Berichten uit Luxemburg

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Fles »

Predigtstuhl heet dat toch?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Nee, daar komen een halfjaar lang geen bussen voorbij, wegens werkzaamheden aan de weg en brug.
Dit hier op de foto betreft de Perekop.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Gedurende twee dagen is de weg van Echternach naar de Pafebierg dicht voor al het verkeer, ook voor bussen. Aangezien er daar nauwelijks andere wegen zijn, heeft een van de buslijnen een wel erg merkwaardige route nu; over geasfalteerde bosweggetjes met aan het begin zo'n wit verkeersbord met rode rand. Het vervoersbedrijf heeft ontheffing gekregen om die verkeersborden daar te mogen passeren.
Uiteraard zijn er ook diverse automobilisten op het idee gekomen om stiekem over die weggetjes te rijden, waardoor de bus geregeld zeer ver de berm in moet, want die weggetjes zijn behoorlijk smal.
Ergens halverwege moet je op een Y-splitsing zo'n scherpe draai maken, wat je met een bus echt wel kunt vergeten. Zodoende rijden de bussen eerst noodgedwongen naar het dorpje Dickweiler om daar op een soort van rotonde/keerlus, te draaien en dan alsnog de juiste weg in te slaan.
Kwamen we natuurlijk ook nog een bus tegen op zo'n smal bosweggetje, die juist in de andere richting aan het rijden was, dan is het helemaal feest, om elkaar te moeten passeren...

De vertraging loopt op tot zo'n acht minuten, dus iedereen mist precies de trein in Wecker.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Fles »

Iedereen ja, die anderhalve kat die er in die bussen zit bedoel je? ;)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Deze buslijn komt langs de half-open gevangenis in Givenich, daar stappen 's morgens zo'n dertig personen in, bij het treinstation van Wecker stappen ze over, om naar hun werk in de omgeving van Luxemburg-stad te gaan. De overstap in Wecker is vrij krap, dus met 8 minuten vertraging mis je beslist de trein. Echter kun je ook niet even de bus van een halfuurtje eerder nemen, want zo frequent gaat die niet.

In Givenich zitten gevangenen die zich bijzonder goed gedragen, het grootste deel van hun straf erop hebben zitten en zo langzamerhand weer moeten integreren in de maatschapij. Ze mogen de hele dag weg zijn (om te werken of iets anders te doen), maar moeten met de allerlaatste bus (19.50 uur) weer terug zijn.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Fles »

oh hmm. Dan is het dus maar goed dat die omleiding maar voor 2 dagen is :)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Vorige week donderdag schreef ik dat de een-na-laatste busrit van Luxemburg-stad naar Larochette, ergens tussen Junglinster en Larochette spoorloos lijkt te verdwijnen. Vorige week was namelijk niet de eerste keer dat het me opviel, ik kom weliswaar niet zo gek vaak om dat tijdstip daar, maar elke keer als ik toevallig om dat tijdstip daar ben, lijkt die bus zoek te raken tussen Junglinster en Larochette.

Vanavond heb ik nogmaals een poging ondernomen om te achterhalen wat er zich precies afspeelt met die rit op dat laatste stukje van de route. Ik had de auto een paar dorpjes voor het eindpunt geparkeerd, bij een kruispunt waar je stiekem zou kunnen afkorten naar de stalling. Kwam de bus uiteindelijk met een ruim kwartier vertraging langs terwijl die in Junglinster nog keurig op tijd was en je 's avonds verzuipt in de hoeveelheid rijtijd... Krijg nou wat, er zit een heel andere chauffeur achter het stuur, want deze man kwam zo ongeveer rond het tijdstip dat ik de auto bij dat kruispunt parkeerde, in de richting Luxemburg-stad voorbij.
Ik snapte er helemaal niets van; waarom ga je onderweg van chauffeur wisselen, terwijl van beide de dienst er echt bijna op zit (25 minuten voor de ene en 45 minuten voor de andere). Ik ben die bus gewoon maar even gevolgd met de auto, nou die ging bij aankomst in Larochette helemaal niet naar de stalling, hij reed leeg naar Diekirch toe. Kennelijk woont die chauffeur daar ergens en blijft de bus gewoon overnachten bij het treinstation.
En oja, de reden dat het van chauffeur wisselen zo lang duurt, is omdat de ene bus pas veel later op dat punt is, dan de andere. Waarschijnlijk vinden ze het niet zo handig om op een donker weggetje in het bos te moeten wissselen (waar je elkaar normaal gesproken zou tegenkomen) dus doen het bij een busstation.
Tja dan is het niet zo gek, dat ik nooit eerder die bus zijn eindbestemming heb zien bereiken, want ik heb alle keren tot tien à vijftien minuten na aankomsttijd (volgens dienstregeling) gewacht.

In ieder geval, kun je er volgens mij als reiziger dus wel op vertrouwen dat die rit werkelijk van begin tot eind gereden wordt. Je moet echter genoegen nemen met ruim een kwartier vertraging als je na Junglinster in of uitstapt.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Eerder op de avond reed ik met een bus mee, waarvan de chauffeur zich echt schandalig gedroeg in het verkeer, maar ook haast de bedoeling leek te hebben om de bus zo snel mogelijk stuk te krijgen.

Zo heeft ie een halfuur lang de automaat in 3 gehad, i.p.v. D.
In Nederland zit er vrijwel nooit 1-2-3 op, maar hier wel, dus even een korte uitleg:

Als je hem in 1 zet blijft de bus voortdurend in de 1e versnelling rijden, ongeacht de snelheid.
Als je hem in 2 zet, trekt de bus op in de 1e versnelling, schakelt daarna door naar de 2e versnelling en blijft daar dan in rijden.
Als je hem in 3 zet, trekt de bus op in de 1e versnelling, schakelt daarna door naar de 2e versnelling en daarna naar de 3e versnelling, om daar in te blijven rijden.

Deze functie is voor steile afdalingen bij sneeuw en gladheid bedoeld, want dan mag je de retarder niet gebruiken.

Vandaag lag er natuurlijk geen sneeuw en glad was het ook niet bij +13 graden. Toch reed meneer de chauffeur doodleuk in 3... Het eerste halfuur viel het nog wel mee met het motortoerental omdat we over bochtige wegen reden, maar toen we vervolgens op de snelweg invoegden was zelfs voorin het motorgebrul niet meer om aan te horen, dan zit je toch zo'n 18 meter bij de motor vandaan. Maarja, 95 km/u proberen te rijden in zijn derde versnelling kan onmogelijk geruisloos gaan.
Na een tijdje drukte de chauffeur toch maar de D in, de versnelling schakelde uiteraard direct door.
Eigenlijk best wel raar dat een Mercedes Citaro niet softwarematig ingrijpt als het motortoerental te hoog oploopt, een Integro grijpt na vijf seconden in.

Verder leek de rijstijl echt helemaal nergens op; hele stukken over de vluchtstrook, over verdrijvingsvlakken, etc. En dat alles op een uitgestorven snelweg... Richting aangeven? Welnee, dat doen we niet hoor. Ook in Luxemburg-stad niet, de rest van het verkeer moet maar gewoon weten waar lijn 120 altijd heen gaat...
Rotondes en bochten echt doorscheuren, volgas het stuur met een ruk omgooien, waarbij de gelede-bak door de berm of over de stoep bonkte.
Tevens reed meneer met mistlicht aan, terwijl het niet mistig was en beide koplampen gewoon werkten.
Bij een stoplicht dat al een heel tijdje op oranje stond, pas op het allerlaatste moment een noodstop inzetten, om vervolgens een paar meter na de stopstreep pas tot stilstand te komen, waardoor het stoplicht niet meer te zien was.
Ik had eigenlijk verwacht dat de chauffeur de bus een paar meter in zijn achteruit zou zetten, maar nee hoor; hij bleef gewoon wachten tot de rest van het verkeer ging rijden. Tja dan zal het wel groen zijn he...

Vreemd genoeg leek de chauffeur in de dorpen en op het platteland alle haast van de wereld te hebben, terwijl hij op de snelweg slechts 95 km/u reed. Er zullen weinig Citaro's op de wereld rondrijden die 140 km/u kunnen halen, maar juist die van het vervoersbedrijf waar het vanavond om ging, weten die snelheid te halen. Boven de 125 km/u kan de snelheidsmeter het niet meer aangeven, de wijzernaald stoot tegen de eindnok, maar op het tachograafdisplay loopt de snelheid gewoon op naar 140 km/u als je het gas vol intrapt.

Het verbaasde me dat de knik-beveiliging niet ingreep toen die chauffeur met torenhoge snelheid rotondes en scherpe bochten doorstuurde. Vaak genoeg krijg je bij een veel kalmere rijstijl al een waarschuwingstoon en een symbool op het dashboard, dat je tegen de uiterste grens aan zit, wat de geleding aan kan. Ja er zitten een paar echte rot bochten en een veel te scherpe rotonde bij op dat traject. Eigenlijk totaal ongeschikt voor een gelede-bus. Vorig jaar november zijn we een keer stilgevallen in zo'n bocht, de knikbeveiling greep zonder voorafgaande waarschuwing direct in, dan kun je gas geven wat je wilt, maar de bus komt geen centimeter meer van zijn plek.
Gelede-bussen zijn echt verre van ideaal, in die haardspeldbochten hier...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Mooi is dat; geeft de buschauffeur mij de schuld dat we fout reden, ik zou hem hebben afgeleid... Pff, we waren helemaal niet druk in gesprek ofzo, af en toe een paar woordjes en dan weer minutenlang stilte.
Je kunt daar nergens keren, dus de chauffeur wilde achteruit terug gaan rijden naar de afslag, maar ik stelde voor om nog een klein stukje door te rijden en dan alsnog af te slaan, dan kom je weliswaar eerst langs de halte van dorp B en dan pas langs de halte van dorp A i.p.v. van A naar B, maar er zit toch nooit iemand in die lijn dus niemand die er wat van merkt dat de bus de route een stukje achterstevoren aan het rijden is. :Y

Het is deze week schoolvakantie in Luxemburg, doordat er dan geen schoolbussen rijden zijn de dienstroosters voor de chauffeurs ook totaal anders en regelmatig met grote gaten. Heb je ineens zes uur pauze in the middle of nowhere... Zes uur... Als het nou nog prachtig weer zou zijn, kun je een lekkere boswandeling ofzo gaan maken, maar het giet de laatste dagen telkens van de regen/natte sneeuw.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Meltrain »

Ik zou, als ik chauffeur was, dan gewoon lekker naar de garage rijden en dar een potje klaverjassen ofzo. :P
Of, als het niet al te ver is, zelfs gewoon naar huis gaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Karl »

STF schreef:(...). Heb je ineens zes uur pauze in the middle of nowhere... Zes uur... (...)
Meltrain schreef:Of, als het niet al te ver is, zelfs gewoon naar huis gaan.
Het is Rusland niet, hoe kan 't nou te ver zijn? Zes uur?! In Nederland heet dat 'gebroken dienst'.
Het is een spectrum.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Je mag nergens heen rijden met die bus, dat is nou juist het probleem. Enerzijds heeft het met rijtijden te maken en anderzijds met brandstofverbruik te maken.
Regelmatig verzinnen chauffeurs een smoes waarom ze toch naar de stalling zijn gereden tijdens zo'n lange pauze; ja het linker lampje van de kentekenplaat is defect, ik moest er echt direct mee naar de werkplaats want na mijn pauze is het al donker. :wink:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Gisteren deed een buschauffeur de ruitensproeier aan, spoot er een straal van onder het dashboard over zijn schoenen en tas heen. GADVERDAMME, WAT IS DIT NOU!
Ik kon me lachen nauwelijks inhouden. :lol:

Ik het luik onder het voorraam even geopend om te kijken of er een slangetje was losgeschoten o.i.d. Nou ik kon niks ontdekken, maar die hele ruimte droop wel van de ruitensproeiervloeistof dus ergens zal toch een lek in de koppelstukjes of slangetjes zitten. Vervolgens wilde ik het luik weer dicht doen, ging het met geen mogelijkheid meer dicht...
Na een paar pogingen was ik het zat en heb met maximale kracht dat luik dichtgesmeten, volgens mij was die klap aan het andere eind van de straat nog te horen.
Zet de chauffeur kort voor vertrek de koplampen aan, ging er maar eentje branden dus ik dacht even; hmm ik heb zeker met dat gedreun die lamp om zeep geholpen, tot ik naar het wagennummer keek en me herinnerde dat die lamp eergisteren ook al stuk was bij dit nummer.
Reden we later in de middag naar de wasstraat, liep er doodleuk water tussen de beide helften van het voorraam, pff wat was er eigenlijk wel heel aan de voorzijde van die bus?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door marvinkok »

Zou bijna denken dat die bus een aanrijding oid aan de voorzijde heeft gehad.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Stéphane »

Eerder in dit topic zei iemand dat je dan enkel de radiator en wat koetswerk hoeft te vervangen... :Y
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Dat ging over een nieuwe Integro, bij de oude Integro zit daar helemaal geen radiator dus zou je nog minder hoeven vervangen bij een aanrijding. In ieder geval heeft deze bus (die van lekkende ruitensproeier, dimlicht defect en lekkend voorraam) nog nooit een aanrijding gehad.
Dimlichten gaan sowieso niet lang mee bij een oude Integro, de lampunits van stadslicht/grootlicht zijn vrij groot maar van dimlicht en mistlicht veel te klein, zodoende teveel warmte-ontwikkeling.
Dat is ook gelijk weer het stomme; een oude Integro is best sierlijk, op de lampen (zowel voor als achter) na. Terwijl de nieuwe Integro juist weer mooie lampen (voor en achter) heeft, terwijl de rest vrij saai is.

De oude Integro heeft zo'n mooie "golf" erin bij het raam in de voordeur en raam bij voorste rij stoelen, een nieuwe Integro gewoon saaie rechte hoeken:
Afbeelding
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Aan het einde van de middag / begin van de avond was ik eindelijk eens met een Setra S 416 UL-GT op pad. Die twee Setra's rijden inmiddels bijna een jaar rond, maar ik had er nog geen enkele keer in gezeten. Het zijn een soort touringcars met onder andere een WC aan boord, maar deze bussen zijn ook geschikt om lijndienst te rijden, want er zitten lijn/bestemmingsdisplays in.
Tussen Berbourg en Wecker is de weg hier en daar tamelijk smal (zoals op zoveel plaatsen in Luxemburg), komt een Mini Cooper ons tegemoet, knalt met spiegel tegen de bus aan. Pff, rij je in zo'n klein auto'tje, weet je nog tegen de bus aan te knallen.
Bestuurster van auto helemaal door het dolle, gelijk haar man bellen (die twee minuten later aan kwam scheuren in een auto vol deuken), politie bellen (die weigerden te komen, voor slechts een afgereden spiegel), Buschauffeuse met de directeur van het vervoersbedrijf bellen, wat ze zou doen?
Ja geef je naam, telefoonnummer en kenteken maar door aan die bestuurster en rij snel je dienst verder. Bij de stalling vullen we het schadeformulier dan wel in.
Nou toen was die bestuurster van auto (en haar man) helemaal door het dolle; daar kwam niks van in!
Buschauffeuse weer de directeur bellen, om uit te leggen dat ze "vastgehouden" werd. Directeur per telefoon tegen die man uitleggen dat het allemaal heus wel in orde kwam met de schadeafhandeling maar dat de bus zo echt teveel vertraging op liep en bovendien op een gevaarlijke plek stond (midden in een bocht).
Ik heb zo'n twintig minuten het verkeer staan regelen, het was precies avondspits.
Wel heel vreemd dat bij een Setra de noodlamp niet in het kastje boven de bestuurder blijkt te liggen, daar vond ik alleen de kentekenpapieren. Na een tijdje rondkijken ontdekte ik in de bus nog zo'n zelfde kastje, waar o.a. de noodlamp in lag. Het was daar zo pikdonker, dat ik echt een lamp nodig had om de bus te inspecteren of er schade was. Van voor tot achter niets te zien, vreemd...
Later hebben we op het eindpunt nog bij lantaarnpaal-licht de bus grondig bekeken; geen krasje, geen deukje, niets. Waar is die spiegel dan tegenaan geknald? Het linkervoorwiel ofzo?
Ondanks dat het niet haar schuld was, had de buschauffeuse het na dat voorval toch een beetje moeilijk; is haar eerste "aanrijding" in de zeventien jaar beroepsverkeer (vrachtwagen en bus)!
Hoe vul ik eigenlijk een schadeformulier in, vroeg ze zich af...
In ieder geval was ze blij dat ik erbij was, als getuige; dat ze ver genoeg naar rechts reed en beslist niet te snel onderweg was.
De reizigers in de bus keken alleen een beetje raar op, toen ik overal kastjes in de bus begon te openen (op zoek naar die noodlamp). :lol:

Wel extreem ruime en luxe bussen, die Setra's S 416 UL-GT. Echter, niet veel tijd gehad om het interieur en toilet eens te bewonderen, wegens die "aanrijding".
Opmerkelijk vind ik de rood verlichte gordelsymbolen in de bus, normaal zie je dat alleen bij vliegtuigen.

Klinkt heel stom, maar toen ik vanmiddag van huis vertrok, om middagje met het OV op pad te gaan, kreeg ik opeens zo'n ingeving; ik zou eigenlijk een veiligheidshesje meenemen, want ik moet straks het verkeer staan regelen... :?
Laatst gewijzigd door STF op di 03 dec 2013, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Ardan »

Die ruimtelijk ordenaars/verkeerskundigen in Luxemburg houden ook écht totaal geen rekening met bussen he? Aan de andere kant, waarom schaft geen enkele busmaatschappij bij jullie een normale bus aan, zoals overal, maar moet het meteen een touringcar-achtig iets zijn, vind je het gek dat het overal een kriem is om te rijden..
Ik doe ook maar wat
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Klopt, men houdt totaal geen rekening met bussen in Luxemburg, maarja ach; er rijden hier slechts 2000 bussen op 800 buslijnen rond, dus tja, dat is zo'n kleine groep... :lol:

Normaal gesproken maakt het voor de verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming niet veel uit of het een stadsbus, streekbus of touringcar betreft, de afmetingen zijn doorgaans hetzelfde. Toevallig zijn deze twee Setra's een metertje langer, 13 i.p.v. 12, dus die hebben iets meer ruimte in bochten nodig inderdaad.

Wat noem jij trouwens een touringcar-achtig iets? Het grootste deel van het Luxemburgse wagenpark bestaat uit Mercedes Integro's, dat is een doodgewone streekbus. Je mag van het ministerie van transport NIET met een stadsbus (bijvoorbeeld Citaro) een streeklijn rijden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Ardan »

STF schreef:Je mag van het ministerie van transport NIET met een stadsbus (bijvoorbeeld Citaro) een streeklijn rijden.
Waarom niet?
Onder 'touringcar-achtig iets' versta ik een beetje die Q-liner en Interlinerbussen.. misschien dat die van Luxemburg me nog extra aan een touringcar doen denken door de gordels en het toilet aan boord..
Ik doe ook maar wat
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Q-liner en Internlinerbussen zijn op foto's zo te zien ook doorgaans Mercedes Integro's, dat is een doodgewone streekbus, totaal niet bedoeld voor touringcar-vervoer.
Een Integro heeft ook vrijwel nooit een toilet aan boord, al is het wel mogelijk. (Ik heb laatst de CD-ROM die aan boord van elke moderne Integro is, eens in mijn laptop gestopt en de bestanden overgezet: op de technische tekeningen komt ook een toilet en rolstoellift voor.) Vaak zijn de stoelen in een Luxemburgse Integro ook vrij goedkoop uitgevoerd, wel iets comfortabeler dan in een stadsbus natuurlijk. Binnen enkele jaren heeft elke bus in Luxemburg gordels aan boord; stadsbussen, streekbussen en touringcars. Ongeveer twintig procent van het totale busverkeer bedraagt schoolvervoer en daarbij moeten de kinderen allemaal een zitplaats uitgerust met gordel, tot hun beschikking hebben, volgens de wet. Zodoende worden tegenwoordig alle bussen met gordel besteld en indien dit niet mogelijk is (bijvoorbeeld bij een stadsbus, die bij de fabrikant niet met gordels leverbaar is), monteert de bus-importeur er zelf goedgekeurde gordels in.

Aangezien er in Luxemburg vaak veel langere afstanden per bus worden overbrugd dan in bijvoorbeeld Nederland, wil het ministerie van transport dat er comfort wordt geboden op de streeklijnen; een Citaro kan absoluut niet aan die comfort-eisen voldoen. Zelfs de streekuitvoering van een Citaro komt niet in aanmerking, de bus moet beslist een hogevloersmodel zijn.
Uiteraard rijden er ook genoeg andere merken rond, maar Mercedes bussen zijn hier in de meerderheid, zodoende dat ik die als voorbeeld noem.
Wel zijn er een paar rustige streeklijnen bij die verplicht met een kleine bus gereden moeten worden, kleiner dan 12 meter zijn streekbussen doorgaans niet, zodoende dat in zo'n geval mag worden uitgeweken naar een kleine stadsbus, die zijn er genoeg in lengtes van zo'n 10 meter. Wel zetten ze er dan een 6-versnellingsbak in en monteren er een streekinterieur in.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door midnet »

lange afstad in LUX? Laat me niet lachen. Vrijwel niemand zit de hele rit uit. OOit uit Wiltz ri. Clervaux-bus bijna vol-maar einde beb. kom in Wiltz nog maar 2-3 man over-dat is dus 2-3 km hooguit.
Heleboel verhalen hier. Wat me zelf wel opviel-ben de laatste jaren meestal 1-2 dagen daar geweest en rondgetoerd, is dat er zo veel vertraging is met die bussen, zefls van CFL die treinaansl. zouden moeten geven. Of rond 16.00-als scholen uitgaan en normale lijnen dan een zijtripje naar de school maken en 10tallen luidruchtige eleves mee krihgen. of van een juf van de maternelle (kleuterschool) een groepje kleuters die het volg. dorpje afmoeten. Maar dat kost al gauw 10-15 min. extra.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door tsov »

Hoe zit dat dan met EU-regelgeving? Ik meen dat er een richtlijn is dat per 2020? alles rolstoeltoegankelijk moet zijn. Krijgen of hebben al die Integro's e.d. dan een rolstoellift?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Momenteel is er vrijwel niets geschikt in dit land, voor rolstoelrijders; je komt stoepen niet op en af (wegens ontbreken op/af-rij heuveltje), je komt winkels niet in (i.v.m. trap voor de deur), je komt de straat vaak niet door (i.v.m. veel te steil omhoog of omlaag lopend, je komt een hoop treinen niet in (i.v.m. vloerhoogte van trein die veel lager of veel hoger is dan het perron, afhankelijk van het materieeltype), etc.
Zolang de rest van het land totaal niet geschikt is voor rolstoelrijders, heeft het denk ik vrij weinig zin om de bussen daar geschikt voor te maken.
Maar mocht het ooit zo ver komen, dan zullen ze beslist nieuwe hogevloersbussen met rolstoellift gaan bestellen.
Momenteel is er nog geen enkele Integro of andere hogevloersbus in Luxemburg met een rolstoellift.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Pff, vloog vanmiddag ineens de portier van een geparkeerde auto open, terwijl we met de bus op minder dan vijf meter afstand waren en de snelheid zo rond de 50 km/u lag... De buschauffeur heeft die portier met wat stuurmanskunst weten te ontwijken, maar het voelde even alsof we in de achtbaan zaten. :?

Toen ik later op het eindpunt uitstapte vroeg hij of nog met een andere chauffeur/chauffeuse mee ging, deze dag.
Ja ik ga zometeen met ... mee.
AHA, DOE DAN DE HARTELIJKE GROETEN VAN MIJ, AAN HAAR!
Hmm, waar slaat dat nou op, dacht ik... Maargoed toch de "opdracht" maar uitgevoerd, wat denk je dat haar reactie was?
JA DAT ZAL WEL WEER, SINDS HIJ EEN OOGJE OP MIJN DOCHTER HEEFT, PROBEERT IE EEN ALLER-AARDIGSTE COLLEGA TE ZIJN!

Tja, (toekomstige) schoonmoeders moet je te vriend houden he, dat weet iedereen... :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten