Vergane glorie in het OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Daantje »

Ja, ik wilde net zeggen, het loket in Goes is nooit de hele dag open geweest, dat is al zeker tien jaar maar beperkt open!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door iljitsch »

Ik was eergister weer eens in Hoek van Holland. Wat me daar opviel is hoe nutteloos dat station Hoek van Holland Strand is. Het ligt minder dan een kilometer van Hoek van Holland Haven, maar wel ruim meer dan een kilometer van het strand! En het lijkt erop dat ergens de laatste 10 jaar er net op de verkeerde plek nieuwbouw gepleegd is waardoor het doortrekken van de lijn niet echt te doen is, tenzij je er een soort tram van maakt en over de straat gaat rijden.

Ik had in mijn hoofd zitten dat Hoek van Holland Haven vijf sporen had, maar het zijn er zowaar zes. Sporen 1 en 2 hebben perrons die tussen het (ex-) stationsgebouw en de spoorwegovergang liggen in een boog. Spoor 3 is in redelijk goede staat en termineert mooi voor het stationsgebouw (wat nu een restaurant en toegang tot de schepen van Stena Line is). Wel zijn de sporen mooi bruin van de roest. Sporen 4 en 5 termineren naast het stationsgebouw, en voor spoor 6 moet je je langs een nieuw gebouw van Stena wurmen. Maar da's alleen de moeite als je een foto van de veerboot wilt maken, want het is duidelijk dat sporen 4 en 5 en al helemaal 6 er alleen nog liggen omdat weghalen teveel moeite kost, ik kan me niet voorstellen dat iemand hier nog een trein op durft te zetten, de stootblokken zijn al van ellende in elkaar gevallen.

Afbeelding

De wisselstraat is dus wat ruimer dan het huidige gebruik rechtvaardigt...

Afbeelding
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door webguy »

Toen ik er een paar jaar geleden was stopten er nog treinen op spoor 3, maar tegenwoordig gaat alles verder naar Hoek van Holland strand geloof ik...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Suus »

Het is nu nog zomerseizoen inderdaad, dan rijden alle treinen naar Hlds, 28 oktober gaat de winterregeling in, dan keert er een trein per uur op Hld, wellicht dat dan spoor 3 weer nuttig wordt?

Overigens wel curieus dat spoor 1 het verste van het stationsgebouw afligt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Ardan »

Door de ligging van de sporen 1 en 2 in een van het station wegbuigende bocht zou je denken dat Hld vroeger het eindpunt was, maar dat is dus niet zo! Volgens dokter Wikipedia is Hlds al in 1893 geopend, tegelijk met Hld..
Ik doe ook maar wat
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door STF »

Bee schreef: Overigens wel curieus dat spoor 1 het verste van het stationsgebouw afligt.
Misschien Luxemburgse-invloeden, daar in het zuiden van Nederland... Want in Luxemburg ligt perron 2 doorgaans tegen het stationsgebouw.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Wubbo »

Spoor 4, 5 en 6 van Hoek van Holland zijn buiten dienst. Daar zul je echt geen trein meer zien :). Spoor 3 wordt incidenteel gebruikt, maar eigenlijk alleen in bijsturingssituaties en 's avonds laat.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Klaasje »

Als Prorail daar nou eens ging saneren...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door iljitsch »

De hele lijn zou toch de randstadrail-behandeling krijgen (ombouwen naar metro)? Of werd dat toch te lastig in verband met vrachtvervoer?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Ardan »

Daar zijn ze naar mijn weten nog niet over uit.
Ik doe ook maar wat
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Chauf21 »

28 november zal waarschijnlijk de go/no-go-beslissing worden genomen. De ombouw is in principe mogelijk, maar het heeft met name financieel gezien nogal wat voeten in de aarde.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door iljitsch »

Als het veel geld kost, wat is het voordeel dan? Meer dan de hofplein- en zoetermeerlijnen gaat deze lijn door leeg gebied waar je toch wel graag 130 rijdt, wat volgens mij een metro niet haalt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Vinny »

iljitsch schreef:Als het veel geld kost, wat is het voordeel dan? Meer dan de hofplein- en zoetermeerlijnen gaat deze lijn door leeg gebied waar je toch wel graag 130 rijdt, wat volgens mij een metro niet haalt.
Het voordeel is dat je gratis een verdubbeling van de spoorlijn Delft-Rotterdam tussen de stations Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal krijgt. :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Als het veel geld kost, wat is het voordeel dan? Meer dan de hofplein- en zoetermeerlijnen gaat deze lijn door leeg gebied waar je toch wel graag 130 rijdt, wat volgens mij een metro niet haalt.
Het plan is om stations bij te bouwen, bij Maassluis een extra station dacht ik en later ook eentje bij de stormvloedkering in de NIeuwe Waterweg. De stations in Schiedam en Vlaardingen liggen al zo ongeveer op metro-afstand dus daar past een metro juist weer goed ;)
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door 010jongen »

De koppeling is handig voor mensen die in het centrum van Rotterdam moeten zijn. Voor mensen in de richting Gouda en Utrecht betekend dit 2x overstappen of doorreizen naar Alexander met de metro waardoor je wel flink wat langer onderweg bent.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Karl »

Maar ook dat is dubieus, want een groot deel van het centrum ligt op loopafstand van Rotterdam Centraal. In plaats van zoveel geld over de balk te gooien kan je dan beter de Hoekse lijn sprinters door laten rijden naar Rotterdam Blaak en Zuid (en dan keren op Stadion ofzo). Dan heb je directe verbindingen met Rotterdam centrum (ook nabij Blaak) en je behoudt de mogelijkheden om met één keer overstappen richting HSL, Dordrecht, Utrecht en verder te reizen.
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door iljitsch »

Maar wil je wel zoveel extra verkeer door de tunnel onder de maas, die is toch maar tweesporig?

Je zou die netto viersporigheid tussen Rtd en Sdm ook kunnen krijgen met een flyover waardoor de treinen van/naar Hoek van Holland en Delft kunnen in/uitvoegen zonder conflicten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Daniel »

De Willemsspoortunnel is gewoon viersporig hoor, net als het de rest van het baanvan Dordrecht - Rotterdam (- Schiedam Centrum)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door TheKnitter »

Wubbo schreef:Spoor 4, 5 en 6 van Hoek van Holland zijn buiten dienst. Daar zul je echt geen trein meer zien :). Spoor 3 wordt incidenteel gebruikt, maar eigenlijk alleen in bijsturingssituaties en 's avonds laat.
Spoor 3 te Hld wordt enkele malen per week gebruikt.
Betreft de trein van 5:25 op di en wo.

Spoor 3 wordt ook door extra treinen gebruikt. Toen de VSM pendelritten reed voor Vlaardingen met koninginnedag een jaartje of 2-3 geleden werd 3 gebruikt.
Ook de SSN gaat tzt weer eens historisch op spoor 3 komen ;)

Spoor 4, 5 en 6 zijn ook niet meer opgenomen in de Netverklaring als "dienstvaardig".

Een tijdje geleden heb ik voor Fok! PTA TreinenTopic nog een reportage gemaakt over Hoek van Holland Haven. Klikje: http://forum.fok.nl/topic/1656648/5/50#97313655
Mohamed
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 13:56

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Mohamed »

Ten eerste, wat een leuke topic! :)
Zal nu eens ook vaker letten op Vergane Glorie plekken!
Geert schreef:
iljitsch schreef:Als het veel geld kost, wat is het voordeel dan? Meer dan de hofplein- en zoetermeerlijnen gaat deze lijn door leeg gebied waar je toch wel graag 130 rijdt, wat volgens mij een metro niet haalt.
Het plan is om stations bij te bouwen, bij Maassluis een extra station dacht ik en later ook eentje bij de stormvloedkering in de NIeuwe Waterweg. De stations in Schiedam en Vlaardingen liggen al zo ongeveer op metro-afstand dus daar past een metro juist weer goed ;)
Plannen waren er ook om de Hoekse lijn te verlengen naar het strand (onderdeel metro transformatie). Zoals al aangegeven ligt het huidige strandstation niet op een ideale plek, enige tijd geleden is daarom ook voorgesteld de lijn als enkelspoor door te trekken naar het strand (1,2 km).

Op Wikipedia staat dat dit nieuwe eindstation dan Hoek van Holland Waterweg zal heten, maar dat lijkt me een beetje verwarrend als dit nieuwe eindpunt blijft bestaan naast HvH Strand.
(...) Daarnaast komt er een station Hoek van Holland Waterweg dat in het verlengde zal liggen van de huidige spoorlijn. Door verzanding als gevolg van de aanleg van de Maasvlakte en het verlengen van de Nieuwe Waterweg in zee, is de kustlijn zo ver naar het westen opgeschoven dat het huidige eindpunt station Hoek van Holland Strand een heel eind van het eigenlijke strand is komen te liggen.
Bron: wiki
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door nvdw »

Zat laatst even in die ouwe NAL-lijntjes te duiken aangezien ik laatst weer begonnen ben aan een pagina voor [wiki]CN Dienstregeling 1982/1983[/wiki]. Kom ik bij Korteraar dit tafereeltje tegen: Google Maps

Wat een schitterend plaatje: de hele weg inclusief trottoirs is al eens grondig vernieuwd, maar het bushokje (dat waarschijnlijk al meer dan 25 jaar geen functie meer heeft) staat er nog...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13170
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Z2N »

Gaaf! :D

In Leimuiden staat er overigens nog een bushalte van de NZH op het voormalige busstation. Een van de weinige niet-kapotte spullen op dat hele plein! :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door RoelZ1 »

Leimuiden heeft nog een andere 'vergane glorie in het OV'. De Halte van lijn 370 was de laatste keer nog volledig in oude Interliner-stijl en bevatte een lijnennet van de regio, met lijn 380 Alphen - Den Haag (nog voordat er ook een 381 was), 370 Alphen - Schiphol en 362 Schiphol - Haarlem, welke in 2001 met de komst van de Zuidtangent is opgeheven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Suus »

En een GreenPointsticker, een van de grootste flops van PTT Telecom denk ik zomaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Michael 1988 »

Zodra ik een nieuwe camera heb en als het goed weer is, ga ik langs een vergane glorie die nog grotendeels bestaat, maar erg in verval is voor een repo. Ik heb het over het Duitse Lijntje. Op plattegronden van Veghel zag ik dat die nog behoorlijk ver liep in Veghel en een aantal weken geleden zag ik nog een aantal opmerkelijke dingen. Zo staat er vlakbij de spoorbrug een bord van "pas op passerende treinen", terwijl er al sinds 2005 geen trein meer over heen heeft gereden. Als je vanaf Schijndel afkomt en via Wijboschbroek met de fiets richting de Zuid-Willemsvaart fietst en vervolgens over de spoorbrug fietst en dan net na de fietsbrug rechtsaf gaat. Vervolgens als je door het spoor heen gaat staat die aan de rechterkant tegen een hek aan. Maar daar maak ik nog wel foto's van. Want veel voorzieningen van het oude spoorlijn zijn nog gewoon aanwezig (al dan niet in verval).

Voor de betweters, ik zei expres door het spoor heen. Er is namelijk een stuk spoor weggehaald en daar is een nieuw fietspad doorheen gelegd. Met de auto zijn veel dingen moeilijk bereikbaar (iig je kunt er niet zo makkelijk parkeren). Dus het moet of met de fiets of te voet om dat bord te kunnen zien.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten