Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
VIRM schreef:Had Amsterdam gewoon niet een optie kunnen nemen op nog wat CAF'jes?
Ik kreeg vanmiddag weer een Koekblik voorgeschoteld op lijn 50. Volgensmij had 'ie bij sommige stations wat problemen met de tractie.
Die optie was er volgens mij wel maar ze hebben geen gebruik van gemaakt.
Koekblik op M50 is juist beter aangezien deze een groter capaciteit heeft. Had deze metro niet gewoon last van de gladheid (regen)? Aangezien ze geen zand hebben gaat het optrekken dan meestal wat stroefer.
De 781 op lijn 9. Die had ik ook vorige week. Vanaf Dam naar Centraal. De wagen had bijzonder veel moeite met de bocht / brug rechtsaf naar de Prins Hendrikkade. Met hoog gierende motoren kwam hij heel traag maar nèt vooruit daar. Ik had eigenlijk verwacht dat hij het niet zou redden. Althans zo klonk het.
Ik heb het GVB een paar jaar terug nog wel eens gemaild met de suggestie om de CAF's van langsbanken te voorzien. Zodat de capaciteit iets toeneemt (want meer staanplaatsen) en de gebrekkige doorstroming iets verbeterd wordt (want breder gangpad). Of de tweezitsbanken vervangen door enkele stoelen. Ik kreeg een standaardreactie en dat was ook eigenlijk het enige wat ik verwachtte.
GVB had zelf ooit geopperd dat langsbanken een van de opties was om de grote drukte aan te kunnen op M50. Maar jah, is uiteindelijk toch niet gebeurd.
Wat de 781 betreft, volgens mij is het van alle 9G/10G-trams, de tram die het slechtste rijdt/remt. Gelukkig heb ik die wagen bijna nooit onder m'n bips.
@Hauptbahnhof: ah, dan was het gladde rails. :) Het was ook inderdaad een beetje regenachtig aan het eind van de middag.
Over de doorstroming in de M50-metro's: ik ben benieuwd hoe dat gaat met de nieuwe M5, als deze uberhaupt van begin af aan op de 50 wordt ingezet.
Even vraagje: is Blokkendoos die tram met de trapjes in het midden/hoogteverschil? Hoe oud zijn die dingen al?
En Hauptbahnhof, ik hoop dan dat je beter zit in je Combino dan je passagiers achter je. Sommige stoelen zitten echt voor geen meter (pootjes kun je soms niet kwijt door de wanden links en soms voor je en onder de stoeltjes kun je ze ook neit kwijt).
Die trams met die trapjes zijn... juist, trapwagens soms ook wel hangbuikzwijntjes genoemd. Ze komen uit 1990. De Blokkendozen zijn die rammelbakken uit ong. 1980.
Dus als ik het goed heb, zijn die Blokkendozen die trams waar elke uitgang een trappetje heeft, maar het 'passagiersgedeelte' gewoon gelijkvloers is zonder trappetjes?
Het zijn de laatste trams in Nederland waarbij ik een echt tramgevoel krijg :-D De rammeltjes, het gepuf van de deuren, de knipperende lampen bij wissels, het openen van de deuren terwijl je nog niet stilstaat. Maar ik kan mijn voorstellen dat het voor het personeel na 30 jaar mooi is geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Denk dat menige passagiers het ook niet echt fijn vinden als die Blokkendozen aan komen rijden. Het stroefe optrekken, het hokkerige remmen vergezeld van een grote stofwolk (vooral achterin), niet lagevloers...
Afgezien van de oncomfortabale cabine van de Blokkendoos is voor mij vooral het probleem dat die trams SLECHT tegen gladheid kunnen. Met een Combino kun je zorgen dat hij zand strooit als het glad is en het helpt ook echt. Bij een Blokkendoos kun je vaak strooien wat je wilt maar glijden doet ie toch wel. Blijkt niks anders dan BLOKKEN met die doos.
Als men substantieel zou investeren in het verbeteren van de rijtijden zou men volgens mij zonder de blokkendozen af kunnen. Vooral de idiote haltesituatie op het Rokin stad-uit en de verkeerslichten bij het Centraal Station zijn flinke vertraginsgsfactoren maar al met al denk ik dat je op sommige lijnen zeker 4 minuten per richting kan winnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wat is er mis met de halte op het Rokin?
Overigens zijn de verkeerslichten bij het CS niet echt een probleem. Echt lang hoeven we nooit te wachten daar. Per fase kunnen er 2 trams langs. Waar ze wel wat mogen doen is aan de Martelaarsgracht. Vanaf CS kan er maar 1 tram (bedrijfsregel), naar CS kan er soms 2 (wissel op Westelijk Toegangsbrug).
De grootste problemen liggen op de plekken waar er vrije of eigen banen zijn (Rokin stad in, Van Woustraat, Ferdinand Bolstraat, Beethovenstraat).
Wat ook veel tijd kan kosten zijn de vele verkeerslichtinstallaties die een starre regeling hanteren. Op lijn 25 passeren we een stuk of 8 (Victorieplein; F.Bolstraat/Ceintuurbaan; Van Woustraat/Ceintuurbaan; Weteringcircuit; Keizersgracht/Vijzelstraat; Muntplein (gedeeltelijk); Damrak/PHKade; PHkade/Kamperbrug).
Daarentegen is Spui en Dam wel weer ver van elkaar. Plus dat Spui een drukke halte is (zit een of andere school daar ergens). En zolang haltes als Prinsengracht en Keizersgracht bestaan, mag je hier echt niet over klagen
Niet vergeten dat we het over hartje Amsterdam hebben, en niet Diemen Centrum ofzo (overigens vind ik dat je meer in de Bijlmer woont ).
Ach, ik kan je uit ervaring vertellen dus dat zulke haltes niet echt tijd kosten. Het verkeer kost tijd en conflicterende dienstregelingen (meerdere lijnen tegelijk op een halte).
Over de blokkendozen: Ik ben dan duidelijk geen "menig passagier" :D. Van de Lekstraatlijnen pak ik regelmatig de 7 en de 14 en ik kan nooit een gevoel van blijdschap onderdrukken als er een blokkendoos voorrijdt. Om dezelfde redenen die Bee ook al zo mooi omschreef.
Maar ook vanwege de herinneringen. Die wagens waren nog gloednieuw toen ik (bouwjaar 1976) mij bewust werd van mijn omgeving en van de verschillende soorten trams die daar in reden. Als ik aan die tijd terugdenk ruik ik zelfs het aparte, 'nieuwe' geurtje nog dat in die wagens hing. Verder waren ze met hun hoekige vormen voor een kleuter die aardig kon tekenen en een bovengemiddeld gevoel voor verhoudingen had zoals ik een stuk makkelijker na te tekenen dan het oudere en rondere materieel. :)
Ben benieuwd hoe lang ze nog hun rondjes mogen rijden, maar ik zal ze missen straks. Als er maar eentje voor het nageslacht bewaard blijft.
Voordat ik bij GVB kwam werken (en nu nog steeds) liet ik ze (en ook de zilvermeeuw-metro's) wegrijden en wachtte gerust op de volgende (als ik de tijd had). Doe mij maar Combino waar je lekker alle knikjes in het spoor voelt.
Het lukt mij op de sommige lijnen (vooral lijn 7 en 12) (al helemaal niet in de herfst) om op tijd te rijden met die dingen. En dan bedoel ik echt vertraging van zo'n 10 minuten, zonder echt ergens te hebben vastgestaan.
@Bee: juist wel. Heb je in Rotterdam ook. Echte steden hebben veel haltes dicht bij elkaar
Enne, ik weet waar je huis woont. Steek ik de weg over, zit je echt in hartje harde kern Bijlmer
Deserteur
Ik vind een Blokkendoosje ook altijd wel leuk, vooral op 'mijn' 14, maar ja, je moet wel een beetje realistisch blijven, die dingen zijn gewoon zo goed als op. Het rijdt en je kunt zitten, maar daar is dan ook alles wel zo'n beetje mee gezegd.
@Hbf: Er komen volgend jaar nog 900 nieuwe bewoners bij hier in de wijk. Vijf jaar geleden woonde er nog niemand hier, volgend jaar wonen er dan 1400 studenten rondom het park. Dat is ook goed nieuws voor station Diemen Zuid, dat hierdoor weer eens stukje drukker zal worden na jaren van reizigersdaling. *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.