'Fyra moet via Breda gaan rijden'
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
'Fyra moet via Breda gaan rijden'
'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Geplaatst op: dinsdag 30 oktober 2012 13:46
Laatst bijgewerkt: dinsdag 30 oktober 2012 13:47
DEN HAAG - Minister Melanie Schultz van Haegen ziet mogelijkheden om te voorkomen dat Noord-Brabant vanaf 9 december zonder snelle treinverbinding naar België komt te zitten.
De treinvervoerders moeten dan wel bereid zijn om de Fyra die tussen Amsterdam en Brussel gaat rijden, ook te laten stoppen in Breda. Dat schrijft Schultz (Infrastructuur) in een brief aan de Tweede Kamer.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Geplaatst op: dinsdag 30 oktober 2012 13:46
Laatst bijgewerkt: dinsdag 30 oktober 2012 13:47
DEN HAAG - Minister Melanie Schultz van Haegen ziet mogelijkheden om te voorkomen dat Noord-Brabant vanaf 9 december zonder snelle treinverbinding naar België komt te zitten.
De treinvervoerders moeten dan wel bereid zijn om de Fyra die tussen Amsterdam en Brussel gaat rijden, ook te laten stoppen in Breda. Dat schrijft Schultz (Infrastructuur) in een brief aan de Tweede Kamer.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Waarmee je rijdtijdwinst zo'n beetje verdampt is door kopmaken, etc.
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Ik ga hier trouwens helemaal niet meer op reageren ook :6Het kan er ook nog op uitlopen dat Schultz besluit om de afwijkingen niet te gedogen. Dan mag de Fyra tussen Amsterdam en Brussel niet gaan rijden, wat voor reizigers uit Amsterdam en Schiphol een aderlating zou betekenen.
Voor reizigers uit Noord-Brabant zou er dan een intercity kunnen gaan rijden tussen Roosendaal en Brussel.
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Leuk, zo'n spel met alleen maar verliezers. (y)
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Maar als de politiek verbiedt om treinen te laten rijden, kan ze ook wel eens aansprakelijk gesteld worden voor extra verliezen op de exploitatie. Of zie ik dat verkeerd?
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Een vervoerder moet alleen wel de afspraken nakomen... Het lijkt mij dat het erg op de nuance vastzit als je elkaar treft bij de rechter.
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Start Fyra Amsterdam - Brussel per december nog niet zeker
dinsdag 30 oktober 2012
Minister Schultz heeft nog geen groen licht gegeven voor de Fyra Amsterdam - Brussel. De minister wil op korte termijn eerst een toeslagvrije trein Breda - Antwerpen regelen. Mocht dat niet lukken, dan is het een optie om de Fyra Amsterdam - Brussel uit te stellen, zo schrijft de minister dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer.
Als er vanuit Belgische zijde geen financiële medewerking komt aan een toeslagvrije verbinding Breda - Antwerpen, dan zal de minister ofwel de Fyra Amsterdam - Brussel gedogen zonder samenwerkingsovereenkomst of de internationale Fyra uitstellen. In dat geval komt de Benelux terug tussen Roosendaal en Brussel. De minister heeft zich door NS laten vertellen dat het niet meer mogelijk is om de Benelux volledig te handhaven.
Lees verder
Zo te zien is dit dossier niet binnen afzienbare tijd opgelost :)
dinsdag 30 oktober 2012
Minister Schultz heeft nog geen groen licht gegeven voor de Fyra Amsterdam - Brussel. De minister wil op korte termijn eerst een toeslagvrije trein Breda - Antwerpen regelen. Mocht dat niet lukken, dan is het een optie om de Fyra Amsterdam - Brussel uit te stellen, zo schrijft de minister dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer.
Als er vanuit Belgische zijde geen financiële medewerking komt aan een toeslagvrije verbinding Breda - Antwerpen, dan zal de minister ofwel de Fyra Amsterdam - Brussel gedogen zonder samenwerkingsovereenkomst of de internationale Fyra uitstellen. In dat geval komt de Benelux terug tussen Roosendaal en Brussel. De minister heeft zich door NS laten vertellen dat het niet meer mogelijk is om de Benelux volledig te handhaven.
Lees verder
Zo te zien is dit dossier niet binnen afzienbare tijd opgelost :)
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
De HSL en de Fyra zijn nu bijna zes jaar vertraagd en al drie jaar geleden opgeleverd en nog steeds blijkt niemand in staat een treindienst te rijden
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Dat deden ze in 1839 volgens mij sneller :Y
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Het is best mogelijk om een treindienst te rijden, alleen voldoet die niet aan de verwachtingen van oa Noord-Brabant en de minister (en zoals het nu lijkt de reiziger).
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Opmerkingen : Fyra moet via Breda rijden
( de prijs die men voor deze trein betaald is te hoog als men onverwachts hier mee wil reizen.)
Hiernaast moet men gewoon in Roosendaal kunnen overstappen op een trein die ook naar Antwerpen / Brussel gaat voor de normale prijs zoals zoals die nu geldt.
Deze trein zou gewoon moeten worden vermeld in het spoorboekje.
Belgische treinen moeten aansluiting in Roosendaal krijgen op de trein uit Amsterdam - Vlissingen
Passagiers moeten een keuze kunnen maken. Snel of met een gewone trein.
(De consument moet de prijs kunnen kiezen die men wil betalen)
( de prijs die men voor deze trein betaald is te hoog als men onverwachts hier mee wil reizen.)
Hiernaast moet men gewoon in Roosendaal kunnen overstappen op een trein die ook naar Antwerpen / Brussel gaat voor de normale prijs zoals zoals die nu geldt.
Deze trein zou gewoon moeten worden vermeld in het spoorboekje.
Belgische treinen moeten aansluiting in Roosendaal krijgen op de trein uit Amsterdam - Vlissingen
Passagiers moeten een keuze kunnen maken. Snel of met een gewone trein.
(De consument moet de prijs kunnen kiezen die men wil betalen)
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Ja, tuurlijk willen we dat allemaal graag, maar de bedrijven in kwestie vinden die wensen maar lastig en de regelgeving is zodanig dat ze makkelijk een slaatje uit internationaal treinverkeer kunnen slaan, ondanks het feit dat Rotterdam dichter bij Brussel dan bij Groningen ligt en dit de meeste landen nieteens als een lange-afstandsdienst gezien zou worden.
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Als je een treinrijbedrijfje bent en je kan niet de treinen rijden zoals de opdrachtgever en reiziger wil, dan kan je geen treinen rijden. Dit is net zoiets als: "Die dakdekker kan best daken dekken, alleen wel vol met gaten, zodat het overal lekt. De klant moet gewoon niet zo zeuren."Wubbo schreef:Het is best mogelijk om een treindienst te rijden, alleen voldoet die niet aan de verwachtingen van oa Noord-Brabant en de minister (en zoals het nu lijkt de reiziger).
Het is een spectrum.
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
De stoptrein Roosendaal - Puurs gaat meedoen in de nieuwe knoop die in december ontstaat in Roosendaal:
De Belgische trein komt op spoor 3a te staan. De IC naar Vlissingen op spoor 4a, de overstap is vier minuten. De trein uit Breda komt op spoor 1a en de overstap is 11 minuten.
De andere kant op, uit België:
De Belgische trein komt op spoor 3a, de IC naar Amsterdam op spoor 4b, de overstap is vijf minuten. De trein naar Breda vertrekt van spoor 1a en de overstap is 13 minuten.
Tot zover het goede nieuws. Dan volgt nu de realiteit:
De Belgen hebben deze week al aangetoond dat ze amper treinstellen op de juiste plek hebben om de dienst naar Nederland te sturen, zowel maandag als dinsdag moesten een aantal slagen van de stoptrein ingekort worden tot Essen omdat het materieel een TBL1+-installatie (Belgische beveiliging) aan boord had. De trein die nu tot Essen rijdt, bestaat uit dubbeldeksmaterieel dat niet naar Nederland mag omdat het te hoog is voor de Nederlandse bovenleiding. De NMBS zal daarvoor geen ander materieel inzetten omdat de trein over een van de drukste IC-assen van België rijdt, een andere treinserie vanuit Antwerpen naar Essen en Roosendaal laten rijden is geen optie vanwege de spoorbezetting van Antwerpen-Centraal.
De Benelux-treinen kunnen geen ingekorte route rijden omdat het pad tussen Antwerpen en Brussel vervalt zodat de nieuwe Fyra ingepast kan worden. Ook is het maar de vraag of er in Antwerpen-Centraal plek is om de trein te ontvangen: het voorstel van Voor Beter OV is niet haalbaar, omdat het belangrijkste opstelterrein in Antwerpen niet rechtstreeks bereikbaar is van niveau -2, alleen via kopmaken op Berchem. Daarnaast wil NMBS Logistics de locomotieven die nu voor de Benelux rijden graag terug. Andere elektrische locomotieven die Nederland in mogen zijn niet aanwezig bij de NMBS, de oude Benelux-locomotieven gaan in december definitief aan de kant nu hun diensten vervangen zijn door de serie's 18 en 19.
Kortom, de situatie is vervelend maar echt een goede oplossing is buitengewoon lastig door de hierbovengenoemde problematiek.
De Belgische trein komt op spoor 3a te staan. De IC naar Vlissingen op spoor 4a, de overstap is vier minuten. De trein uit Breda komt op spoor 1a en de overstap is 11 minuten.
De andere kant op, uit België:
De Belgische trein komt op spoor 3a, de IC naar Amsterdam op spoor 4b, de overstap is vijf minuten. De trein naar Breda vertrekt van spoor 1a en de overstap is 13 minuten.
Tot zover het goede nieuws. Dan volgt nu de realiteit:
De Belgen hebben deze week al aangetoond dat ze amper treinstellen op de juiste plek hebben om de dienst naar Nederland te sturen, zowel maandag als dinsdag moesten een aantal slagen van de stoptrein ingekort worden tot Essen omdat het materieel een TBL1+-installatie (Belgische beveiliging) aan boord had. De trein die nu tot Essen rijdt, bestaat uit dubbeldeksmaterieel dat niet naar Nederland mag omdat het te hoog is voor de Nederlandse bovenleiding. De NMBS zal daarvoor geen ander materieel inzetten omdat de trein over een van de drukste IC-assen van België rijdt, een andere treinserie vanuit Antwerpen naar Essen en Roosendaal laten rijden is geen optie vanwege de spoorbezetting van Antwerpen-Centraal.
De Benelux-treinen kunnen geen ingekorte route rijden omdat het pad tussen Antwerpen en Brussel vervalt zodat de nieuwe Fyra ingepast kan worden. Ook is het maar de vraag of er in Antwerpen-Centraal plek is om de trein te ontvangen: het voorstel van Voor Beter OV is niet haalbaar, omdat het belangrijkste opstelterrein in Antwerpen niet rechtstreeks bereikbaar is van niveau -2, alleen via kopmaken op Berchem. Daarnaast wil NMBS Logistics de locomotieven die nu voor de Benelux rijden graag terug. Andere elektrische locomotieven die Nederland in mogen zijn niet aanwezig bij de NMBS, de oude Benelux-locomotieven gaan in december definitief aan de kant nu hun diensten vervangen zijn door de serie's 18 en 19.
Kortom, de situatie is vervelend maar echt een goede oplossing is buitengewoon lastig door de hierbovengenoemde problematiek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Die loc's gewoon in Nederland in beslag nemen totdat de Belgen wel fatsoenlijk materieel kunnen inzetten of de Fyra-treinstellen ICRm toelaten.Daarnaast wil NMBS Logistics de locomotieven die nu voor de Benelux rijden graag terug
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
En hoe denk je dat te doen? De locs zijn niet eens eigendom van de NMBS maar van Alpha Trains :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Hoeveel treinstellen hebben ze dan nog die Nederland in mogen? Als er een keer een varkensneusje crasht (of op een andere manier buiten dienst raakt), kunnen we de verbinding naar Roosendaal dan ook meteen vergeten?
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Hoe moeilijk zou het zijn om een Nederlandse trein door te laten rijden naar Essen? Dan kan je vanaf daar een Belgische IC naar Antwerpen of Brussel nemen. Alleen wel jammer dat het dan voor de meeste reizigers twee keer overstappen wordt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Dat zou hooguit met een dieseltje lukken, met een elektrische wordt het vuurwerk. En dan dus ook nog zonder enige vorm van beveiliging op het stuk door België.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Een Nederlandse trein wordt niet vrolijk onder 3000V...
edit: wat Daniel zegt dus :Y
edit: wat Daniel zegt dus :Y
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Hangt de bovenleiding in België trouwens ook niet hoger? In dat geval blijft het vuurwerk gespaard, maar met een stroomafnemer die de bovenleiding niet raakt kom je onder welke spanning dan ook niet erg ver.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Het stuk door België is hooguit 300 meter, alleen is de spanningsluis een stuk dichterbij Roosendaal geplaatst zodat de Belgische treinen niet kilometers onder een lagere spanning hoeven te rijden. De eche grensovergang is bij de overweg Grensweg in Essen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Genoeg om problemen op te leveren toch, met name met de brandstof voor de trein. Elektrisch gaat niet door de bovenleidingsspanning, diesel wordt wat onhandig bij gebrek aan mogelijkheden om te tanken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
[fantasiemodus]De lijn Antwerpen-Roosendaal aanbesteden en multicourant materieel eisen.[/fantasiemodus].
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
We schrijven 1957.
En toen bestond er materieel dat de grens over kon en reizigers kon vervoeren...
En toen bestond er materieel dat de grens over kon en reizigers kon vervoeren...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 139 gasten