PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg.

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door iljitsch »

Nog even over die landingsbanen: schiphol heeft net zo veel banen als alle vijf de luchthavens rond Londen bij elkaar, veel meer dus dan de meeste luchthavens die veel drukker zijn. Er een tijdje één sluiten is echt geen probleem. Wat lastiger kan zijn is de taxiroutes tussen de terminal en de verschillende banen.
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door VIRM »

iljitsch schreef:Nog even over die landingsbanen: schiphol heeft net zo veel banen als alle vijf de luchthavens rond Londen bij elkaar, veel meer dus dan de meeste luchthavens die veel drukker zijn. Er een tijdje één sluiten is echt geen probleem. Wat lastiger kan zijn is de taxiroutes tussen de terminal en de verschillende banen.
Maar een vliegtuig kan niet zomaar op een willekeurige baan landen/opstijgen heh? Dat heeft ook met windrichtingen e.d. te maken. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door Klaasje »

Klopt. De windrichtingen zijn belangrijk. Nu is het zo dat de baan die bij de meest voorkomende windrichting het handigst is voor de meeste overlast zorgt. Vandaar is het ook handig dat er meerdere banen voor meerdere windrichtingen liggen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door iljitsch »

Heathrow en Atlanta, beide met aanzienlijk meer passagiers dan schiphol, hebben al hun banen in de oost-westrichting. En in Nederland komt de wind meestal uit het zuidwesten, terwijl drie van de banen van schiphol in de noord-zuidrichting liggen.

Dit betekent dus dat er veel met zijwind geland en opgestegen wordt (wind van voren is ideaal). Als de wind te sterk wordt wordt dit gevaarlijk, dan is het wel prettig om een baan in de richting van de wind te hebben.

Maar vliegtuigen kunnen ook altijd uitwijken naar een andere luchthaven met minder wind of waar de baan in een gunstiger richting ligt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door Suus »

De meest gebruikte banen zijn de Kaagbaan en de Polderbaan, maar de Buitenveldertbaan is daarna de meest gebruikte baan. De Zwanenburgbaan en Aalsmeerdbaan worden juist vrij weinig gebruikt. De Oostbaan is meer voor kleine vliegtuigjes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door Bram »

Bee schreef:De Oostbaan is meer voor kleine vliegtuigjes.
Sinds het nieuwe systeem dat Schiphol hanteert om geluidshinder tegen te gaan wordt de Oostbaan juist erg vaak gebruikt als landingsbaan als er harde wind vanuit het zuidwesten staat. De narrow-bodies landen dan op de oostbaan, en de grote wide-bodies maken een side-step naar de kaagbaan.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door hauptbahnhof »

Deze hele topic is zo oninteressant geworden omdat we het over vliegtuigjes hebben i.p.v. metro's :roll: .
Mohamed
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 13:56

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door Mohamed »

VIRM schreef:
Een verbinding naar Schiphol kan wellicht de treinen op de Westtak ontlasten (best een feest als de NS in zijn wijsheid een enkele DDAR in de s2600 inzet...) en voor reizigers is het ook wel gemakkelijk als je vanuit het centrum naar Schiphol moet (al gaan er vanuit Zuid 12 treinen per uur naar Schiphol overdag).
Er rijd momenteel ook een 310 R-Net/ Zuidtangent bus (8x p uur, op werkdagen) en spurt tussen Zuid / VU/ Amstelveenseweg vrijwel non-stop naar Schiphol, in aanvulling op die 12 treinen p/u vanuit Zuid.

Meerdere vliegvelden hebben zowel een trein als metro/lightrail link naar hun steden, het geeft gewoon meer flexibiliteit en elke modaliteit dient natuurlijk een andere markt. Ik denk dat menig toerist / bezoeker/ bewoner inderdaad eerder zal kiezen voor een directe slag rechtstreeks naar het centrum/ zuid dan de crime van 'om' naar de mierenhoop die CS is en daar gaan neuzelen met trams/ taxi's (of een trein/metro overstap op station Zuid).

Een verlenging naar Schiphol met haltes in de Riekerpolder-Sloten/Badhoevedorp lijkt me dus een mooi eindpunt van deze lijn :D
Laatst gewijzigd door Mohamed op wo 07 nov 2012, 00:51, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door Ardan »

Het zal wel schandalig duur zijn om te bouwen, maar een station Schiphol P40, zou dat potentie hebben? De tunnel ligt daar pal langs..
Ik doe ook maar wat
renevisscher
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 10:53

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door renevisscher »

Ik denk zelf zeker dat wanneer er een metro komt een halte P40 een hoge toegevoegde waarde kan hebben. Zeker wanneer je het combineert met een halte P+R Schiphol Noord aan de A4.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: PvdA wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveenseweg

Bericht door R-Flow »

Ardan schreef:Het zal wel schandalig duur zijn om te bouwen, maar een station Schiphol P40, zou dat potentie hebben? De tunnel ligt daar pal langs..
Zeker geen gek idee. Al helemaal niet met een P+R zoals renevisscher voorstelt. Nu kwakken ik weet niet hoeveel mensen dagelijks hun auto in Nieuw Sloten neer en gaan ze verder met de tram 2 of bus 69.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten