'Fyra moet via Breda gaan rijden'
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
In ieder geval Plan V. Er is ooit nog een studie gedaan naar een Beneluxvariant hiervan. Dat zou dan een blauw-gele Plan V zijn met Plan W deuren, geschikt voor 1500/3000 Volt. En de IC-rijtuigen rijden natuurlijk ook al jaren in Belgie.
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Het profiel in België is toch juist iets groter dan hier?
Edit: Ik zie het op Wikipedia inderdaad. Vreemd dat M6 dan toch niet hierheen kan.
Edit: Ik zie het op Wikipedia inderdaad. Vreemd dat M6 dan toch niet hierheen kan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
M6 is ook in België buiten profiel (net als SM-90 dat in Nederland was). Er zijn al lang Europese normen voor het profiel, maar soms kiezen bedrijven er voor om bewust een trein te kopen die buiten profiel is, omdat hij (toevallig) wel kan rijden op de trajecten waar hij voor bedoeld is en dan wat meer capaciteit kan hebben voor relatief weinig geld.
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Uiteindelijk kan alleen de V250 zowel in Nederland als in België op het conventionele en op het hogesnelheidsspoor rijden. Dus ja dat beperkt je natuurlijk enorm in de mogelijkheden. Vooral omdat de Belgen denken dat ze er aan 19 voldoende hebben...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
De Belgen denken zelfs dat je aan 18 stellen voldoende hebt. Antwerpen - Breda (waar het 19e stel voor is) zien ze ook niet zitten .
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Dit bedoel je waarschijnlijk:Bee schreef: (...) De Belgen hebben deze week al aangetoond dat ze amper treinstellen op de juiste plek hebben om de dienst naar Nederland te sturen, zowel maandag als dinsdag moesten een aantal slagen van de stoptrein ingekort worden tot Essen omdat het materieel een TBL1+-installatie (Belgische beveiliging) aan boord had. (...)
ns.nl meldt:
Ik ben wel benieuwd hoe ze dit oplossen en waar de extra reistijd van 15 minuten vandaan komt.Antwerpen-Centr-Roosendaal
Vrijdag 2 November 16:56
Oorzaak
Tussen Roosendaal en Essen (Belgie) rijden minder treinen door beperkingen in de materieelinzet.
Verwachting
Houdt u rekening met een extra reistijd van ongeveer 15 min. De verstoring is naar verwachting rond 23:00 uur verholpen.
edit: volgens Railtime.be valt één van de twee treinen uit (ook de laatste van 22:17 naar Roosendaal). Dan is de vertraging toch minstens een uur.
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
De oplossing is erg simpel. Op het moment dat de L-trein niet verder mag dan Essen maakt de Benelux een extra stop in Essen. De L-trein rijdt tenslotte voor de Benelux uit (en vanuit Roosendaal achter de Benelux aan).
Het is trouwens goed nieuws dat het nu op NS.nl staat, dat was maandag en dinsdag nog niet het geval namelijk.
Het is trouwens goed nieuws dat het nu op NS.nl staat, dat was maandag en dinsdag nog niet het geval namelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet van kopmaken in breda voor zeg 4 FYRA-treinen per dag. Hoe lang duurt dat nou werkelijk?
De machinist gewoon een goed paar renschoenen cadeau doen en hollen door het gangpad!
De machinist gewoon een goed paar renschoenen cadeau doen en hollen door het gangpad!
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Kopmaken hoeft niet lang te duren, maar je moet ook nog afremmen, optrekken en extra km's maken.
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Haha, nee zo werkt dat niet in de OV-wereld. Het is allemaal een zinloze discussie hier, want dienstregeling en dienstroosters liggen allang vast. Eerstvolgende wijzigingsblad is er pas weer iets mogelijk.Bram schreef:De machinist gewoon een goed paar renschoenen cadeau doen en hollen door het gangpad!
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Dat lijkt wel een structureel probleem te worden. Ook gisteren en vandaag was dit het geval. Wat is er aan de hand in Belgie?Bee schreef:De oplossing is erg simpel. Op het moment dat de L-trein niet verder mag dan Essen maakt de Benelux een extra stop in Essen. De L-trein rijdt tenslotte voor de Benelux uit (en vanuit Roosendaal achter de Benelux aan).
Het is trouwens goed nieuws dat het nu op NS.nl staat, dat was maandag en dinsdag nog niet het geval namelijk.
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Er is een tekort aan MS75 zonder TBL1+ blijkbaar, maar ik weet niet wat de oorzaak daarvan is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Ik denk dat ze stuk zijn :')
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Belooft wat voor volgend jaar :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Er zijn zoveel opties:
- Er is een stel dat schade heeft opgelopen, bijvoorbeeld bij een aanrijding
- Men heeft per ongeluk toch TBL1+ ingebouwd bij stellen waarvan dat niet de bedoeling was
- Er heeft een uitruil van materieel plaatsgevonden waardoor de stellen zonder TBL1+ ergens anders terecht zijn gekomen.
Maar ik weet het niet en de mensen op het Belgisch Treinenforum blijkbaar ook niet dus de vraag is moeilijk te beantwoorden.
- Er is een stel dat schade heeft opgelopen, bijvoorbeeld bij een aanrijding
- Men heeft per ongeluk toch TBL1+ ingebouwd bij stellen waarvan dat niet de bedoeling was
- Er heeft een uitruil van materieel plaatsgevonden waardoor de stellen zonder TBL1+ ergens anders terecht zijn gekomen.
Maar ik weet het niet en de mensen op het Belgisch Treinenforum blijkbaar ook niet dus de vraag is moeilijk te beantwoorden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Een minuut of acht. Laatst nog gehad in Hilversum onderweg van Amersfoort naar Utrecht.Bram schreef:Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet van kopmaken in breda voor zeg 4 FYRA-treinen per dag. Hoe lang duurt dat nou werkelijk?
Volgens mij ben je met een stop in Breda minstens 12 minuten langer onderweg dan zonder. Da's hetzelfde als 32 km met 140 in plaats van 300 rijden. Ofwel 32 km HSL voor niks aangelegd.
Het is veel logischer om voor de verbinding Breda - Antwerpen een andere trein in te zetten, waarbij je, tenzij ik me vergis, een doorgaande trein van/naar richting Tilburg wel een korte stop zonder kopmaken kan geven. Of gewoon pendelen tussen Antwerpen en Breda. Maar laat die treinen van/naar Rotterdam lekker Breda voorbij rijden.
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Het kost wel meer dan 12 minuten. de oprit naar de HSL van/naar Rotterdam ligt namelijk op ruim 11 kilometer van het station van Breda.
Dat dit gaat gebeuren lijkt mij onwaarschijnlijk, maar de spoorverbinding tussen Brabant en België blijft een serieus probleem, zeker nu de Belgen deze week ook nog zijn gaan prutten met hun stoptrein.
Dat dit gaat gebeuren lijkt mij onwaarschijnlijk, maar de spoorverbinding tussen Brabant en België blijft een serieus probleem, zeker nu de Belgen deze week ook nog zijn gaan prutten met hun stoptrein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Het is België hè? Dus, ehhm, optie 2 .Bee schreef:Er zijn zoveel opties:
- Er is een stel dat schade heeft opgelopen, bijvoorbeeld bij een aanrijding
- Men heeft per ongeluk toch TBL1+ ingebouwd bij stellen waarvan dat niet de bedoeling was
- Er heeft een uitruil van materieel plaatsgevonden waardoor de stellen zonder TBL1+ ergens anders terecht zijn gekomen.
Maar ik weet het niet en de mensen op het Belgisch Treinenforum blijkbaar ook niet dus de vraag is moeilijk te beantwoorden.
Vandaag rijdt er trouwens niets naar Roosendaal, gisteren en vrijdag nog één van de twee treinen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Een omleidingsroute is natuurlijk niet maatgevend, dat gaat altijd wat langzamer dan normaal. Het kopmaken zelf hoeft niet zo veel tijd te kosten, dat kan ook in 4 of 5 minuten.iljitsch schreef:Een minuut of acht. Laatst nog gehad in Hilversum onderweg van Amersfoort naar Utrecht.Bram schreef:Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet van kopmaken in breda voor zeg 4 FYRA-treinen per dag. Hoe lang duurt dat nou werkelijk?
Het hoeft niet meer dan 12 minuten te kosten.Bee schreef:Het kost wel meer dan 12 minuten. de oprit naar de HSL van/naar Rotterdam ligt namelijk op ruim 11 kilometer van het station van Breda.
Rotterdam-Breda is 25 minuten, Breda-Antwerpen zou in 20 minuten moeten kunnen, samen is dat 45 minuten rijtijd. De non-stop Fyra is gepland voor 38 minuten, het verschil is dus maar 7 minuten. Reken dan 5 minuten voor kopmaken en je bent 12 minuten langer onderweg.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Wtf. Hoe gaat zoiets dan?Bee schreef:(...)
- Men heeft per ongeluk toch TBL1+ ingebouwd bij stellen waarvan dat niet de bedoeling was
(..)
In de werkplaats:
> "Moest hier <wijst naar treinstel> ook TBL1+ in Sjefke?"
< "Geen idee Cyriel, heb net een pint over m'n lijst geknoeid, dus kan 't niet lezen."
> "Oh, ok, nou laat maar doen dan.."
:X
Het is een spectrum.
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Maar de huidige Fyra naar Breda rijdt geen 250km/u. En moet dus al een stuk voor Breda afremmen om over het gewone spoor 11 km naar Breda te boemelen. Als je na Barendrecht kan optrekken tot 250km/u rijd je vanaf Rotterdam in ongeveer 14 minuten al voorbij de IKEA van Breda is mijn ervaring met Thalys (die misschien 1 minuut sneller is dan Fyra). Ik denk dat het afremmen 11 km voor Breda en de stad in en uitrijden en daarna weer optrekken een paar km voorbij Breda zeker 20 minuten kost, ten opzichte van dat hele stuk met 250km/u doorknallen.reisthijs schreef:Het hoeft niet meer dan 12 minuten te kosten.
Rotterdam-Breda is 25 minuten, Breda-Antwerpen zou in 20 minuten moeten kunnen, samen is dat 45 minuten rijtijd. De non-stop Fyra is gepland voor 38 minuten, het verschil is dus maar 7 minuten. Reken dan 5 minuten voor kopmaken en je bent 12 minuten langer onderweg.
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Met zulke extra rijtijden kan je al bijna met dezelfde hoeveelheid materieel Rotterdam - Antwerpen - Breda vv doen als Rotterdam - Breda - Antwerpen. Maakt voor de Bredaënaars geen verschil, veel sneller voor degenen die via Rotterdam reizen, en voor degenen die zowel via Breda als Rotterdam kunnen zijn er nu twee opties.
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Alleen is dat materieel er nog niet zoals je wellicht weet... Er missen nog altijd heel wat V250's voor de dienst...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Ik neem aan dat het materieelgebrek niet tot in de eeuwigheid zal duren.
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'
Maar is het niet zo dat er voor de oorspronkelijke dienst Den Haag - Breda - Antwerpen - Brussel 2 treinstellen voor een 2 uurs dienst nodig waren? Met een stel minder kan je dan toch wel Breda - Brussel in die frequentie onderhouden?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten