Prijs treinkaartje Arriva stijgt 8 procent

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Prijs treinkaartje Arriva stijgt 8 procent

Bericht door Freek »

ZUTPHEN/ DOETINCHEM - Reizigers die gebruik maken van de treindiensten in de Achterhoek, Liemers en Rivierenland zijn vanaf 1 januari mogelijk fors duurder uit. Het treinkaartje wordt dan 8 procent duurder als het aan Arriva ligt.
Lees verder

SP: 'Verhoging prijs treinkaartje is excessief'
ZEVENAAR/ DOETINCHEM - Een prijsverhoging van treinkaartjes in Achterhoek, Liemers en Rivierenland met 8 procent is 'excessief'. Dit vindt SP-Statenlid Alex Mink. Hij vraagt gedeputeerde Conny Bieze woensdag in de Statenvergadering om opheldering.
Lees verder
wwijker
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 20:02

Re: Prijs treinkaartje Arriva stijgt 8 procent

Bericht door wwijker »

Ik vind dit maar vreemd, 8% is nogal wat en dan kan Arriva dit niet onderbouwen?
Wat ik me afvraag is of de prijzen voor treinkaartjes ook zijn opgenomen in de aanbesteding destijds. Of te wel, heeft Arriva destijds in haar aanbieding ook aangegeven dat zij de prijzen met 8% wil verhogen? Anders is de vergelijking van de verschillende aanbiedingen toch niet eerlijk?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Prijs treinkaartje Arriva stijgt 8 procent

Bericht door Freek »

Nee, prijsstelling zat niet in de aanbestedingen. Breng en Arriva hebben onderzoek verricht naar de reizigersstromen en hebben geconcludeerd deze prijs nodig te hebben om te kunnen rijden. In het PvE was de enige verplichting ten aanzien van prijsstelling dat deze jaarlijks met een landelijke index verhoogd zou worden (is inmiddels het LTI) en dat dalkorting Oost verplicht gevoerd moest worden.
wwijker
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 20:02

Re: Prijs treinkaartje Arriva stijgt 8 procent

Bericht door wwijker »

Maar je zegt dat ze 'deze prijs nodig hebben om te kunnen rijden'. Dat betekent dan toch eigenlijk dat ze de kosten hebben onderschat, of te wel, dat ze te laag hebben ingeschreven?
Overigens ook vreemd, want Syntus schijnt winst te maken op het treingedeelte met de huidige tarieven, terwijl Arriva dus zegt dat 8% verhoging van de prijzen nodig is om te kunnen rijden..?? Ik snap het niet.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Prijs treinkaartje Arriva stijgt 8 procent

Bericht door flipje »

Ik las ergens op de site van de Gelderlander een reactie dat het te maken heeft door de dalende subsidie van de provincie/stadsregio. De provincie/stadsregio verlaagt het budget voor het OV (o.a. de treindiensten in de Achterhoek). Het is de vervoerder(s) toegestaan om dit te compeseren met een prijs verhoging op kaartjes.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Prijs treinkaartje Arriva stijgt 8 procent

Bericht door Freek »

klopt niet, budget is niet aangepast voor of na de aanbestedingen. Reactie op DG geeft aan dat het mogelijk wel een oplossing is voor de kortingen op de BDU/Provinciefonds.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Prijs treinkaartje Arriva stijgt 8 procent

Bericht door fogeltje »

wwijker schreef:Maar je zegt dat ze 'deze prijs nodig hebben om te kunnen rijden'. Dat betekent dan toch eigenlijk dat ze de kosten hebben onderschat, of te wel, dat ze te laag hebben ingeschreven?
Overigens ook vreemd, want Syntus schijnt winst te maken op het treingedeelte met de huidige tarieven, terwijl Arriva dus zegt dat 8% verhoging van de prijzen nodig is om te kunnen rijden..?? Ik snap het niet.
Als je hoger inschrijft om zo "te kunnen rijden" dan kiest de Stadsregio voor een andere vervoerder. Dus ik denk dat ze een middenweg gekozen hebben, lagere inschrijfprijs gecombineerd met hoger tarief.
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Prijs treinkaartje Arriva stijgt 8 procent

Bericht door Freek »

Nee, dat kan niet. Tarief is past net een maand bekend. Zoals gezegd, prijsstelling zat niet in de aanbesteding.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Prijs treinkaartje Arriva stijgt 8 procent

Bericht door isadora »

Is tegenwoordig gewoon trendy, de burgerman met forse tikken het vel over de oren te trekken.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten