Verbouwing station Rotterdam Centraal
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Er komt wellicht ook een voetgangersverbinding met het oude Hofpleinspoorwegviaduct.
http://www.010rotterdam.nl/wijken/13-ou ... plein.html
http://www.luchtsingel.nl/
Let maar niet op de kwaliteit van de laatstgenoemde website. Die is nogal amateuristisch, zeker qua taalgebruik...
http://www.010rotterdam.nl/wijken/13-ou ... plein.html
http://www.luchtsingel.nl/
Let maar niet op de kwaliteit van de laatstgenoemde website. Die is nogal amateuristisch, zeker qua taalgebruik...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Het is niet wellicht, het plan heeft al gewonnen en er is al budget voor beschikbaar gemaakt door de gemeente
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Ja dat klopt :). M'n zus die aan de oude Hofpleinlijn woont (exact op spoorhoogte ook), wilt een zo'n plankje :).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Vandaag viel me op dat er achter perron 15 nog een pilaar voor de kap staat met aan beide kanten een balk eruit om de TBPs aan te hangen. Beetje rare positie voor zo'n ding, vooralsnog middenop het dak van een gebouwtje aan de achterkant van het station.
Perron 15 gaat neem ik aan nog een stukje langer worden dan het nu is? En wordt spoor 16 dan ook verlengt? Viel me al wel op dat er een stukje perron aanwezig lijkt boven de nieuwe reizigerstunnel aan de spoor 16-kant.
Perron 15 gaat neem ik aan nog een stukje langer worden dan het nu is? En wordt spoor 16 dan ook verlengt? Viel me al wel op dat er een stukje perron aanwezig lijkt boven de nieuwe reizigerstunnel aan de spoor 16-kant.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Dit hing een week geleden al zo. Het is best een raar gezicht.Daniel schreef:Vandaag viel me op dat er achter perron 15 nog een pilaar voor de kap staat met aan beide kanten een balk eruit om de TBPs aan te hangen. Beetje rare positie voor zo'n ding, vooralsnog middenop het dak van een gebouwtje aan de achterkant van het station.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Afgelopen week zag ik trouwens dat ze in het laatste stuk van de nieuwe reizigerstunnel beton aan het storten waren, en dat er in de rest van de tunnel (tot aan spoor 8-9) al een looproute was gemaakt met bouwhekken naar de nieuwe liften waaraan ze flink bezig zijn. Het zal dus niet lang meer duren voor die in gebruik worden genomen, en men de oude liften kan gaan slopen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Geloof dat het zowiezo al wel de bedoeling was dat de nieuwe tunnel al vrij snel in gebruik gaat. De sloop van de liften zal wel meegaan in de rondes die nog volgen. Na de huidige buitendienststelling van de sporenbak 11/12/13 volgde er nog eentje voor 14/15 (laatste stuk kap) en 16/17/18, daarna begint men weer van voren af aan met relatief korte buitendienststellingen om de perrons hun definitieve inrichting te geven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Zo dat zou ook een keer tijd worden. Ik wacht al sinds 2007 op die tunnel :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Een van de nieuwe liften is vorige week zelfs al in gebruik genomen, spoor 3/4 meen ik. De looproute is via de achterzijde en dan via de oude tunnel.Ennes schreef:Afgelopen week zag ik trouwens dat ze in het laatste stuk van de nieuwe reizigerstunnel beton aan het storten waren, en dat er in de rest van de tunnel (tot aan spoor 8-9) al een looproute was gemaakt met bouwhekken naar de nieuwe liften waaraan ze flink bezig zijn. Het zal dus niet lang meer duren voor die in gebruik worden genomen, en men de oude liften kan gaan slopen.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Zal niet via de achterzijde zijn, daar hebben ze vorige week pas de vloer gestort en zijn ze nu volop bezig met de bekisting voor de sporen 12-13.Geert schreef:Een van de nieuwe liften is vorige week zelfs al in gebruik genomen, spoor 3/4 meen ik. De looproute is via de achterzijde en dan via de oude tunnel.Ennes schreef:Afgelopen week zag ik trouwens dat ze in het laatste stuk van de nieuwe reizigerstunnel beton aan het storten waren, en dat er in de rest van de tunnel (tot aan spoor 8-9) al een looproute was gemaakt met bouwhekken naar de nieuwe liften waaraan ze flink bezig zijn. Het zal dus niet lang meer duren voor die in gebruik worden genomen, en men de oude liften kan gaan slopen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Vandaag even een kijkje genomen bij de nieuwe liften. De liften naar de perrons van de sporen 3/4 en 8/9 zijn te bereiken via een klein deel van de nieuwe tunnel. Die toegang gaat niet via de achterzijde, maar via een weggetje naast de HEMA, aan de voorzijde dus. De rest gaat nog via de oude tunnel en die toegang gaat nog wel via de achterzijde. Bij de liften hangen op de perrons ook plattegrondjes met de huidige looproutes. Hieronder de digitale versie ervan:
http://www.rotterdam.nl/Rotterdam%20Cen ... 012_wt.pdf
http://www.rotterdam.nl/Rotterdam%20Cen ... 012_wt.pdf
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Aan de Provenierszijde is men al flink bezig met de staanders die uiteindelijk de achtergevel gaan vormen.
En een deel van de nieuwe stationshal is een grote wirwar van stellingen voor het aanbrengen van het plafond.
Elke keer als je er komt zie je hoe het opschiet.
En een deel van de nieuwe stationshal is een grote wirwar van stellingen voor het aanbrengen van het plafond.
Elke keer als je er komt zie je hoe het opschiet.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Godzijdank wordt het magische doolhof van Rotterdam Centraal elke maand minder magisch -- er waren momenten dat je in een korte tijd drie verschillende looproutes had O.O. Maar het mag er zeker wezen, de stationshal ziet er qua structuur goed uit.
Best gek als je dan terugdenkt aan hoe het voor de verbouwing was, met een grijze, stoffige, industriële stationshal
Best gek als je dan terugdenkt aan hoe het voor de verbouwing was, met een grijze, stoffige, industriële stationshal
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Afgelopen zondag heb ik weer eens een rondje Centraal gelopen met de nodige foto's als resultaat.
Ik begon dit keer aan de achterzijde, de Provenierszijde. Ook hier krijgt hier nieuwe station nu een beetje vorm:
Via de tunnel:
Kwam ik uit bij de werkzaamheden aan spoor 12 en 13:
Daarna kwam ik bij de loopbrug uit voor deze foto met het nieuwe dak met ervoor nog het laatste deel (samen met het deel bij spoor 1) van het oude dak en een vertrekkende IC naar Leeuwarden en Groningen:
En dat deel van spoor 1 is hier te zien met erachter de nieuwe stationshal:
Onder die kap was te zien hoe de NMBS 2835 binnenkwam met 6 OBB-rijtuigen als IC t9244 naar Brussel:
Dan naar de nieuwe tunnel. Die is, zoals al eerder aangegeven, voor een deel open. Dit is de toegang naar de liften in de nieuwe tunnel:
En dit is dan de nieuwe tunnel. Hier sta ik onder spoor 1:
En hier bij de lift van spoor 3/4:
En hier het nog niet geopende deel vanaf de lift naar spoor 8/9:
En een blik naar boven, waar voldoende licht vandaan komt:
Bij het perron van spoor 1 was nog een lange verlichte gang te zien, waarvan de deur open stond. Rechts ervan beginnen de kantoren:
En ik ben weer terug bij de toegang naar het metrostation. De grote hoeveelheid steigers maakt het er hier niet lichter op:
Na wat foto's van de hal zelf:
Kwam ik weer buiten bij de trams uit, tenminste bij de plek waar de trams normaal stoppen, want door werkzaamheden stopten ze dit weekend allemaal gezellig bij elkaar om de hoek op het Weena:
Dan tot slot nog wat foto's van de hal vanaf het Weena en langs het Groothandelsgebouw:
Ik begon dit keer aan de achterzijde, de Provenierszijde. Ook hier krijgt hier nieuwe station nu een beetje vorm:
Via de tunnel:
Kwam ik uit bij de werkzaamheden aan spoor 12 en 13:
Daarna kwam ik bij de loopbrug uit voor deze foto met het nieuwe dak met ervoor nog het laatste deel (samen met het deel bij spoor 1) van het oude dak en een vertrekkende IC naar Leeuwarden en Groningen:
En dat deel van spoor 1 is hier te zien met erachter de nieuwe stationshal:
Onder die kap was te zien hoe de NMBS 2835 binnenkwam met 6 OBB-rijtuigen als IC t9244 naar Brussel:
Dan naar de nieuwe tunnel. Die is, zoals al eerder aangegeven, voor een deel open. Dit is de toegang naar de liften in de nieuwe tunnel:
En dit is dan de nieuwe tunnel. Hier sta ik onder spoor 1:
En hier bij de lift van spoor 3/4:
En hier het nog niet geopende deel vanaf de lift naar spoor 8/9:
En een blik naar boven, waar voldoende licht vandaan komt:
Bij het perron van spoor 1 was nog een lange verlichte gang te zien, waarvan de deur open stond. Rechts ervan beginnen de kantoren:
En ik ben weer terug bij de toegang naar het metrostation. De grote hoeveelheid steigers maakt het er hier niet lichter op:
Na wat foto's van de hal zelf:
Kwam ik weer buiten bij de trams uit, tenminste bij de plek waar de trams normaal stoppen, want door werkzaamheden stopten ze dit weekend allemaal gezellig bij elkaar om de hoek op het Weena:
Dan tot slot nog wat foto's van de hal vanaf het Weena en langs het Groothandelsgebouw:
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Ja, het wordt steeds beter :) De nieuwe overkapping en de perrons zijn ook een forse verbetering. Licht, ruim, droog en beschut *O*
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Even een vraag:
Is er al iets bekend over waar het afgebroken perronhuisje opnieuw opgebouwd wordt op Rotterdam Centraal?
Is er al iets bekend over waar het afgebroken perronhuisje opnieuw opgebouwd wordt op Rotterdam Centraal?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Welke bedoel je precies? In de nieuwe stationshal zit ook een flink stuk wat bestemd was voor kantoren van NS e.d. (in de hoek tegen spoor 1B aan), wellicht dat die ruimtes deels in plaats van het perronhuisje gebruikt gaan worden?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Gaat NS ook weg uit het Groothandelsgebouw? Daar zit ook een deel van NS Regio Randstad Zuid (ofzo).
Het is een spectrum.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Volgens mij niet. Ik weet wel dat men over enkele weken wel verhuisd van het noodgebouw naar het nieuwe station.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Inmiddels is bekend dat zaterdag 10 november a.s. de nieuwe reizigerstunnel opengaat. Alle winkeltjes in die tunnel gaan dan ook open. Een grote verandering dus en wat meer loopruimte.
Ook zijn vandaag aan de achterkant de eerste letters aan de overkapping bevestigd.
Onder de link hieronder een plattegrond van de nieuwe tunnel met ook alle winkels erbij met bijvoorbeeld 2x AH to go (waarvan eentje aan de achterzijde buiten de poortjes) en voor de koffiedrinkers onder ons ook een Starbucks:
http://www.rotterdam.nl/Rotterdam%20Cen ... assage.pdf
Ook zijn vandaag aan de achterkant de eerste letters aan de overkapping bevestigd.
Onder de link hieronder een plattegrond van de nieuwe tunnel met ook alle winkels erbij met bijvoorbeeld 2x AH to go (waarvan eentje aan de achterzijde buiten de poortjes) en voor de koffiedrinkers onder ons ook een Starbucks:
http://www.rotterdam.nl/Rotterdam%20Cen ... assage.pdf
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Wat ik mij afvroeg, wordt spoor 16 ooit ook nog doorgetrokken? Er lijkt daar nu een grote grindbak te liggen dat dit niet onmogelijk wordt gemaakt. Zo ja, waarom wordt dit dan niet gelijk gedaan? Dan kan men daar evt. ook IC's kwijt of goederentreinen Rotterdam zuid > Rotterdam noord.
Het is een spectrum.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
De Hema en de AH To Go waren vanavond gesloten. De Hema wordt blijkbaar verbouwd voor de nieuwe tunnel en de AH gaat natuurlijk verhuizen. Aderlating voor NS Stations ;)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Precies wat ik me ook al afvroeg, net als of perron 15 ooit weer op z'n oorspronkelijke lengte komt (bij mijn weten liep dat eerst verder door). Achteraan perron 15 staat nu ook een TBP met één van de twee schermen richting een kant waar geen perron is Al is dat alsnog beter dan het bevestigingspunt voor die dingen aan een van de portalen bij 15b, dat is inmiddels verwijderd maar hing ruim buiten het perron.Karl schreef:Wat ik mij afvroeg, wordt spoor 16 ooit ook nog doorgetrokken? Er lijkt daar nu een grote grindbak te liggen dat dit niet onmogelijk wordt gemaakt. Zo ja, waarom wordt dit dan niet gelijk gedaan? Dan kan men daar evt. ook IC's kwijt of goederentreinen Rotterdam zuid > Rotterdam noord.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Ik heb de nieuwe letters aan de achterkant van Rotterdam Centraal gezien, maar de afstand tussen de letters is wel heel erg groot
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Nogal... toen ik er afgelopen zondag was, was de helft al dichtgegooid, i.v.m. de verhuizing :o.Geert schreef:De Hema en de AH To Go waren vanavond gesloten. De Hema wordt blijkbaar verbouwd voor de nieuwe tunnel en de AH gaat natuurlijk verhuizen. Aderlating voor NS Stations ;)
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 133 gasten