Deutsche Bahn op 27 oktober naar beurs
Deutsche Bahn op 27 oktober naar beurs
Deutsche Bahn op 27 oktober naar beurs
Het Duitse staatsspoorbedrijf Deutsche Bahn (DB) wordt op 27 oktober gedeeltelijk naar de beurs in Frankfurt gebracht. Het gaat om een belang van 24,9 procent van de vervoersactiviteiten van het grootste spoorbedrijf van Europa. Dat maakte DB vrijdag bekend.
De beursgang levert naar schatting 4 miljard tot 5 miljard euro op en wordt daarmee een van de grootste in Europa dit jaar. De infrastructuur van DB (stations en spoornet) blijft in handen van de Duitse staat.
DB-topman Hartmut Mehdorn ziet in het huidige onrustige beursklimaat geen reden om van de beursgang af te zien. Volgens hem hebben geïnteresseerde investeerders al positief gereageerd op de plannen van DB. De inschrijfperiode voor de beursgang van DB begint op 13 oktober.
Het Russische staatsspoorbedrijf RZD is overigens van plan een belang van mogelijk 5 procent te nemen in Deutsche Bahn. 'We denken eraan een belang te nemen van ongeveer 5 procent', zei RZD-topman Vladimir Jakoenin tegen de krant International Herald Tribune. Hij had in Berlijn een ontmoeting met bestuurders van DB. Volgens Jakoenin is een belang in DB een goede investering.
Bron: http://www.nieuwsbladtransport.nl/nieuw ... beurs.html
Het Duitse staatsspoorbedrijf Deutsche Bahn (DB) wordt op 27 oktober gedeeltelijk naar de beurs in Frankfurt gebracht. Het gaat om een belang van 24,9 procent van de vervoersactiviteiten van het grootste spoorbedrijf van Europa. Dat maakte DB vrijdag bekend.
De beursgang levert naar schatting 4 miljard tot 5 miljard euro op en wordt daarmee een van de grootste in Europa dit jaar. De infrastructuur van DB (stations en spoornet) blijft in handen van de Duitse staat.
DB-topman Hartmut Mehdorn ziet in het huidige onrustige beursklimaat geen reden om van de beursgang af te zien. Volgens hem hebben geïnteresseerde investeerders al positief gereageerd op de plannen van DB. De inschrijfperiode voor de beursgang van DB begint op 13 oktober.
Het Russische staatsspoorbedrijf RZD is overigens van plan een belang van mogelijk 5 procent te nemen in Deutsche Bahn. 'We denken eraan een belang te nemen van ongeveer 5 procent', zei RZD-topman Vladimir Jakoenin tegen de krant International Herald Tribune. Hij had in Berlijn een ontmoeting met bestuurders van DB. Volgens Jakoenin is een belang in DB een goede investering.
Bron: http://www.nieuwsbladtransport.nl/nieuw ... beurs.html
Re: Deutsche Bahn op 27 oktober naar beurs
Hmz Russische inbreng in de Duitse spoorwegen... Misschien moeten die Russen ook zelf maar eens flink investeren in eigen materieel, voor infiltratie in Duitsland.
Overigens denk ik dat het best een rendabel en waardevast aandeel kan zijn. Ook in Duitsland wordt er nog genoeg geinvesteerd in het upgraden van lijnen zoals de verbinding Stuttgart- Munchen naar 200kmh etc etc. Zal wel extra reizigers en goederenpaden opleveren.
Overigens denk ik dat het best een rendabel en waardevast aandeel kan zijn. Ook in Duitsland wordt er nog genoeg geinvesteerd in het upgraden van lijnen zoals de verbinding Stuttgart- Munchen naar 200kmh etc etc. Zal wel extra reizigers en goederenpaden opleveren.
Re: Deutsche Bahn op 27 oktober naar beurs
Lekker moment om naar de beurs te gaan... met alle kelderende koersen en shit
Re: Deutsche Bahn op 27 oktober naar beurs
Nouja, laten we het maar houden op langzame communicatie of 'oud nieuws'. Wegens de crisis op de financiële markten heeft de beursgang van de DB-dochter Mobility Logistics een nog onbekende vertraging opgelopen. Excuses voor het ongemak enzo.
Duitse bron
Duitse bron
Re: Deutsche Bahn op 27 oktober naar beurs
Er zijn betere tijden idd, al hoeft het geen ramp te zijn. Het is natuurlijk geen financieel bedrijf om te beginnen en een beursgang start je niet van de één op de andere dag op, wat het afblazen ervan ook erg kostbaar maakt. Bovendien zou het DB lekker jeuken of het aandeel meteen daalt, zij hebben hun initiële prijs er dan al uitgehaald. :)keleti palyaudvar schreef:Lekker moment om naar de beurs te gaan... met alle kelderende koersen en shit
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Deutsche Bahn op 27 oktober naar beurs
Als de beurs een stuk hoger staat, kan je de inschrijvingsprijs van je aandelen op een veel hogere prijs leggen. Voordeel is dan, dat je een veel grote zak met geld ophaalt (wat het doel is van een beursgang en/of extra aandelen uitgeven). Door de lage koersen die er nu zijn (en die zullen nog wel lager gaan), wordt de zak met geld die je kan ophalen een stuk minder groot. Je kan er vanuit gaan, dat de koersen op een gegeven moment weer gaan stijgen, en dan heb je je aandelen voor een veel te lage prijs aangeboden.
Re: Deutsche Bahn op 27 oktober naar beurs
Dat hangt maar net van de sector af. De financiële dienstverleners worden hard getroffen inderdaad. Maar lage koersen betekenen niet dat er geen geld te halen valt met een beursgang hoor :)keleti palyaudvar schreef:Lekker moment om naar de beurs te gaan... met alle kelderende koersen en shit
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Deutsche Bahn op 27 oktober naar beurs
Dat is vrij onpraktisch. Je moet omsporen.Caspar schreef:Hmz Russische inbreng in de Duitse spoorwegen... Misschien moeten die Russen ook zelf maar eens flink investeren in eigen materieel, voor infiltratie in Duitsland.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Deutsche Bahn op 27 oktober naar beurs
Daarom wordt er ook niet bedoeld dat de RZD met eigen materieel Duitsland in rijdt, maar dat de RZD haar eigen zaakjes (o.a. materieel) eerst op zaken heeft voor het gaat investeren in de Duitse spoorwegen.deadlock schreef: Dat is vrij onpraktisch. Je moet omsporen.
Re: Deutsche Bahn op 27 oktober naar beurs
Overigens is de beursgang deze week alsnog uitgesteld vanwege de slechte omstandigheden op de beurs
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Deutsche Bahn op 27 oktober naar beurs
Ach, de RZD rijdt met alles waar wielen onder zitten. Kost niets eah. Dan houden ze geld over voor andere dingen :)Jurjen schreef:Daarom wordt er ook niet bedoeld dat de RZD met eigen materieel Duitsland in rijdt, maar dat de RZD haar eigen zaakjes (o.a. materieel) eerst op zaken heeft voor het gaat investeren in de Duitse spoorwegen.deadlock schreef: Dat is vrij onpraktisch. Je moet omsporen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Deutsche Bahn op 27 oktober naar beurs
Dan heb je het enkel over het overschatten van een IPO door beleggers, door het goede beursklimaat. En zelfs dan zal een belegger niet snel teveel willen betalen.playertwo schreef:Als de beurs een stuk hoger staat, kan je de inschrijvingsprijs van je aandelen op een veel hogere prijs leggen. Voordeel is dan, dat je een veel grote zak met geld ophaalt (wat het doel is van een beursgang en/of extra aandelen uitgeven). Door de lage koersen die er nu zijn (en die zullen nog wel lager gaan), wordt de zak met geld die je kan ophalen een stuk minder groot. Je kan er vanuit gaan, dat de koersen op een gegeven moment weer gaan stijgen, en dan heb je je aandelen voor een veel te lage prijs aangeboden.
Je kan een IPO natuurlijk niet zomaar hoger inzetten omdat de rest van de aandelen op de beurs een hogere waarde hebben op dat moment. De waarde van je aandeel reflecteert altijd de marktwaarde van je bedrijf. Zo'n marktwaarde hangt niet af van die van andere bedrijven (en dus van andere aandeelkoersen), de meestal gelijksoortige bewegingen van koersen impliceert dit alleen. En of juist die marktwaarde van DB zo gedaald is door de kredietcrisis en het afschrijven van slechte investeringen dáárdoor, betwijfel ik. Volgens mij heb je daar als DB niet zo'n last van, of men moet heel erg raar (en risicovol) bezig zijn geweest aldaar.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Deutsche Bahn op 27 oktober naar beurs
De marktwaarde van een onderneming klinkt allemaal leuk en aardig, maar het is de emotie en koelbloedigheid van de markt die de prijs uiteindelijk bepaald van de aandelen.
Stap je nu in als koper, ben je relatief goedkoop uit (ook met nieuwe aandelen). De beurswaarde van de meeste ondernemingen ligt ver beneden de eigenlijke waarde van een onderneming. Op dit moment is er namelijk erg veel aanbod van aandelen. Stapte je bijvoorbeeld in toen Tomtom aandelen naar de beurs bracht, dan was de inschrijvingsprijs boven de reële marktwaarde van Tomtom (de bestuurders hebben dit overigens niet erg gevonden, die kregen er een zeer riante bonus voor). Zou diezelfde Tomtom de beursgang begin vorige week hebben gedaan, dan was de marktwaarde een stuk minder groot geweest, en was de inschrijvingsprijs voor de aandelen ook lager geweest.
Aangezien een aantal gemeenten en provincies geld hebben geparkeerd bij verschillende instellingen die nu op zijn zachts gezegd in financieel zwaar weer zijn gekomen, zou het mij niets verbazen als ook DB een deel van het eigen vermogen ergens heeft geparkeerd, waar er nog mogelijk lijken uit de kast kunnen komen.
Stap je nu in als koper, ben je relatief goedkoop uit (ook met nieuwe aandelen). De beurswaarde van de meeste ondernemingen ligt ver beneden de eigenlijke waarde van een onderneming. Op dit moment is er namelijk erg veel aanbod van aandelen. Stapte je bijvoorbeeld in toen Tomtom aandelen naar de beurs bracht, dan was de inschrijvingsprijs boven de reële marktwaarde van Tomtom (de bestuurders hebben dit overigens niet erg gevonden, die kregen er een zeer riante bonus voor). Zou diezelfde Tomtom de beursgang begin vorige week hebben gedaan, dan was de marktwaarde een stuk minder groot geweest, en was de inschrijvingsprijs voor de aandelen ook lager geweest.
Aangezien een aantal gemeenten en provincies geld hebben geparkeerd bij verschillende instellingen die nu op zijn zachts gezegd in financieel zwaar weer zijn gekomen, zou het mij niets verbazen als ook DB een deel van het eigen vermogen ergens heeft geparkeerd, waar er nog mogelijk lijken uit de kast kunnen komen.
Re: Deutsche Bahn op 27 oktober naar beurs
Bee schreef:Overigens is de beursgang deze week alsnog uitgesteld vanwege de slechte omstandigheden op de beurs
No, really?
Jurjen schreef:Slechts 6 uur na het posten van dit topic schreef ik al:
Nouja, laten we het maar houden op langzame communicatie of 'oud nieuws'. Wegens de crisis op de financiële markten heeft de beursgang van de DB-dochter Mobility Logistics een nog onbekende vertraging opgelopen. Excuses voor het ongemak enzo.
Duitse bron
Re: Deutsche Bahn op 27 oktober naar beurs
Ah, leuk, de behavioral finance kant op de zaak. :D Maar je hebt gelijk gekregen, hij is dus uitgesteld. :Dplayertwo schreef:De marktwaarde van een onderneming klinkt allemaal leuk en aardig, maar het is de emotie en koelbloedigheid van de markt die de prijs uiteindelijk bepaald van de aandelen.
Ben benieuwd of er dus echt lijken uit de kast gaan vallen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten