PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg.

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg.

Bericht door fred1954 »

PvdA Amsterdam-Zuid wil een onderzoek naar het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar metrostation Amstelveenseweg. Ook moet de mogelijkheid worden onderzocht om na de Amstelveenseweg door te rijden naar de Riekerpolder. In een initiatiefvoorstel dat de PvdA Zuid deze week heeft ingediend verzoekt zij het stadsdeelbestuur om samen met Nieuw-West en de centrale stad onderzoek naar deze variant te doen.
http://www.nieuwsuitamsterdam.nl/2012/0 ... lveenseweg
http://www.pvdaamsterdam.nl/zuid/2012/0 ... -richting/
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door R-Flow »

Zo kunnen mensen vanuit Noord en bijvoorbeeld de Pijp zonder overstappen naar het VU- Medisch Centrum en het Olympisch Stadion.
Juist ja, hoeveel mensen denken ze dat op dagbasis van Noord naar het Olympisch Stadion moeten? Constant die halfbakken ideeën hier in Amsterdam... Als je dan richting De Nieuwe Meer wilt gaan, doe het dan ook goed en trek de metro direct door naar Schiphol.
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 30 okt 2012, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door iljitsch »

Het is niet ongebruikelijk dat OV-lijnen eindpunten hebben waartussen weinig vervoersvraag is. Over het algemeen is er wel overlap in het midden en zelfs als dat niet zo is heb je het voordeel dat je niet ergens in het midden stil moet gaan staan op een eindpunt.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door R-Flow »

iljitsch schreef:Het is niet ongebruikelijk dat OV-lijnen eindpunten hebben waartussen weinig vervoersvraag is. Over het algemeen is er wel overlap in het midden en zelfs als dat niet zo is heb je het voordeel dat je niet ergens in het midden stil moet gaan staan op een eindpunt.
Ik snap niet helemaal waar je het over hebt :P
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door Karl »

Volgens mij wordt er bedoeld dat veel lijnen buitenwijk - centrum - buitenwijk doen en tussen de buitenwijken geen (of niet perse) een relatie is, maar wel tussen beide buitenwijken en het centrum.
Het is een spectrum.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door R-Flow »

Er lijkt een trend te ontstaan waarbij PvdA iedere keer weer met een idee komt om de metro net effe een stukje door te laten rijden. Het schiet allemaal weinig op. Al moet ik eerlijk zeggen dat doortrekken naar Rieker Business Park geen gek idee is, mits het gaat om een eerste opstapje naar verdere doortrekking naar Schiphol/Hoofddorp.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door iljitsch »

Wie gaat er nu zo'n roteind naar Hoofddorp in de metro zitten als je ook met de trein kan?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door Klaasje »

Omdat je vlak bij het Leidseplein kunt instappen? Ik pak zelf ook wel de metro van Weesperplein naar Amsterdam Bijlmer ArenA. Gewoon omdat het makkelijker is dan overstappen op Amstel.
Mohamed
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 13:56

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door Mohamed »

R-Flow schreef:
Zo kunnen mensen vanuit Noord en bijvoorbeeld de Pijp zonder overstappen naar het VU- Medisch Centrum en het Olympisch Stadion.
Juist ja, hoeveel mensen denken ze dat op dagbasis van Noord naar het Olympisch Stadion moeten? Constant die halfbakken ideeën hier in Amsterdam... Als je dan richting De Nieuwe Meer wilt gaan, doe het dan ook goed en trek de metro direct door naar Schiphol.
Mee eens.
De Amstelveenseweg (en VU-medisch) lijkt me momenteel nou niet het meest moeilijk bereikbare deel van Mokum.
Tenzij het een Isolatorwegfunctie of iets dergelijks moet hebben :S
Alargule

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door Alargule »

Vanuit exploitatief opzicht alleen al is een ander eindpunt dan Zuid een goed idee. Nu de kansen op de meest logische doortrekking - een verbinding tussen NZ-lijn en Amstelveenlijn - zo goed als verkeken zijn, is dit het minst slechte alternatief.

Bovendien laat je hiermee de mogelijkheid open de NZ-lijn op den duur naar Schiphol door te trekken.

Vind het zo'n gek idee niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door Suus »

Zolang er geen tweede terminal komt op Schiphol komt er ook geen metro naar Schiphol. De reden is heel simpel: je moet onder de Buitenveldertbaan door. Je kan er alleen onderdoor als deze buiten dienst is en dat zal Schiphol zeker niet toestaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door iljitsch »

Landingsbanen moeten toch eens in de zoveel tijd in de revisie, dus dit lijkt me geen overtuigend argument. Hoewel wellicht de bodemgesteldheid zodanig is dat na ondertunneling de grond te lang moet zetten voordat de landingsbaan weer gebruikt zou kunnen worden, in dat geval is het een andere zaak.

Maar hoe lang is het nu van Asdz naar Shl? 8 minuten? Moeten we miljarden investeren om wat mensen die overstap te besparen?

Maar als er een tweede terminal komt dan wordt dat wel weer een ander verhaal.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door R-Flow »

iljitsch schreef:Maar hoe lang is het nu van Asdz naar Shl? 8 minuten? Moeten we miljarden investeren om wat mensen die overstap te besparen?
Hoe kom je aan dat bedrag? Langs de A4 is qua ruimte nl. al rekening gehouden met de komst van een metro en tussen Zuid en begin Nieuw-West ligt al geschikte infrastructuur.

16 Jaar later, ik weet niet hoeveel miljard verder en de N/Z-lijn is niks anders dan het huidige knullige stukje. Amper dekking van Noord, nul dekking van de regio. Als dat ding doorrijdt naar Schiphol is er tenminste nog beetje het idee dat het ergens om gaat.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door VIRM »

Op zich is het geen gek idee dat de PvdA ideeen opwerpt voor uitbreiding van de Noord-Zuidlijn. Er is een godsvermogen in de huidige lijn geinvesteerd, dus dan is het logisch als je het meeste ervan probeert uit te halen.

Het jammere vind ik, is date r geen concrete toekomstvisie is ontwikkeld voor de lijn. Er zweeft wel ergens wat toekomstscenario's rond (volgensmij staat er nog een aardig kaartje op Wikipedia), maar er is tot nu toe nooit een concreet besluit genomen. Zowel noordwaarts als west (of zuidwaarts, maar daar komt al die regiotram) is er nog wel wat mogelijk.

Een verbinding naar Schiphol kan wellicht de treinen op de Westtak ontlasten (best een feest als de NS in zijn wijsheid een enkele DDAR in de s2600 inzet...) en voor reizigers is het ook wel gemakkelijk als je vanuit het centrum naar Schiphol moet (al gaan er vanuit Zuid 12 treinen per uur naar Schiphol overdag).
Een tweede terminal zal er op Schiphol sowieso niet snel komen, aangezien het grote voordeel van Schiphol is, is dat alles onder één dak zit. Als er een tunneltje moet worden gegraven, dan zijn er denk ik wel wat grotere rampen dan de Buitenveldertbaan buiten dienst stellen: je hebt immers nog een zooi andere banan (okay, afhankelijk van de windirhcting) om uit te kiezen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:Landingsbanen moeten toch eens in de zoveel tijd in de revisie, dus dit lijkt me geen overtuigend argument. Hoewel wellicht de bodemgesteldheid zodanig is dat na ondertunneling de grond te lang moet zetten voordat de landingsbaan weer gebruikt zou kunnen worden, in dat geval is het een andere zaak.
Tegenwoordig kan men landingsbanen heraanleggen door middel van nachtsluitingen. In ongeveer zes uur tijd kunnen ze een strook van 10 meter volledig vervangen vanaf de fundering tot de toplaag en binnen anderhalf jaar is de baan dan volledig vervangen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door deadlock »

De Buitenveldertbaan kan makkelijk tijdelijk buiten gebruik gesteld worden, helemaal tijdens de zomermaanden. Ligt toch al onhandig.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door Suus »

Hij wordt echter behoorlijk vaak gebruikt. Ik woon precies onder de aanvliegroute en het is toch bijna elke week minstens twee dagen raak. Hij heeft wel behoorlijke nachtrestricties.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door Klaasje »

Ja klopt. Zeker met stevige westenwind wordt die baan goed gebruikt. Dan heb je in Almere ETMEV. (Elke twee minuten een vliegtuig)
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Hij wordt echter behoorlijk vaak gebruikt. Ik woon precies onder de aanvliegroute en het is toch bijna elke week minstens twee dagen raak. Hij heeft wel behoorlijke nachtrestricties.
Wat je eigenlijk indirect zegt is: Er kan nooit een keer wat vernieuwd worden aan infrastructuur want die baan moet 24/7 open zijn. Dat verhaal verkoop je dus niet aan mij. Er worden wereldwijd op tal van high-profile locaties vernieuwingen uitgevoerd en daar weet men doorgaans altijd wel wat op te vinden. Zal hier ook wel lukken lijkt mij zo...
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door Mojito »

Verlenging richting Schiphol lijkt mij, na de afgeschoten koppeling aan een opgewaardeerde Amstelveenlijn, de op een na beste optie. Hoewel ik zelf liever zou zien dat een mogelijke metrolijn naar Schiphol onderdeel van een mogelijke Oost/Westlijn zou worden, waarmee in ieder geval Leidseplein, Oud-West en Slotervaart - Osdorp een snelle verbinding met Schiphol zouden krijgen. Een naar Schiphol verlengde N/Z verbindt immers al twee stations vanwaar er zeer frequent treinen naar Schiphol rijden en zou op het stuk langs de A4 een grotere doublure met de trein vormen dan een geheel nieuwe lijn. Al kun je zo, wat al eerder genoemd is, wel de Riekerpolder en Badhoevedorp aansluiten op het metronet. Maar goed, een Oost/Westlijn is, de stippellijntjes op diverse mooie kaarten en in diverse mooie rapporten ten spijt, helaas nog lang niet in beeld.

Overigens rijdt de N/Z bij verlenging via Amstelveenseweg langs de A10 een stuk samen met de Ringlijn. En dat is in tegenspraak met de wens tot ontvlechting. Of denkt men aan spoorverdubbeling ter plaatse? Dat lijkt mij wel noodzakelijk en wenselijk.

Dan de Buitenveldertbaan. De spoorwegtunnels en de tunnels van A4 en lokaal verkeer zijn op traditionele wijze gebouwd. Daarvoor moest de baan voor langere tijd sluiten. Zou dat ook noodzakelijk zijn als je er op grotere diepte onderdoor boort? Ik heb daar geen verstand van maar veel moeilijker dan in de binnenstad kan het nooit zijn, lijkt me.
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door Mojito »

Wat ik, kijkend naar de kaart van Amstelveen en Buitenveldert, zelf nog een mooi idee vind dat me zo even te binnen schiet is een verlenging via een geheel nieuwe route naar Amstelveen. Een boortunnel, ongeveer 300-400 meter ten oosten van Amstelveenseweg/Amsterdamseweg/Keizer Karelweg. Onder de Van der Boechorststraat en de diverse sloten die ongeveer in het verlengde daarvan liggen zou je relatief eenvoudig moeten kunnen boren.

Deze lijn krijgt slechts twee stations. Een ter hoogte van het VUmc (oostzijde) en de ander bij het Stadshart van Amstelveen (busstation). Op die manier wordt het een relatief korte maar wel snelle lijn via een van de grootste ziekenhuizen van de stad naar het belangrijkste vervoersknooppunt van Amstelveen, dat daarmee alsnog een snelle metroverbinding met de stad krijgt. Een lijn die volgens mij wel rendabel te exploiteren valt en ook niet direct concurreert met de Regiotram. Bijkomend voordeel: de hele waslijst van trage Connexxionbussen over de Amsterdamseweg/Amstelveenseweg kun je, op een enkele lokale lijn na, laten vervallen.

Alleen zal daar de komende drie decennia wel geen geld voor zijn :( .
足元にご注意下さい
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door VIRM »

@Mojito: leuk idee, maar het ligt wel vrij dichtbij de route van de huidige 51. ;)

Waarom niet het volgende?
- Lijn 52a: Purmerend - Amsterdam Noord - Amsterdam Centraal - Amsterdam Zuid - Amstelveenlijn - Uithoorn
- Lijn 52b: Edam - Volendam - Monnikendam - Amsterdam Noord - Amsterdam Centraal - Amsterdam Zuid - Amstelveenlijn - Aalsmeer
Dan heb je, zoals iljitsch beschreef, een buitenwijk-centrum-buitenwijk model. Dit zijn tevens plaatsen die geen trein/railverbinding hebben.
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door R-Flow »

VIRM schreef:Waarom niet het volgende?
Omdat daar geen geld voor is jongens...
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door Mojito »

@VIRM: klopt, maar mijn metroplannetje telt ten zuiden van Zuid maar twee stations: VUmc en Amstelveen Stadshart. De huidige 51 en straks de Regiotram heeft tussen de A9 en Zuid zeven haltes. Een van de twee beoogde lijnen komt wel bij het Stadshart (Regiotram Amstel-Binnenhof) maar niet direct bij het busstation. Concurrentie en overlap zijn er veel eerder met de buslijnen dan met de 51/Regiotram.

Maar laat ik deze thread niet te veel afleiden met mijn hersenspinsels :).
足元にご注意下さい
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door fred1954 »

Volgens stadsblad de Echo van 31-10-2012 heeft de PvdA Zuid afgelopen woensdag een motie ingediend in de gemeenteraad over bovenstaande suggestie voor doortrekking van de NZL. De motie is door de gemeenteraad aangenomen, dus er komt een serieus onderzoek naar de mogelijkheden. *O* In de Echo wordt overigens gesproken over doortrekking naar Nieuw-West EN Amstelveen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten