Dexter en Caspar op reis naar Dijon (Frankrijk)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Dexter en Caspar op reis naar Dijon (Frankrijk)

Bericht door Caspar »

Dexter en Caspar op reis naar Dijon in Frankrijk

Dit keer gaat onze reis naar Dijon in Frankrijk. Waarom Dijon? Omdat we daar allebei nog nooit waren geweest, het ons een mooie stad leek te zijn, en het op minder dan 2 uren treinen ligt vanaf Parijs.
Omdat er ook nog andere verplichtingen waren op de dag van vertrek, was de eerste eindbestemming Brussel.
Brussel ben ik al tig keer doorheen gereden en ligt verrassend dichtbij Nederland eigenlijk. Toch vreemd dat ik hier nog nooit echt ben uitgestapt, of laat staan in een hotel heb overnacht. Daar moest dus maar eens verandering in komen.

Na een speurtocht naar een betaalbaar hotel via onder meer de buurt rondom de Grote Markt, hadden we een betaalbaar 4 sterrenhotel gevonden in de Koningsstraat. Hier hadden we dus 4 sterren voor de helft van de prijs van een 2 sterrenhotel nabij de Grote Markt. 'S Ochtends eerst een goed ontbijt, en uitchecken bij de meest zonnebank bruine vrouw die ik ooit in mijn leven heb gezien.
Door de straat van het hotel rijden trams:
Afbeelding

Afbeelding
Waarbij ik deze wel erg op een lelijke vis vind lijken op een of andere manier.

Vanaf Brussel waren we binnen een handomdraai in de regio Parijs:
Afbeelding
Hier haalt onze TGV een voorstadstrein Transilien in.
Deze TGV is een voormalige TGV Lyria, met een donker rood- grijs- zwart interieur. Dit is het zoveelste verschillende interieur wat er bestaat in TGV's. De vernieuwde en nieuwere Lyria's hebben weer een ander interieur. Zou het 25ste interieur type al bereikt zijn in de TGV? Ik ben de tel kwijt in ieder geval...

Al snel zakt de zon achter de glooiende heuvels van de Franse Bourgogne:
Afbeelding

De TGV ging na Dijon Ville nog verder naar Besançon, vermoeddelijk over de nieuwe LGV Rhin- Rhône.
Na aankomst in Dijon Ville is het eerste wat opvalt bij het verlaten van het station de nieuwe tram.

Afbeelding

Afbeelding
Hier staan 2 trams op het begin/eindpunt van lijn 1, het SNCF station Dijon Ville.

Afbeelding
Modern scherm met het overzicht van de vertrekkende trams.

Afbeelding
Het interieur, en de verlichting bij stilstand, als de tram gaat rijden word het witte licht aan het plafond roze.

Zie hier:
Afbeelding

In/Uitchecken kan je hier doen:
Afbeelding

Een halte:
Afbeelding
Op dit moment rijdt alleen tram lijn 1 nog maar, lijn 2 gaat in december van dit jaar van start.

Dexter sprak al snel niet meer over Divia, maar over Diva :D Hij is helemaal verkocht geraakt aan deze trams.

Zo ziet de knusse stad er 's avonds uit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Naast trams rijden er ook veel bussen rond in Dijon, veelal van VAnHool of Citaro. Een paar lijnen rijden gedurende de dag in een frequentie van 8x per uur, wat ik voor Franse begrippen veel vind.

En toen het weer licht werd buiten zag het er zo uit:
Afbeelding
Ook Dijon heeft een bescheiden Arc de Triomphe.

Afbeelding
Mooi groot plein, met statige gebouwen eraan. Een paar foto's verderop staan we bovenop de toren van dit gebouw.

Afbeelding
Over het plein rijden ook gratis pendelbusjes. Deze bussen rijden een rondje door het oude centrum, en meerijden is dus gratis.

Afbeelding

Afbeelding
Zelfde lijn, ander busje.

Afbeelding
Dexter bij het zien van deze bus: Ahh gelukkig... een Citaro. (klonk bijna als een opluchting)

Afbeelding
De stad vanaf de eerder genoemde toren.

Dijon heeft ook een aardig stadsparkje, nabij het plein wat Darcy heet. Op dit plein staat ook de triomfboog.
Afbeelding
En de tram rijdt er overheen...

Afbeelding

Afbeelding
Situatie schets rondom Gare Dijon Ville. De achterste tram staat op het begin/eindpunt van lijn 1, het SNCF station.
De witte auto die de trambaan passeert rijdt ter hoogte van de aftakking van de toekomstige lijn 2. Waar de tram op de voorgrond staat, is de dichtstbijzijnde halte voor lijn 2 ten opzichte van het station. De mensen uit lijn 2 moeten dus een stukje verder wandelen als ze naar de trein willen.
Lijn 1 en 2 rijden het centrum gedeelte gebundeld.

Op de heenweg zijn we per TGV gereisd, de terugweg deden we het wat rustiger aan. Om het authentieke treinreizen te ervaren zijn we met de TER die vanaf Dijon naar Paris-Bercy rijdt gegaan.
Niet voordat er nog een paar foto's zijn gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Het viel me op dat er ontzettend veel verbindingen worden aangeboden vanaf Dijon naar andere grote steden per TGV, om er wat te noemen: Paris, Lyon, Metz, Strasbourg, Marseille, Nice, Montpellier, Zürich en Lausanne.

Maar wij namen dus de TER, een trein die bestond uit een loc en een aantal rijtuigen van het type Corail.
Afbeelding

Doordat Dijon aan de oude route Paris-Lyon-Marseille ligt, is het grootste deel van de route 4 sporig, en kan de trein bijna overal 160km/u rijden. Niet gek voor een regionale trein. :D
Wel viel me op dat met het verschijnen van de TGV in de jaren 80 de spoorse activiteiten langs deze route dramatisch zijn teruggelopen.

Afbeelding
Ongeveer 1x per 40km werd er gestopt, zoals hier.

En hier:
Afbeelding
Dit is zo'n station wat met de komst van de TGV flink achteruit is gegaan. Vroeger kon je hier 4 kanten op, onder andere naar de stad Troyes tot 1996, en ook naar Gurgy. We reden nog onder de oude spoorbrug door, maar verder is er niets meer te vernemen van de lijn.
Altijd zonde om te zien hoe zoiets in onbruik is geraakt.

Afbeelding
Onze geduwde TER in Sens, wat in een aardige boog ligt.

Sens is een aardig provincie stadje.
Afbeelding
Het stationsgebouw van Sens.

Afbeelding

Na Sens kwamen we al snel in de regio van Parijs en werd het landschap steeds dichter bevolkt. Na aankomst in Paris Bercy viel het ons op dat er toch zeker 750 mensen uit de trein waren gestapt. Maar hogere frequenties wil men zich bij de SNCF niet aan wagen...
Daarna per metro naar het Gare de Nord gegaan, vanwaar de Thalys naar Amsterdam vertrekt.
Op dit station stond de nieuwste Transilien voorstadstrein van Parijs, met een erg futuristisch interieur:
Afbeelding

De buitenkant:
Afbeelding
Helaas is het fotograferen in een donker station niet mijn beste kant.

Vervolgens zagen we een nieuw fenomeen bij de Thalys: op 2 minuten voor vertrektijd wordt het perron afgezet met linten en mag/kan je het perron niet meer op. Het is dus iets om rekening mee te houden...
De Thalys zelf was erg druk, zeg maar gerust vol.
Op Brussel Zuid ging Dexter even een luchtje happen op het perron, en ik bleef op het balkon staan. Ineens rook in een almaar sterker wordende braak lucht, en op het perron in Brussel zag ik iets liggen wat daar op leek. Dus ik riep (behoorlijk hard) Dexter kom terug, het stinkt hier enorm naar kots! Hoor ik van 2 meter achter me: Dat zijn wij.
Wat bleek een kindje had in de trein gebraakt. De lucht werd zo penetrant dat het gewoon niet meer uit te houden was in de coupé. De vader van het gezin riep aan-één-stuk-door: Anna kan staan, Anna kan staan, Anna kan staan, JAAAA.
Heb dat minstens 100x gehoord. Op het hysterische af. Arme baby... Dat in combinatie met de braakwalm van dat yuppen gezin deed ons besluiten op het balkon neer te ploffen. Waarbij de klapstoel een verademing aan rust bleek te zijn :D

Zo, er zit weer een hele leuk reis op. :D

Tot slot nog een link naar de stadvervoerder van Dijon:
http://www.divia.fr/321-Le-reseau.html
Waarbij meteen opvalt het aantal formules wat ze bedenken voor het vervoer.
Zo krijgt ieder type bus een andere naam:

Lianes (l)=bussen met een hoog service niveau (soort R-net)
Tramway (T)=trams met een hoog service niveau.

Dan L3 t/m L7: lignes à niveau élevé de service (verhoogde bus service)

Dan B (lignes B) lijn 10t/22 die de andere bussen aanvullen.

Dan Proxi P weer 3 andere buslijnen.
Flexo F, weer een paar lijnen.

Divia-City= de gratis busjes die ik op de foto heb gezet in dit verslag.

Pleinelune= de nachtbus die de hele nacht doorrijdt.

C@rol= Buslijnen die van wijk naar wijk gaan zonder het centrum aan te doen.
:lol:
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dexter en Caspar op reis naar Dijon (Frankrijk)

Bericht door Michael »

Leuke reportage :D Jullie reizen wat af zeg.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dexter en Caspar op reis naar Dijon (Frankrijk)

Bericht door Geert »

Leuk verslag!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dexter en Caspar op reis naar Dijon (Frankrijk)

Bericht door Z2N »

Inderdaad een erg leuk verslag!
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dexter en Caspar op reis naar Dijon (Frankrijk)

Bericht door Ardan »

Vind ik leuk :pos: *KLIK*
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dexter en Caspar op reis naar Dijon (Frankrijk)

Bericht door Suus »

Speciaal voor Caspar heb ik mijn collectie Franse spoorkaarten uit de kast gehaald en geprobeerd wat foto's te maken van de lijnen rondom station Saint-Florentin-Vergigny.
Afbeelding
Hier op de kaart van 1930, bijgewerkt tot de dienstregeling 1932/1933.
Afbeelding
En hier op de netwerkkaart van de SNCF van 1978.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dexter en Caspar op reis naar Dijon (Frankrijk)

Bericht door Fles »

En hier op de kaart van 2007. Weinig veranderd eigenlijk...
Ja de lijn van Troyes naar Sens is gesloten, okee :)

Afbeelding
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dexter en Caspar op reis naar Dijon (Frankrijk)

Bericht door Caspar »

Probeer nog maar eens van Troyes naar St Florentin te reizen per trein...
Of van Sens naar Courtenay.
En als je eens in Troyes zelf bent geweest, kom je tot de conclusie dat het slechts een station is geworden aan 1 doorgaande lijn. Alle aftakkingen zijn niet meer in gebruik.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dexter en Caspar op reis naar Dijon (Frankrijk)

Bericht door Fles »

Inderdaad hee :) Dit is de kaart van 2012 :) Ik hou daarvan, kaarten waar ALLES op staat, en nog een beetje actueel ook _O_

Afbeelding
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dexter en Caspar op reis naar Dijon (Frankrijk)

Bericht door Caspar »

Waar heb je die kaart vandaan?

Ik wil er ook een.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dexter en Caspar op reis naar Dijon (Frankrijk)

Bericht door Suus »

Die Franse spoorkaarten zijn niet echt te vertrouwen, er staan nog altijd heel veel stations op die eigenlijk niet meer per trein aangedaan worden. Neem bijvoorbeeld Brienon tussen Saint-Florentin-Vergigny en Laroch-Migennes, dat wordt niet meer aangedaan per trein, als je er een reisadvies voor aanvraagt krijg je een Car TER (lees: bus) naar Brienon Mairie aangeboden bijvoorbeeld.

De kaart is te downloaden vanaf http://www.rff.fr
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dexter en Caspar op reis naar Dijon (Frankrijk)

Bericht door Fles »

http://www.rff.fr/fr/le-reseau/les-cartes/ om precies te zijn.

Goudmijntje :Y staat nog veel meer kaartenleuks :)
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Dexter en Caspar op reis naar Dijon (Frankrijk)

Bericht door Cookie »

Erg leuk verslag! :pos:

Toen ik afgelopen zomer in Frankrijk was, hadden ze bij de Franse kiosken/supermarkten ook een speciale uitgave van een Frans spoorwegtijdschrift (Le Train) over het huidige spoorwegnet (editie 2012-2013). Daarbij zat de RFF-kaart achterin als papieren versie, voorin stond informatie per regio. Informatie per regio is niet heel diepgaand, maar geeft een leuk globaal overzicht :) .
Caspar schreef:Dijon heeft ook een aardig stadsparkje, nabij het plein wat Darcy heet.
Waarschijnlijk vernoemd naar een bekende wetenschapper in de hydraulica die geboren is in Dijon, die de (in de hydrologiewereld) bekende Wet van Darcy heeft ontwikkeld ;) .
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dexter en Caspar op reis naar Dijon (Frankrijk)

Bericht door Milco »

Leuke reportage :pos:
En vooral Dijon is bekend omdat ik daar twee jaar terug nog ben geweest, met mijn ouders. Daar moesten we nog erg lachen om twee Nederlandse mannen die keihard stonden te schreeuwen in een etalage in een drukke winkelstraat... (Als mensen nieuwsgierig zijn naar het verhaal, wil ik het wel posten.)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Mohamed
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 13:56

Re: Dexter en Caspar op reis naar Dijon (Frankrijk)

Bericht door Mohamed »

Cookie schreef:
Caspar schreef:Dijon heeft ook een aardig stadsparkje, nabij het plein wat Darcy heet.
Waarschijnlijk vernoemd naar een bekende wetenschapper in de hydraulica die geboren is in Dijon, die de (in de hydrologiewereld) bekende Wet van Darcy heeft ontwikkeld ;) .
Krijg opeens een flashback naar mijn hydrologie lessen en de docent die deze wet probeerde op te leuken door Darcy en zijn leven en worstelingen in Dijon aan te halen!

Leuk verslag! - afgezien van die brakende baby :S tnx
En altijd wel interessant om te zien dat ze in het buitenland qua kleurstellingen/gebruik van licht in tram/trein iets meer edgy zijn dan bij ons!
Laatst gewijzigd door Cookie op do 08 nov 2012, 16:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dexter en Caspar op reis naar Dijon (Frankrijk)

Bericht door Fles »

Mohamed schreef:Leuk verslag! - afgezien van die brakende baby :S tnx
:D Ja inderdaad, dat stuk had er van mij ook niet bij gehoeven :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dexter en Caspar op reis naar Dijon (Frankrijk)

Bericht door Meltrain »

Cookie schreef:
Caspar schreef:Dijon heeft ook een aardig stadsparkje, nabij het plein wat Darcy heet.
Waarschijnlijk vernoemd naar een bekende wetenschapper in de hydraulica die geboren is in Dijon, die de (in de hydrologiewereld) bekende Wet van Darcy heeft ontwikkeld ;) .
Haha, daar moest ik ook aan denken. :P

Erg leuk verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Dexter en Caspar op reis naar Dijon (Frankrijk)

Bericht door Justin »

Oooeh erg leuke foto's! En mooie omgeving zo te zien.

Als ik Dijon hoor, moet ik aan mosterd denken :')
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten