Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door VIRM »

Vanmiddag een beetje wakkere bestuurder in de 50! :D

Vanaf Zuid was er geen halte-afroep (what's new?). Opeens sprong hij iets voor Jan van Galenstraat aan en riep de Amstelveenseweg om (tot grote schrik van wat luidruchtige jongedames). Bij De Vlugtlaan riep hij weer gewoon Du Vlugtlaan om.
Was er niet zo'n motto van: Het GVB gaat vooruit? :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door VIRM »

Overigens stond er vanmiddag nog een CAF'je ongesteld te wezen op station Zuid.
Ik zag hem staan toen ik het perron opkwam, maar een mevrouw wist te vertellen dat het niet voor reizigers bestemd was (geen omroep en die informatiedisplays zijn ook grandieus heerlijk met die laaghangende zon).
Er kwam nog iemand uit de bestuurderscabine. Er stonden wel wat deurtjes open en na diverse malen ge*PLING PLONG*ed te hebben tufte hij weg.
Daarna kwam mijn '50 GEIN' aanzetten richting Isolatorweg. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Wubbo »

Bee schreef:Alle palen van Connexxion zijn alweer weggehaald en door nieuwe vervangen. Over geldverspilling gesproken.
Bij Dronten, Manege staat nog zo'n ding (tenminste, vorige week nog). Kan me niet heugen dat ik er ooit iets anders dan een verwijzing naar de haltevertrekstaat op heb zien staan, maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Suus »

In Amstelland had bijna elke halte van de lijnen 142, 170 en 172 zo'n paal maar ze zijn nu allemaal vervangen door nieuwe, ze lijken wat op die R-NET dingen maar dan zonder het rood. Best opmerkelijk want die palen zijn pas geïnstalleerd nadat Connexxion de nieuwe concessie kreeg in 2008 of 2009.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Somoht »

Ik vermoed dat die wijzigingen komen omdat dat de organisatie wat veranderd is qua DRIS’sen. Waar eerst de DRIS’sen werden aangestuurd door de vervoerder zelf, moeten vervoerders nu de data aanleveren aan een integrator zoals GOVI die de data dan weer op de borden zet. Dit heeft flink wat voordelen zodat je bijvoorbeeld niet met een woud aan waardeloze DRIS’sen zit die alleen werken met vervoerder X (kuch Lelystad) en dat je bijvoorbeeld GVB en Connexxion vertrektijden op het zelfde DRIS bord krijgt.
Je hebt meerdere van dat soort integratoren waarbij GOVI waarschijnlijk de beste is.

De GVB DRIS’sen gaan net zoals alle nieuwe DRIS’en in de SRA ook door GOVI aangestuurd worden.
Ik denk dat de nieuwe DRIS’sen in elk geval het beter gaan doen wat ze nu hebben hangen bij de tram’s en metro’s. Kan zelf iig niet wachten op KV6 (actuele voertuigposities/punctualietit) voor de metro’s ;) Wat er nu hangt is iig waardeloos.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Daniel »

Somoht schreef:zodat je bijvoorbeeld niet met een woud aan waardeloze DRIS’sen zit die alleen werken met vervoerder X (kuch Lelystad)
Mwoh, die werken al niet meer toen Connexxion er zelf nog reed :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Vinny »

Bee schreef:In Amstelland had bijna elke halte van de lijnen 142, 170 en 172 zo'n paal maar ze zijn nu allemaal vervangen door nieuwe, ze lijken wat op die R-NET dingen maar dan zonder het rood. Best opmerkelijk want die palen zijn pas geïnstalleerd nadat Connexxion de nieuwe concessie kreeg in 2008 of 2009.
Connexxion kreeg de concessie in 2008 en de palen werden volgens mij in 2010 of daaromtrent geplaatst. In 2011 heb ik zelfs meegemaakt dat sommige palen nuttige informatie begonnen te geven, maar een compleet overzicht van alle vertrekkende bussen, daar heb ik die groene monsters nog nooit op kunnen betrappen... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Somoht »

Vinny schreef:
Bee schreef:In Amstelland had bijna elke halte van de lijnen 142, 170 en 172 zo'n paal maar ze zijn nu allemaal vervangen door nieuwe, ze lijken wat op die R-NET dingen maar dan zonder het rood. Best opmerkelijk want die palen zijn pas geïnstalleerd nadat Connexxion de nieuwe concessie kreeg in 2008 of 2009.
Connexxion kreeg de concessie in 2008 en de palen werden volgens mij in 2010 of daaromtrent geplaatst. In 2011 heb ik zelfs meegemaakt dat sommige palen nuttige informatie begonnen te geven, maar een compleet overzicht van alle vertrekkende bussen, daar heb ik die groene monsters nog nooit op kunnen betrappen... :|
Welk haltes zijn dat?
Klagen over DRIS'sen in de Stadsregio Amsterdam kan in ieder geval bij https://twitter.com/DRISStadsregioA
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

Die van Sacharovlaan heeft het altijd goed gedaan hoor Vinny. Nu heb ik geruchten gehoord dat dat jouw favoriete halte is :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Vinny »

Aan Sacharovlaan kan ook weinig fout gaan he. Daar komt maar 1 buslijn die eigenlijk altijd dezelfde bestemming heeft. Maar wellicht had ik die op de foto moeten zetten als curieusiteit: de enige plek in Amstelland waar je een half uur moet wachten op een bus die 4x per uur rijdt, maar je kunt wel op het schermpje zien dat je nog zo lang moet koukleumen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door R-Flow »

Somoht schreef:Ik vermoed dat die wijzigingen komen omdat dat de organisatie wat veranderd is qua DRIS’sen. Waar eerst de DRIS’sen werden aangestuurd door de vervoerder zelf, moeten vervoerders nu de data aanleveren aan een integrator zoals GOVI die de data dan weer op de borden zet. Dit heeft flink wat voordelen zodat je bijvoorbeeld niet met een woud aan waardeloze DRIS’sen zit die alleen werken met vervoerder X (kuch Lelystad) en dat je bijvoorbeeld GVB en Connexxion vertrektijden op het zelfde DRIS bord krijgt.
Je hebt meerdere van dat soort integratoren waarbij GOVI waarschijnlijk de beste is.
Dat is wel een goede zaak dan. :pos:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

Het GVB heeft naar Hauptbahnhof geluisterd, vanavond reden op lijn 50 zowel composities van 3xCAF als 3xZilvermeeuw. Van der Madeweg is iedere avond weer anders geloof ik, ik heb daar als afwijkende opstelling (van west naar oost) 53/50/50/53, 53/53/50/50, 50/53/50/53 en 53/50/53/50 al gehad als spooropstelling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

Had gisteren in de avondspits 2x Zilvermeeuw van Heemstestraat naar Zuid. Was weer zoals vanouds lekker proppen. Paar uur later op de terugweg 3x CAF. De displays binnen knipperden hevig en van afroep was uiteraard geen sprake.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door hauptbahnhof »

Van de week heb ik vernomen dat het plan is om de 2 M5en 1 december in de passagiersdienst in te delen. Maar, dan moeten wel alle problemen zijn opgelost waar ze nu mee kampen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Van de week heb ik vernomen dat het plan is om de 2 M5en 1 december in de passagiersdienst in te delen. Maar, dan moeten wel alle problemen zijn opgelost waar ze nu mee kampen.
Zijn er veel (grote) problemen tot nu toe?
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door hauptbahnhof »

Behalve slechte GPS-ontvangst niet echt grote problemen met de wagens zelfs. Wel problemen die de grote hoeveelheid aan elektronica veroorzaakt aan onder andere perron tv.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

Telefoons e.d. veroorzaken storingen in die systemen van GVB?
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door hauptbahnhof »

Neej, de grote hoeveelheid elektronica van de metrostellen veroorzaakt onder andere storingen aan de perron-tv's. Dat schijnt op zich makkelijk te verhelpen zijn door de signaalsterkte te versterken. Maar goed, daarnaast zijn er andere problemen die ook met storingen door de elektronica te maken hebben... Ff afwachten dus...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

Moet je nagaan hoeveel dat ding aan boord heeft t.o.v. de huidige metro's. Hopelijk komen ze snel met een oplossing dan...
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door VIRM »

R-Flow schreef:Moet je nagaan hoeveel dat ding aan boord heeft t.o.v. de huidige metro's. Hopelijk komen ze snel met een oplossing dan...
En hopelijk heeft de fabrikant wel geleerd van het smeltwater-in-elektronika-debakel van de SLT. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

VIRM schreef:En hopelijk heeft de fabrikant wel geleerd van het smeltwater-in-elektronika-debakel van de SLT. :mrgreen:
Alstom levert tegenwoordig gigantische poncho's bij hun railvoertuigen... :wink:
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door hauptbahnhof »

Vandaag voor het eerst met een van de Camera-Combino's gereden. Ik zeg DOEN!
Met dit systeem hebben we constant zicht aan de linkerzijde van de tram en belangrijkste is dat aan de deurzijde ook een dode-hoek-camera zit die kan worden ingeschakkeld met de oprijden-knop.

Enige "nadeel" van het systeem van deze tram was dat de camera's op dashboard zitten terwijl ik gewend ben omhoog te kijken voor de spiegels. Maar dat is een kwestie van wennen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

De eerste metro’s, de zilvermeeuwen worden ze ook wel genoemd, hebben lange tijd het Amsterdamse stadsbeeld bepaald. In de afgelopen jaren zijn steeds meer zilvermeeuwen vervangen en ook nu staat er alweer nieuwe generatie metro’s te wachten. We hebben het dan over de nieuwe M5, waarmee op dit moment al proefritten worden gemaakt.
http://www.gvb.nl/nieuws/Pages/Amsterda ... jaar!.aspx

Waar zijn die Zilvermeeuwen de laatste jaren precies door vervangen dan? Gebakken lucht?
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door VIRM »

R-Flow schreef:
De eerste metro’s, de zilvermeeuwen worden ze ook wel genoemd, hebben lange tijd het Amsterdamse stadsbeeld bepaald. In de afgelopen jaren zijn steeds meer zilvermeeuwen vervangen en ook nu staat er alweer nieuwe generatie metro’s te wachten. We hebben het dan over de nieuwe M5, waarmee op dit moment al proefritten worden gemaakt.
http://www.gvb.nl/nieuws/Pages/Amsterda ... jaar!.aspx

Waar zijn die Zilvermeeuwen de laatste jaren precies door vervangen dan? Gebakken lucht?
Had Amsterdam gewoon niet een optie kunnen nemen op nog wat CAF'jes?
Ik kreeg vanmiddag weer een Koekblik voorgeschoteld op lijn 50. Volgensmij had 'ie bij sommige stations wat problemen met de tractie.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

Ik kwam vandaag Blokkendoos 781 tegen op lijn 9 en die blijkt reclame voor het Stedelijk te dragen. Had hem nog niet eerder gezien...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten