'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Mohamed
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 13:56

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Mohamed »

^ad optie 3: daarvoor is het nu te laat, even een stukje gejat van een collega van het Groots Belgisch Treinen Forum:
Het opstellen van een dienstregeling is een uitgebreid proces met de nodige deadlines. Voor dienstregeling 2013 geldt dat padaanvragen uiterlijk 9 april 2012 gedaan moeten zijn. Dit is inderdaad ruim voorbij.

Er is een tweede deadline: 8 oktober. Dit is voor zogeheten "late path requests", ofwel paden die laat worden aanvraagd. Als deze uiterlijk 8 oktober worden ingediend, dan kunnen ze nog verwerkt worden. Let wel: de beste paden zijn dan al vergeven, het is een "first come first serve"-proces. Als men nu een pad zou aanvragen over Roosendaal is de kans groot dat de trein er veel langer over gaat doen, omdat lokale treinen en goederentreinen voorrang krijgen bij de capaciteitstoewijzing - ze waren immers eerder met het aanvragen.

Meer informatie over dit proces is te krijgen bij RailNetEurope, de overkoepelende organisatie van infrastructuurbeheerders.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door reisthijs »

Daar lees ik dat het nooit te laat is alleen dat de kans nu groot is dat je achter een langzamere trein aan moet rijden. Net zoals bij de huidige Benelux het geval is tussen Amsterdam en Rotterdam waar het beste pad ook al vergeven was.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Fles »

dan ga ik in dat laatste geval meteen vermoeden dat dat pad bewust te laat aangevraagd is :Y
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Ronald »

Tsja, de laatste keer dat ik de Benelux nam vertrok deze met +10 uit Schiphol en was vrijwel op tijd in Rotterdam :') .
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door iljitsch »

Als je 'm mist in Den Haag kan je ook 6 minuten later nog een andere intercity nemen en dan heb je in Rotterdam een overstap van 3 minuten op de ingehaalde benelux. Terwijl die andere trein wel en de benelux niet in Delft stopt.

Edit: en Schiedam.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Stéphane »

Het valt me trouwens op dat telkens als ik railtime open er wel een melding over een afgeschafte BeNeLux trein staat.
Daniel schreef:Dat zou hooguit met een dieseltje lukken, met een elektrische wordt het vuurwerk. En dan dus ook nog zonder enige vorm van beveiliging op het stuk door België.
Niet dat die veel voorstelt...
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Ronald »

En je kunt vijf weken voor de start van Fyra nog steeds geen tickets kopen via de Hispeed-website :N
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Vinny »

Nogmaals, de minister heeft haar handtekening nog niet gezet, dus de treinen rijden wellicht helemaal niet... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Fles »

Ronald schreef:En je kunt vijf weken voor de start van Fyra nog steeds geen tickets kopen via de Hispeed-website :N
Wat wil jij nou. Een kaartje kopen voor een trein waarvoor het pad nog niet eens is aangevraagd? Ik vraag jouw ongeboren dochter toch ook niet ten huwelijk? Mafkees :P
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Ronald »

Fles schreef:
Ronald schreef:En je kunt vijf weken voor de start van Fyra nog steeds geen tickets kopen via de Hispeed-website :N
Wat wil jij nou. Een kaartje kopen voor een trein waarvoor het pad nog niet eens is aangevraagd? Ik vraag jouw ongeboren dochter toch ook niet ten huwelijk? Mafkees :P
Die Fyra is een zwangerschap van een jaartje of tien, met nog steeds kans op een miskraam -o-
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Fles »

Tsja, die flauwekul krijg je he, met 30 jaar vrouwen op Verkeer en Waterstaat.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door R-Flow »

Het Nederlandse Poldermodel wederom in volle glorie: We leggen een HSL aan die vervolgens overal moet stoppen want plaats X mag zich vooral niet achtergesteld gaan voelen... Waarom hebben ze die HSL in godsnaam ooit gerealiseerd? Gaat helemaal nergens meer over dit.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Vinny »

In Nederland denkt men te veel in IC termen: de HSL moet bediend worden door een klokvaste treindienst met 30 minuten interval. In het buitenland is dat veelal ongebruikelijk: in Frankrijk en Duitsland rijden de ICE en TGV minder frequent en in verschillende stoppatronen zodat er meer (kleinere) plaatsen bediend worden, terwijl de grote stations snel en rechtstreeks verbonden zijn... :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Suus »

En voor Nederland en België is dat model voor de reiziger... KUT.

Waarom, vraag je je nu misschien af: Nou, als volgt: je hebt dan wel een station met een directe verbinding naar waar je heen wil, maar je hebt weinig flexibiliteit omdat de treinen elke keer ergens anders heen gaan. In Nederland en het overgrote deel van België is er een klokvaste dienstregeling waardoor op bijna elk moment van de dag de reisroute van A naar B dezelfde route en dezelfde tijd heeft. Heel veel reizigers hoeven ook in het Nederlands model niet over te stappen en profiteren daarnaast ook van frequente verbindingen op vaste tijden. De afstanden zijn vergeleken met andere landen bovendien erg kort, een treinreis is hier bijna nooit een hele onderneming waar je een paar uur aan kwijt bent maar vaak gewoon een half uur, drie kwartier en je bent er. Dat is het verschil tussen Nederland/België waar de hele dienstregeling is ingericht voor de wat kortere afstand en andere landen waar er een duidelijk onderscheid is tussen reizen op korte afstand en lange afstand.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door iljitsch »

Andere landen hebben ook last van dit soort problemen, hoor. Met de eurostar ga je weliswaar relatief snel, maar toch waren er geloof ik nog vier stops onderweg, wat mij nogal veel lijkt.

Doorgaande treinen op de HSL in Breda laten stoppen is onzin, 300 rijden en dan vijf minuten extra om kop te maken is niet te verdedigen. Maar de aankomende situatie waarbij je eigenlijk alleen via Rotterdam naar Antwerpen en verder kan is ook zeer ongewenst, zeker voor de grensregio.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Vinny »

En voor Nederland en België is dat model voor de reiziger... KUT.
Dat is natuurlijk onzin. Het is voor Nederlanders veel prettiger dat je in plaatsen als Den Haag, Breda (en eventueeel Utrecht) gewoon de Fyra kan pakken, al is het maar een paar keer per dag en dan naar Antwerpen, Brussel of Gent kunt reizen. De trein heeft een reserveringsplicht en als je om 08:00 de trein kan nemen hoeft de trein niet om 07:00 of 09:00 te rijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Vinny »

Met de eurostar ga je weliswaar relatief snel, maar toch waren er geloof ik nog vier stops onderweg, wat mij nogal veel lijkt.
Dat hangt af van welke trein je hebt. Er rijden volgens mij non-stop treinen van Brussel naar Londen. Is de verbinding Brussel-Lille trouwens nog mogelijk met de Eurostar, daar was onlangs zo'n ophef over?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Ronald »

Vinny schreef:
En voor Nederland en België is dat model voor de reiziger... KUT.
Dat is natuurlijk onzin. Het is voor Nederlanders veel prettiger dat je in plaatsen als Den Haag, Breda (en eventueeel Utrecht) gewoon de Fyra kan pakken, al is het maar een paar keer per dag en dan naar Antwerpen, Brussel of Gent kunt reizen. De trein heeft een reserveringsplicht en als je om 08:00 de trein kan nemen hoeft de trein niet om 07:00 of 09:00 te rijden.
Voor lange afstanden zit er wel wat in. Ik vind de rechtstreekse ICE naar Basel ook erg handig, die rijdt één keer per dag en dat is prima. Maar voor kortere afstanden is flexibel reizen juist prettiger. Voor een reis naar Basel is die ene ICE prima, maar naar Düsseldorf of Keulen heb ik liever ieder uur een klokvaste trein, die je zonder reservering kunt gebruiken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Vinny »

Het is natuurlijk altijd fijner voor de reiziger. Maar je snapt zelf toch ook wel dat dat niet rendabel is? Breda en Den Haag zijn alleen maar aansluitbaar op de HSL als je de eis los laat dat er elk uur een verbinding moet zijn :!:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Ronald »

Dat begrijp ik, maar dat bedoel ik ook niet. Ik bedoel dat ik "jouw" model veel meer van toepassing vind bij langere afstanden dan voor reizen tussen Breda en Antwerpen, waarbij flexibliteit meer van belang is (noem maar het dagje winkelen in Antwerpen, waarbij je je niet wilt vastpinnen op één of twee treinen per dag).

Feit is natuurlijk wel dat Breda een nogal beroerde ligging heeft ten opzichte van de HSL. Je kunt het enkel bedienen met een trein die begint/eindigt in Breda óf een trein die minstens tien minuten kwijt is door het kopmaken in Breda. Niet echt handig. Het HSL-station voor Breda had beter bij Prinsenbeek kunnen liggen...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door reisthijs »

Als je bedenkt dat het oorspronkelijk helemaal niet de bedoeling was dat de doorgaande treinen tussen België en Nederland in Breda zouden stoppen is de ligging helemaal niet beroerd. Je kan Breda prima bedienen met treinen die beginnen/eindigen in het centrum van de stad.
Als je eerst naar een klein stationnetje aan de rand van de stad moet reizen voor je in de HST kan stappen ben je direct je tijdwinst weer kwijt.
Vinny schreef:Het is natuurlijk altijd fijner voor de reiziger. Maar je snapt zelf toch ook wel dat dat niet rendabel is? Breda en Den Haag zijn alleen maar aansluitbaar op de HSL als je de eis los laat dat er elk uur een verbinding moet zijn :!:
In plaats daarvan kan je veel beter de eis loslaten dat er uitsluitend HST's over de HSL mogen rijden, net zoals ze in België gedaan hebben. Voor een relatie als Breda-Antwerpen is een IC- of IR-trein veel beter geschikt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Ronald »

reisthijs schreef: Je kan Breda prima bedienen met treinen die beginnen/eindigen in het centrum van de stad.
Natuurlijk is dat zo (en het liefst doorrijden naar Tilburg en Eindhoven). Maar niemand heeft ooit serieus zulke treinen gewild. Anders hadden we nu deze discussie niet gehad (A) .
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door iljitsch »

Waarom niet bijvoorbeeld een intercity Utrecht - Tilburg - Breda - Antwerpen - Gent? En dan een goede overstap op de s1900, die dan ook via de HSL rijdt. Dat geeft toegevoegde waarde naast de bestaande/aanstaande verbindingen Amsterdam - Rotterdam - Antwerpen - Brussel zonder er veel mee te concurreren.

Idealiter zou ik dan nog de s9200 behouden zien in de vorm Den Haag CS - Den Haag HS - Rotterdam - Dordrecht - Roosendaal - Antwerpen - Mechelen - Brussel.

Wisten jullie dat de benelux al sinds 1957 rijdt? En er zijn verschillende malen haltes vervallen om 'm sneller te maken. Je kan het je nu niet meer voorstellen...
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Dennenboom »

Tja dat waren nog eens tijden met de blauw-gele hondekoppen. Gewoon te koppelen aan de rest van het Nederlandse materieel. Een Benelux variant van ICM was echter niet mogelijk, want die zijn in Belgie buiten profiel. Anders hadden we nu gewoon in Roosendaal een stelletje van de IC Amsterdam - Vlissingen kunnen aftrappen voor Antwerpen-Brussel.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door iljitsch »

Wordt het ook niet eens tijd om die profielen Europees te standaardiseren?

Dat zal natuurlijk niet van de ene dag op de andere gaan, maar je kan natuurlijk beginnen met de trajekten/stations waar internationale lijnen langs zullen komen.

En is er helemaal geen Nederlands materieel dat binnen het Belgische profiel past?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten