'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Dennenboom »

In ieder geval Plan V. Er is ooit nog een studie gedaan naar een Beneluxvariant hiervan. Dat zou dan een blauw-gele Plan V zijn met Plan W deuren, geschikt voor 1500/3000 Volt. En de IC-rijtuigen rijden natuurlijk ook al jaren in Belgie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door deadlock »

Het profiel in België is toch juist iets groter dan hier?

Edit: Ik zie het op Wikipedia inderdaad. Vreemd dat M6 dan toch niet hierheen kan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door RoelZ1 »

M6 is ook in België buiten profiel (net als SM-90 dat in Nederland was). Er zijn al lang Europese normen voor het profiel, maar soms kiezen bedrijven er voor om bewust een trein te kopen die buiten profiel is, omdat hij (toevallig) wel kan rijden op de trajecten waar hij voor bedoeld is en dan wat meer capaciteit kan hebben voor relatief weinig geld.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Vinny »

Uiteindelijk kan alleen de V250 zowel in Nederland als in België op het conventionele en op het hogesnelheidsspoor rijden. Dus ja dat beperkt je natuurlijk enorm in de mogelijkheden. Vooral omdat de Belgen denken dat ze er aan 19 voldoende hebben... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door RoelZ1 »

De Belgen denken zelfs dat je aan 18 stellen voldoende hebt. Antwerpen - Breda (waar het 19e stel voor is) zien ze ook niet zitten :roll: .
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Ronald »

Bee schreef: (...) De Belgen hebben deze week al aangetoond dat ze amper treinstellen op de juiste plek hebben om de dienst naar Nederland te sturen, zowel maandag als dinsdag moesten een aantal slagen van de stoptrein ingekort worden tot Essen omdat het materieel een TBL1+-installatie (Belgische beveiliging) aan boord had. (...)
Dit bedoel je waarschijnlijk:

ns.nl meldt:
Antwerpen-Centr-Roosendaal
Vrijdag 2 November 16:56
Oorzaak
Tussen Roosendaal en Essen (Belgie) rijden minder treinen door beperkingen in de materieelinzet.
Verwachting
Houdt u rekening met een extra reistijd van ongeveer 15 min. De verstoring is naar verwachting rond 23:00 uur verholpen.
Ik ben wel benieuwd hoe ze dit oplossen en waar de extra reistijd van 15 minuten vandaan komt.

edit: volgens Railtime.be valt één van de twee treinen uit (ook de laatste van 22:17 naar Roosendaal). Dan is de vertraging toch minstens een uur.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Suus »

De oplossing is erg simpel. Op het moment dat de L-trein niet verder mag dan Essen maakt de Benelux een extra stop in Essen. De L-trein rijdt tenslotte voor de Benelux uit (en vanuit Roosendaal achter de Benelux aan).

Het is trouwens goed nieuws dat het nu op NS.nl staat, dat was maandag en dinsdag nog niet het geval namelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Bram »

Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet van kopmaken in breda voor zeg 4 FYRA-treinen per dag. Hoe lang duurt dat nou werkelijk?

De machinist gewoon een goed paar renschoenen cadeau doen en hollen door het gangpad!
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Ronald »

Kopmaken hoeft niet lang te duren, maar je moet ook nog afremmen, optrekken en extra km's maken.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door BR628 »

Bram schreef:De machinist gewoon een goed paar renschoenen cadeau doen en hollen door het gangpad!
Haha, nee zo werkt dat niet in de OV-wereld. Het is allemaal een zinloze discussie hier, want dienstregeling en dienstroosters liggen allang vast. Eerstvolgende wijzigingsblad is er pas weer iets mogelijk.
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door greyhound »

Bee schreef:De oplossing is erg simpel. Op het moment dat de L-trein niet verder mag dan Essen maakt de Benelux een extra stop in Essen. De L-trein rijdt tenslotte voor de Benelux uit (en vanuit Roosendaal achter de Benelux aan).

Het is trouwens goed nieuws dat het nu op NS.nl staat, dat was maandag en dinsdag nog niet het geval namelijk.
Dat lijkt wel een structureel probleem te worden. Ook gisteren en vandaag was dit het geval. Wat is er aan de hand in Belgie?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Suus »

Er is een tekort aan MS75 zonder TBL1+ blijkbaar, maar ik weet niet wat de oorzaak daarvan is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door M57 »

Ik denk dat ze stuk zijn :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Vinny »

Belooft wat voor volgend jaar :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Suus »

Er zijn zoveel opties:
- Er is een stel dat schade heeft opgelopen, bijvoorbeeld bij een aanrijding
- Men heeft per ongeluk toch TBL1+ ingebouwd bij stellen waarvan dat niet de bedoeling was
- Er heeft een uitruil van materieel plaatsgevonden waardoor de stellen zonder TBL1+ ergens anders terecht zijn gekomen.

Maar ik weet het niet en de mensen op het Belgisch Treinenforum blijkbaar ook niet dus de vraag is moeilijk te beantwoorden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door iljitsch »

Bram schreef:Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet van kopmaken in breda voor zeg 4 FYRA-treinen per dag. Hoe lang duurt dat nou werkelijk?
Een minuut of acht. Laatst nog gehad in Hilversum onderweg van Amersfoort naar Utrecht.

Volgens mij ben je met een stop in Breda minstens 12 minuten langer onderweg dan zonder. Da's hetzelfde als 32 km met 140 in plaats van 300 rijden. Ofwel 32 km HSL voor niks aangelegd.

Het is veel logischer om voor de verbinding Breda - Antwerpen een andere trein in te zetten, waarbij je, tenzij ik me vergis, een doorgaande trein van/naar richting Tilburg wel een korte stop zonder kopmaken kan geven. Of gewoon pendelen tussen Antwerpen en Breda. Maar laat die treinen van/naar Rotterdam lekker Breda voorbij rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Suus »

Het kost wel meer dan 12 minuten. de oprit naar de HSL van/naar Rotterdam ligt namelijk op ruim 11 kilometer van het station van Breda.

Dat dit gaat gebeuren lijkt mij onwaarschijnlijk, maar de spoorverbinding tussen Brabant en België blijft een serieus probleem, zeker nu de Belgen deze week ook nog zijn gaan prutten met hun stoptrein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Ronald »

Bee schreef:Er zijn zoveel opties:
- Er is een stel dat schade heeft opgelopen, bijvoorbeeld bij een aanrijding
- Men heeft per ongeluk toch TBL1+ ingebouwd bij stellen waarvan dat niet de bedoeling was
- Er heeft een uitruil van materieel plaatsgevonden waardoor de stellen zonder TBL1+ ergens anders terecht zijn gekomen.

Maar ik weet het niet en de mensen op het Belgisch Treinenforum blijkbaar ook niet dus de vraag is moeilijk te beantwoorden.
Het is België hè? Dus, ehhm, optie 2 :P .
Vandaag rijdt er trouwens niets naar Roosendaal, gisteren en vrijdag nog één van de twee treinen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:
Bram schreef:Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet van kopmaken in breda voor zeg 4 FYRA-treinen per dag. Hoe lang duurt dat nou werkelijk?
Een minuut of acht. Laatst nog gehad in Hilversum onderweg van Amersfoort naar Utrecht.
Een omleidingsroute is natuurlijk niet maatgevend, dat gaat altijd wat langzamer dan normaal. Het kopmaken zelf hoeft niet zo veel tijd te kosten, dat kan ook in 4 of 5 minuten.
Bee schreef:Het kost wel meer dan 12 minuten. de oprit naar de HSL van/naar Rotterdam ligt namelijk op ruim 11 kilometer van het station van Breda.
Het hoeft niet meer dan 12 minuten te kosten.
Rotterdam-Breda is 25 minuten, Breda-Antwerpen zou in 20 minuten moeten kunnen, samen is dat 45 minuten rijtijd. De non-stop Fyra is gepland voor 38 minuten, het verschil is dus maar 7 minuten. Reken dan 5 minuten voor kopmaken en je bent 12 minuten langer onderweg.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Karl »

Bee schreef:(...)
- Men heeft per ongeluk toch TBL1+ ingebouwd bij stellen waarvan dat niet de bedoeling was
(..)
Wtf. Hoe gaat zoiets dan?
In de werkplaats:
> "Moest hier <wijst naar treinstel> ook TBL1+ in Sjefke?"
< "Geen idee Cyriel, heb net een pint over m'n lijst geknoeid, dus kan 't niet lezen."
> "Oh, ok, nou laat maar doen dan.."
:X :wink:
Het is een spectrum.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Caspar »

reisthijs schreef:Het hoeft niet meer dan 12 minuten te kosten.
Rotterdam-Breda is 25 minuten, Breda-Antwerpen zou in 20 minuten moeten kunnen, samen is dat 45 minuten rijtijd. De non-stop Fyra is gepland voor 38 minuten, het verschil is dus maar 7 minuten. Reken dan 5 minuten voor kopmaken en je bent 12 minuten langer onderweg.
Maar de huidige Fyra naar Breda rijdt geen 250km/u. En moet dus al een stuk voor Breda afremmen om over het gewone spoor 11 km naar Breda te boemelen. Als je na Barendrecht kan optrekken tot 250km/u rijd je vanaf Rotterdam in ongeveer 14 minuten al voorbij de IKEA van Breda is mijn ervaring met Thalys (die misschien 1 minuut sneller is dan Fyra). Ik denk dat het afremmen 11 km voor Breda en de stad in en uitrijden en daarna weer optrekken een paar km voorbij Breda zeker 20 minuten kost, ten opzichte van dat hele stuk met 250km/u doorknallen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door iljitsch »

Met zulke extra rijtijden kan je al bijna met dezelfde hoeveelheid materieel Rotterdam - Antwerpen - Breda vv doen als Rotterdam - Breda - Antwerpen. Maakt voor de Bredaënaars geen verschil, veel sneller voor degenen die via Rotterdam reizen, en voor degenen die zowel via Breda als Rotterdam kunnen zijn er nu twee opties.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Suus »

Alleen is dat materieel er nog niet zoals je wellicht weet... Er missen nog altijd heel wat V250's voor de dienst...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door iljitsch »

Ik neem aan dat het materieelgebrek niet tot in de eeuwigheid zal duren.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Dennenboom »

Maar is het niet zo dat er voor de oorspronkelijke dienst Den Haag - Breda - Antwerpen - Brussel 2 treinstellen voor een 2 uurs dienst nodig waren? Met een stel minder kan je dan toch wel Breda - Brussel in die frequentie onderhouden?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten