Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door hauptbahnhof »

VIRM schreef:Had Amsterdam gewoon niet een optie kunnen nemen op nog wat CAF'jes?
Ik kreeg vanmiddag weer een Koekblik voorgeschoteld op lijn 50. Volgensmij had 'ie bij sommige stations wat problemen met de tractie.
Die optie was er volgens mij wel maar ze hebben geen gebruik van gemaakt.
Koekblik op M50 is juist beter aangezien deze een groter capaciteit heeft. Had deze metro niet gewoon last van de gladheid (regen)? Aangezien ze geen zand hebben gaat het optrekken dan meestal wat stroefer.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Mojito »

De 781 op lijn 9. Die had ik ook vorige week. Vanaf Dam naar Centraal. De wagen had bijzonder veel moeite met de bocht / brug rechtsaf naar de Prins Hendrikkade. Met hoog gierende motoren kwam hij heel traag maar nèt vooruit daar. Ik had eigenlijk verwacht dat hij het niet zou redden. Althans zo klonk het.
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Mojito »

Ik heb het GVB een paar jaar terug nog wel eens gemaild met de suggestie om de CAF's van langsbanken te voorzien. Zodat de capaciteit iets toeneemt (want meer staanplaatsen) en de gebrekkige doorstroming iets verbeterd wordt (want breder gangpad). Of de tweezitsbanken vervangen door enkele stoelen. Ik kreeg een standaardreactie en dat was ook eigenlijk het enige wat ik verwachtte.
足元にご注意下さい
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door hauptbahnhof »

GVB had zelf ooit geopperd dat langsbanken een van de opties was om de grote drukte aan te kunnen op M50. Maar jah, is uiteindelijk toch niet gebeurd.

Wat de 781 betreft, volgens mij is het van alle 9G/10G-trams, de tram die het slechtste rijdt/remt. Gelukkig heb ik die wagen bijna nooit onder m'n bips.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door VIRM »

@Hauptbahnhof: ah, dan was het gladde rails. :) Het was ook inderdaad een beetje regenachtig aan het eind van de middag.

Over de doorstroming in de M50-metro's: ik ben benieuwd hoe dat gaat met de nieuwe M5, als deze uberhaupt van begin af aan op de 50 wordt ingezet.

Even vraagje: is Blokkendoos die tram met de trapjes in het midden/hoogteverschil? Hoe oud zijn die dingen al?
En Hauptbahnhof, ik hoop dan dat je beter zit in je Combino dan je passagiers achter je. :P Sommige stoelen zitten echt voor geen meter (pootjes kun je soms niet kwijt door de wanden links en soms voor je en onder de stoeltjes kun je ze ook neit kwijt).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Ardan »

Die trams met die trapjes zijn... juist, trapwagens :idea: soms ook wel hangbuikzwijntjes genoemd. Ze komen uit 1990. De Blokkendozen zijn die rammelbakken uit ong. 1980.
Ik doe ook maar wat
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door VIRM »

Dus als ik het goed heb, zijn die Blokkendozen die trams waar elke uitgang een trappetje heeft, maar het 'passagiersgedeelte' gewoon gelijkvloers is zonder trappetjes?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Ardan »

:Y
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

Ja, het zijn die trams met een spitse neus en één ronde lamp precies in het midden en het conducteurshokje naast de laatste deur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

Het zijn de laatste trams in Nederland waarbij ik een echt tramgevoel krijg :-D De rammeltjes, het gepuf van de deuren, de knipperende lampen bij wissels, het openen van de deuren terwijl je nog niet stilstaat. Maar ik kan mijn voorstellen dat het voor het personeel na 30 jaar mooi is geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

Ze zijn inderdaad erg authentiek. :Y
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door hauptbahnhof »

Denk dat menige passagiers het ook niet echt fijn vinden als die Blokkendozen aan komen rijden. Het stroefe optrekken, het hokkerige remmen vergezeld van een grote stofwolk (vooral achterin), niet lagevloers...

Afgezien van de oncomfortabale cabine van de Blokkendoos is voor mij vooral het probleem dat die trams SLECHT tegen gladheid kunnen. Met een Combino kun je zorgen dat hij zand strooit als het glad is en het helpt ook echt. Bij een Blokkendoos kun je vaak strooien wat je wilt maar glijden doet ie toch wel. Blijkt niks anders dan BLOKKEN met die doos.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

Ze zijn gewoon af en niet meer van deze tijd.

Ben benieuwd of met nieuwe Amstelveenlijn extra trams komen ter vervangen voor de blokkendozen en trapwagens. :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

Als men substantieel zou investeren in het verbeteren van de rijtijden zou men volgens mij zonder de blokkendozen af kunnen. Vooral de idiote haltesituatie op het Rokin stad-uit en de verkeerslichten bij het Centraal Station zijn flinke vertraginsgsfactoren maar al met al denk ik dat je op sommige lijnen zeker 4 minuten per richting kan winnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door hauptbahnhof »

Wat is er mis met de halte op het Rokin?
Overigens zijn de verkeerslichten bij het CS niet echt een probleem. Echt lang hoeven we nooit te wachten daar. Per fase kunnen er 2 trams langs. Waar ze wel wat mogen doen is aan de Martelaarsgracht. Vanaf CS kan er maar 1 tram (bedrijfsregel), naar CS kan er soms 2 (wissel op Westelijk Toegangsbrug).

De grootste problemen liggen op de plekken waar er vrije of eigen banen zijn (Rokin stad in, Van Woustraat, Ferdinand Bolstraat, Beethovenstraat).
Wat ook veel tijd kan kosten zijn de vele verkeerslichtinstallaties die een starre regeling hanteren. Op lijn 25 passeren we een stuk of 8 (Victorieplein; F.Bolstraat/Ceintuurbaan; Van Woustraat/Ceintuurbaan; Weteringcircuit; Keizersgracht/Vijzelstraat; Muntplein (gedeeltelijk); Damrak/PHKade; PHkade/Kamperbrug).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

Als je bij de halte Rokin staat en spuugt, dan beland de spuug op het perron van de halte Muntplein :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door hauptbahnhof »

Daarentegen is Spui en Dam wel weer ver van elkaar. Plus dat Spui een drukke halte is (zit een of andere school daar ergens). En zolang haltes als Prinsengracht en Keizersgracht bestaan, mag je hier echt niet over klagen :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

Die haltes in de Leidsestraat zijn onvermijdelijk omdat het ook wisselplaatsen zijn, anders was daar echt wel wat aan gedaan.

De afstand Dam - Spui vind ik precies een goed maatje eerlijk gezegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door hauptbahnhof »

Niet vergeten dat we het over hartje Amsterdam hebben, en niet Diemen Centrum ofzo :P (overigens vind ik dat je meer in de Bijlmer woont :P).
Ach, ik kan je uit ervaring vertellen dus dat zulke haltes niet echt tijd kosten. Het verkeer kost tijd en conflicterende dienstregelingen (meerdere lijnen tegelijk op een halte).
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Mojito »

Over de blokkendozen: Ik ben dan duidelijk geen "menig passagier" :D. Van de Lekstraatlijnen pak ik regelmatig de 7 en de 14 en ik kan nooit een gevoel van blijdschap onderdrukken als er een blokkendoos voorrijdt. Om dezelfde redenen die Bee ook al zo mooi omschreef.

Maar ook vanwege de herinneringen. Die wagens waren nog gloednieuw toen ik (bouwjaar 1976) mij bewust werd van mijn omgeving en van de verschillende soorten trams die daar in reden. Als ik aan die tijd terugdenk ruik ik zelfs het aparte, 'nieuwe' geurtje nog dat in die wagens hing. Verder waren ze met hun hoekige vormen voor een kleuter die aardig kon tekenen en een bovengemiddeld gevoel voor verhoudingen had zoals ik een stuk makkelijker na te tekenen dan het oudere en rondere materieel. :)

Ben benieuwd hoe lang ze nog hun rondjes mogen rijden, maar ik zal ze missen straks. Als er maar eentje voor het nageslacht bewaard blijft.
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

@Hbf: Omdat het het centrum van Amsterdam is betekend dat niet dat je elke 200 meter een halte moet hebben, dat hebben ze elders ook niet namelijk.

En nee, ik woon niet in de Bijlmer, ik ben trouw aan de drie eenden, niet aan de drie kruisjes 8-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door hauptbahnhof »

Voordat ik bij GVB kwam werken (en nu nog steeds) liet ik ze (en ook de zilvermeeuw-metro's) wegrijden en wachtte gerust op de volgende (als ik de tijd had). Doe mij maar Combino waar je lekker alle knikjes in het spoor voelt.

Het lukt mij op de sommige lijnen (vooral lijn 7 en 12) (al helemaal niet in de herfst) om op tijd te rijden met die dingen. En dan bedoel ik echt vertraging van zo'n 10 minuten, zonder echt ergens te hebben vastgestaan.

@Bee: juist wel. Heb je in Rotterdam ook. Echte steden hebben veel haltes dicht bij elkaar :twisted:
Enne, ik weet waar je huis woont. Steek ik de weg over, zit je echt in hartje harde kern Bijlmer :twisted:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Ardan »

Deserteur :twisted:
Ik vind een Blokkendoosje ook altijd wel leuk, vooral op 'mijn' 14, maar ja, je moet wel een beetje realistisch blijven, die dingen zijn gewoon zo goed als op. Het rijdt en je kunt zitten, maar daar is dan ook alles wel zo'n beetje mee gezegd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

@Hbf: Er komen volgend jaar nog 900 nieuwe bewoners bij hier in de wijk. Vijf jaar geleden woonde er nog niemand hier, volgend jaar wonen er dan 1400 studenten rondom het park. Dat is ook goed nieuws voor station Diemen Zuid, dat hierdoor weer eens stukje drukker zal worden na jaren van reizigersdaling. *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 46 gasten