenlijk materieel kunnen inzetten of de Fyra-treinstellen ICRm toelaten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Suus »

En hoe denk je dat te doen? De locs zijn niet eens eigendom van de NMBS maar van Alpha Trains :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Ronald »

Hoeveel treinstellen hebben ze dan nog die Nederland in mogen? Als er een keer een varkensneusje crasht (of op een andere manier buiten dienst raakt), kunnen we de verbinding naar Roosendaal dan ook meteen vergeten?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door iljitsch »

Hoe moeilijk zou het zijn om een Nederlandse trein door te laten rijden naar Essen? Dan kan je vanaf daar een Belgische IC naar Antwerpen of Brussel nemen. Alleen wel jammer dat het dan voor de meeste reizigers twee keer overstappen wordt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Daniel »

Dat zou hooguit met een dieseltje lukken, met een elektrische wordt het vuurwerk. En dan dus ook nog zonder enige vorm van beveiliging op het stuk door België.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Ronald »

Een Nederlandse trein wordt niet vrolijk onder 3000V...
edit: wat Daniel zegt dus :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Daniel »

Hangt de bovenleiding in België trouwens ook niet hoger? In dat geval blijft het vuurwerk gespaard, maar met een stroomafnemer die de bovenleiding niet raakt kom je onder welke spanning dan ook niet erg ver.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Suus »

Het stuk door België is hooguit 300 meter, alleen is de spanningsluis een stuk dichterbij Roosendaal geplaatst zodat de Belgische treinen niet kilometers onder een lagere spanning hoeven te rijden. De eche grensovergang is bij de overweg Grensweg in Essen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Daniel »

Genoeg om problemen op te leveren toch, met name met de brandstof voor de trein. Elektrisch gaat niet door de bovenleidingsspanning, diesel wordt wat onhandig bij gebrek aan mogelijkheden om te tanken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Ronald »

[fantasiemodus]De lijn Antwerpen-Roosendaal aanbesteden en multicourant materieel eisen.[/fantasiemodus].
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Vinny »

We schrijven 1957.
Afbeelding

En toen bestond er materieel dat de grens over kon en reizigers kon vervoeren... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten