PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg.
Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg
Nog even over die landingsbanen: schiphol heeft net zo veel banen als alle vijf de luchthavens rond Londen bij elkaar, veel meer dus dan de meeste luchthavens die veel drukker zijn. Er een tijdje één sluiten is echt geen probleem. Wat lastiger kan zijn is de taxiroutes tussen de terminal en de verschillende banen.
Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg
Maar een vliegtuig kan niet zomaar op een willekeurige baan landen/opstijgen heh? Dat heeft ook met windrichtingen e.d. te maken. :)iljitsch schreef:Nog even over die landingsbanen: schiphol heeft net zo veel banen als alle vijf de luchthavens rond Londen bij elkaar, veel meer dus dan de meeste luchthavens die veel drukker zijn. Er een tijdje één sluiten is echt geen probleem. Wat lastiger kan zijn is de taxiroutes tussen de terminal en de verschillende banen.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg
Klopt. De windrichtingen zijn belangrijk. Nu is het zo dat de baan die bij de meest voorkomende windrichting het handigst is voor de meeste overlast zorgt. Vandaar is het ook handig dat er meerdere banen voor meerdere windrichtingen liggen.
Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg
Heathrow en Atlanta, beide met aanzienlijk meer passagiers dan schiphol, hebben al hun banen in de oost-westrichting. En in Nederland komt de wind meestal uit het zuidwesten, terwijl drie van de banen van schiphol in de noord-zuidrichting liggen.
Dit betekent dus dat er veel met zijwind geland en opgestegen wordt (wind van voren is ideaal). Als de wind te sterk wordt wordt dit gevaarlijk, dan is het wel prettig om een baan in de richting van de wind te hebben.
Maar vliegtuigen kunnen ook altijd uitwijken naar een andere luchthaven met minder wind of waar de baan in een gunstiger richting ligt.
Dit betekent dus dat er veel met zijwind geland en opgestegen wordt (wind van voren is ideaal). Als de wind te sterk wordt wordt dit gevaarlijk, dan is het wel prettig om een baan in de richting van de wind te hebben.
Maar vliegtuigen kunnen ook altijd uitwijken naar een andere luchthaven met minder wind of waar de baan in een gunstiger richting ligt.
Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg
De meest gebruikte banen zijn de Kaagbaan en de Polderbaan, maar de Buitenveldertbaan is daarna de meest gebruikte baan. De Zwanenburgbaan en Aalsmeerdbaan worden juist vrij weinig gebruikt. De Oostbaan is meer voor kleine vliegtuigjes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg
Sinds het nieuwe systeem dat Schiphol hanteert om geluidshinder tegen te gaan wordt de Oostbaan juist erg vaak gebruikt als landingsbaan als er harde wind vanuit het zuidwesten staat. De narrow-bodies landen dan op de oostbaan, en de grote wide-bodies maken een side-step naar de kaagbaan.Bee schreef:De Oostbaan is meer voor kleine vliegtuigjes.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg
Deze hele topic is zo oninteressant geworden omdat we het over vliegtuigjes hebben i.p.v. metro's .
Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg
Er rijd momenteel ook een 310 R-Net/ Zuidtangent bus (8x p uur, op werkdagen) en spurt tussen Zuid / VU/ Amstelveenseweg vrijwel non-stop naar Schiphol, in aanvulling op die 12 treinen p/u vanuit Zuid.VIRM schreef:
Een verbinding naar Schiphol kan wellicht de treinen op de Westtak ontlasten (best een feest als de NS in zijn wijsheid een enkele DDAR in de s2600 inzet...) en voor reizigers is het ook wel gemakkelijk als je vanuit het centrum naar Schiphol moet (al gaan er vanuit Zuid 12 treinen per uur naar Schiphol overdag).
Meerdere vliegvelden hebben zowel een trein als metro/lightrail link naar hun steden, het geeft gewoon meer flexibiliteit en elke modaliteit dient natuurlijk een andere markt. Ik denk dat menig toerist / bezoeker/ bewoner inderdaad eerder zal kiezen voor een directe slag rechtstreeks naar het centrum/ zuid dan de crime van 'om' naar de mierenhoop die CS is en daar gaan neuzelen met trams/ taxi's (of een trein/metro overstap op station Zuid).
Een verlenging naar Schiphol met haltes in de Riekerpolder-Sloten/Badhoevedorp lijkt me dus een mooi eindpunt van deze lijn :D
Laatst gewijzigd door Mohamed op wo 07 nov 2012, 00:51, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg
Het zal wel schandalig duur zijn om te bouwen, maar een station Schiphol P40, zou dat potentie hebben? De tunnel ligt daar pal langs..
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 48
- Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 10:53
Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg
Ik denk zelf zeker dat wanneer er een metro komt een halte P40 een hoge toegevoegde waarde kan hebben. Zeker wanneer je het combineert met een halte P+R Schiphol Noord aan de A4.
Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg
Zeker geen gek idee. Al helemaal niet met een P+R zoals renevisscher voorstelt. Nu kwakken ik weet niet hoeveel mensen dagelijks hun auto in Nieuw Sloten neer en gaan ze verder met de tram 2 of bus 69.Ardan schreef:Het zal wel schandalig duur zijn om te bouwen, maar een station Schiphol P40, zou dat potentie hebben? De tunnel ligt daar pal langs..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 213 gasten